Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amatøren

Sider: [1] 2 3 ... 146
1
Lade hjemme / Sv: Hjemme lader - Oppkobling mot KNX basert smarthus.
« på: mandag 18. november 2019, klokken 19:14 »
Jeg kjenner til programmering.

På Carlo Gavazzi smarthus (begynte med det da det var levert av Elko som Elkomatic og senere oppgradert til 3. generasjon Carlo Gavazzi) så har jeg gjort alt selv da vår 'hoffleverandør' på elektriker tjenester ikke kunne programmering av det. Kobling var ikke problem. Det ordnet de.

Hadde en elektriker en gang, ikke fra vårt vanlige firma i forbindelse med oppussing av bad (totalpakke), hvor jeg til og med måtte instruere hvordan reléer skulle kobles! Elektrikeren klarte ikke lese koblings skjema som fulgte med...

2
Lade hjemme / Sv: Hjemme lader - Oppkobling mot KNX basert smarthus.
« på: mandag 18. november 2019, klokken 18:10 »
Har hus med Carlo Gavazzi smarthus og er ikke helt fornøyd.

I tillegg så er det flere leverandører som støtter KNX. Skal ha noe som er kablet.

Dessuten så har jeg teknisk utdannelse i flere nivåer innen elektronikk, men arbeider nå med drift av data anlegg og driver litt med data som hobby (alias Amatøren er fordi jeg egentlig er radioamatør, men fikk ikke tid da det ble kone og barn).

3
Lade hjemme / Hjemme lader - Oppkobling mot KNX basert smarthus.
« på: mandag 18. november 2019, klokken 11:20 »
Finnes det ladere som kan kobles opp mot KNX basert smarthus?

Vurderer å bygge nytt hus og dermed gå for KNX basert smarthus.

4
e-Golf / Sv: Varsel om lav spenning på lavvoltsbatteri (12v)
« på: fredag 15. november 2019, klokken 17:56 »
Oppdatering av J966 iht TPI


5
e-Golf / Sv: Langtur med e-Golf. Asker - Billund
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 22:20 »
Ja, det er ikke ideelt.

Det var å tilpasse lading med der det er ladere og hvis den ikke virker, forsøke å ha strøm til alternativ lader da det stort sett er bare er en på hver lokasjon. I tillegg så planla vi med å unngå Bee da de kun sender faktura.

På vei hjem og vi sto og ladet på E.ON OKQ8 Munkedal, kom en svensk bergingsbil med en norsk el-varebil med to damer. De syntes det var litt langt mellom laderne i Sverige. Den har vel rekkevidde litt kortere enn e-up!.

Vi var litt redde for å gå tom for strøm selv også.

Det var ikke sparekjøring! Fulgte alle fartsgrenser der det gikk (ikke 10—30 km/t under fartsgrensene for å spare strøm) og normal bruk av klima.

6
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 21:45 »
Når appen ikke virker, oppdaterer dere ofte status eller utfører mange endringer med app?


Denne er hentet fra Facebook:

Sitat fra: Audi e-tron Owners Norway
Hei! Nytt innlegg om appen. Var ikke spesielt interessert i å starte en ny tråd om akkurat dette, men jeg syns svaret jeg fikk fra Audi (under) er en så ufattelig dårlig løsning at jeg må. Det vil i praksis si at om en lader bilen om natten så har appen selv sørget for å makse ut "kontaktgrensen" med bilen, og derfor er den ikke mulig å bruke dagen etter. For meg stemmer det i praksis, for jeg får aldri kontakt med bilen på morgenen etter en lading. Anbefaler alle som har samme problem om å legge trykk på dette for å få en akseptabel løsning.

Fra Audi:

"Det er begrenset til 15 oppringerer på myAudi appen og nettsiden. Går du over grensen kan det hende at du får feilmeldinger. (NB! Funksjoner som oppvarming av bil er også innen dette)

For hver gang man sender ut en "beskjed" til bilen eller mottar oppdatering i myAudi appen, så våkner bilen og vil bruke batteriet. Derfor har Audi satt en begrensing på dette for å spare på batteriet.

Det hender av og til at selve mobilen eller serveren oppdaterer av seg selv som ender opp med å bruke opp dine oppringerer. Så det er ikke bare "du" som kan bruke opp dette.

Foreksempel hvis du har myAudi appen i bakgrunnen av din mobil, så kan det hende at den oppdatterer av seg selv uten at du trykker på noe.

Du kan tilbakestille dette til "0" igjen ved å kjøre en liten tur med bilen.

Under ladeprossesen også, du vil kun motta nye oppdateringer hver 5% økning. For eksempel: Hvis den er ladet fra 20 til 23, så vil du ikke motta, på grunn av det har kun økt 3%, men hvis den går fra 20 til 25, så kan du oppdatere appen og skal få en ny oppdatering på grunn av det har økt 5%.

Slik som du sier det så fungerte det fint igjen etter en kjøretur, da kan det ha hendt at oppringeren har gått over grensen og har blitt tilbakestillt etter en kjøretur."

7
@mortensen: Jeg kontaktet de direkte på e-post og de skrev at det ikke var produksjon av denne løsningen og de kom heller ikke til å produsere.

Skal ikke se bort fra at teknologien ble uttestet og det er den vi ser i ID serien.

Derimot så har de bevist at det går, men vi trenger noen til å gjennomføre produksjonen.

Selv om det ville koste mellom 100.000,- og 150000,- så ser jeg det som lønnsomt da prisene på e-Golf vil falle så mye fremover at det man må legge imellom for elbil med tilsvarende rekkevidde gjerne vil bli større.

I tillegg så vil man ha en bil med 'premium' interiør i stedet for det stygge ID designet hvor det ser ut som om de glemte skjermene når dashbordet ble designet. I tillegg slipper man det tullet med fjerning av knapper og funksjoner gjemt i undermenyer på en skjerm.

8
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Type 2 3-fas 32A kabel på 10m
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 16:55 »
Sjekk denne:

Elbilhjelpen.no

9
e-Golf / Sv: Varsel om lav spenning på lavvoltsbatteri (12v)
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 11:34 »
Vet ikke hvordan status for andre er, men på vår 2018 modell e-Golf så fikk vi problemer med 12 V anlegget tre ganger.

Dette gjelder vår 2018 modell e-Golf (ikke samme problem med 2019 modellen).

  • I juni: Oppdaget feil fordi bilalarmen gikk. Ikke mulighet å slå på bilen. Dashbord ble som et 'amerikansk juletre' (diskobelysning). Ladet 12 V batteriet som var under 10 V og fikk kjørt bilen til Møller bil. Ingen feil funnet. Ladet 12 V batteri OK (mulig at elektronikken ble resat på grunn av lav spenning). I forkant var det periodevis feil med Bluetooth tilkobling av mobil og streaming musikk samt styring av telefonen.
  • Stadig mer problemer med Bluetooth tilkobling av mobil og streaming musikk samt styring av telefonen. På fredag: Fikk varsel på 12 V batteri (og informasjon om lading ved kjøring) på vei til verksted. Ingen direkte feil funnet, men fikk ny SW i styringselektronikken for lading.
  • To dager etter gikk alarmen igjen (på søndag). Ikke mulighet å slå på bilen. Dashbord ble som et 'amerikansk juletre' (diskobelysning) igjen. Selv om jeg forsøkte å lade bilen ville den ikke slå seg på. Kun blinking, piping og pulserende bremsepedal. Viking ble tilkalt (via mobilitetsgaranti) og med start booster så fikk vi slått på bilen som normalt, men den lot seg ikke kjøre. Fikk av parkeringsbrems og satt den i nøytral så den kunne trilles ut av garasje og opp på planet til bergingsbilen. Etter halvannen dag på verksted (i dag tirsdag) så fikk jeg i dag telefon fra verkstedet om at bilen var klar for henting. Volkswagen Tyskland hadde kommet med ny SW i går kveld for elektronikken som styrer lading, i følge kundebehandler.

Håper nå at problemet er løst.

Vil takke Møller Bil Asker og Bærum for flott oppfølging og rask service. Ingen problemer med hjelp via mobilitetsgarantien!

10
e-up! / Sv: WeConnect
« på: søndag 10. november 2019, klokken 21:48 »
 :+1:

11
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: søndag 10. november 2019, klokken 16:36 »
Bare vær forsiktig med å heie for mye på AP, for plutselig går de i ledetog med MDG og de er imot alt av biler generelt.

Da har vi 'Oslo tilstander' over hele lander. 😉

Greit nok å gå inn for utfasing av fossilbiler, men ikke å angripe elbiler og bruk av de.

12
e-up! / Sv: WeConnect
« på: søndag 10. november 2019, klokken 13:51 »
kundeservice@moller.no

13
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 23:22 »
PS. Sharan selges ikke som ny i Norge lenger.

Møller tar den ikke inn til Norge lenger.

14
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:10 »
Alt man oppnår med systemet Ap ønsker er å definere et klarere skille mellom fattig og rik og effektiv stenge de med litt mindre økonomisk spillerom ute.
:+1:

De som ikke kan velge fritt på grunn av økonomien må kan kanskje velge en fossilbil fremfor en elbil hvis de trenger en større stasjonsvogn.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:03 »
Foreløpig leveres ikke dobbel lader til e-tron (blitt omtalt tidligere).

Dermed er det maksimalt 11 kW lading på den foreløpig.

Når dobbellader kommer er det ikke sikkert at det kan ettermonteres.

Sider: [1] 2 3 ... 146