Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - CaZpaH

Sider: [1] 2 3 ... 50
1
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 17:19 »
Ja, det er nytt for TWC3, så nå stiller den likt der også, som Easee, Ecolite m.fl.

Har ikke to (enda, vurderer en til, men vi lader så sjelden, og kan også bruke "nødlader"), så vet ikke hva som skjer ved lastdeling mellom 1-fas og 3-fas på IT-nett. På TN vil jeg anta at den iallfall klarer å mikse.

Forøvrig har TWC3 også innebygget holder for type2 kontakten.

Online-delen er ikke noe å skryte av enda, de baserer seg på at infoen i Tesla-appen fortsatt (fra bil), og det funker jo greit med Tesla, men kunne tenkt meg mulighet for å hente litt mer info siden den allikevel er på nett hele tiden. Spesielt siden e-Niroen ikke har app. Håper kanskje det kommer inn i Tesla-appen etterhvert som de blir mer og mer leverandør av lading, solceller osv. Laderen er iallfall online på wifiet hele tiden.

Ser ingen grunn til at den ikke skal klare å fordele lasten. Den kjenner vel hvor mye ampere som er tilgjengelig for begge ladere og hva som går fra lader og til bil bør jo kunne styres.

Ser jo for meg jeg kobler begge laderne opp på 3-fas. Så får bilen justere hva den maksimalt klarer å hente ut. Eller tenker jeg helt feil her da?

Og går det an å seriekoble laderne? Fikk nei på dette med gen 2 og at de begge måtte ha hver sin kurs og egen jordfeilbryter type b fra sikringsskap. Har ikke mer plass i sikringsskapet (både jordfeilbryter type b og automatbryter ble montert i egen kapsling under sikringsskapet på eksisterende opplegg) og det hadde vært fint å kunne bare hatt den ene strømkabelen som går til garasjen uten å måtte legge en til.
Mulig man kan trekke strømkabelen til en egen fordelingsskap i garasje for så å ha to kurser der?

2
Tesla / Sv: Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 14:46 »
Har TWC3 på 32A 230V IT 3-fas, konfigurert for å tillate alle merker (bare et valg for å tillate eller ikke i online konfig nå, ikke noe kompatibilitetsmodus) og får 11kW med Model Y (altså full utnyttelse av 3-fas/28A laderen i Y), og får 32A 1-fas 7,1kW på e-Niro (som er maks av hva den støtter), så ser ingen grunn til at du skal begrenses til 1-fas på Teslaene dine. Har ikke prøvd med ikke-Tesla som støtter 3-fas eller kvasi 3-fas.

Dette var jo oppløftende lesing. Da blir det nok å kjøre 2xTWC3 her i gården. Forsøkte å lese litt på specs og ser den har en innebygget RCD Type A og de skriver at jordfeilbryter type B ikke er nødvendig. Er dette noe nytt?

Har jordfeilbryter type B på TWC2 i dag da dette var krav ved installasjon.

3
Tesla / Tesla Wall Connector Gen 3 eller Easee ladere?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 12:24 »
Har et lite spørsmål vedr. lading på tvers av bilmerker.

I dag er det 3 biler, Tesla Model 3, Model Y og en eldre Mercedes fordelt på to husstander. Vi har Model 3 og Model Y og har for noen år tilbake fått montert en Tesla Wall Connector Gen 2 da vi hadde en Model X. Denne er koblet på 3-fas på IT-nett (230V) og vi får ganske rask ladehastighet på våre Tesla.

Hadde i en liten periode en BMW i3 og da måtte Wall Connectoren settes i en annen modus for å virke med BMW'en med det resultatet at vi ladet på 1-fas.

Nå snakker den andre husstanden om å få skaffet seg en elbil. De bilene som er nevnt er Audi Q4 e-tron og Mercedes EQE. Og da dukker spørsmålet om å få montert en lader nr. 2 i garasjen opp.

Det jeg da lurer på er. Vil jeg kunne dra nytte av 3-fas, 230V på mine Teslaer med en TWC Gen 3 og/eller Easee-lader? Jeg ser fra Audi sine informasjonssider at Q4 ikke støtter 3-fas, 230V så jeg ser for meg å sette opp en lader med 3-fas og en lader med 1-fas og ha lastfordeling for å unngå at hovedsikring går. Vil dette virke med de nevnte ladere? Eller må jeg bite i det sure eplet og gå tilbake til tregere ladehastighet på 1-fas med mine Teslaer? Er avhengig av å ha en lastfordeling slik at vi kan lade to biler av gangen.


4
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 13:54 »
De 9:45 ble kommentert i går også men drukner i all sutringen her.

Ja. Det ble vel sikkert strømmet live. Ser at videoen ble lagt ut for noen timer siden. Prøvde å se litt bakover om det var diskutert, men fant bare diskusjon om dekk og bias.

5
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 13:19 »
Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM

Det var jo kjempebra! Kun slått av M3 LR og eTron GT.

Ja. Koker ned til effektivitet. Selv om bilen ikke lader like raskt så trenger man ikke å lade så mye pga. bilen bruker mindre. Veldig bra resultat!

6
Model Y / Sv: Forbruk og rekkevidde
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 13:10 »
Da har han kommet med 1000km resultatet på Model Y (med 19" originaldekkene) tid: 09:45:

https://youtu.be/55NG13FBnUM

7
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 10:44 »
48% her

8
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 20:12 »
Noen som har hatt levering de siste dagene som kan gi oss en rapport på leveringen og bilen (f.eks. klargjøring, skvettlappef og folie)? Greit å vite om det er noe vi som har utlevering neste uke må være obs på.

Tok levering i dag. Bilen så fin ut den. Skvettlapper var montert. Folie på hjulbuer bak var montert. Syns folien virket veldig tykk, men det er vel bare en bra ting. Syns dørene har et litt "klunk" lyd når man lukker den. Er ikke den samme lyden eller følelsen som med Model 3'en jeg har. Virker litt mer harde i konstruksjonen. Klarer ikke helt å sette fingeren på det, men er ikke like behagelig som på 3'ern (garantert bare en vanesak).

Ellers merker jeg at coupen er mye mer stille enn min 2021 Model 3. Dog jeg syns den høyfrekvente lyden i motorene på Y'en var litt vel fremtredende på min bil, men sikkert innenfor specc. Ikke noe som kommer til å plage meg, men bare en observasjon.

Levering gikk berøringsfritt ved at man scanner en QR-kode på døren ved ankomst, svarer på et par spørsmål på et elektronisk spørreskjema. Så går man over bilen sin og så signerer overtakelse digitalt. Deretter er det bare tut og kjør. Vinterdekk var forøvrig ikke i bilen og blir levert senere. Jeg har bestilt med 19" felger og hjulkapslene var allerede montert av Tesla. Det var de ikke da jeg tok levering av Model 3.

Ellers var bilen min ikke oppdatert til nyeste programvare, denne lastet seg ned og ble installert da jeg kom hjem. Ellers ikke noe å utsette på hverken med levering eller bilen.

9
Model Y / Sv: Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 09:45 »
Er det noe ny info om når vi kan forvente at tilhengerfestet blir tilgjengelig for kjøp?

"Snart" står det på hjemmesidene til Tesla.

10
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 09:42 »
Men du må ikke. Nøkkelkortene ligger klart i bilen så man kan fint bruke dem uten appen.
Men bilen er vel låst når du kommer? Jeg sjekket ikke dette selv, men hvis ikke kan jo hvem som helst kjøre vekk med din bil.

Sent from my LE2123 using Tapatalk

Ja. Den låses opp fjernstyrt når papirer er signert etc.

11
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 09:36 »
Men du må ikke. Nøkkelkortene ligger klart i bilen så man kan fint bruke dem uten appen.

12
Har hørt noe og fått levering i begynnelsen av september (var ikke et valg)

13
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 23:20 »
Gratulerer med knallfin bil! Dessverre må jeg smøre meg med tålmodighet i 2 uker til før jeg får min Y i Trondheim.
Forøvrig ser jeg at Trondheim som vanlig ligger 20-30.000 bak resten av landet i skiltnr. Var akkurat slik på mine 2 forrige Tesla også. Hvorfor er det slik?

De får ut nummerserier i større bunker og bruker av de dem har. Forøvrig gikk de tomme for serien de hadde på EC74.

Fikk registreringsnummeret på bilen min nå og det startet på EC911xx. (Har levering på Flatåsen nå på torsdag)

14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 06:39 »
Har lest om personer som har rundet 1.000.000 km kjørelengde som aldri har blitt stoppet og veid. Har selv heller aldri blitt veid, selv med Toyota Yaris og svær tilhenger, og kjenner ingen som har blitt veid.

Har noen av der noen gang blitt veid i en personbil? Eller kjenner dere noen som har blitt veid i en personbil? Jeg har kun hørt om trailere som har blitt veid.

Har kjørt bil nesten daglig i +25 år. Tror aldri jeg har blitt stoppet for veiing.
Nei, samme her. Bobiler har nok større sannsynlighet for å bli stoppet.
E

Hadde den artikkelen blitt publisert bare to timer senere hadde jeg vært sikker på at det var aprilsnarr! ;)

Det er faktisk en aprilspøk:

https://www.rb.no/lokale-nyheter/varsler-vektkontroll-av-bilforere/s/1-95-5550587


15
Model Y / Sv: Levering i Trondheim
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 19:20 »
En annen ting jeg lurer på, er om bilene får PPF ved hjulbuer, som vi har sett Lillestrøm bilene har. Fint om en av dere som tar levering først kan oppdatere hos om det  :) Dette gjøres vel etter de kommer til Norge ved klargjøring.

Skal hente bilen min 2. september. Så kan ta en sjekk :-)

Da jeg hentet Model 3'en min 29. juni så var skvettlapper montert. Ser ikke hvorfor det skal være annerledes nå.

Og en liten kommentar til de som lurer på hvorfor utlevering ikke skjer på Lade så er det fordi Lade er blitt butikk/verksted. Delen som hadde utlevering tidligere har nå blitt verksted. Samtidig ser jeg for meg at lokalene de leier på Flatåsen har mye bedre kapasitet til å kunne levere ut mange biler over kort tid.

Sider: [1] 2 3 ... 50