Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chargedup

Sider: [1] 2 3 ... 39
1
i-Pace / Sv: SE vs HSE
« på: I går kl. 08:55 »
Ikke importbil.
https://www.vegvesen.no/ og tast inn reg nr på "sjekk frist for EU-kontroll" eller trykk direkte på lenken i finnannonsen til høyre, der det står "sjekk tid for EU-kontroll".
Vanligvis pleier ikke annonsører med importbiler å skrive inn reg nr, men de skriver chassisnummer (da kommer ikke direktelinken på finn opp) som man kan bruke på vegvesen på samme måte som reg nr for å se om den er import eller ikke.

2
i-Pace / Sv: Bilen nullstiller seg hver gang
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 13:27 »
Hei,
Er ny her, og nettopp fått min EV320.
Opplever at innstillingene, bl. enheter og temperatur, blir "glemt" hver gang jeg slår av motoren.
Både rekkevidde og navigasjonen kommer med engelske miles/yard, er det noe jeg gjør feil?
PS: dette var sånn fra butikken, og før jeg lagde en profil ;D
For 21 modellen kom det fiks 27 jan og 5 feb i TCU update 9.1C og 9.1D som inneholdt "fix/issue with personilalization settings". Har du installert de? Kanskje de fikser problemet ditt, hvis ikke kommer det helt sikkert flere fikser etterhvert. Virker å være minst like mye softwarefeil på 21 mod som på 19 modellen når den kom...

3
Kjøpe elbil? / Sv: Firehjulstrekk for fattigfolk?
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 11:07 »
Finnes det noen elbiler med firehjulstrekk som er billigere enn model 3 med gjenværende garanti? Som sagt starter de på litt under 400' nå (feks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=203277130 ).
Eller så kan man kjøpe en "ny" fra inventory hos Tesla til 465': https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJ3202_2c99139ee2f81d081e52f22f8bcf1cae?token=$2y$10$lHTnWb63EjMYM.9iRT07yOZJ2JWqPOuc6bt9uZSVmLr5PiYiebjaW&coord=59.905,10.7487&redirect=no eller bygge den selv med samme pris.

Om et halvt år/år tipper jeg model 3 er nede i den prisklassen (muligens også polestar, men tvilsomt da den til nå selges dyrere brukt (billigste fra 500' på finn) enn ny (fra 465') fortsatt). PS2 og model 3 er de billigste nyelbilene med firehjulstrekk og da skulle man anta at de blir de billigste på bruktmarkedet (med gjenværende garanti) fram til andre billigere elbiler blir lansert.

Edit: etter at posten over min ble slettet, fjerner jeg også starten av innlegget vedr "fattigfolk" og model 3 pris på 495'.

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 11:04 »
Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...
Hahaha, første jeg tenkte på også. Dette blir rett og slett en ny app som kommer for å legge på sine påslag før det kommer nye apper fra konkurrerende virksomheter som får avtale med andre ladenettverk og sånn fortsetter det...

5
Model 3 / Sv: Køb af model 3 LR AWD - brugt eller ny?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 14:38 »
Min mening kun basert på sannsynlig verditap/kostnader ved å eie bilen (tar ikke hensyn til nybillukt osv, ei heller rentefordel):
Brukt hvis du har planer om å beholde bilen kort tid (0-2 år).
Ny hvis du skal beholde bilen i mange år (minst 3 år, muligens ikke billigere før man har hatt bilen enda lenger).

6
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
« på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 23:32 »
Ja, smart klima var std på S (iaf 2018/19 mod).

Mange kreative selgere der ute, blir oppgitt mtp hvor lite man kan stole på bruktbilforhandlere innimellom. Alle som tror det er så trygt og enkelt å handle hos bruktbilforhandlere...

Trodde det var få som valgte S og klinte til med rundt 200' i ekstrautstyr, men så finnes det til og med to stk her! Jeg la på 40' på min S i 2018 og fikk inntrykk av Insignia at normalen var under 100' ink vinterhjul.

7
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
« på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 16:45 »
Ja, trodde alle norske FE kom med 4 soners klima? Den blå har jeg regnet med at var import siden den ble solgt av bruktbilfirma, men den skal være norsk. For meg har sonene ingenting å si, bortsett fra at interiør ser mye mer påkostet ut med 4 soners enn den som ble linket til.

Jeg prøvde egentlig å fremsnakke FE i rød og grå i forrige innlegg (eller 2019 reg HSE til 595'), generelt alle som blir solgt av private annonsører (ikke import) og som har innsett verditapet. De to FE solgt av private under 600' kostet minst 850' ink vinterhjul nye og derfor mener jeg de er bedre kjøp enn de fleste andre S/SE til tilnærmet samme pris/km stand. Selv om det finnes de som har speccet opp S til å ha like mye utstyr (noen kaller det mer) enn FE tilhører det sjeldenhetene, de fleste S kostet nok ikke mer enn 700' nye i 2018.
NB! Jeg har ingen tilknytning til selgerne, men har fått med meg at begge to har ligget ute siden minimum desember. Jeg følger kun med for å være opplyst om markedet og evt verditap på min egen, så jeg er nok ekstra fokusert mot FE/HSE.

8
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
« på: Mandag 08. Februar 2021, klokken 14:16 »
FE til under 600 og FE til 850' er samme bil ja. First edition er altså en HSE med litt ekstra utstyr og ble kun solgt første (?) året. Jaguar forhandlere holder normalt sett prisene høyt på bruktmarkedet, jeg tror de får få interessenter fra finn.no, men satser mer på kunder som er innom butikken. At noen private selgere nekter å innse verditapet bilen har hatt ser man på alle bilmerker (se feks på model 3 prisforskjell på finn der private annonsører prøver å selge bilen dyrere enn Tesla selger bilen ny)...
Hvem vil/tør innse at bilen de kjøpte for 2/2,5 år siden har tapt seg 250-300'? Bilen jeg kjøpte hadde tatt et verditap på ca 14 kr pr km (ekstremt høyt til å være elbil).

Sjelden man finner HSE (mindre utstyr enn FE originalt) til under 600' og nå kan man finne flere FE under 600'. Så og si alle andre biler til under 600' har enten lite utstyr, er importerte eller har høy km stand. Jeg har også sett litt på den import FE og den ser billig ut ved første øyekast, men den har kort garanti igjen fra Jaguar (sannsynligvis 3 år på importbil + 2 år med autoconcept garanti eller lignende) da den er registrert i juli 2018. Garantien på norske biler er 5 år / 100.000 så jeg mener det er bedre å kjøpe en av de andre FE med høyere km stand og rimeligere pris (sannsynligvis prutemulighet da de har ligget ute ganske lenge), men det er mitt synspunkt slik prisingen er nå.

9
i-Pace / Sv: Dørhåndtak i minusgrader
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 09:19 »
Delenummer på de nye håntakene ifølge Topix (feks https://handler.lt/en/Product/JAGUAR/T4K15582):
T4K15581       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15582       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15586       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15587       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)

Det jeg antar er delenummeret på de gamle dørhåndtakene ( http://oe-parts-catalog.genuine-car-parts.eu/oe-original-genuine-car-parts-catalog-bmw-vw-opel-ford-citroen-peugeot-skoda-seat-chevrolet-fiat-renault-dacia-lancia-toyota-subaru988.htm ):
T4K15862       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15863       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15857       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)
T4K15858       TĂRGRIFF AUSSEN (Jaguar)

10
i-Pace / Sv: Dørhåndtak i minusgrader
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 14:46 »
Jeg har nettopp kontakte Jaguar forhandler og fått bekreftet at det ikke er kommet noen ny type håndtak som skal løse eventuelle problemer med is. Om et håndtak ikke fungerer, blir det skiftet ut med et nytt men som da er av samme type som før.
Man bør derfor være nøye med å tørke godt bort eventuelt vann i håndtakene etter bilvask, og smøre med silikonspray.
Høres rart ut når technical bulletin JLRTB02041V2 som kom i Topix 04.12.20 beskriver løsningen. Hentet fra topix:

SUBJECT/CONCERN:
Exterior Door Handles Do Not Operate As Expected In Freezing Conditions
MARKETS:
Austria, Belgium, China, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Russia,
Switzerland, United Kingdom
SITUATION:
The customer may raise one or both of the following concerns, during cold/freezing ambient
temperatures:
• One or more of the exterior door handles may not fully retract to the flush position.
This may be more evident a�er the vehicle has been cleaned using a pressure washer or
if the exterior door handles have been deployed for extended periods of time.
• One or more of the lock/unlock switches located on the exterior door handles may not operate but the lock/unlock function still operates using the smart key.
CAUSE:
Water ingress into the exterior door handles.

På I-pace skifter de da 44 door panel clips (sannsynligvis engangsklips for å ta ut innertrekk) og 4 forskjellige døråndtak (med det jeg antar er nye delenummer).
For de som er interessert i å lese hele bulletinen sjekk Wattcat-> kjøretøydetaljer -> "skyknapp med pil pekende ned". og trykk på bulletin fra 04.12.20.

Jeg har faktisk like mye problemer med dørhåndtak etter å ha stått parkert innendørs på jobb (garasjen holder normalt ca 10°C) en hel dag som å stå utendørs. Dørhåndtak er fortsatt fuktige etter en dag på jobb (de tørker ikke engang de dagene jeg jobber 12 timers dager) og så fryser de igjen når man parkerer ute over natten igjen. Grunnen til at jeg har problemet er ikke at dørhåndtak står ute (dvs jeg har aldri bilen stående ulåst, men flere av dørhåndtak vil ikke inn i bilen igjen selv om den låses og må tvinges inn manuelt). Uansett hvordan jeg velger å vaske bilen (låser bilen før vask og er forsiktig med å ikke spyle i nærheten av dørhåndtak) sliter jeg med at dørhåndtak fryser nå som vi har hatt -5°C i Oslo siden jul/nyttår. Jeg vasker normalt bilen 2-3 ganger i måneden om vinteren og har konstant problemer selv om det hender at silikonspray ol hjelper en kort stund.

Jeg forventer ikke smertefri åpning av dørhåndtak om morgenen etter vasking kvelden før i -10°C, men selv etter en uke på jobb med garasjeparkering sliter fortsatt dørhåntakene med å både åpne og lukke. Hadde jeg ikke vasket bilen, hadde jeg nok aldri hatt problemet, men jeg liker å holde bilen ren og pen i den grad det er mulig i saltet. Min forhandler var klar på at det fantes en fix (ja, forhandler har også tilgang til Topix;D), men at de ikke hadde fått deler til den enda.

11
Model Y / Sv: Når bestilte du din TMY og når tror du at du får den?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 12:13 »
Med model 3 fikk noen bil helt tilfeldig. De fleste fulgte noenlunde rekkefølgen, men noen som bestilte i januar fikk bil (samme spec/farge og samme utleveringssted) før de som var på liste i årevis og bestilte første dag. Var en god del som var relativt oppgitt den gang med at matchingen i forhold til kø/bestillingstidspunkt ikke var riktig.

Jeg tror at matching med model 3 ikke ble gjort av en datamaskin, men av mennesker, og derfor hadde man egentlig ikke et kønummer og da var det litt tilfeldig om man fikk bil tidlig eller "sent" (sent i form av 1-2 mnd etter de som bestile helt lik bil lenge etter deg). Den gang ble det vel levert noe slikt som 7000 biler til Norge på et par/tre mnd og med det tempoet har det lite å si, men hvis model Y har et lavere tempo pga fabrikken ikke er fintunet i over et år med produksjon (som med model 3) kan det jo ha mer å si. Da tror jeg Tesla gjør lurt i å faktisk la en datamaskin gjøre matchingen etter kønr og spec.

12
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 11:47 »
Jeg vet at de som jobber med reklamasjoner og garanti i kundemottak (hos merke X, ikke Tesla) får kursing av eksterne. Denne type kursing blir sannsynligvis gjort på bakgrunn av rettspraksis, men pga interesse blant publikum (de jobber hos forhandler og er ikke advokatstudenter) og tidsbruk, er det sjelden det vises til faktiske dommer. Forhandler bestiller kurset for at de ansatte skal vite noenlunde hvor lista ligger i vanlige saker (kall det gjerne "bransjenorm"). Ingen forhandlere har advokater som sitter på kundemottak/ettermarked/verksted, dette er normalt en ekstern ressurs (feks i forhandlerkjeden eller et advokatfirma) som vanligvis kun blir brukt i tvilstilfeller eller med vanskelige kunder.
Apehest kunne med fordel forklart seg på en måte som var mindre bastant og med litt mer "kjøtt" på benet, men når debatten flytter seg over på person er ikke det alltid like lett. Å fortsette å hakke på person etter han har prøvd å oppklare igår kveld synes jeg blir feil.

Når det er sagt ender reklamasjon/garantisaker oftest opp som diskusjon uten klare svar på forum/facebook, ofte off topic med krangling. Har til gode å se en slik tråd med henvisning til rettspraksis/dommer, men man får gjerne svar på hva andre har fått på reklamasjon/garanti som kan være nyttig. Eneste måten å få svar på om man stiller sterkt eller svakt, er å enten gjøre som daktari foreslår eller ta opp saken sin med en advokat eller NAF.

13
Glemte også å ta med at jeg har ventet siden 28.12.2020. på en ny framlykt på førersiden. Fikk beskjed i dag om at jeg rykket opp i prioriteringskøen for forsendelse fra USA til Frankfurt. Nesten 6 uker og de er "snart" klar til å sende lykta fra USA.
Opel brukte 5 mnd på å få tak i ny ladekladd (nødlader/schukolader) og den er jo EU spesifikk så ikke bare amerikanske deler det er lang ventetid på ;) Etter gjentakende klaging om rimelig tid fra meg endte det med at forhandler kjøpte en ny uorginal (som i ikke Opel, men Mennekes) ladekladd til meg, da Opel Norge/Europa ikke klarte skaffe ladekladder. Når batteriet ble ødelagt brukte de "bare" rundt 2 mnd på å få tak i delene og gjøre jobben (jeg fikk da leiebil).

14
Opel/PSA står helt trygt siden OnStar var/er et tredjepartsprodukt som de hverken har solgt eller drevet. Hardware har vært i bilene, men det er OnStar kunden har hatt et forhold til. Og i vilkårene til OnStar står det nok noen linjer om hva som skjer hvis de velger å legge ned tjenesten.
Helt fram til juni 2020 (den gang alle solgte nybil for 335') reklamerte BOS ved nysalg på reklamen at bilen hadde app til forvarming uten noe som helst forbehold. Reklamen fra den tiden ble diskutert på facebook, så helt sikkert noen som har screenshottet den (ble også diskutert her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50113.0 ). Jeg spurte selger direkte om app i 2020 etter prøvekjøring av nybil og da "jobbet de med et alternativ som sannsynligvis var oppe og gikk før Onstar ble borte", som selvfølgelig ikke ble noe av. De som ikke leser forum satt sannsynligvis ikke med informasjonen om at appen sluttet å fungere om 6 mnd og selger nevnte det absolutt ikke uoppfordret til meg...
De som kjøpte bil etter Onstar var bestemt nedlagt, uten å få beskjed før de kjøpte bilen, tror jeg har en veldig god sak.
For de som kjøpte bilen i 2017/18 er saken annerledes, men de mister også en viktig tjeneste de kjøpte bilen med.

NAF mener alle kundene har en god sak. Ganske sikker på at BOS ikke kommer til å betale 3800 kunder 30' (114 mill) og da håper jeg det ender med rettsak. Spennende sak å følge hvis den skulle gå til retten, den vil da sette rettspraksis på app (der hovedfunksjonen er forvarming av bil, en tjeneste de fleste elbilkjøpere i Norge mener er ekstremt viktig) og dens varighet ved bilkjøp.

15
Elbiler i media / Sv: Kundetilfredshet elbiler i Norge
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 12:03 »
At EQC troner på toppen er ingen overraskelse. Bilen har lite feil (ifølge facebook gruppen vs andre elbilers grupper) og forhandlernettverket (feks Erik Arnesen og tidligere Star Autoco, usikker på om BOS har dette) har mobil service tilgjengelig 24/7 til å fikse endel alvorlige og enkle feil. Ved å løse enkle feil hjemme hos folk (eller på veien) når som helst på døgnet får man ekstremt mye goodwill fra kundene, i forhold til når kundene må bruke timesvis på å taue bil / levere bil, styre med leiebil, hente bil osv.

Tesla har jo begynt med noe av det samme med sin mobile service, men ikke 24/7 (mer som små enkle reparasjoner fram i tid) og heller ikke uten at kunde først må godkjenne beløpet raparsjon koster, selv om reparasjonen skal være/er gratis.

Sider: [1] 2 3 ... 39