Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Traktor

#1
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. februar 2021, klokken 13:21
Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 12:49
Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.
Vel, det stemmer jo for noen elbiler.

Og sånn i farten har vel både Tesla, Hyundai, Kia, Polestar og Jaguar hatt issues med lading av / utladet 12V batteri av forskjellige grunner.

Hvilke elbiler er avhengig av at bilen faktisk er i bevegelse for å lade 12V-batteriet?
#2
Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.
#3
https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416
I følge Viking er man nødt til å faktisk kjøre elbilen for å lade opp 12V-batteriet. Er det virkelig slik å forstå at batteriet lades av en dynamo som er avhengig av at hjulene går rundt for å generere strøm? Jeg synes dette høres helt latterlig ut!
#4
Elektriske utfordringer / Sv: Treg hjemmelading ved kaldt batteri
fredag 05. februar 2021, klokken 12:03
Leafnor, takk for at du gidder å bruke så mye tid på å svare!
Det er nok ikke kaldere enn 10-15 minus. Men merk at batteriet sannsynligvis holder nettopp den temperaturen når jeg begynner å lade det fra 80 til 100%. Jeg holder altså bilen på 80% og lader det kun helt opp til 100% rett før jeg skal bruke den, når jeg trenger full rekkevidde. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er ideelt med tanke på raskest mulig lading, men trodde ikke det skulle gå så tregt!
#5
Elektriske utfordringer / Sv: Treg hjemmelading ved kaldt batteri
torsdag 04. februar 2021, klokken 17:07
Jeg har verifisert tidligere at den faktisk lader med 32 ampere. Forvarming var ikke på. Så det går nok bare tregt med iskaldt batteri. I dag lader den imponerende 8% på 1,5 time...
#6
Elektriske utfordringer / Sv: Treg hjemmelading ved kaldt batteri
mandag 01. februar 2021, klokken 23:22
Hvordan forklarer man da så treg lading? Er dette normalt?
#7
Elektriske utfordringer / Sv: Treg hjemmelading ved kaldt batteri
søndag 31. januar 2021, klokken 20:49
Men vil ikke en del strøm gå bort i varme grunnet høye indre motstand i iskaldt batteri?
#8
Elektriske utfordringer / Treg hjemmelading ved kaldt batteri
søndag 31. januar 2021, klokken 13:18
Kan det virkelig være riktig at en Leaf 2014 med dobbellader på en halvtime kun lader fra 80 til 83% med 7,2 kW lader ? Det skal sies at batteriet holdt mellom 10-15 minusgrader, men jeg synes uansett dette var overraskende tregt. Er det slik å forstå at bilen trekker nesten 7kW, men at mye av energien går til å varme batteriet? I så fall er det jo greit, da det er nettopp varmt batteri før avgang jeg ønsker å oppnå. Eller trekker bilen vesentlig mindre enn 7kW?
#9
Elektriske utfordringer / Sv: Problemer med ESP
mandag 21. desember 2020, klokken 14:25
Det løste seg. Var visst bare lekkasje i høyre bakhjul, slik at omkretsen på dette ble mindre og forvirret ESPen. Uansett takk for alle svar!
#10
Elektriske utfordringer / Sv: Problemer med ESP
lørdag 19. desember 2020, klokken 23:00
Bilen går rett frem når man slipper rattet. Men rattet står noen grader mot høyre når bilen går rett frem. Så vil tro det er noe galt med forstillinga.
#11
Elektriske utfordringer / Sv: Problemer med ESP
lørdag 19. desember 2020, klokken 19:12
Takk for svar! Ja, jeg har vært inne på tanken med slitte dekk. Dekkene er 5-6 år gamle og straks modne for utskiftning. Målte mønsterdybden på all 4 i høst og satte de med mest mønster foran. Etter hva jeg kunne se var de nokså jevnt slitt. Bilen var også på ppk for kun én måned siden. Dette har skjedd nå de siste dagene på våt vei i plussgrader. Det skjer også i de krappeste venstresvingene selv når man kjører svært pent, men aldri i høyresving. Bremsene hugger ganske kraftig til i forsøk på å rette opp bilen, selv om det ikke er antydning til skrens. Jeg mistenker at det må være noe feil med en sensor. Får vel bite i det sure eplet å kjøre den til Nissan.
#12
Elektriske utfordringer / Problemer med ESP
lørdag 19. desember 2020, klokken 18:53
ESP griper inn på min 2014 Leaf ved relativt lav fart kun i venstresvinger. Noen som har vært borti lignende og vet hva som kan være problemet?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32 amp Oslo kommune
fredag 14. august 2020, klokken 13:31
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 12:41
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 01:54
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:42
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 00:21
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:16
Sitat fra: Traktor på torsdag 13. august 2020, klokken 23:31
Noen som har en oversikt over hvor det er 32 amp kommunale ladeplasser i Oslo? Jeg er spesielt interessert i området rundt Grønland.

Kjapp titt på Oslo kommunes sider vha googlesøk gir deg dette kartet.

Bare å lete for området du er interessert i:

https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7c23ad67eee04a52bc390ffba5d7529c&extent=1194537.8162,8378234.3635,1201875.7709,8381760.0214,102100

Hvor står det noe om amp der?

Du finner hvor laderne er. Så kan du sjekke google maps for å se hvordan laderen ser ut, om den vises. Vises ikke laderen i street view, så er det minst 7,4 kW, for det er det som er montert i nyere tid. Vises de, og det er den runde stolpen, er det gammel type som krever nøkkel, og er bare 16V- Schuko.

Dessverre har de ikke lagt inn ladestyrken, og du ser heller ikke hvorvidt laderen er ledig. Tviler sterkt på at du finner en bedre oversikt, men om noen vet om, så får du sikkert svar.

Ellers så finnes det noen apper som du kan filtrere på bare offentlige ladere, og noen gir deg og filter på ladestyrke, men igjen, om de viser så detaljert info har jeg ikke sjekket. Dette er ladere jeg sjeldent bruker, da jeg kjører lite innad i byen.

Da var det kanskje unødvendig å insuere at jeg bare kunne googlet det?

Skjønner ikke hvorfor du svarer i så negativ tone. Jeg ga deg kartet for å se hvor laderne var, som burde være et greit utgangspunkt å starte fra.

At du ikke synes det var godt nok, får så være, men en smule mildere tone hadde vært fint.

Men takknemlighet er vel ikke mye vært i dag, så hvorfor gi slikt om man ikke får et 100 % perfekt svar?

Det var du som begynte med den negative tonen. Jeg forventer ikke noe perfekt svar. Men denne "bare google det"-tonen vil jeg ha meg frabedt når løsningen din mildt sagt var for spesielt interesserte. Kartet du visste til hadde jeg forresten allerede klart å goggle meg frem til allerede. Så jeg er absolutt ikke typen som ikke googlet før jeg spør om hjelp.

At DU tolket det negativt, får stå på din kappe. Det tar ikke jeg ansvar for.

Makan til oppførsel har jeg ikke sett på lenge.

Ditto
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32 amp Oslo kommune
fredag 14. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 01:54
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:42
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 00:21
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:16
Sitat fra: Traktor på torsdag 13. august 2020, klokken 23:31
Noen som har en oversikt over hvor det er 32 amp kommunale ladeplasser i Oslo? Jeg er spesielt interessert i området rundt Grønland.

Kjapp titt på Oslo kommunes sider vha googlesøk gir deg dette kartet.

Bare å lete for området du er interessert i:

https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7c23ad67eee04a52bc390ffba5d7529c&extent=1194537.8162,8378234.3635,1201875.7709,8381760.0214,102100

Hvor står det noe om amp der?

Du finner hvor laderne er. Så kan du sjekke google maps for å se hvordan laderen ser ut, om den vises. Vises ikke laderen i street view, så er det minst 7,4 kW, for det er det som er montert i nyere tid. Vises de, og det er den runde stolpen, er det gammel type som krever nøkkel, og er bare 16V- Schuko.

Dessverre har de ikke lagt inn ladestyrken, og du ser heller ikke hvorvidt laderen er ledig. Tviler sterkt på at du finner en bedre oversikt, men om noen vet om, så får du sikkert svar.

Ellers så finnes det noen apper som du kan filtrere på bare offentlige ladere, og noen gir deg og filter på ladestyrke, men igjen, om de viser så detaljert info har jeg ikke sjekket. Dette er ladere jeg sjeldent bruker, da jeg kjører lite innad i byen.

Da var det kanskje unødvendig å insuere at jeg bare kunne googlet det?

Skjønner ikke hvorfor du svarer i så negativ tone. Jeg ga deg kartet for å se hvor laderne var, som burde være et greit utgangspunkt å starte fra.

At du ikke synes det var godt nok, får så være, men en smule mildere tone hadde vært fint.

Men takknemlighet er vel ikke mye vært i dag, så hvorfor gi slikt om man ikke får et 100 % perfekt svar?

Det var du som begynte med den negative tonen. Jeg forventer ikke noe perfekt svar. Men denne "bare google det"-tonen vil jeg ha meg frabedt når løsningen din mildt sagt var for spesielt interesserte. Kartet du visste til hadde jeg forresten allerede klart å goggle meg frem til allerede. Så jeg er absolutt ikke typen som ikke googlet før jeg spør om hjelp.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: 32 amp Oslo kommune
fredag 14. august 2020, klokken 01:54
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:42
Sitat fra: Traktor på fredag 14. august 2020, klokken 00:21
Sitat fra: RJK på fredag 14. august 2020, klokken 00:16
Sitat fra: Traktor på torsdag 13. august 2020, klokken 23:31
Noen som har en oversikt over hvor det er 32 amp kommunale ladeplasser i Oslo? Jeg er spesielt interessert i området rundt Grønland.

Kjapp titt på Oslo kommunes sider vha googlesøk gir deg dette kartet.

Bare å lete for området du er interessert i:

https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=7c23ad67eee04a52bc390ffba5d7529c&extent=1194537.8162,8378234.3635,1201875.7709,8381760.0214,102100

Hvor står det noe om amp der?

Du finner hvor laderne er. Så kan du sjekke google maps for å se hvordan laderen ser ut, om den vises. Vises ikke laderen i street view, så er det minst 7,4 kW, for det er det som er montert i nyere tid. Vises de, og det er den runde stolpen, er det gammel type som krever nøkkel, og er bare 16V- Schuko.

Dessverre har de ikke lagt inn ladestyrken, og du ser heller ikke hvorvidt laderen er ledig. Tviler sterkt på at du finner en bedre oversikt, men om noen vet om, så får du sikkert svar.

Ellers så finnes det noen apper som du kan filtrere på bare offentlige ladere, og noen gir deg og filter på ladestyrke, men igjen, om de viser så detaljert info har jeg ikke sjekket. Dette er ladere jeg sjeldent bruker, da jeg kjører lite innad i byen.

Da var det kanskje unødvendig å insuere at jeg bare kunne googlet det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA