Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arthur Morgan

#1
Her har dere eksempel på hvor mye man må stoppe og lade og hvor kort rekkevidde det er på elbiler om vinteren, (selv de beste) angst for og møte på ladekøer, ladere som ikke fungerer osv.... Nei takk....

Dere som ikke er der ennå, trust me dere vil det 👍

Elbilrace i fartsgrensen (mars 2023)

Hvem kommer først fram i kulden når vi drar fra Sørlandssenteret i Kristiansand til Lade i Trondheim? Mustang Mach-E RWD LR, Kia EV6 GT-Line eller Mercedes-Benz EQE 300?
#2
Sitat fra: Arthur Morgan på mandag 13. mars 2023, klokken 22:44
Sitat fra: Ferry på mandag 13. mars 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,


Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)


Det blei satt på spissen ja, men du skal aldri si aldri, vi bor i Norge, vi går mot polsskifte,  kombiner dette med Grand solar minimum som tilsvarer datidens  maunder minimum, søk opp det av anerkjente Valentina,

Det kommer til og bli veldig mye kaldere etter som årene nærmer seg nå fremover.

In this editorial I will demonstrate with newly discovered solar activity proxy-magnetic field that the Sun has entered into the modern Grand Solar Minimum (2020–2053) that will lead to a significant reduction of solar magnetic field and activity like during Maunder minimum leading to noticeable reduction of terrestrial temperature.

og starte opp bensinbilen og kjøre fra Trondheim til Oslo i snitt temperatur på minus 18 som det var her om dagen jeg kjørte,  og vite at jeg kommer lengre en 25 mil som selv de alle beste elbiler sliter med og klare, i de tempraturene,

Husk at det er veldig greit og ha en god sikkerhet i form av ekstra strøm også tilfelle man blir stående på fjellet eller kollone kjøring blir aktuelt der man kanskje må vente i mange timer, hvis man da må stoppe og lade før man i det hele tatt kommer i den situasjonen da blir jo hele poenget spist opp, da blir det en mere vente tid, enda dyrere og kjøre, pluss en ekstra stopp til.


Det er bare og ta en titt ut av vinduet, vi setter stadig kulderekorder over hele verden, ja det er varmerekorder også, (ofte i byer med varm asfalt klimaanlegg osv)  men det er flere kulderekorder satt en varmerekorder, dette året her er det satt mange kulderekorder i Norge, men sånt får sjeldent spalteplass blant de store.

Vi ligger faktisk under normalen når det kommer til den globale temperaturen i verden!
Det skal jo ikke være mulig? Verden skal jo koke 🔥
Hvorfor hører vi ikke noe om det?
Det er jo kjempe gode nyheter, eller er det det ?
Vi har ligger under normalen snart siden fjor.

Bare så det er sagt, Jeg er for grønne lunger i byene, jeg er for ren teknologi, jeg er for at sønnen min skal få vokse opp uten all forurensing som foregår,

Men at dette har innvirkning på den globale tempen og at verden koker, det er det største hoaxen som er funnet på.

Teknologien må bli bedre på elbiler med tanke på batteriet og rekkvidde. Vi trenger enda flere ladere rundt i landet (og i verden)

Jeg venter på Toyota sine solid state batterier, det vil snu markedet opp ned,
Men da trenger vi infrastrukturen, vi trenger at det blir billigere og lade en det er og fylle drivstoff.

 
Dette er bare en forsmak på hva vi har i vente,

Ja det er befriende og slippe lade problematikken, ladestasjoner ute av drift, ladestasjoner med vente til på over en halvtime bare for og få ladet,

Har i bakhode  at dette koster meg mer en hva jeg måtte ut med i drivstoff, Jeg veit hva jeg snakker om med min leaf, livet er kort. Har ikke orket lenger til all den irritasjonen...
#3
Sitat fra: Ferry på mandag 13. mars 2023, klokken 21:34
Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det,


Nå skjønner jeg at du setter ting på spissen her, men jeg biter på. Hvilken strekning er det du tenker å kjøre med 70 mil og 30 minus? Lurer på om det noensinne i den moderne elbilens historie har vært mulig å finne en strekning på 70 mil der temperaturen ikke er over 30 minus noe sted.  ::)


Det blei satt på spissen ja, men du skal aldri si aldri, vi bor i Norge, vi går mot polsskifte,  kombiner dette med Grand solar minimum som tilsvarer datidens  maunder minimum, søk opp det av anerkjente Valentina,

Det kommer til og bli veldig mye kaldere etter som årene nærmer seg nå fremover.

