Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - T.K

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Store endringer på Model X i 2020?
fredag 06. desember 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Jarv!s på fredag 06. desember 2019, klokken 01:31
Takker for mange gode svar!

Tror valget for meg vil bli 7 seter, da jeg vil tenke sikkerhet med tanke på "sperret" andre rad med 3 seter.
Spørsmålet vil jo være om jeg klarer å vente på evt en oppgradert av TMX...  ::)

Må du ha en Tesla da? Knote med barneseter på tredje rad, i tillegg til å må forholde deg til verdens mest infantile bilorganisasjon, hvor servicenivået ofte er så bunnskrapt og kunnskapen så elendig at du får grå hår før tiden.
Ville sett på et alternativ. Skoda Superb hybrid (kan bruke nesten en halv million i diesel før du når opp i prisen av en X) gir megaplass i baksetet og god komfort og med unger i baksetealder er du vel uansett ikke på utkikk etter å imponere naboen med Tesla. Audi eTron? Stor bil det også, om du vil være litt jappete. Selv har jeg bundet opp all kapital i investeringer, som grunder, og fikk lån til Tesla med null egenkapital og 0,25 % rente. Hadde jeg fått det samme på Jaguar eller Audi ville jeg byttet. På flekken!
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
fredag 06. desember 2019, klokken 19:43
Nei, jeg har ikke beviset. De påstår den var slik, eller at skaden ble slik fordi...De vet sannsynligvis ikke hva de egentlig mener, men de mener ettertrykkelig at de har avsluttet saken, både ved "service advisor Jeppe Rønning og service advisor Kent Arnesen". Sistnevnte påpeker også "to større skader" på frontruten. Det er som å snakke med folk som påstår de har sett en flyvende marsipangris, det er så irriterende. Det irriterende er ikke den eventuelle egenandelen for ruta, det er peanuts. Det irriterende er at saken tar lang tid, må klages på til Forbrukerrådet, må innhente informasjon fra bilglassfolk og kanskje få juridisk avdeling hos NAF til å komme med en uttalelse som vedlegg til Forliksrådet. Forliksrådet må ha all tilgjengelig informasjon for å ta en avgjørelse. Så ender det selvsagt med seier hos Forliksrådet, men tiden det tar får man aldri tilbake.
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
fredag 06. desember 2019, klokken 17:32
Var hos bilglassforretning i dag. De kunne ikke se noe som jeg ikke så, mao de så ikke noe som kan ha forårsaket sprekken. Som vedkommende sa, fritt etter hukommelsen: "Forsikringsselskapet krever at vi sender inn bilde av skaden. Her er det ingen tegn til skade bortsett fra sprekken".  Da jeg påpekte at hos Tesla på Rud kom det flere "teknikere" og tok bilder av noen knappenål-store merker på ruta, og som sa at "ruta har steinsprut" så mente glassbutikk-medarbeideren det samme som meg, at slike knappenål-store merker har enhver frontrute som har gått noen kilometer. Det er derfor man etterhvert må bytte rute, fordi ruta får små (knappenålstore) merker etter steiner og skraper fra vindusviskere.

Imidlertid har saken nå tatt en annen vending. Tesla mener at det var en steinsprutskade fra før, altså at skaden var der når bilen ble innlevert.  "Beviset" er at de mangler videoen, den er borte, forduftet. De går altså rundt bilen og later som om de tar opptak ved innlevering til verksted. Når det så er en skade, som her, så er videoen borte. Dette er etter mitt syn langt mer alvorlig enn selve skaden og er helt på grensen til svindel. Saksebehandler Jeppe Rønning på service hos Rud avviser saken og sier at "vi anser saken som avsluttet fra vår side". Jeppe Rønning var den som tok bilder da jeg fortalte at ruta var knust og Jeppe Rønning sier at "det er tydelig tegn på steinsprut på flere steder på ruten", selv om bilglassfirma ikke så noen steinsprutskade i dag. Så det har blitt en helt absurd ord-mot-ord-sak, hvor de heller ikke bryr seg om hva bilglassfolk sier. Jeg får skriftlig rapport fra bilglassfirmaet på mandag.

Å snakke med presumptivt voksne mennesker som jobber hos Tesla og som er så kunnskapsløse at de tror at knappenålstore merker på ruten er steinsprutskade, er virkelig irriterende. Det er, igjen etter mitt syn, et godt bildet på årsaken til at Teslas servicenivå til tider er infantilt dårlig. De som sitter bak skranken har rett og slett ikke grunnleggende kunnskaper om noe, og det er ikke usannsynlig årsaken til at de enkleste ting tar veldig lang tid hos Tesla, de må vente på instruksjoner enten fra USA eller fra Nederland. Tesla Norge ansetter folk som ikke kan noe og som ikke vet noe og plasserer dem bak en skranke og lar de ta avgjørelser.

Dette er selvsagt en prinsippsak, så siste ord er ikke sagt, men jeg vil advare mot å tro at det er bra nok at Tesla tar opptak av bilen din ved innlevering. Det er det nemlig ikke. Du må ta opptak selv for å få igjen for skaden som Tesla påfører bilen din.

#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
torsdag 05. desember 2019, klokken 22:58
Tesla har svart. Jeg etterspurte videoen de tok opp ved innlevering som viser at det ikke er skader på ruten. De svarte at pga lagringsproblemer så hadde de ikke denne videoen som de tok opp for få dager siden, men de tok opp video ved utlevering som viser skade. De har altså tatt opptak av sprekken etter at jeg gjorde dem oppmerksom på sprekken.

De viser også til videoen med TeslaBjørn, hvor frontruten sprakk pga varme. Teslabjørns frontvindu har imidlertid en tydelig rose, en steinsprutrose, som man kan få reparert. Min bil har ingen rose, kun sprekk. Allikevel påstår de at skaden er en steinsprutskade, og de har beleilig nok "mistet" videoen de tok opp ved innlevering.

Tidligere var de bare inkompetente. Nå har de blitt også blitt svindlere hos Tesla. Jeg er nesten helt matt.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
onsdag 04. desember 2019, klokken 19:18
Hentet bil fra verksted på Rud i går. Ved innlevering går Tesla over bilen med videokamera. Bilen var hel og uten skader ved innlevering. Da jeg hentet bilen var det en 1 - én - meter lang sprekk i frontruta, så kryss og tvers.

Tesla mener det er steinsprut i ruta som har gjort skaden. Dette på bakgrunn av at de mener det var små sår på ruta fra før, og dermed - steinsprut.

Jeg vet, og mange vet, at en rute som har gått 50 000 km, ikke er en ny rute. Imidlertid kan man dra til en bilglassbutikk og få reparert gratis "roser" på ruta etter steinsprut. Imidlertid, på min bil var det ingen roser. Det var ingenting å reparere. Det var absolutt ikke noen merker på ruta utover det som er helt vanlig på hvilken bil som helst bil etter 50 000 km p veien - ikke ny rute men bitte litt slitt. Og om ser etter med lupe så finner man små, små merker, men det gjør man på alle biler. Alle! Og disse merkene er etter feks. steinsprut. Men det er ikke mulig å reparere, fordi det ikke vises om man ikke setter nesa helt inntil ruta.

Spørsmålet er egentlig. Har flere opplevd dette? Er modell X-ruta en rute som sprekker lett? Jeg kommer ikke til å akseptere denne påstanden fra Tesla, og det kan være greit med innspill.

#6
Tesla / Sv: Teslas lavmål i kunderservice når stadig nye høyder
fredag 22. november 2019, klokken 15:51
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 21. november 2019, klokken 21:38
Det er nå engang foreslått en ok løsning,  men trådstarter kan jo ta den tunge veien.

Men kjenner jeg får en dårlig følelse når det nevnes ufine metoder. Kan jo hende man bør sende en bekymringsmelding?

En ok løsning - å engasjere ekstern elektriker som demonterer laderen for deretter laderen til Holland? Videre sende regning til Tesla for elektriker samt pakke til Holland.

Jeg har vanskelig for å se at noen med normal intelligens eller noen som ikke har aksjer i Tesla synes at dette er en ok løsning. Om Forbrukerrådet hadde fått dette løsningsforslaget på bordet kunne det blitt førstesidestoff i avisene. Igjen. Om Teslas håpløse kundeservice.
#7
Tesla / Sv: Teslas lavmål i kunderservice når stadig nye høyder
torsdag 21. november 2019, klokken 16:08
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 21. november 2019, klokken 14:39
Eg bruker epost fortsatt, sist (2 veker sidan) fekk eg svar på 48 minutt (kl. 0700 - 0748) om eg berre kunne komme innom så skulle dei fikse det, kl. 1000 var bilen innom i 10 minutt, mildertidig fikset og fekk time for skifte av kryss i styringa 4 veker seinare. Bergen - Kokstad.

Kanskje du kan fortelle hvilken epostadresse dü brukte? I fjor fikk jeg nyss om en e-postadresse til ledelsen, som jeg brukte ved et par anledninger og fikk svar, men den åpningen er nå stengt selvsagt.
#8
Tesla / Teslas lavmål i kunderservice når stadig nye høyder
torsdag 21. november 2019, klokken 11:07
Bunnivået til Teslas service når stadig nye høyder. Jeg henvender meg her for om mulig få tips om hvordan dette skal løses.

Jeg kjøpte en Tesla Wall Charger på Rud for noen måneder siden. Den har nå gått i stykker, den lader ikke mer. Etter å sittet i telefonen i, jeg husker ikke engang hvor mange ganger, kom jeg for 14 dager siden frem til en som klarte å logge feilen på laderen, og jeg skulle bli kontaktet av et special charger team (alt er special eller specialists hos Tesla). En uke etterpå purret jeg på epost og jeg fikk på mandag melding fra Holland om at jeg kunne bestille ny lader og deretter sende den gamle laderen tilbake til Holland. Specialisten i holland vet altså ikke at fastmontert elektrisk utstyr skal demonteres av elektriker. For hvert nye problem med Tesla så bygger det seg opp et sinne som kan gå over i et raseri, og jeg kjørte sporenstreks til Rud, der jeg hadde kjøpt laderen. Der, bak skarnaken, sto det to nye 20-årige jenter som snakket engelsk med polsk aksent, og den ene kunne fortelle meg at de dessverre hadde sluttet å ekspedere kunder med problemer med Tesla Wall Charger. Nå skulle man kontakte
"EU-ChargingSupport@Tesla.com", der skulle man få hjelp. Etter noen års eierskap med Tesla blir det vanskelig å stadig fornye banneord-frasene, og for å unngå å møte meg selv i døren ved å stadig repetere den samme banningen dro jeg derfra og sendte epost. Nå har det gått tre dager og selvsagt har jeg ikke fått noen svar.
Jeg bruker nå en 30 meter lang skjøtekabel fra baksiden av huset og lader med laderen som fulgte med bilen. Men spørsmålet nå er:
Er dette et problem som må løses med ufine metoder eller finnes det noen som har funnet en åpning gjennom Teslas stadig nye oppfinnsomme kundebarrierer?
#9
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
mandag 04. november 2019, klokken 22:30
120 km er fortsatt for snaut. Selv kjører jeg rett frem på motorveien 90 km, kanskje etter å ha kjørt 10-20 kilometer med innkjøp. Jeg setter pris på å ha litt reserve på batteriet når jeg kommer frem. Jeg skal imidlertid prøvekjøre den på onsdag, kanskje jeg blir positivt overrasket, kanskje jeg klarer å presse 15-16 mil ut av den. Men til neste år kommer Citroen og Peugot med en like liten varebil som e-nv200, men med 75 kwh. Da begynner det å likne noe.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:42
Sitat fra: boppus på torsdag 31. oktober 2019, klokken 15:58
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:55
Jeg har også fått dette. Kom direkte etter den siste software oppdateringen.

Samme her. Stort sett behov for 20 sekunder, og av og til behov for bremsepedal+rullehjul reset.
Er på versjon 2019.32.1, og den klarer ikke installere siste nedlastede versjon.

Prøv å sett wifi til ditt eget nettverk om du er nært huset ditt. Tapp på wifi/signal-ikonet øverst på skjermen på høyre side (trenger ikke gå inn i menyen, ikonet er alltid tilgjengelig). Velg så ditt eget nettverk, legg inn passord og last ned software. Etter at jeg gjorde dette lastes ny software ned med en gang, tidligere nesten ikke.
#11
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:09
Finner ingen god/troverdig rekkevidde-historie her fra vinter, men mange snakker om forbrukstallene sine fra sommer, vår og høst, samt rekorder satt i mange varmegrader. Finner heller ingen god vintertest av denne bilen, bortsett fra denne:

https://www.dinside.no/motor/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop/61183577

hvor det bl.a. står: "Ved fire minusgrader med blandet kjøring holdt det til kun 6,7 mil. Det er helt kritisk ille!"

Dette samsvarer bra med Leafen jeg hadde i fem år, som gikk ca 100 km om vinteren, ofte kortere, og distansen jeg daglig kjørte, 90 km, mellom Oslo og Vesfold, måtte stadig kjøres med avslått varmeapparat, i 50 km/t, de siste 10-20 kilometerne. e-nv200 går med nødvendighet kortere enn leaf.

Realistisk rekkevidde med 5-10 grader minus, som vi ofte har på Østlandet vinterstid, er dermed ca 100 kilometer med 40 kwh-batteriet, om kalkulatoren min er riktig kalibrert. Jeg var i ferd med å bestille en slik forleden dag, til jeg så på yr.no og ser at neste uke, da blir det kuldegrader hele dagen og jeg begynte å regne litt og rekapitulere tidligere kjørte kilometer i hutrende kalde dager med Nissan om vinteren. Det blir nok dermed diesel varebil i stedet. Teslaen tar seg av privatkjøringen.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
torsdag 31. oktober 2019, klokken 13:41
Sitat fra: kaaos på onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:39
Jeg har akuratt samme problem. Det er fryktelig iriterende.
det er spesielt om morningen. Jeg har krysset av på always connected(Altså den er alltid connected). Forvarmer bilen før jeg går ut og har ikke på energy saving. Jeg skylder på treig MCU.... på en 2 år gammel bil skal det ikke være nødvendig å vente 20 sekunder når man kommer ut for å kjøre avgårde.

Jeg har filmet dette og vist det til Tesla, men de klarer ikke å replikere feilen inne hos dem. Så da eksisterer den ikke ifølge dem.... selv om jeg har det på film. Er det mulig ... ?

Etter at jeg endret i software kan jeg nå sette meg i bilen og den er startet opp i det jeg setter meg inn. Det har ikke skjedd på ett år. Ikke bare det, men nå reagerer appen på fem sekunder i stedet for 60 sekunder, og jeg setter på forvarmingen med en gang i stedet for å glo på skjermen i ett minutt. Og som sagt, jeg leverte bilen på sevice for at de skulle fikse dette, uten at de fikk til å endre noe. Hos Tesla kan man få både hyggelig og mindre hyggelige overrasker. Dessverre litt for ofte det siste.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:17
"Energy saving" var på. "Always connected' var av. Jeg ser den med kloden, men vil nå prøve å komme meg avgårde raskt igjen en stund. Takk folkens. Nå gjenstår bare knirkingen, men det kan ikke løses med software.
#14
Model X 2014 - 2022 / Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 12:13
Flere som opplever det samme? Den må våkne til liv etter at jeg setter meg i bilen. Det kan ta 30 sekunder, men som regel 10-15 sekunder, men ofte 20 sekunder. Dette er hver dag. Flere ganger hver dag. Etter å ha rebootet bilen på forskjellige måter leverte jeg den til Tesla i sommer, for å få de til å se på det. De gjorde sannsynligvis absolutt ingenting, som vanlig, holdt jeg på å si. Bilen var helt lik etter verkstedbesøket. Det samme var knirkingen i understellet. Den knirker mer enn en gammel Volvo 240, bokstavelig talt. "Du må underspyle nå og da" var rådet jeg fikk i sommer. Jeg underspyler ofte.

Jeg skal levere bilen igjen snart, men er redd de bare tar en reebot igjen, og leverer bilen som vanlig uten å teste den først, eller sjekke om det de har gjort har utbedret feil.

#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. august 2019, klokken 10:45
Det som er det helt latterlige med Tesla er ikke produktet i første omgang, men at kundeservice stadig blir verre i stedet for bedre. Tesla svarer på autopilot at de stadig utvider kapasitet på servicesentre og blir bedre men faktum er at de stadig blir verre. Nå må man faktisk regne med at feil kanskje aldri blir utbedret. Kjøper man Tesla må man påregne at det er noe feil med bilen. Alltid. Og det er ikke 14 dager ventetid før man får service i Osloregionen. Det er flere måneder.

Jeg skal oppsummere hvordan utlevering av bil etter service foregår på Rud for tiden.

"Hei, jeg skal hente bil fra verksted".
"Da kan du bare sette deg og vente, så får du hjelp snart", sier vedkommende i skranken, om det i det hele tatt er noen der. "Du kan ta kaffe om du ønsker", sier vedkommende. I lokalet sitter det et par mennesker og drikker kaffe og venter, og det er ingen synlig stor trafikk eller noe som tyder på at dette tar tid. Etter 15 minutter blir jeg lei og spør vedkommende igjen: "Du, jeg skal bare hente bilen, kan du ikke bare skaffe nøklene så jeg kan kjøre avgårde, jeg har legetime om en halvtime og begynner å få det travelt".
"Du får hjelp snart", sier han, høflig.
Etter nye 10 minutter har jeg fått nok og sier "Nå kan jeg ikke vente mer, jeg må til lege og må dra. Hva skjer her"?
"Det er litt travelt nå, så jeg tror kanskje det er best at du kommer tilbake i morgen om du skal rekke legen" sier vedkommende. Fortsatt er det ingenting som tyder på at det er noe hektisk eller travelt i lokalet.

Neste dag møter jeg opp og gjør oppmerksom på at jeg ikke ønsker kaffe og har ikke tid til å sitte og vente i en halvtime som i går. Jeg vil ha nøkkelen til bilen og kjøre avgårde. Etter 10 minutter kommer "Teslaverten", en dame som henviser meg til en plass. Velkommen til oss, liksom. Hun sitter og glaner i pc-skjermen i fem minutter og jeg sier "jeg er  bilmekaniker, kanskje jeg skal hjelpe deg å tyde hva det står?" Jeg er ikke bilmekaniker, men noen ganger må man ty til triks. Hun viser meg en håndskrevet lapp fra verkstedet og hun prøver å tyde hva det står og prøver å tyde hva som står på skjermen. Hun, verten, er altså en person som skal gjøre opplevelsen for kunden fin, ved å være vert og ved å være vert for denne seremonien som Tesla har innført, denne utleveringsseremonien, som er helt latterlig. Forøvrig, det som står på lappen og på skjermen er helt latterlig, og hun ville ikke klarte å tyde det om hun hadde sittet en helt dag. Det ender med at jeg får nøklene omsider og jeg skal bestille ny time, da halvparten av tingene på listen ikke var utført. Karroseriskaden, hvor Teslawingen har skrapet opp taket pga feil vinkel på døren, feks. Jeg gidder ikke bestille ny time før jeg har kniven på strupen, og kjører heller rundt med lakkskade og litt skjev dør. Jeg åpner den tross alt bare 5-6 ganger i uka. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA