Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chargedup

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
Siden det blir diskutert andre matter generelt her i tråden. Jeg er veldig fornøyd med dette settet, som dekker alle hulrom i bilen (grått har det heller ikke blitt, ref 3dspider):
https://www.ebay.com/itm/ToughPRO-Black-Rubber-2017-2019-Tesla-Model-3-Full-Set-Front-Mat-And-Trunk-Mat/263568475452?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Dette ble kjøpt før Tesla hadde noe annet enn lader i nettbutikken. Idag hadde jeg nok kjøpt gummimattesettet og trunk gummimatte fra Tesla.

2
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 12:08 »
Ta en tur til forhandler for å prøvekjøre, prøv gjerne å få bruke bilen en hel dag. Test bilen til "alt" ditt normale bruk (har du barn, prøv med de, osv.) Etter prøvekjøring kan du da ta ett valg som passer DEG best.

De fleste under 600' på finn (alle unntatt en, som har gått nesten 20') er sannsynligvis bruktimportert (sjekk garanti og mangel av gratis service første 3 år som alle norsksolgte har). Ustyrsmessig synes jeg nordic edition er ca lik det jeg ville speccet av utstyr (ja, jeg er gjerrig), men man kan fint bruke 2-300' til på utstyr. Jo mer utstyr, jo mer er det å spare på å kjøpe brukt.

3
Tesla / Sv: Reduksjon av Tesla batteri,
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 16:14 »
Rent vann (destillert eller ikke) blandet med salt/olje osv (som bilen din garantert har noe av under) osv kan skade all elektronikk.

Batterimodulene er innkapslet slik at de i utgangspunktet skal være vanntette, men dersom den har stått lenge under vann kan det ha kommet vann inn i batteriet. Sjekk ut feks Rich Rebuilds som har åpnet batterier og bygget opp flere Model S som har stått x antall dager under vann. Han er ikke bilmekaniker, men han skifter deler og bytter batterier (null HMS og lite sikkerhet): Gjør et google søk på "flooded tesla" evt "flooded tesla battery" så finner du en god del info og videoer om temaet. Anbefaler dog at du tar den med til Toyota (les: de du har kjøpt den av) eller bilverksted som jevnlig skrur på elbiler for å høre om de kan sjekke bilen din.

Dersom bilen din bare har kjørt igjennom en (kjempestor) sølepytt er sannsynligvis batteriet ok, men kretskort kan bli ødelagte og kontakter kan irre over tid.
Har den stått under vann i dagesvis er du heldig hvis du fortsatt kan bruke bilen, både mtp mugg/sopp innvendig og at all elektronikk/batteri fortsatt virker. Normalt blir slike biler (iaf i USA) kondemnert av forsikringsselskapet.

"Føler nå en del kortere rekkevidde." Fysisk målbart eller er det bare slik at du føler at den er kortere nå pga frykten for at noe er skadet?

4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 16:39 »
Fordelen med E-tron sin lading er jo at man kan benytte 50kW (evt 150kW der det er tilgjengelig, men holder dette utenfor ettersom det ikke finnes på FV40 osv) hurtiglader relativt tidlig på turen (høy SOC) og faktisk benyttet effekten. På de fleste andre elbiler klarer man ikke benytte seg av 50kW etter en viss prosent SOC (ca 80-85%), mens man med E-tron kan lade med 50kW til ca 98% (ifølge Fastned).

La oss si at du har 90% ved start (etter å ha kjørt til/fra jobb og hentet unger osv), det er x grader for kaldt/det regner/snør osv, så du vet du må lade på veien og det er fredag med ladekø på de mest populære stedene ( les "siste" stedene før "alle" når hytta). Med E-tron kan man da velge å lade relativt tidlig på turen, la oss si SOC 70-90% mens man tar en kjapp stopp. De siste ladestasjonene før store hyttedestinasjoner eller fjelloverganger har garantert kø på de få hurtigladerne som er der, mens du i din E-tron kan velge å lade tidlig, der det ikke er kø, og fortsatt få samme ladehastighet.