In this editorial I will demonstrate with newly discovered solar activity proxy-magnetic field that the Sun has entered into the modern Grand Solar Minimum (2020–2053) that will lead to a significant reduction of solar magnetic field and activity like during Maunder minimum leading to noticeable reduction of terrestrial temperature.

og starte opp bensinbilen og kjøre fra Trondheim til Oslo i snitt temperatur på minus 18 som det var her om dagen jeg kjørte,  og vite at jeg kommer lengre en 25 mil som selv de alle beste elbiler sliter med og klare, i de tempraturene,

Husk at det er veldig greit og ha en god sikkerhet i form av ekstra strøm også tilfelle man blir stående på fjellet eller kollone kjøring blir aktuelt der man kanskje må vente i mange timer, hvis man da må stoppe og lade før man i det hele tatt kommer i den situasjonen da blir jo hele poenget spist opp, da blir det en mere vente tid, enda dyrere og kjøre, pluss en ekstra stopp til.


Det er bare og ta en titt ut av vinduet, vi setter stadig kulderekorder over hele verden, ja det er varmerekorder også, (ofte i byer med varm asfalt klimaanlegg osv)  men det er flere kulderekorder satt en varmerekorder, dette året her er det satt mange kulderekorder i Norge, men sånt får sjeldent spalteplass blant de store.

Vi ligger faktisk under normalen hva det kommer til den globale temperaturen i verden!


Bare så det er sagt, Jeg er for grønne lunger i byene, jeg er for ren teknologi, jeg er for at sønnen min skal få vokse opp uten all forurensing som foregår,

Men at dette har innvirkning på den globale tempen og at verden koker, det er det største hoaxen som er funnet på.
Som sagt vi ligger under den globale temp normalen.
Det er solen som styrer klimaet her på jorden og resten av vårt solsystem.


Teknologien må bli bedre på elbiler med tanke på batteriet og rekkvidde. Vi trenger enda flere ladere rundt i landet (og i verden)

Jeg venter på Toyota sine solid state batterier, det vil snu markedet opp ned,
Men da trenger vi infrastrukturen, vi trenger at det blir billigere og lade en det er og fylle drivstoff.

   
Dette er bare en forsmak på hva vi har i vente,


#4
Sitat fra: stefse på mandag 13. mars 2023, klokken 15:20
Problemet med brukte elbiler av ymse slag er reparasjon. Det gjelder forsåvidt fossile biler også, men delene er produsert i større kvanta der verden sett under ett. Når 1.gen elbilen ble kjøpt var den i et prisregime med compliance cars og fullt MVA fritak. Når det viser seg at delene ikke er masseprodusert i noe skala, og man må betale full moms på "spesial"deler fraktet og montert i Norge, blir dette risikosport for mange.
Jeg tror TM3 og antagelig Y vil være de eneste bilene det lønner seg å skru på når disse årgangene blir gamle, litt avhengig av hvor mye de ruster. Dyre elbiler som ikke er kurante nok vil fengsle eieren økonomisk, da den er for kostbar til å skrotes, så man blir tvunget til forhandleren for stadige reparasjoner om man er uheldig.


Det siste jeg ville eid når garantien går ut er en Tesla,
Det tror jeg ganske mange deler lik oppfatning av,
om de er lettere og få tak i deler får så være, prisen blir astronomiske forskjeller på reparasjonsutgifter kontra og eie en leaf feks.
Både Nissan,vw,Audi,Mercedes,bmw osv er alle 100 ganger større en Tesla,
Jo mer avansert bilene blir jo dyrere blir det for forbrukere,
#5
Sitat fra: Svk på søndag 12. mars 2023, klokken 13:12
2020 prius plug in hybrid er nok et lurt valg


Ville heller gått for en vanlig hybridbil fra Toyota,
Kort fortalt har en selvladende hybrid alle fordelene til en bensinbil, og faktisk noen av fordelene til en elbil: du slipper å lade, men går aldri tom for strøm og den kjører elektrisk rundt regnet halvparten av tiden. Selvladende hybrider har dessuten få feil og trenger færre av de sårbare, dyre delene som kan resultere i noen ganske leie verkstedregninger: turbo, partikkelfilter, startmotor, og kløtsj er eksempler på deler du ikke finner i en hybrid fra Toyota. Har du eid en bil der en av disse ryker, hevet du kanskje nettopp øyenbrynene – det er en dyr «fornøyelse».

Det ligger i navnet, men de må altså lades for å fungere som de skal. Er du slapp med ladingen kommer du sannsynligvis til å bruke mer drivstoff enn om du hadde kjøpt en sammenlignbar bensinbil(!). Grunnen er at du kjører rundt med mange ekstra kilo i batterier. Eksempelvis er vektforskjellen mellom en ladbar og en selvladende Prius på 155 kilo. Til gjengjeld kan du kjøre lengre distanser på strøm enn med en hybrid dersom man lader den.

For å finne ut om det er en ladbar eller selvladende hybrid du skal velge, bør du helt enkelt tenke over hvordan kjøremønsteret ditt er. Svipper du for det meste rundt på småturer frem og tilbake til jobb, for å handle, levere på trening og hente på spilling - så vil plug-in hybriden være økonomisk sparsom ved å gjøre unna disse ærendene på elektrisk kraft, så lenge du husker å lade, og har muligheten til dette.


Bruker du også bilen for å dekke lengre distanser, for eksempel som helgeklar hytteeier, vil en vanlig hybrid være det mest lønnsomme alternativet. Dette gjelder også om du kjører både lange og korte turer om hverandre, da hybridene selv velger om de skal bruke el-kraft eller bensinmotor basert på hastigheten du holder og geografien der du kjører.
#6
Sitat fra: Vaduz på søndag 12. mars 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.

Du har jo kjøpt helt feil bil til ditt bruk om du trenger å hurtiglade leafen din så mye at det blir dyrere enn bensin. Høres også ut som om du ikke har gode lademuligheter hjemme om den har stått med tomt batteri hele vinteren. Dette er ikke elbilens feil, dette er nok kun brukerfeil.


Dersom den gjennomsnittlige strømprisen stiger til 6 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 20 kroner literen gjennom året, er lading av elbil litt dyrere enn bensin- og dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten. På grunn av strømstøtten er det fortsatt  billigere med elbil. Men hva nåt strømstøtten forsvinner?

Dessuten er det så mye ekstra man må stresse med og ha en elbil som man slipper med fossilbil, bare og tute og kjøre. Med elbil er det fram med ladekabel, plugge i, lav rekkevidde, kø på hurtig ladestasjoner  der man må stå og vente ofte veldig lenge for og få kanskje 15-20 mils rekkevidde på de alle beste elbilene om vinteren, opp til 80%
Det koster deg mye mer, en det koster deg med litt drivstoff på bensinstasjonen som tar 30 sekunder, kontra 50 min pluss på en ladestasjon.


#7
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.

#8


Når det gjelder bytte av batteripakker er det vel uansett andre elbiler som har vært mye verre enn Tesla, som for eksempel Hyundai Kona?
[/quote]


Tesla skal ha for at dem prøvde og lage nyskapende biler med store IPader i bilene sine, det var gøy med engang det kom,  også kommer virkeligheten med alle problemer det har vært med de. Ikke søren om jeg hadde turt tanken på og eie en Tesla uten garanti.

du leser og hører stadig om hvor dårlig biler det er. Det er greit at bil aldri er en investering og du taper penger hver eneste dag og år på og eie bil, men og risikere og bli ruinert nesten fordi du må bytte drive unit på teslaen til 100 lakser frister de færreste🤣

Det er Toyota som fortjener æren og som har vist vei når det kommer til elektriske biler, den første Toyota Priusen med hybrid batteri kom i 1997, de aller fleste bilfabrikanter lo og dømte dem til sjøs, dette kommer aldri folk til og ønske og ha!
Toyota satt med siste latter med over 15 millioner solgte hybridbiler 25 år senere!
#9
Sitat fra: THE på onsdag 08. mars 2023, klokken 18:24
Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:51
Alle fordelene med elbil har blitt borte? Hvor da? En tur til det blide sørland over helgen så sparte jeg 170 kroner i bompenger og brukte strøm for 135 kroner i stedet for 850 kroner i bensin, og i morgen tidlig kjører jeg inn til Oslo i kollektivfeltet mens bensin/dieselbilene står i kø.

FOrøvrig synes jeg det er langt behageligere å kjlre elbil og noe mindre ugunstig for klimaet såvel som klimaet er det også.

Nei takk, ingen flere bensin/dieselbil for meg!

I tillegg er det noen fordeler med elbil ennå. Kaldstart av en dieselbil i 10-20-30 minus er ikke noen god opplevelse sammenlignet med kaldstart av en elbil i samme temperaturer.

Som arthur sier så foregår heller ikke det meste av lading på hurtigladere. På småkjøring med bensinbilen til guttungen så går det 1l/mil nå i kulda, og ca 3kWh/mil på Teslaen. Dvs. 20 kr/mil med bensin, og 3,6 kr/mil med strøm.

Selv med lading uten strømstøtte på hytta så kostet småkjøring bare 6 kr/mil i februar. I tillegg er dette basert på snittpris for strøm, men jeg lader stort sett alltid til lavere strømpris. 20kr/l for bensin er BILLIG her, stort sett ligger det på 22-24 kr/l, så regnestykket kan se enda bedre ut i favør elbilen om jeg ønsker det.

På min gamle Toyota Corolla bensin bil fra 2004 ligger jeg på 0,6 0,7'liter på mila på vinteren i kulda, med en nyere kommer du biligere, med en hybrid bil fra feks Toyota kan du kjøre enda rimeligere og med enda lavere forbruk. Sorry, det er bare og innse det, tror dette er slutten for elbiler. 99% prosent kjøpte elbil pga fordeler, jeg var en av dem. Ja det er veldig deilig og slippe kaldstart om vinteren og forvarming med leafen,
men det er jo litt av sjarmen det også da, starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det, veldig greit og ha fossilbilen klar i dag, med en 20 liters Jerrykanne fylt  med bensin i garasjen,  med tanke på egenberedskap.


Ikke minst så koster det meg kun 1200 kr måneden i bensin. Sånn prisene er nå er det MYE dyrere og bruke elbil!
#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. mars 2023, klokken 14:55
Tilbake til artikkelen til trådstarteren så er jeg SJOKKERT over mangelen på analyse Rystad Energi gir når de kommer med all slags påstander. Både Norge og Tyskland strammet inn "subsidieringen" av elbiler ved nyttår, sånn at alle som hadde et snev av lyst til å kjøpe elbil i 2022/2023 gjorde det i 2022 (i siste kvartal). I Norge fikk en til og med lov å få bilen registrert i 2022 selv om den sto innestengt i havnen i Drammen i kaoset. Og så kommer det en idi...person som ikke har innsikt...og forteller om stort fall i salget i januar....OMG...

Her har en tilsvarende fra Tyskland, som og fikk en boom mot slutten av tilsvarende årsaker, men dette vil jo ta seg opp. En ting til er at Tesla har som vane å levere ut biler siste måneden i hvert kvartal for å blidgjøre investorer (lav "varer-i-arbeid"), sånn at dette påvirker også statistikkene. Alt dette later sensasjonsmakerne og som om de ikke vet..

I Norge har vi et sterkt utviklet strømnett siden alt går på strøm, men hvis europeere skal skifte ut biler i samme takt så er jeg usikker på hvordan det går, siden de i mye større grad bruker gass til oppvarming osv...og så er det jo begrenset med batterier og annet som blir laget til elbil, så en må gjerne skynde seg sakte...


Ja vi får håpe, er stygt redd nå for at folk har blitt enda mere skremt vekk fra tanken på og kjøpe seg elbil. De mange som satt på gjerdet har nå fått bekreftet at dem hadde «rett» og elbiler er dømt til og gå til skogen.

Den økonomiske  situasjonen vi er i nå vil Hvertfall ikke hjelpe og gjøre dette bedre med tanke på lengre sikt heller.

Alle fordeler med og kjøre elbil er nå borte. hurtiglading nå lattelig dyrt, og og det er mye dyrere en og fylle diesel eller bensin.



#11
Sitat fra: Elektro12 på fredag 03. mars 2023, klokken 18:59
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.


Nå snakkes det om hastemøte i eu kommisjonen, der det diskuteres hardt og lenge om og utsette 2035 frist med tanke på salg av nye fossilbiler,
så ser mørkt ut med tanke på de som håpte på det, jeg visste dette kom da det er alt for tidlig med og fase ut bensin/diesel biler.


#12

Det som kan gi meg litt lang maske er at to dekkforhandlere med noen hundre meters avstand kan gi tilbud på samme dekk til henholdsvis 16500,- og 11200,- som var tilfellet med Conti-dekkene jeg kjøpte. Jeg kommer nok til å sjekke pris hos flere forhandlere neste gang jeg skal ha dekk igjen også.
[/quote]


Nokian dekk er noe av det bedre du kan kjøpe og vinner ofte tester på nordisk vinterføre, den noe spesielle og kalde vinteren vi har hatt hittil, har det vært ekstremt glatt, så ille faktisk at flere og flere har fått øynene opp for piggdekk, selv fra statens vegvesen som til nå egentlig har sett på det som nesten tabu.
Jeg er heller ikke negativ til rimeligere dekk så lenge jeg kan finne gode tester og anmeldelser, de jeg ikke finner noe på kjøper jeg ikke.
#13
Sitat fra: Håvar på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:16
Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:55
hva koster nye sommerdekk til en tesla Y eller BMW i50 ? bare lurer :-)

Sjekket nettopp hos Vianor. Finnes sikkert mange rimeligere leverandører. Pris er pr dekk
Nokian R5(Piggfri): Model Y: 3649,-   Passat alltrack (2022 mod): 3585,-
Nokian Hakkapeliitta 10 (pigg): Model Y:  4050,-  Passat alltrack (2022 mod): 3912,-

Eller burde jeg sjekke Model Y mot VW Polo? ;D Ikke vanskelig å få det til å se ille ut om en vil

EDIT: OBS! Begge eksempler er med 18-tommer felg. Standard på Model Y er 19", da må en legge på ca 500 kr pr dekk på prisene over.



Selv om du går for 18 tommer koster det 16200 kr for et sett med nye dekk før omlegg og balansering, en helt hinsidig pris! Ikke rart folk blir lang i maska.

#14
Sitat fra: Arthur Morgan på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:48

Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?



Biler over med over 50kWh har høyere vekt en tilsvarende Fossilbil ergo raskere dekkslitasje oftere mere hjulspinn og raskere akselerasjon hurtigere nedbremsing pga økt fart, men her kommer selfølgelig alt ann på kjørestil, men det kan friste med en litt mer aktiv kjørestil feks med Tesla Audi eller Bmw,

Ofte store doninger med behov for brede og større dekk, husker jeg leste en artikkel om folk som fikk lang maske når dem trengte mye dekk, priser opp mot 15.000,- for nye sommer eller vinterdekk.
[/quote]
#15

Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?
[/quote]



Biler over med over 50kWh har høyere vekt en tilsvarende Fossilbil ergo raskere dekkslitasje oftere mere hjulspinn og raskere akselerasjon hurtigere nedbremsing pga økt fart, men her kommer selfølgelig alt ann på kjørestil, men det kan friste med en litt mer aktiv kjørestil feks med Tesla Audi eller Bmw,

Ofte store doninger med behov for brede og større dekk, husker jeg leste en artikkel om folk som fikk lang maske når dem trengte mye dekk, priser opp mot 15.000,- for nye dekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA