Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elsassmann

#1
Lade hjemme / Sv: Dumb ladestasjon
søndag 30. oktober 2022, klokken 18:20
Takk til alle for svarene.  :+1:

Usikker på hvor lenge Leaf-en skal leve videre, men nå har jeg noe der jeg ikke har noe fast T2 og tenker å kunne bytte kabel ved behov i fremtiden.

Da ser det ut som det må bli noe Schneider Electric.  :)
#2
Lade hjemme / Dumb ladestasjon
onsdag 26. oktober 2022, klokken 00:44
Hei,

Jeg skal få denne installert på en bolig:

Kurs 3fase 32a Automatsikring

Jeg har en Nissan Leaf første modell som lader veldig sakte ved 3kWh tror jeg. Jeg ønsker å få en ladestasjon som kan kontrolleres med en fysisk "start/stop" knapp/nøkkel.

Jeg fant bare disse 2:

EVlink Wallbox elbillader med T2 uttak 22kW - (EVH2S22P02K) - https://www.se.com/no/no/product/EVH2S22P02K/evlink-wallbox-elbillader-med-t2-uttak-22kw


EVlink Wallbox elbillader med T2 uttak - Barnevern - 22kW (EVH2S22P04K) - https://www.se.com/no/no/product/EVH2S22P04K/evlink-wallbox-elbillader-med-t2-uttak-barnevern-22kw

Kan dere bekrefte om disse 2 passer til Leafen?

Er dere kjent med andre modeller som har en fysisk "start/stop" knapp/nøkkel?  ???

#3
Takk for tilbakemeldingene. :)

Takk for innspill, du har et poeng. Jeg skal prøve å unngå "name calling" neste gang. Språket mitt pleier å være preget av ironi, sarkasme... humor av og til! ;)

Har noen av dere "kontakter" i Elbilforeningen som kunne kanskje se litt på denne saken? Dette er noe kjempe alvorlig mener jeg.  :police:

Noe nytt kom i mellomtiden... https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2020/privacy-shield-avtalen-mellom-usa-og-eueos-er-opphevet/ Og det blir noe å passe på. For unngå slik problemer... velg en NORSK leverandør, hvor dataene lagres OG beholdes innen landet uten lekasje... o_O
#4
cra,

Ikke noe jeg vet om i hvert fall. Norsk er ikke morsmålet mitt. Beklager feilene. Jeg pleier å utrykke meg om emner av den duren på engelsk.

Som sagt, Goolag tjenester er sperret hos meg (Youtube også, ref. tidligere innlegg). Jeg bruker ingen verktøy for å få tanekene mine oversatt til norsk.

Men jeg mener fortsatt det jeg skrev. Skal jeg skrive det på engelsk? ??? Da blir det mye mer kjøtt på beinet...
#5
Hei,

ElbilAppen er dessverre blant appene som er full av tjenester som bruker Goolag. Appen prøver å sende data til disse hvert gang den startes / er i bruk... og dette avslører IP adressen. Dette er noe som er klassifisert som "personlig data" og som kan brukes til å identifisere en person bak en enhet.

Dette blir avlsørt fra en iPhone...

play.googleapis.com:443
settings.crashlytics.com:443
device-provisioning.googleapis.com:443
app-measurement.com:443
www.googletagmanager.com:443
securetoken.googleapis.com:443
apis.google.com:443


Kartgrunnlaget kommer fra Goolag også. Har noen tenkt å bruke andre løsninger som ikke tar brukere for et produkt, hvor en blir tapt for alt slags mulig data type, for kommersielle hensynn?

Google kan ikke være min "venn", beklager. Den som gjør at det er gratis, blir at brukere blir et produkt. Mine data er MINE data. Dere må ikke glemme at Goolag er et online reklamebyrå som lever av VÅRE data. Lite sjanse å lykke ved at noen skal trykke på en lenke som viser reklame for kattefôr mens den personen har en hund (noe i den duren). Det ondskapsfulle selskapet er sperret hos meg. Appen er ikke brukbar i det hele tatt.  :-1:

Kan dere tenke å rydde litt i dette? Utvikle noe som respekterer brukere? Openstreetmaps er et veldig bra alternativ til Goolag Maps... for å begynne med.

Takk for deres oppmerksomhet.
#6
Tusen takk for svaret.  :+1:

Det er fortsatt noe jeg må lære meg med strøm, men jeg håper å få det til. :) Drivhuset skal være ute på terrassen, men det er ikke mye sol om vinteren... Jeg frykter at batteriene ikke holder utover natten. :(

Jeg fant denne (https://www.youtube.com/watch?v=C-ABKP_Fpi4), men nettsiden er på koreansk og den engelske nettsiden fungerer ikke.  :-\ Jeg klarte ikke å finne noe tilsvarende som en kit og kan monteres med en gang, og som kan tåle vann og sterk vind. :(
#7
Jeg har ikke bygd drivhuset enda, men jeg tenkte noe kanskje... 1 m x 0,5 m x 0,4 m for å beskytte spirer mot kulda. :)
#8
Hei,

Jeg har tenkte lenge på et mini drivhus, som skulle varmes med varmekabler. Energikilden skulle være solcelle eller vindmølle (noe veldig lite), og kablene skulle få hels strømforskining fra USB.

Har noen allerede gjort dette? Noen tilsvarende løsninger?

:)

#10
Hei! :)

Jeg bor i et borettslag og jeg har en parkeringsplass i fellesgarasje. Dersom jeg ønsker å få mulighet til å lade en Nissan Leaf fra 04.2013 i garasjen, får jeg bytte med en parkeringsplass som er nærmere strømtavla.

Jeg vurderer denne muligheten...

En beboer har fått installert en ladestasjon (EVlink) og det har kostet litt over kr. 15.000 så vidt jeg har forstått.

Vi hadde planen å flytte fra borettslaget, men den er satt på is nå, og vil derfor ikke bruke "for mye" penger til lademuligheten da det kan hende at den brukes bare i noen måneder... En annen beboer har en vanlig stikkontakt med lås til sin labdar hybrid.

Når alt blir installert blir "installasjonen min". Jeg tenkte at det kunne være en fordel å kunne ha en fleksibel mulighet, dersom vi skulle skifte bil, eller dersom vi skulle selge boligen, at installasjonen ikke må endres (for mye) for å tilpasse seg til den nye bilen. Dette kunne gi verdi til boligen tenkte jeg...

Jeg ønsker å unngå å måtte ta laderen fra bagasjerommet til stikkontakten hver gang, men at ladepunkt type kan endres på en rask, enkel og "billig" måte... uten å installere en veggboks. Jeg har snakket med vaktmesteren og det er ikke ønsket å ha et kurs over 10A. Hvis mulig, muligheten med lås for å unngå at uvedkommender bruker installasjon.

Har dere noe forslag til løsningen med alle kravene? :)

På forhånd takk! :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA