Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amatøren

#1
e-Golf / Sv: Ny e-Golf?
søndag 19. mars 2023, klokken 12:10
Slik jeg hr lest det og forstår det Volkswagen har sluppet av informasjon til media så er det disse knappene som får lys i seg:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:53Skulle gjerne hatt en custom firmware til Easee som redirigerte trafikken til en lokal server.

👍 Å kunne sette opp egen serverløsning støtter jeg 100%! 👏👏👏

En liten privat "skyløsning" hadde vært tingen.

Hadde sikkert holdt med en Raspberry Pi, Orange Pi eller annen tilsvarende SBC hvis man ikke har en server oppe å går fra før av. Alternativ en mini PC. AliExpress har noen små med Intel CPU til rundt 1000 lappen.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Flatt 12 V batteri
lørdag 18. mars 2023, klokken 08:52
Har du smartlading?

I så fall les denne.

#4
e-Golf / Sv: Ny e-Golf?
lørdag 18. mars 2023, klokken 08:47
Dessverre har nye Golf fått ødelagt betjeningsvennligheten ved å få ID seriens trafikkfarlige MMI skjerm og har ikke de flotte knappene for klima med mer som e-Golf har.
#5
Sitat fra: jlan på fredag 17. mars 2023, klokken 20:07
Vi må vel bare inn med et B-vern.

Holder det med ett eller må vi ha ett mellom hver lader i tillegg (når man har flere ladere)?

Man ønsker ikke at DC feil når andre biler selv om nettspenningen brytes.
#6
Sitter med 3 stk Easee laderoboter og 1 equalizer.

Det skrives at de lastbalanserer selv uten skykobling, men vil også equalizer også virke så effekten reguleres hvis skyen blir borte (hvis Easee går konkurs)?

Hva med app for justering av ladestrøm, går ikke det via skyen eller er installatørappen for direktekobling direkte mot laderobotene?
#7
e-Golf / Ny e-Golf?
mandag 31. oktober 2022, klokken 16:55
VW-sjefen vil ikke droppe Golf-navnet

Gjenoppstår trolig i helelektrisk versjon

VW-sjefen Thomas Schäfer vil ikke gi slipp på et ikonisk modellnavn. Samtidig sier han at framtiden er helelektrisk. Da er det bare å legge sammen én pluss én.

ØIVIND A. MONN-IVERSEN
JOURNALIST MOTOR



ELEKTRISK IGJEN? Golf – her i åttende generasjon – gjenoppstår trolig i elektrisk versjon.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
#8
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
mandag 31. oktober 2022, klokken 12:23
Sitat fra: nilskt på søndag 31. mars 2019, klokken 18:40
Jeg prøver å endre på settingen Disc Drying (ABS-unit (03) til noe "hardere" enn Weak som den står som standard, men det virker som om modulen ikke aksepterer security code (har forsøkt både 40168 og 201039). Er det noen som har fått endret denne settingen? (har for øvrig en 2015 modell).

Rett kode er 40304.

Noen som har aktivert Disc Drying - ABS-unit (03) og virker det så man ikke får så mye rust på skrivene?

Har selv en 2019 modell.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
søndag 10. juli 2022, klokken 17:40
 :+1:

Tusen takk for utdypende forklaring, Lars C. Krogenæs.
#10
Alt det andre / Sv: Nye EU regler - sikkerhetssutstyr som dreper?
lørdag 09. juli 2022, klokken 19:41
Jeg legger også merke til avlesing av skilt som er satt opp ved vei som går parallelt. I tillegg så så sliter kamera ved lav sol i mot de blendes rett og slett. Å basere seg på forhåndsinnlagte data i NAVI går heller ikke da de er raskt utdaterte og får ikke med midlertidige fartsendringer ved ved veiarbeid omskilting ved føreforhold. VAG konsernet er eksternt trege ved å korrigere kart.

Begge systemer for fartsetting har sine svakheter og fordeler.
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
lørdag 09. juli 2022, klokken 19:26
Sitat fra: Lars_F på tirsdag 26. april 2022, klokken 12:10Ja, men det står ikke på oss. Alle ladeprodusentene må støtte dette først.

Jeg har forstått at det er to systemer for dette.

Autocharge som blant annet Fastned har. Dette krever at bilen bruker fast ID (MAC adresse) på kommunikasjonen mot ladere/ladeoperatørene. Dette gjør dessverre ikke biler fra blant annet VAG konsernet (de går for Plug and Charge). Samt en del andre.

Plug and Charge er annet system og gjerne en tredjepart som er tilbyder til ladeoperatørene. Ekstra kostnadsdrivende...

Disse termologiene forveksles ofte (er jo mulig jeg har byttet om på de nå...).

Hvilket system er det dere egentlig går for eller har dere støtte for alle biler uansett system de har?

Kom gjerne med korrigerende/ekstra opplysninger.
#12
Sitat fra: Øystein Hermansen på mandag 31. januar 2022, klokken 21:31
Sitat fra: Carkub på mandag 31. januar 2022, klokken 18:44
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!

Vennligst forklar. Trodde Tesla sin prismodell var ganske klar. En pris per kWh for de uten avtale og en for de med avtale.

Vel ikke 'bare' en pris for kWh. Prisen varierer med belastningen stasjonen har. Hvis jeg husker rett så har Tesla også justert prisen på enkelte stasjoner i løpet av helger etter belastningen.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
onsdag 26. januar 2022, klokken 23:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:52Og overstrømsvern som noen uvitende ikke hadde fått med seg at Easee hadde.

Tusen takk for innfelling manglende kunnskap. 👍

Er ikke elektriker så fint dere i faget fyller på med informasjon.
#14
Lade hjemme / Sv: Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
onsdag 26. januar 2022, klokken 22:59
Er ikke elektriker, men stusser litt.

Har lest tidligere at det skal være en kabel direkte fra sikring til laderrobot/kontakt for lading. Altså ikke via koblingsboks.

Feil/riktig? 🤔

Hvorfor innføre koblingsboks som jeg anser som en ekstra feilkilde (brannkilde ved feil) hvis det er lov?

Det må da være enklere (og billigere hvis man ikke 'mekker' selv) å bruke terminalene i bakplate til ny kabel fra laderobot til laderobot.

Så estetikk i en garasje...? Hadde forstått det hvis garasjen var en del av stuen, men da hadde vel alt vært lagt i rør i veggene.
#15
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
onsdag 26. januar 2022, klokken 22:40
Nybygget hus. Tre Easee laderoboter koblet etter hverandre på samme kurs.

Fra sikring (40A) til første lader, så kabel fra første til andre. Deretter ny kabel fra andre til tredje og siste i rekken. Dette går da Easee har innebygget DC vern samt at de har klemmer for kabel både inn og ut.

Kan lade med inntil 32A (22kW) og laderne har intern lastbalansering. I tillegg så har jeg equalizer for å ikke overbelastet inntaksvernet.

Elektriker hadde ingen motforestilling for dette.

Alt utført med samsvarserklæring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA