Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kraez

#1
Tesla / Sv: Hva gjør jeg hvis jeg punkterer?
torsdag 19. desember 2019, klokken 15:39
Fikk varsel om lavt trykk i ene dekket på vei ned fra Myrkdalen Skisenter like etter påske. Stoppet for å sjekke på jokerbutikken med rundkjøringen på Vinje, og fant en skrue i det ene fremdekket. Skrekk og gru. Så for meg masse styr og ordning av transport tilbake til Bergen m.m.

Ringte tesla-veihjelp som bestilte redningsbil fra Voss. Kjøpte meg en salat på butikken, og ventet 30 minutter på at redningsbilen skulle komme fram. Hyggelig fyr plugget dekket og jeg var hjemme med mindre enn 1 time forsinkelse.

Slik jeg forstod dette, gikk det på mobilitetsgarantien på bilen, og regning har jeg ikke sett noe til.

Så om du punkterer, ringer du Telsa Roadservice via knappen på skjermen.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36.2.2
onsdag 27. november 2019, klokken 09:20
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. november 2019, klokken 16:16
Usikker på om jeg vil satse på at oppdateringen trekkes fra bilen eller om jeg bare skal legge den inn og så prøve trikset med å tappe 5 ganger på den ene oppdateringsknappen for å be om siste sw. Har wifi der jeg parkerer, så jeg kan i teorien få tak i ny sw kjapt.

Er det kun ved forvarming batterivarmeren er helt deaktivert, eller er den permanent deaktivert i 36.2.1?

Hvor er det man skal tappe 5 ganger? Og er det dette som er "oppdateringstrikset" nevnt av trådstarter?
#3
Tesla SW og AP / Sv: App-versjon 3.10.2
onsdag 27. november 2019, klokken 08:55
Min 2017 X100 som har 44.000 på telleren viser fremdeles 100% i oppdatert android app. Men det kan kanskje skyldes at jeg ikke har ladet siden jeg oppdaterte appen for 5min siden.

Ellers kunne jeg gjerne tenke meg å endre fra norsk til engelsk jeg også, men dette er vel en funksjon forbeholdt iOS. Vi Android brukere må nok streve med "hærheten" i noen år.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.2
fredag 08. november 2019, klokken 10:51
Jeg for min del har hatt bilen i ganske nøyaktig to år, og det første halvannet året kjørte jeg det meste på AP.

MEN det siste halve året har AP vært nærmest ubrukelig i bergensområdet, nesten samtlige tunneler (og de har vi en del av her) er plaget av at bilen plutselig for det for seg at den befinner seg i 30-sonen på toppen av tunnelen og foretar øyeblikkelig fartskorrigering deretter. På vei ut av Bergen er Arna - Trengereid nå et tilsvarende problemområde, der GPS'en hopper ned på Romsloveien som går langs E16, og gjør at jeg skremmer vettet av de bak .

Poenget mitt er at dette fungerte helt fint i 18 måneder, før det ved en av oppdateringene rundt sommeren ble nærmest helt håpløst. Manglende skiltlesing kombinert med "hoppende" GPS er en håpløs kombinasjon.

#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Passasjerdøra foran vil ikke åpnes.
mandag 14. oktober 2019, klokken 10:00
Sitat fra: jokke på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:19
førerdøren tok de på drop in pga sikkerhet

Samme med meg. Førerdøren fikk denne feilen og jeg kunne bestille priority drop-in via road-side assistance på telefon, fordi det falt under kategorien "låst ute av bilen". Fikk døren ordnet samme dag.

En uke senere får jeg samme feil på passasjerdør, ringer samme nummer og forventer samme behandling. Men blir da bedt om å bestille service via app. kjørte hekker opp til Tesla-Kokkstad, og fikk det fikset på under en time. Riktignok høstferie og lite kunder inne, men alt i alt positivt.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Bug og nag! How to succeed without really trying.
torsdag 19. september 2019, klokken 12:51
Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2019, klokken 23:17
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:41
Etter det jeg forstår har AP1 og AP2 Bosch radar med 160 meters rekkevidde. I AP2.5 sitter det visstnok Continental-radar med rekkevidde fra 170-250 meter (juryen er ute..). I og for seg ikke viktig om det er 170 eller 200 fordi dette er atskillig lenger enn i min 2018 S, og medfører (IMO) unødvendig manuell korrigering. Hvor stor blir avstanden hvis man setter den til 7? 1 kilometer?
Uansett rekkevidde på RADARen så er det på min bil ingen merkbar forskjell på 1 eller 7 i avstanden før den sakker ned når jeg tar igjen biler. Det påvirker bare hvor nærme den til slutt legger seg i ro bak bilen foran.

Har også merket denne de siste månedene. Ligger jeg i 90 i 80 sone, og det er en bil (langt) foran som holder 80, begynner AP å redusere farten nesten så snart bilen foran er i syne. Mener det ikke var slik tidligere.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32
mandag 26. august 2019, klokken 15:34
Prøvde å gi Spotify følgende kommando for en tid tilbake: "Play Marcus and Martinus"
Mitt forsøk på å gjøre kommandoen forståelig med engelsk uttale, resulterte i at Spotify søkte opp:

"Mosquito on my penis"

Og det var jo direkte trafikkfarlig.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bremseservice
onsdag 22. mai 2019, klokken 13:14
Hadde min inne for å bytte "Front Halfshaft Assembly" på garanti og fikk spørsmål om jeg også ville utføre bremseservice til kr 1.850,-. Siden jeg ikke har hatt bilen på service (utlevert nov2017) og den har gått 30.000km hadde jeg uansett tenkt å få gjort dette. Men under bremseservicen finner de også at bremseklossene foran er ujevnt slitt, bytter disse og legger til nesten kr 3.000 på på faktura.

Er dette noe jeg bør finne meg i eller kan det være en følgefeil av defekten i hjulopphenget?
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1.2 5c87371
fredag 10. mai 2019, klokken 17:02
Sitat fra: Handyman på søndag 05. mai 2019, klokken 23:30
Har kjørt over 600km (Sørlandet - Oslo t/rt) i helga på denne versjonen og merker store forbedringer på følgende:
Plasserer seg midt i kjørefeltet som den skal
Autoviskere fungerer bedre
Tar flere rundkjøringer (dog litt nervøs)
Legger seg mye mindre over mot høyre ved passering av akselerasjonsfelt.
Færre fantombremsinger
Jevnt over mye mer behagelig AP/EAP
Auto high beam fungerer, men kan forbedres.

Dette synes jeg lover meget godt.

Hvilke type rundkjøringer tar den? Jeg har for vane å slå den av ved rundkjøringer da jeg alltid har antatt at den ikke fikser vei og trafikkbildet.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hvite seter + barn?
mandag 21. januar 2019, klokken 18:09
Sitat fra: Mrpositive på mandag 21. januar 2019, klokken 15:15
Sitat fra: Kilroy på mandag 21. januar 2019, klokken 14:07
over 2 år med Model X og hvite seter her, ville valgt det igjen. Det eneste som er litt hardt å få bort er jeans merker, ellers forsvinner all smuss med en enkel klut. (har 2 gutter).

Det høres ikke ille ut. Vi har vært å prøvekjørt i dag, og det var jo en drøm å kjøre.
Nå lurer jeg på om det er verdt å legge i 10 000 i skinn vs tekstil seter.

Samt om autopiloten er verdt det. Jeg kommer nok ikke til å bruke autopiloten mye selv, men tenker først og fremst på annenhåndsverdien.

Noen tips/råd?

Hvite seter ser jo litt penere ut og gjør bilen mindre mørk innvendig, men mange kommenterer at skinn blir for kaldt om vinteren når en setter seg inn i bilen. AP ville jeg ikke vært foruten, er det beste med hele bilen. Men hva angår annenhåndsverdi kan jo alltid neste eier legge det til. Er kun en softwareoppdatering.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D vs 100D
mandag 21. januar 2019, klokken 17:11
Sitat fra: JorEl på mandag 21. januar 2019, klokken 16:05
Da er det jo fint å ha 165k mindre i lån. 75 eller 100 er jo selfølgelig et individuelt valg. Har man pengene og lyst.. Eller ikke pengene og fremdeles lyst, da tar man den beste låneavtalen man får :-X
S/X100D har vel ikke hatt like gode renteavtaler som S/X75D.

Det var et lite vindu i september/oktober 2017 hvor S/X 100D inventory også fikk 0,25% + showroomrabatt.
#12
Tesla / Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
tirsdag 15. januar 2019, klokken 09:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.

Betyr dette at 100D kan få høyere toppeffekt enn 118kWh på SuC ved utrulling av SuC v3? Med spenning på batteripakken på 400v bør vi vel forvente noe slikt som som 150 kWh toppeffekt ved rundt 55% state of charge?
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skiltgjenkjenning?
mandag 07. januar 2019, klokken 14:04
For ikke å snakke om når du kjører i 80-sone i tunnel og bilen plutselig får det for seg at du befinner deg i 50-sonen som er på toppen av fjellet du er på vei igjennom.

#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vibrasjon i Model X
fredag 16. november 2018, klokken 09:08
Sitat fra: Thorleif Hallen på torsdag 15. november 2018, klokken 14:40
Hadde du vibrasjon bare under akselerering, eller hele tiden?

For min del dukket den opp rundt 60 km/t og ble verre jo fortere jeg kjørte.
Hos meg har den dukket opp ved kraftig akselerering, så vedvarer den en stund etterpå. Og da samme som deg, merker det først over 60 km/t så blir det verre og verre.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vibrasjon i Model X
torsdag 15. november 2018, klokken 13:07
Fikk også denne vibrasjonen etter noen litt kraftige drag i venstrefilen på Autobahn i sommer. Stoppet innom Tesla i Berlin, som sa at dette var et vanlig problem og særlig på X100 hvor vekt og effekt gjorde at aksling ble deformert. Dette utbedret de hele tiden i Tyskland sa de, og henviste meg til å ta kontakt med mitt SC når jeg kom hjem.

Vel hjemme var Tesla Kokstad litt mer tilbakeholden. Hadde med meg tekniker som først hevdet at dette var normalt, før han etter å ha tatt noen drag selv på Flypassveien (bra det ikke er fotoboks der) erkjente at det var vibrasjon og at jeg kunne få det rettet, men at det problemet ville oppstå igjen. Men leste i ettertid på TMC at det var en permanent fix på dette, men nå virker det som det er stor forvirring om hva dette er og hva løsningen innebærer. Noen nevner tom at løsningen har vært at SC har re-corket bilen.  :o

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/great-news-for-model-x-owners-with-the-dreaded-shudder.121887/

For min del har vibrasjonen forsvunnet av seg selv, og jeg avventer til jeg vet at det er en permanent fix.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA