Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oll1954

#1
Audi e-tron / Hold baksiden av nøkkelen ....
lørdag 27. november 2021, klokken 11:52
Hei!
Denne meldinga (se bilde) har plutselig begynt å dukke opp på min e-tron 2019 når jeg prøver å starte bilen. Jeg har nå hatt bilen i nærmere 2.5 år og har ikke sett denne meldinga før den dukket opp for en måneds tid siden.
Noen stikkord om kontekst:
- ingen sw-oppdatering av bilen i forkant av at meldinga dukket opp første gang (og ikke siden heller)
- samme nøkkel brukt hele tida, med nytt batteri
- iPhone med iOS 15 (med andre ord relativt nylig oppdatert, relevant?)

Som regel funker det å legge telefonen i ladeboksen, men ikke alltid. Da blir det en del fikling og gjentatte forsøk, og det ordner seg, uten at jeg er helt klar akkurat hva som gjør at meldinga forsvinner og jeg kan starte bilen.

Noen som har vært borti dette og vet hva det kan skyldes? Noen SW fiks?
#2
Audi e-tron / Sv: e-tron service manual
tirsdag 20. juli 2021, klokken 19:22
Supert! Takk!  :+1:
#3
Audi e-tron / Sv: Frakobling av 12 volt batteriet
mandag 19. juli 2021, klokken 10:37
Takk!  :+1:
#4
Audi e-tron / Frakobling av 12 volt batteriet
mandag 19. juli 2021, klokken 01:23
Har behov for å koble fra 12 Volts batteriet ifm montering av ekstra ryggelys, inklusive tilkobling til CAN-bus. Det er ikke mye hjelp å få fra instruksjonsboka der ...  :-1:

Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på, eller er det bare å koble fra (og etterhvert koble til)?
#5
Audi e-tron / Sv: Tilkobling av ekstra ryggelys
søndag 16. mai 2021, klokken 23:55
Sitat fra: elektro på lørdag 15. mai 2021, klokken 09:26
Gumpens Auto i Kristiansand monterer dette for ca. 11.500,- Det går ettersom jeg forstår automatisk på i revers, men leveres med en egen bryter (i bagasjerom?) sånn at det regnes som arbeidslys.

Hvordan det gjøres rent teknisk vet jeg ikke, men det blir to små, kraftige LED lys nede, under bakfangeren, omtrent på nivå med hengerfestet.

Det er slik min installasjon blir også, total komponentkost blir ca. 3000 kroner, så det er litt å spare på å gjøre det selv.  :)
#6
Audi e-tron / Sv: Tilkobling av ekstra ryggelys
søndag 16. mai 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Orbit på lørdag 15. mai 2021, klokken 08:22
Ref tidligere tråd, er CanM8 3R brukt med suksess.

Takk for påminnelsen, Orbit, dette er jo en tråd jeg faktisk var inne i selv ... Og generelt takk, du bidrar med mye her inne!  :+1:
#7
Audi e-tron / Tilkobling av ekstra ryggelys
lørdag 15. mai 2021, klokken 00:54
Audi e-tron har som vel de fleste moderne biler (alle?) et CAN-buss basert kommunikasjonssystem mellom de ulike komponentene i bilen, inkludert mellom lysbrytere og lys. Selve lysene går imidlertid stort sett på 12V som for et konvensjonelt elektrisk anlegg. Dette innebærer at om man skal koble til ekstra lys (fjernlys, ryggelys etc.) har man i prinsippet to alternativer:

1.   Koble seg til CAN-bussen med en spesialmodul som lytter etter kommandoer (av, på) til det originale lyset modulen er programmert til og slår en 12V styreutgang av eller på ihht. disse kommandoene. Denne 12V styreutgangen kan da (via et rele) gi spenning til det ekstralyset en ønsker å montere.

2.   Koble seg til den ledningen med 12V spenning som driver det originale lyset, akkurat som man gjør ved et konvensjonelt elektrisk anlegg.

Fordelen med metode 2 er at den er billig og enkel, ulempen er at den CAN-modulen som gir 12V ut til det originale lyset som oftest sitter ganske nært dette, ledningen blir derfor ganske kort og kan være vanskelig å få tilgang til. Når det gjelder ryggelyset sitter den tilhørende CAN->12V modulen (kalt MX13 på det elektriske skjemaet for e-tron) i selve bakluka. Siden jeg skal montere ryggelysene i nerkant av diffusor, blir det derfor mye ekstra arbeid å hente 12V inne i bakluka i forhold til om jeg kan holde meg i bagasjerommet.

Et alternativ til å koble seg til det originale ryggelyset er å gjøre som en del i e-tron gruppene på Facebook har gjort, nemlig å styre de ekstra ryggelysene med tåkelysbryteren: Alle lysene bak styres av en CAN controller unit J393, som sitter bak panelet på venstre side bak, sett i kjøreretningen. J393 videresender imidlertid styresignalene over en slags underordnet CAN-buss som kalles LIN-buss (Local Interconnect Network), men med ett unntak: J393 genererer et direkte 12V signal (grå ledning) til tåkebaklyset (fordi dette sitter ganske nært J393), denne ledningen er det enkelt å koble seg inn på (metode 2 over). Ulempen med en slik løsning er at det ekstra ryggelyset da må opereres manuelt (med tåkelysbryteren) når man har bruk for det, og fullt flomlys bak som tåkebaklys er vel heller ikke helt etter boka ... Uansett valgt løsning og metode må man selvfølgelig i tillegg koble det ekstra ryggelyset via en egen bryter for å kunne definere det som «arbeidslys» ihht. regelverket.

Mitt foretrukne valg blir derfor å koble til det ekstra ryggelyset med en CAN-modul. Problemet er at jeg ikke har funnet noen CAN-modul for Audi e-tron som har styreutgang for ryggelys, noen som har gjort det? I såfall er jeg takknemlig for tips om det, og generelt all erfaring fra montering av ekstra ryggelys.
Det er egentlig ganske utrolig (og trist) med tanke på den enorme utviklinga som har vært på lysteknologi de siste 15 årene at min gamle Honda CRV 2006 har et utrolig mye bedre ryggelys enn min nye e-tron som koster dobbelt så mye ... :-1:
#8
Audi e-tron / Sv: e-tron service manual
torsdag 24. desember 2020, klokken 16:10
Sitat fra: Orbit på søndag 20. desember 2020, klokken 15:08
SSP675 har vært nevnt tidligere, men det er generell opplæringsinformasjon om bilen. Servicemanual er tilgjengelig via Erwin (mot betaling), men sist jeg sjekket der hadde de ikke lagt ut mye ennå for e-tron. Akkurat nå, så er det et utløpt SSL-sertifikat på nettsiden, og jeg får heller ikke innlogging til å fungere......

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:34
...snip...
Tok en titt i erWin, og nå er i alle fall e-tron kommet med der (var der ikke sist jeg sjekket for noen måneder siden), modellkode GEN. Det er også en GEA der (2020-modell), men andre steder i systemet ser dette ut til å være sportback-varianten. Så har egentlig ikke noe håp om å få sett i erWin hva som kan komme av forskjeller mellom 2019/2020-modeller for e-tron.

erWin-aksess koster €30/dag, evt €7 per time, så får kanskje sette av noen timer en dag med god tid til å nerde gjennom alt av håndbøker og diagrammer.


Takk for fyldig svar!  :+1: Det er ikke alltid så enkelt å planlegge slike behov. Skulle gjerne hatt en i hylla jeg kan bla i av og til ...  :)
#9
Audi e-tron / Sv: e-tron service manual
torsdag 24. desember 2020, klokken 16:07
Sitat fra: Urbs72 på søndag 20. desember 2020, klokken 12:59
Jeg tror jeg har den du tenker på, men den er mye større enn maks størrelse på vedlegg her. Mener dog jeg fant den i dette forumet, så prøv søk

Hei!
Takk for svar. Jeg prøvde å søke, men fant den ikke. Selv har jeg søkt etter, og kjøpt, service manual (koblingsskjema) for det elektriske anlegget, men har ikke funnet noe som går på feks demontering av paneler. Har du det i den du fant?
#10
Audi e-tron / e-tron service manual
lørdag 19. desember 2020, klokken 14:56
Er det noen som har funnet dette på nettet? Jeg har søkt, og trodde jeg fant, men det viste seg bare å være el-skjemaene.

Den aktuelle problemstillinga er å demontere innerpanelene bak for å montere ekstra ryggelys.
#11
Audi e-tron / Sv: Endelig ryggelys!
tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:06
Det ble bra! Har du link (evt. typebetegnelse) til hvilke lys som ble brukt, og et bilde som viser hvordan lysene er montert (når det er slukket slik at det ikke blender)?

Hadde et alternativ til egen bryter vært å koble ut de originale ryggelysene (de har du jo ikke bruk for likevel ...)? Da hadde du fortsatt hatt to ryggelys (to er innenfor typegodkjenningskravet, det er ikke fire), om du da ikke hadde fått andre avvik (lysmengde, plassering etc.).

Det kunne også vært interessant og sett et bilde av skjermen for ryggekameraet i mørke, med og uten de nye lysene tent.
#12
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
søndag 22. november 2020, klokken 13:17
Ok, da skal jeg teste det. Om jeg får det til å funke ser jeg for meg at jeg monterer ett eller to (for å kunne vinkle ut mot sidene) LED ryggelys på en brakett under hengerfestet til bruk i den mørke årstid og som plukkes av på våren, i påvente av at Audi anerkjenner problemet og kommer med en eller annen fix ...

Med utgangspunkt i den enorme utviklingen på lysteknologi de siste 15 år er det litt merkelig at jeg har betydelig bedre (og fullt brukbart) ryggelys på min 2006 Honda enn på min 2019 e-tron. Spesielt siden Audi i sin lansering av e-tron la veldig vekt på dette med lysdesign, eller kanskje nettopp derfor ...
#13
Audi e-tron / Sv: Fiks for spyler på bakrute?
søndag 22. november 2020, klokken 12:59
Nei, det er ikke lite spylervæske som har vært problemet hos meg, iallfall. Og som sagt, Møller installerte/byttet ut (som reklamasjon, bilen ble levert juni 2019) ventilen i spylerslangen (som forsyner både ryggekamera og bakrute visker etter det jeg har forstått) og begge deler virker nå helt upåklagelig.
#14
Audi e-tron / Sv: Ryggelys på etron
søndag 22. november 2020, klokken 12:54
Jeg testet litt på dette i går:

Koblet en 18W LED-lampe mellom pinne 3 og 8, startet motor og satte bilen i R. Til min overraskelse skjedde absolutt ingen ting: LED-lampa lyste ikke, men fikk heller ikke opp noen feilmeldinger, noe jeg hadde forventet (ingen av de andre lysene i hengerkontaktene var tilkoblet).

Koblet deretter fra LED-lampa og målte direkte på pinnene i hengerfestet med en standard 12V prøvelampe. Resultatet av dette var at alle så ut til å fungere normalt (lys i prøvelampa + feilmelding, også i myAudi appen) bortsett fra for to pinner: Tåkebaklys (pinne 2) og ryggelys (pinne 8 ). For disse to pinnene ble det verken lys i prøvelampa eller feilmelding.

Ut fra dette ser det faktisk ikke ut som om disse to pinnene (2 og 8 ) er tilkoblet i hengerkontakten. Jeg har bare brukt hengerfestet med 7-pols kontakt (og henger har heller ikke tåkebaklys) så dette har jeg ikke oppdaget før nå.

Noen andre som har erfart det samme?

Og jeg har også bare tåkebaklys på venstre side, har ikke funnet noe i instruksjonsboka som sier om dette er korrekt. Det er i såfall en merkelig måte å spare penger på siden det jo er et tilsvarende "lys" (som sannsynligvis bare er en refleks som ser likedan ut) på høyre side også.
#15
Audi e-tron / Sv: Fiks for spyler på bakrute?
søndag 15. november 2020, klokken 12:58
Jeg har også integrerte dyser, og har ikke hørt at det er noen forskjell på integrerte og ikke integrerte. Jeg har nå fått installert en tilbakeslagsventil (eller retter sagt en dobbeltvirkende ventil, dette er akseptert som reklamasjon) og det funker fint nå, både spyling av ryggekamera og umiddelbar vann på bakrute når jeg bruker bakrutevisker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA