Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amatøren

Sider: [1] 2 3 ... 186
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
« på: ſøndag 10. Juli 2022, klokken 17:40 »
 :+1:

Tusen takk for utdypende forklaring, Lars C. Krogenæs.

2
Alt det andre / Sv: Nye EU regler - sikkerhetssutstyr som dreper?
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 19:41 »
Jeg legger også merke til avlesing av skilt som er satt opp ved vei som går parallelt. I tillegg så så sliter kamera ved lav sol i mot de blendes rett og slett. Å basere seg på forhåndsinnlagte data i NAVI går heller ikke da de er raskt utdaterte og får ikke med midlertidige fartsendringer ved ved veiarbeid omskilting ved føreforhold. VAG konsernet er eksternt trege ved å korrigere kart.

Begge systemer for fartsetting har sine svakheter og fordeler.

3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 19:26 »
Ja, men det står ikke på oss. Alle ladeprodusentene må støtte dette først.

Jeg har forstått at det er to systemer for dette.

Autocharge som blant annet Fastned har. Dette krever at bilen bruker fast ID (MAC adresse) på kommunikasjonen mot ladere/ladeoperatørene. Dette gjør dessverre ikke biler fra blant annet VAG konsernet (de går for Plug and Charge). Samt en del andre.

Plug and Charge er annet system og gjerne en tredjepart som er tilbyder til ladeoperatørene. Ekstra kostnadsdrivende...

Disse termologiene forveksles ofte (er jo mulig jeg har byttet om på de nå...).

Hvilket system er det dere egentlig går for eller har dere støtte for alle biler uansett system de har?

Kom gjerne med korrigerende/ekstra opplysninger.

4
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Nå blir disse 15 Tesla-stasjonene tilgjengelig for alle
« på: Mandag 31. Januar 2022, klokken 22:22 »
Interessant å se at tesla tilbyr ulik pris på de ulike loakasjonene. Ganske stor variasjon også!

Vennligst forklar. Trodde Tesla sin prismodell var ganske klar. En pris per kWh for de uten avtale og en for de med avtale.

Vel ikke 'bare' en pris for kWh. Prisen varierer med belastningen stasjonen har. Hvis jeg husker rett så har Tesla også justert prisen på enkelte stasjoner i løpet av helger etter belastningen.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

5
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
« på: Onsdag 26. Januar 2022, klokken 23:04 »
Og overstrømsvern som noen uvitende ikke hadde fått med seg at Easee hadde.

Tusen takk for innfelling manglende kunnskap. 👍

Er ikke elektriker så fint dere i faget fyller på med informasjon.

6
Lade hjemme / Sv: Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
« på: Onsdag 26. Januar 2022, klokken 22:59 »
Er ikke elektriker, men stusser litt.

Har lest tidligere at det skal være en kabel direkte fra sikring til laderrobot/kontakt for lading. Altså ikke via koblingsboks.

Feil/riktig? 🤔

Hvorfor innføre koblingsboks som jeg anser som en ekstra feilkilde (brannkilde ved feil) hvis det er lov?

Det må da være enklere (og billigere hvis man ikke 'mekker' selv) å bruke terminalene i bakplate til ny kabel fra laderobot til laderobot.

Så estetikk i en garasje...? Hadde forstått det hvis garasjen var en del av stuen, men da hadde vel alt vært lagt i rør i veggene.

7
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
« på: Onsdag 26. Januar 2022, klokken 22:40 »
Nybygget hus. Tre Easee laderoboter koblet etter hverandre på samme kurs.

Fra sikring (40A) til første lader, så kabel fra første til andre. Deretter ny kabel fra andre til tredje og siste i rekken. Dette går da Easee har innebygget DC vern samt at de har klemmer for kabel både inn og ut.

Kan lade med inntil 32A (22kW) og laderne har intern lastbalansering. I tillegg så har jeg equalizer for å ikke overbelastet inntaksvernet.

Elektriker hadde ingen motforestilling for dette.

Alt utført med samsvarserklæring.

8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 20:07 »
Det eneste som hadde vært værre var om man plasserte ladeport på b-stolpe passasjerside.

Nei, det verste er B-stolpe førerside. Teslabjørn demonstrerte det ved test av en e-Crafter tro jeg det var. Det var ille når det ikke var sideparkering ved lader, men ladere for enten å kjøre frem til eller rygge inntil.

9
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: Onsdag 05. Januar 2022, klokken 09:02 »
Det er fortsatt gratis på de få utvalgte stasjonene som har CircleK-lading. Kanskje det skal stå som en egen oppføring i hovedinnlegget, @amatøren?

Jeg kan se ønsket om at det legges inn hva som er gratis, men vil bare være for en periode og jeg har bevisst ikke lagt inn priser da det vil bli villedende etter en pris endring. Unntaket er der jeg vet noen operatører tar et gebyr for ladebrikke/-kort eller en forhåndsbetaling til kundekonto (E.ON Sverige). Dette kun som en pekepinn, men pris kan endre seg der også. Oppdager jeg det, så oppdateres det.

Priser på ladinger har jeg overlatt til tråden Oversikt lademuligheter Europa som fantes fra før.

Derimot kommer det tips om nye operatører, eventuelle roaminavtaler og lignende vil jeg legge det inn (skal forsøke å bli mer aktiv på forumet igjen - har vært veldig opptatt med husbygging det siste året).

Som skrevet så unngår jeg priser, men ønsket å dele mine oppdagelser og erfaringer over ladeoperatører fra forberedelse til elbil tur til Danmark.

10
e-Golf / Sv: Ny varmepumpe: kr 31 500😯
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 07:54 »
Stemmer det med spon i systemet når kompressoren ryker.

Har hatt det for snaut år siden på en 2919 modell.

Krever grundig skylling av systemet til det ikke kommer mer spon ut i følge Møller bil Asker og Bærum.

11
Audi e-tron / Sv: Forvarming, blir det varmt nok?
« på: ſøndag 02. Januar 2022, klokken 09:12 »
Bare at Audi har endret fra 30-60 min er jo tegn på at de anerkjenner behovet.

Starter man klimatisering etter at hurtiglading har startet så går den i 60 minutter.

Enten via app eller slå på og av bilen og trykk på start på MMI.

Det jeg savner er setting i app og MMI med selvvalgt tid. For eksempel en 'slider' slik som med ladenivå, SoC på AC lading. For eksempel i intervallet: 0:10 — 5:00 med stopp hvis SoC kommer ned på 20%.

12
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Tirsdag 28. Desember 2021, klokken 09:51 »
På e-Golf så har Rask, Medium og Treg på lyssensor ikke noe med fjernlyset å gjøre, men med hvor tidlig den skal bytte fra kjørelys til nærlys (og da baklys også) ved skumring.

Kan være samme med ID serien, men har ikke selv så jeg har ikke sjekket noen brukermanual for de.

13
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 15:51 »
Ja, det er det.
Da bør du sjekke setting i MMI, Robert Nilsen.

14
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 20:04 »
På e-Golf med adaptive fjernlys så mener jeg å huske at man kan velge i MMI om automatikken skal være av eller på for fjernlyset.

Kan det være en slik setting for Matrix lys på ID serien også?

15
Audi e-tron / Sv: Softwareoppdatering 93N1-S- oppdatere rekkeviddevisning
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 14:05 »
@Doppler: Tja, hvor har du det fra?

Den 'pusser' jo bremsene ved bruk av vinduspusser ved nedbør. Noe jeg synes den gjør litt vel hyppig. Både med tanke på slitasje og forbruk. Det er jo nesten som bilen fusker/lugger ved kjøring.

Det hadde vært fint med sjeldnere bremssliping.

Har ikke kommet så langt at jeg har fått kontaktet verksted enda om denne oppgraderingen.

Det skulle jo bil med OTA mulighet... 🤔

Sider: [1] 2 3 ... 186