Dette er en av de store fordelene til E-tron og dersom man benytter seg av "ladtidlig-trikset" kommer man garantert til å spare endel tid på utfartsdager hvis man bor i byer og skal til de mest populære destinasjonene som Trysil/Kvitfjell/Hemsedal.

5
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: fredag 08. november 2019, klokken 14:54 »
Jo, flere som selger SOTA inn med nybilsalg jo bedre blir det, for da må alle andre følge etter. Jaguar har forhåpentligvis en bratt kurve på læring angående SOTA, ingenting er bedre enn at de får dette opp å gå. Vil tro at det er mye billigere å betale x antall programutviklere for å få til SOTA på ordentlig enn å måtte inn til forhandler for små bugs (der eneste forskjellen er at de bruker en kabel (og mye tid) istedenfor trådløst for å rette feilen). Nå bruker Jaguar det samme systemet som på Velar og jo flere biler fra merket som har SOTA, jo flere biler kan man dele selve SOTA kostnaden på.

Bakdelen med SOTA og software generelt er at det kan skje nye små bugs på noen biler.
For de som er veldig interessert i bilen og er på forum, er det helt greit med en liten bug på en ny ting. For eldre og de som ikke er interessert i bil, blir det forvirrende hvis en ny software fikser en ting, men gjør at en annen ting ikke fungerer. For meg er det helt ok å kanskje få en ny feil dersom en annen blir fikset, for andre blir det for uforutsigbart.
Software må derfor testes grundig før det slippes til hvermansen. Tesla har ofte 2 oppdateringer innen 2 uker før det går et par måneder til neste (spotify virker ikke, kun diskant i høyttalere osv, som jeg har opplevd).

Tipper Jaguar sender SOTA tidlig til ardevd slik at han blir en av betatesterne (fryktelig fin app han har laget :+1:)

6
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: fredag 08. november 2019, klokken 11:41 »
Sitat
Jeg må nok være litt "tjukk i hue", men klarer ikke helt å se den helt store miljøgevinsten i at en bil blir "brukt opp" på få år istedet for å vare i mange år før den må skrotes og erstattes med en ny.
Miljøgevinsten i at bilen brukes hele døgnet går mest da på at det å produsere en bil er miljøfiendtlig. Som sjøhyene sier det så godt og enkelt, skal jeg prøve å vise ett regneeksempel.

Hver selvkjørende bil som går "døgnet rundt" (bortsett fra lading, vask, service) varer selvfølgelig kortere i tid, men garantert lenger i km, enn en bil som kjører 12.140km (snitt i norge pr 2018). 12.140km x 18,1 år (ssb snittalder ved vraking) = 220.000km til bilen vrakes. En vanlig taxi kjører dette på litt over to år (fant ingen statistikk på hvor langt en taxi kjører, men en artikkel der 3 stk sier de snitter på rundt 100' i året). En taxi skrotes ikke etter 2 år og 3 måneder, men selges gjerne etter 2-4 år. Ettersom taxien selges etter å ha gått eksempelvis 300.000km og fortsetter livet sitt lenge etter å ha gått langt lenger enn vanlige privatbiler, tyder vel på at en bil tåler km mye bedre enn tid. 

La oss si at en tesla tåler 450.000km før kost/nytte kalkylen sier at det ikke er verdt å bytte batteri osv og den skrotes. (https://futurism.com/the-byte/tesla-record-mileage-900000-kilometers som har byttet batteriet en gang og er dermed enda mer miljøvennlig enn det lave eksempelet jeg tok i tall her). Bilen som går som selvkjørende taxi/pool vil da gå minimum dobbelt så langt som en privateid bil. Miljøkostnad pr km vil da være mye lavere for en selvkjørende taxi/pool (om den varer i 1 år eller 5 år har lite å si).
Om man sier at bilen varer i 3 år og uber skal kjøpe ny bil, har teknologien gått videre og man får kanskje en bil som går litt lenger (les: da blir gamle forurensede biler byttet ut fortere, gjennomsnittet blir da ikke 18,1 år før skroting, men kanskje 3-5 år og de store teknologiske kvantesprangene (solidstate batterier i 2030?) gjør seg gjeldene fortere.).
Hvor mange tomkjørte km en slik bil må kjøre aner vi ikke, men sannsynligvis mye mindre enn dagens taxier (som man heller ikke finner tall på ;)) ettersom kundegruppen idag er relativt liten. Dersom ingen har råd til egen bil, vil kundegrunnlaget bli ekstremt høyt og sannsynligvis vil tomkjløring bli mye lavere enn på dagens taxier.

Taxiene/pools er selvfølgelig priset som uber idag, med dynamisk prising, dvs at det å ta taxi til/fra jobb 8-16 er dyrt, men 10-18 kanskje er rimelig. Det å ta taxi alene er dyrt, mens det å dele (uber pool) med 4 stk på veien (eller naboer) er billig. Det stimulerer til at de som skal samme vei bruker pools. Bilene veksler naturligvis momentant om de er taxi eller pools etter hva det er etterspørsel etter på det tidspunktet.

Dersom alle i en gate har måttet kvitte seg med bilen (pga utgifter til kjøp/bruk) og man vet at det går en selvkjørende uber pool 07.00 (som koster noe mer enn vanlig kollektiv buss/trikk/tog/t-bane) velger nok mange den framfor vanlig kollektiv. Idag kunne nok ekstremt mye av kjøringen i byer blitt borte, dersom naboen satt på fordi dere skulle samme vei, men siden begge har råd (bompengene må iaf dobles i Oslo, før man orker sosialisere med naboen om morgenen) til komforten/friheten av å kjøre egen bil, gjør de det.

7
Audi e-tron / Sv: Importere E-tron fra USA
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 19:14 »
Bare hyggelig :+1: Misforstå meg rett, jeg misliker absolutt ikke import, men jeg er veldig skeptisk til import av en tysk såpass ny elbil fra USA.

Har selv vært med på privatimport av flere fossile sportsbiler de siste 6 årene. Bilene har vi kjøpt utelukkende fra Tyskland og vi har spart rundt regnet 50-200' i forhold til billigste på finn.no ved kjøpstidspunkt, kjørt de et års tid og så solgt de for det de ble kjøpt for. Dette krever en god del tid på finn og mobile og undersøkelser om biltypen har mye feil, undersøkelser om merkets garanti og muligheter for garanti (feks Porsche har bruktbilgaranti). Samtidig vet man at man tar en risiko, når tiden det tar å selge bilen er usikkert samt at prisen er usikker (privatpersoner får dårligere pris på finn enn firma på importbiler, jo dyrere, jo verre).

Sparer man nok, er det verdt risikoen med kortere garanti. På audis første elbil (med større risiko for garantikostnader) der man også må selge bilen rimeligere enn andre på markedet, er 50' å spare litt for lite for meg personlig. Med dagens valutakurser er det ikke like lett for en privatperson å finne biler man "vet" har null i verditap på et år, (jo nyere bilen er, jo verre, ettersom verditapet avtar med alder).

Med import må man gjøre litt mer jobb, ta litt større sjanser og selvfølgelig sette seg inn i garanti for de forskjellige merkene og regler ved import. Det å kjøre bilen fra Tyskland, tolle og vise bilen (evt få fraktselskap til å gjøre det meste) er mye mindre jobb enn det man gjør før man har skrevet kontrakten på en bil.

8
Tesla / Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 17:58 »
Blir vanskelig å få til full selvkjøring uten å klare å lese trafikkskilt og fartsgrenser nå i 2019. Dersom en datamaskin skal få lov til å kjøre lovlig av EU, kan den ikke ha fartsgrense som er x antall år gammel (feks 40km/t på riksvei 4 mellom linderud og sinsen).

Dersom bilene skal byttes ut til selvkjørende teslas (eller andre merker) som uber og uber pool må den virke hele året (dvs når det snør/regner på kamera, inni tunneler, og på snødekte veier). Dersom de selvkjørende bilene kun fungerer i fint vær, kommer de fleste til å strekke seg langt før de kvitter seg med bilen sin. Fungerer den selvkjørende bilen i all slags vær, som ikke akkurat skjer i 2020 (rundt 2030 er min gjetning), kommer fortsatt de med normal inntekt ta seg råd til å like friheten man har med egen bil.

Dersom bompriser/avgifter for kjøp og bruk av bil fortsetter å stige samt MDG og andre miljøpartier får mer makt, blir det til slutt så dyrt for privatbil at "ingen" har råd til egen bil. For miljøet er det mye mer nyttig at en bil brukes hele tiden og miljøpartier vil nok gjøre alt de kan for å gi selvkjørende taxier/busser fordeler og høyne avgifter (kjøp/bom/bruk) sakte men sikkert på privatbiler. Til slutt blir bilen en så stor utgiftspost, etter doblinger/tidoblinger, at det å ta selvkjørende uber til hytta hver helg blir mye billigere enn å bare eie privatbil og da kvitter "alle" seg med bilen. Når det er gjort senker miljøpartiene støtten til de selvkjørende taxiene slik at de blir for dyre for hvermansen og man sitter igjen med selvkjørende busser/minibusser/pools til hytta hver fredag og søndag (og selvølgelig selvkjørende kollektiv transport/sykkel/beina til og fra jobb) ;)

Det tar tid å endre vaner og bruksmønstre, men med ris (les dyrere) og ros (les eks elbiler i Norge) styres vi til å endre disse over tid. Tror de færreste som fødes i disse dager kommer til å eie egen bil.

9
Audi e-tron / Sv: Importere E-tron fra USA
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 17:04 »
Garantien gjelder ikke i annet land enn USA. Fabrikkgaranti fra Audi gjelder altså ikke i en annen verdensdel.
I praksis vil det si at dersom du kjøper en ny Audi i USA vil garantien bortfalle idet du tar den med til Norge, det samme gjelder dersom du tar en norsk Audi med til USA. Les fabrikkgaranti under punkt 10 her: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/garanti.html
"Krav på grunnlag av denne garantien kan bare gjøres gjeldende hos autoriserte Audi-serviceforhandler i EØS-området og i Sveits."

Alle bilprodusenter (som jeg har sjekket ila livet) gjør det på denne måten. Det blir gjort fordi en USA bil tilfredstiller kravene i USA (og dermed har noen andre deler enn i EU som igjen er forskjellig fra Asia, selv om alle ser like ut), det gjør det lettere å kunne differensiere priser (med garantibortfall hindrer man enkel eksportering og kan ta ca X i EU og Y i USA), enklere med garanti (som fabrikken ofte kjøper som en forsikringsavtale i det respektive markedet) osv. De fleste bilprodusenter ville nok også helst hatt bortfall av garanti i hvert enkelt land i EU/EØS også, ettersom produsent/importør da kunne tatt seg ekstremt godt betalt, feks for elbil i Norge, men kan ikke pga fri handel osv. Dersom feks en knapp på rattet ryker på en USA bil kan Møller si at denne delen kan ikke vi skaffe fordi den har USA delenummer (tviler på at de gjør det, ettersom de vet å ta seg godt betalt), dersom den er fra EU kan de ikke si det samme pga lover og regler. Produsentene er normalt sett pliktig å skaffe reservedeler 10 år etter salg av en maskin/bil til og i et EU land (med visse forbehold), men i USA gjelder andre regler.

Så og si alle bruktbilforhandlere (bortsett fra de som tar inn amcar, spesielle biler eller eldre biler og veteraner) importerer fra EU land og ikke USA, selv om noen biler er priset mye lavere i USA enn i EU. Vil tippe at absolutt alle E-tron og I-pace som er importert til Norge hittil er fra EU.

De fleste er nok enig i at risikoen er litt for stor pga garanti, og alle andre ting (treglading/ombygging, hurtiglading/ombygging, oppdateringer (vil Møller oppdatere bilen når programvaren har ulikt "delenr"?), app (virker denne i Norge), kart, DAB osv) gjør at risikoen blir alt for stor i forhold til summen man sparer.
Hadde dollaren vært nede på 5-6 hadde pipa vært en annen ;) Vær også obs på at bilen må ha vært registrert i minst seks måneder i USA for å slippe ombygging/papirarbeid ( https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059 )

10
Audi e-tron / Sv: Importere E-tron fra USA
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 13:48 »
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Sakset fra garantivilkår på Audi i USA (https://www.audiusa.com/myaudi/warranty): Is my warranty valid outside the United States?
The warranty is only applicable in the United States. An authorized Audi dealer in any other country has no obligation to provide warranty service to your vehicle.

Dvs at garantien på en US Audi kun gjelder i USA, samme om det er 2, 4 eller 8 års garanti. De fleste bilene som blir levert i en verdensdel har kun garanti i den verdensdelen, dette er helt normalt.

Dersom det er snakk om like mye å spare (trådstarter sa vel ca 130' i besparelse fra USA uten garanti i forhold til Norsk pris) fra Tyskland/Sverige (der garantien gjelder i hele Europa), er vel konklusjonen ganske klar?
Misforstod teksten din! Skjønner det da slik at det ikke lenger er noe å spare på import fra Tyskland/Sverige?

11
Kjøpe elbil? / Sv: Ekstra forsikring for importerte biler
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 12:28 »
Sjekk vilkårene nøye. Få det gjerne skriftlig fra forhandler at denne er helt lik fabrikkgaranti (som selgere ofte pleier å si).
Har vært borti å måtte legge ut for reparasjon selv og så få det tilbakebetalt. Gjorde at reparasjon tok noe lenger tid, da det måtte godkjennes av forsikring før de kunne begynne med reparasjonen. Veldig fornøyd med det, den ene gangen jeg har brukt det, men det er selvfølgelig enklere å få importør til å fikse den uten papirarbeid og utlegg.

Prisen må veie opp for den lille ekstra risikoen og jobben det er, gjør den det? Skal du ha bilen i 5 år?

12
Audi e-tron / Sv: Importere E-tron fra USA
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 11:01 »
Kan man fremdeles ikke bruke hurtiglading i Norge med overgang?
Ser ut som den har Max 200amp finnes det overganger som tåler mer?
Vanskelig å vite om det fungerer eller ikke, ettersom ingen har prøvd dette enda. Hurtigladestasjoner kan være pirkete på biler og hvilken software bilene har når den gjør "handshake". Var flere som ikke fikk hurtigladet med bmw i3 med nyeste software (i 2015?), I-pace (2018/2019? med efatec lader?) og Ionity og model 3 (2019) har også hatt noe problemer. Leverandørene av hurtiglading og bilmerkene har blitt flinkere med samkjøring det blir mindre og mindre "handshake" trøbbel mellom hurtiglader og bil. Med en US bil kan man ikke være 100% sikker på at det virker, dersom ikke Audi og hurtigladeleverandør begge sier at det ikke er noe problem.

Spør Fortum/Ionity/grønn kontakt om de mener det vil virke med en kina overgang.
Sjekk også tråder på forumet om chevrolet bolt og hurtiglading, feks denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=37786.0
Merk at Bolt var i en litt annen situasjon (denne ikke ble levert i europa) enn Audi er med e-tron. Dvs at Bergheim og andre importører hadde en egeninteresse for å få bygd om disse til EU CCS.

Ble tidligere diskutert at man kunne spare rundt 100' på import av ny bil fra Tyskland/Sverige her https://elbilforum.no/index.php?topic=42440.0
Nå har riktignok NOK tapt seg veldig mye mot spesielt EUR og USD, men SEK er noenlunde lik som for et år siden.

13
Audi e-tron / Sv: Importere E-tron fra USA
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 15:05 »
Tenk deg nøye igjennom før du kjøper en såpass ny bil fra USA, garanti gjelder normalt ikke for US bil i Europa. Tipper også at programvaren/oppdateringer har forskjellige navn, slik at Audi ikke vil oppdatere din bil på service fordi de kun har oppdateringer til EU spec biler og da vil småfiks av feks risting i 60km/t aldri bli rettet.

For å få bygd om hurtiglading slik at den kan hurtiglade i EU må man forvente en relativt høy kostnad og sannsynligvis hjelp fra Audi for å få det til å fungere. Hurtiglading er vel det Audien knuste absolutt alle konkurrentene på da den kom, så uten det er det en mye "dårligere" bil. Dersom du aldri trenger hurtiglading og har tenkt å ha bilen i mange år, har det ikke så mye å si. Hør med Møller om de kan og hva de skal ha for ombygging til hurtiglading. Lading med stikkontakt fungerer nok med overgang (selv om overgang sikkert ikke er lov å benytte). Lading med type 2 ville jeg ha spurt Audi om evt sjekket delekatalog/specs på US mot EU.

Vanligvis blir det ikke importert såpass nye elbiler fra USA (mest eldre leaf, fiat 500e osv som blir kjøpt på auksjon etter feks endt leasing til en ekstremt rimelig penge).
Import av USA elbil anbefales ikke uten å ha satt seg grundig inn i forskjellene. Småting som mph (endres sannsynligvis lett), DAB, navigasjon og slikt er ikke ting jeg ville ha brydd meg om dersom besparelsen var høy, men fraværende hurtiglading og garanti er dealbreakere for mange.
Import av elbil fra EU land er som regel veldig mye enklere, men vær obs på forskjeller i antall år med garanti og utstyr (som feks varmeapparatet på E-tron).

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 13:35 »
Jeg kom nettopp på at Tesla tilsynelatende ikke hadde "ekstremsalg" på inventory-biler de siste dagene i kvartalet slik de hadde helt på slutten av Q2? Kan det stemme?
Det stemmer. Jeg satt og ventet på Model 3 LR awd til 430 ish (som ved forrige kvartal), men de senket ikke prisen denne gangen. Verken LR eller sleeper performance inventory gikk ned noe i pris på slutten av kvartalet.

15
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 14:48 »
Mister en reelle km eller er det bare teller som oppgir mindre?
Ifølge TB har han mistet ca 6% av batterikapasitet fra bilen var ny, til nå med nyeste oppdatering. Han tror at det sannsynligvis er pga tesla har satt større buffer under 0% og ikke bare degradering av batteriet. Bufferen under 0% er ikke mulig å benytte seg av og dermed har vi alle mistet kapasitet, sannsynligvis fordi de har funnet ut at batteriet varer lenger med større buffer.
For å prøve å dekke over tapet i tilgjengelig batterikapasitet har Tesla oppjustert hvor mange km rekkevidde man har tilgjengelig i display/app med å senke forbruket som er satt av Tesla (ikke som i andre merker der rekkevidde i GOM er i forhold til hvordan man kjører) fra 149-150 til 144-145 wh/km.
Etersom også andre ivrige brukere har gjort lignende tester og fått resultat som indikerer det samme, virker det troverdig at de med V10 har tatt bort noe av det vi alle har hatt av tilgjengelig batteri tidligere. Tesla har ikke opplyst oss som kunder om dette ved oppdatering.

De fleste av oss merker ikke et tap på 6% rekkevidde ettersom man normalt ikke kjører over 40-50 mil. Relativt vanskelig å dokumentere også, må starte full, kjøre hele rekkevidden, lade helt opp og gjøre utregninger der man må ha eksakte tall fra tidligere (hvem tar opp video av ladeskjermen hver gang man hurtiglader?).

Sider: [1] 2 3 ... 15