Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chargedup

Sider: [1] 2 3 ... 23
1
P7 / Sv: Xpeng P7 konfigurator på engelsk
« på: I dag kl. 10:08 »
Fin nettside, de satser nok mer og mer internasjonalt framover.
Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.

NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte ut BMW i3 med KIa E-niro
« på: I dag kl. 00:51 »
Er ikke noen 30'km grense på i3.
Det stemmer nok, hukommelsen svikter litt innimellom.
Poenget var uansett at det ble påstått at i3 hadde dyr service og jeg prøvde å motbevise det utsagnet (selv om km grensen ikke finnes, som jo gjør det enda bedre bedre for i3). Det var vel også en avisartikkel i VG for mange år siden som tok for seg delepriser på rep etter kollisjon der i3 vel var langt billigere enn feks leaf. Fant den, men den har blitt pluss artikkel: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/bpraA/raadyre-deler-til-elbiler Overskriften antyder iaf at Kia soul hadde blant de dyreste delene og muligens det dobbelte av hva de billigste kostet.

De fleste tror at feks Kia eller Opel (begge BOS) er mye rimeligere på service enn BMW. Opel tar visstnok (vanlig pris på forum om dagen) 5-7' for en årlig service på Ampera, mens for i3 kommer den på ca 2500 hvert andre år eller ca 1250 kr i året.

Uansett begynner vi nå å gå litt utenfor topic.
Personlig har jeg ikke kjørt e-niro og kan ikke uttale meg om akkurat det trådstarter spør om ::) Det jeg kan si er at hyundai kona (søsterbilen) ikke er noe steg opp i kvalitetsfølelse (selv om den kan ha mye mer utstyr) fra i3 i mine øyne.  På rekkevidde og plass vinner e-niro soleklart mot i3. Anbefaler deg å prøvekjøre e-niro før du tar et valg. Kvalitetsfølelse og kjørefølelse er ofte subjektive meninger som kan rangeres forskjellig av andre enn deg selv.

3
Hvis du har en obd blåtann dongle (koster vel 100-200 lappen i Norge og billigere fra Kina) som virker, koster det ca 10-20 kr (tatt fra hukommelsen) å kjøpe credits du trenger for å endre brake disc drying innstillingen i OBDeleven (tror du da kan endre den på den bilen så mange ganger du vil).

Billig å teste, men kan ikke garantere at det virker. Hvis det virker, er det fint for trådstarter å sette den til high når han får nye bremser  ;D

4
Akkurat det med å "tørke" bremsene har de fleste VAG i nyere tid hatt (som de fleste andre merker, iaf BMW). Nå vet ikke jeg spesifikt om dette også gjelder E-tron, men vil tro at den vanlige VAG "brake disc drying" er på E-tron også. Fra fabrikk og Møller står denne på low (for å ikke bruke opp bremsene eller for å ruste mest mulig?). Kan endres til off/low/medium/high med koding (gratis, men da må man lese seg godt opp) eller laste ned appen ODBeleven samt ha en obd2 plugg og betale i appen for å låse opp mulighet til å endre den.



Merk at jeg ikke har prøvd appen på E-tron eller noen annen VAG, men den skal fungere på de fleste VAG produkter. På norsk skodaforum har flere brukt den til å skru av start/stopp permanent, ESC off osv. Jeg vurderte appen til en A3 e-tron der bremsene rustet pga "bestefarkjøring" (lite bruk), men fant ikke appen før de fortalte meg at bremsene måtte byttes. Møller kan sannsynligvis også endre dette for deg mot betaling, hvis en ikke er fan av å bremse regelmessig for å tørke skiver selv.

Burde vært mulig å endre dette i displayet på biler (så lenge funskjonen finnes der), slik at de som ikke liker å bruke bremsene unødvendig hadde mulighet til å ha den på høy, iaf på vinteren.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte ut BMW i3 med KIa E-niro
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 09:20 »
Men billigere service? Har hørt BMW-er skal være så dyre å reparere på grunn av dyre deler.
i3 har vel den billigste serviceavtalen som er mulig å kjøpe til noen bil? Med serviceavtale endte jeg opp med å betale mellom 2 og 2500 for hver service (hvert 2. år eller 30'km). E-niro skal ha service hvert år eller 15'km. Kan garantere at servicekostnadene de første årene er høyere på en E-niro enn en i3 hvis man kjøper serviceavtale som passer sitt bruk fra BMW.

6
Tesla SW og AP / Sv: Tesla AP - Basic cruise Control
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 15:39 »
Når det gjelder fantombremsing er dette et noe TOCN er i strupen på Tesla på.
Forøvrig er det produsert 450.000 (* rettelse: over 1 million) Tesla, og TOCN representerer 5.500 av disse (antall medlemmer), så ikke alle ønsker TOCN har blir til endringer.
Vil tippe at dette er en gjenganger til klaging blant ganske mange eiere, ikke bare TOCN's betalende medlemmer. Når det er sagt føler jeg at alle disse organisasjonene og facebookgruppene kun ble til for at "grunnleggerne" ville ha flere vervepremier fra Tesla, gratis foliering osv, uten at jeg har noe særlig peiling på TOCN (som sikkert er mye mer seriøst, da de må følge organisasjonsregler enn en facebookgruppeadmin som sikkert tar imot alt svart).
Har jo vært flere ulykker der Tesla har fantombremset og fått bil/motorsykkel i rumpa. Har lest om to phantom braking ulykker i Norge (feks https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/27/Kjedekollisjon-p%C3%A5-E6-etter-at-Tesla-p%C3%A5-autopilot-br%C3%A5bremset-21470223.ece ) og da vil jeg også tro at dette er et problem i hele verden.

Påkjørsel bakfra er som regel bilen/motorsykkelen bak sin skyld, men jeg ønsket som trådstarter å ha valgmulighet til å slå av ACC og bare bruke CC (som iaf ikke er mulig på model 3, men det finnes vel noen få som ble levert første måneden uten ACC og derav sannsynligvis ikke mulig på model Y).

7
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 14:35 »
ESA har kun godtatt mva fritak for Norge ut 2020 så langt. Regjeringen har vedtatt at mva fritaket skal gjelde ut 2021. Hva som kommer til å skje i 2021 vet vi ikke enda. Om ESA ikke skulle godkjenne mva fritak ut 2021 og politikerne ikke får til en annen avtale med ESA, blir det egentlig 25% mva, som tilsier en prisøkning på 125' på en bil til 500'. Da blir det nok mange som tenker seg om en ekstra gang før de kjøper seg ny mach-e (eller andre elbiler nye).

8
Audi e-tron / Sv: Ny prisliste?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 12:32 »
Nå er vel ingen av de merkene du nevner, konkurrenter til Audi uansett. Audi har aldri redusert pris på A6 fordi Superb'en er rimeligere.
Nå har vel Audi i Norge aldri solgt så mye som 5000 av en bilmodell på et halvår noensinne. Hvis de ønsker å opprettholde salgstallene framover blir de nødt til å følge med prising av lignende elbiler (lignende elbil blir konkurrent, ettersom det fortsatt er ganske begrenset antall elbilmodeller på markedet). Slik de har justert prisene sine nå vil de fortsette med noenlunde samme fortjeneste som tidligere og heller få færre salg. Møller justerer ganske sjelden prisene sine, men hvis euroen plutselig skulle falle 20-30% (og bli værende der) blir de nødt til å justere, hvis de ikke da synes at "vanlig salgstall" (type fossilbiltall) er helt ok.

Når det er sagt skal du ikke se bort ifra at Skoda og Audi (Møller er importøren) bestemmer seg for prisen sammen. De gjør det nok like vanskelig som nordmann å få kjøpt en ny Enyaq i Tyskland som de gjorde med e-tron ;D

9
Kjøpe elbil? / Sv: E-Golf / Zoe / Ampera-E / i3 - hva kjøper jeg?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 15:22 »
Gratulerer med kjøp av i3. Dersom rekkevidden holder til ditt bruk, kommer du garantert ikke til å angre.
Ved utlevering er det vel greit å se etter skader i lakk og underside av bilen (at bilen ikke har slått nedi) og interiøret. Dette er ting som man "ikke" (ekstremt vanskelig) kan klage på etter kjøpet.

Jeg ville ikke vært redd for bremsene, demobil har sannsynligvis blitt kjørt hardt nok til at bremsene har blitt brukt og samtidig vasket ofte, så rust vil nok ikke være noe stort problem. Jeg (og flere andre på i3 delen av forumet) anbefaler å ta et par harde oppbremsinger i uka ved snø/salt og ved regnvær slik at skiver/klosser ikke ruster for mye. Rusten kommer normalt fortere enn du klarer bruke opp skiver/klosser på elbiler med høy regenerering.

10
Kjøpe elbil? / Sv: E-Golf / Zoe / Ampera-E / i3 - hva kjøper jeg?
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 17:11 »
Mine synspunkter:
Alle bilene tror jeg har nok rekkevidde til 110km selv på kalde vinterdager og eller mye motorveikjøring. Anbefaler å prøve alle bilene hos forhandler slik at du finner ut hvilke du liker. For noen er bilen kun ett framkostmiddel, mens for andre ligger det mye mer i bilvalget.

i3: Min favoritt av de du nevner. Kjøreglede, annerledes design (og tankegang når de bygde bilen). Billig i drift (serviceavtale med 2 servicer koster 6-7'). Hadde min i nesten 4 år og hadde aldri noe feil og generelt lite feil ifølge forum. App virker ca 95% av tiden. - Dårlig plass og har hatt høyere verditap enn E-golf.

Ampera: Bra rekkevidde. Litt mye hardplast, kjedelig å kjøre (selv om den er relativt rask). Ikke app (blir borte ila året). Jeg kjøpte en 2018 modell til ca 230' nylig, mest pga pris/rekkevidde og at jeg tror denne vil holde seg bedre i verdi enn i3/E-golf på bruktmarkedet framover. - Dyr service og treg hurtiglading.

De to andre har jeg kun prøvekjørt:
E-golf: Traust og kjedelig (men lite verditap hittil). Dårligst rekkevidde og ny "E-golf" på vei ila året (påvirker helt sikkert bruktmarkedet). App virker ikke alltid (har kun erfaring fra Audi med "samme" app). Premium følelse i interiør.

Zoe: Best rekkevidde for pengene. Ekstremt lite premium interiør og liten. Forskjellige ladeløsninger i forhold til årsmodell, les deg isåfall opp.

Kommer massevis av andre spennende biler i segmentet opptil 350'. Feks denne: https://www.dinside.no/motor/bra-pris-bra-rekkevidde/72416367
Hvis du helst vil kjøpe brukt (tape minst mulig på bilen) og kan vente litt, er det mulig at feks E-golf detter noe i pris når id3 kommer. Mye å velge mellom brukt, men vær sikker på at du velger med riktig batteri / rekkevidde. Med i3 burde du nok ikke velge 60Ah, i alle fall 90Ah eller kanskje også 120Ah (hvis de 110km til/fra jobb er motorvei og det er kaldt og bil/batteri er kald ved start fra jobb).

11
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 10:29 »
Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

At det skal være så mye flere reklamasjoner på kinaelbiler er jeg usikker på. De har stort sett langt mer erfaring med elbiler enn alle vestlige ettersom Kina har satset på elbil lenger enn vesten. Xpeng og Byton er nå relativt nye og kan ha en tøff start på samme måte som Tesla, men også der er det store økonomiske muskler bak og en uttalt langsiktig horisont som gjør at jeg tviler på at de legger seg ned ved første antydning til motstand. Som gjør at jeg tror det skal endel til før satsingen på merkene her legges ned.
Spessifikt for BYD tror jeg det er et merke å legge merke til ettersom de er største el-bilprodusenten i verden siste 6 åra. At de skulle slite mer med batterifeil finner jeg svært lite sansynlig.
Nå som det har kommet ut tester begynner dette å bli ganske offtopic men:
Det kan godt hende at dette er godt testede biler både i vinter/snø/salt/sommer osv som er laget minst like bra som Tesla eller VW. Poenget mitt er at vi her i Europa ikke kan være sikre på kvaliteten på et totalt ukjent merke. Hva er vanlig garantivilkår i Kina for biler?
Hvis man som norsk importør har en avtale (inkl garanti) med en kinesisk bedrift, kan den kinesiske bedriften når som helst rive i stykker avtalen og si at det ikke finnes noen avtale (selvfølgelig vet de da at de brenner broen i Norge). I et totalitært land som Kina kan myndigheter når som helst si at de og de ikke får lov til å handle med Norge pga en fredspris, som da NAS presenterte en avtale om internflygninger i Kina på kinesisk TV som plutselig ble borte etter at kommunistpartiet fikk nyss om avtalen. I mine øyne har kinesiske selskaper et mer frynsete rykte enn vestlige (selv om de skulle ha store økonomiske muskler), se feks MuddyWaters sine avsløringer om Sino-forest eller https://www.thewirechina.com/2020/04/26/the-epic-collapse-of-luckin-coffee/ . Sier ikke at dette ikke skjer i den vestlige verden, men sjansene er større for det i et relativt lukket land som Kina.

Angående kopiering og stjeling av medarbeidere:
Hele grunnen til at selskaper som Munro (plukker fra hverandre elbiler og forteller deg produsent (hvor du får kjøpt delen og prisen) er jo at de selger denne informasjonen videre til selskaper, feks kinesiske, der patenter ikke er så viktig og kopiering er helt normalt. Mercedes velger jo å gjøre det med leiebil https://e24.no/teknologi/i/4d4V69/bilkjempe-leide-tesla-plukket-den-i-biter  ;D

12
Skoda ENYAQ / Sv: Plass vs Etron bagasjrerom og baksete?
« på: Fredag 08. Mai 2020, klokken 16:03 »
https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571
Dette er vel nærmeste vi kommer plass/mål hittil, ettersom journalisten har målt bagasjerommet med målebånd.
"Skoda har foreløpig ikke oppgitt noen mål, men vi hadde naturligvis med eget målebånd, og målte lengde, bredde og høyde i bagasjerommet til å være 98, 100 og 51 centimeter. "

13
G3 / Sv: Xpeng G3
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 16:18 »
Hvis de skal klare å få et ukjent merke i både USA og Europa (bortsett fra Kina evt Asia) til å bli en volumselger må de lavere i pris. Jeg har kjøpt nok kinadritt fra ebay/ali ol til å skjønne at spec ikke alltid stemmer helt, men så koster feks en ladekabel til mobil 5-10 vs 50-200 her i Norge. Ikke akkurat sammenlignbart, men i Kina kan de være ganske mye slakkere på barnearbeid og HMS (renhet ved produskjon av batterier feks). Er jo ikke sikkert de har planer om å selge 5-10' biler i Norge heller. Dersom bilen faktisk er bra, er det en helt ok pris selv om importør da faktisk tar litt over 100' mer enn den koster i Kina.

Positivt at det kommer flere merker på det norske markedet. Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

14
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 15:14 »
Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer.

Rekkefølge? Jeg har aldri noensinne gjort noe annet enn å plugge i først. Finnes det faktisk hurtigladere (eller biler?) som krever noe annet? På sakteladere har jeg vært borti å måtte vise brikken først, da for at et lokk foran type 2 kontakten skal gå opp.

Om du registrerte elbilforeningens brikke hos alle de som støtter den for dine foreldre vil jeg tro de helt fint hadde klart seg med det. Tar vel 15-20 minutter.
På ionity må man starte fra app før man plugger i bilen (måtte iaf sommer/høst 2019). Hvis man plugger i bilen først, skjer det ingenting. Det stod forklart på selve laderen, men jeg prøvde selvfølgelig 2 ganger før jeg ville lese instruksjonen (har da hurtigladet før ::)). I Ionitys begynnelse trakk de også 80kr pr gang en startet lading ifra app (ifølge forum), men da jeg prøvde ble jeg bare trukket for 1 lading selv om jeg startet 3 stk, så tydelig at de hadde blitt klar over "problemet" eller "annerledesheten". Om brikke kan brukes etter at man har plugget i bilen hos Ionity vet jeg ikke.

Poenget er altså at det er forskjeller som gjør det vanskeligere for eldre som har "mobiltelefon for å ringe med". Jo enklere og jo færre medlemsskap, jo større sjans er det for at de faktisk klarer overgangen fra fossilbil til elbil. Da er løsningen til Audi et godt steg på veien, selv om den helst ikke skulle hatt brikke/kort heller, og selvfølgelig bra for de som hurtiglader mye på Ionity og også BKK.

15
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 11:54 »
Mine tanker om Audi charging services fordeler, bortsett fra pris på ionity og kanskje BKK (litt utenfor, men siden det blir forespurt "Hva er i så fall fordelen med abonnementet hvis du får samme pris som direkte hos tilbyder" ):
Fordelen med ladeavtalen er for oss i Norge relativt liten, fordi vi har mange hurtigladere og relativt få tilbydere. På østlandet klarte jeg meg helt fint med konto hos Fortum med bmw i3 60Ah.
I andre europeiske land der det er mindre hurtigladetetthet er det ofte flere tilbydere som gjør at man må ha x antall kontoer/apper/brikker.
Fordelen både i Norge og EU er jo at man slipper å ha massevis av medlemsskap og etterhvert (hvis det ikke allerede er på plass) skal man vel også kunne bruke det ene kortet gjennom hele EU (ikke som idag hvor man på noen utenlandske tilbydere ikke får ladet fordi man mangler personnummer eller lignende).

For de fleste som sitter på forumet her, er ikke det å måtte ha 3-5 apper for å lade i Norge noe stress, men for Tom Hagen generasjonen (eldre garde) blir det vesentlig enklere. Jeg har anbefalt mine foreldre å ikke kjøpe elbil, da jeg vet de ikke klarer x apper eller brikker og rekkefølge på brikke vs plugging inn i bil osv på langturer. Hvis foreldrene mine skulle kjøpt E-tron hadde jeg sagt ifra at dette er et abonnement de MÅTTE ha. Ellers er Tesla eneste alternativ for de pga ekstrem enkel lading, men en bil som alt styres via trykkskjerm er heller ikke noe alternativ.

Ellers helt enig i din tolkning E-tron 50. Tipper teksten blir endret når du enten klager fordi du ikke fikk riktig pris eller Audi finner ut at de betaler mer for ladingen enn deg.

Sider: [1] 2 3 ... 23