Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - olavxxx

Sider: [1] 2 3 ... 109
1
Model 3 / Sv: Trackdays på Rudskogen
« på: fredag 30. august 2019, klokken 19:46 »
dekka på tm3p er jo faktisk veldig bra stock, men klart med cup2 henter man litt.

understellmessig er ikke rudskogen veldig utfordrende, spm er mer om du får kraft ned i bakken  og om hjulvinklene endrer seg for mye i sving.

Gjetter de på 1.21 tiden også har gjort endel med vinkler, caliperstørrelse og rotor diameter på tm3p tilsier det skal være bra, ideelt sett tar man dog en skive med alunav for å få ned uavfjæret vekt, org 20" hjula har også helt sinnsykt mye daukjøtt på seg, så roterende masse kan man frigi mye på.
Jeg veide mine org 20" med dekk (235/35-20), så veide jeg vinterhjulene mine (235/40-19) på TSW Nurburgring 19". Hvert hjul sparer 3.74 Kg. Dette vil selvsagt ha mye å si for effektivitet av bremsing og akselerasjon.

Ellers har Elon sagt på Twitter man kan øke aksen litt med 245 bakdekk. Coilovers vil hjelpe på, nextmove på YouTube målte 7 prosent lavere forbruk ved å senke Model 3 pgs lavere luftmotstand.

Lettere hjul er nok billigste og beste måten å øke ytelsen, etterfulgt av coilovers og muligens en større diffuser bak.

2
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: fredag 30. august 2019, klokken 19:39 »
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.

3
Model 3 / Sv: Toppfart
« på: fredag 30. august 2019, klokken 08:15 »
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja. Men for at en P-Tesla og en Tesla generelt skal levere optimalt er man avhengig av rikelig med batteri, og at batteriet er varmt nok..... Og den perioden hvor det er optimale forhold varer ikke så lenge når man er på tur nedover i Europa på flottere veier.

Har "kappet" litt med naboen som har topputgaven av en Alfa Romeo Giulia, og jeg har faktisk aldri klart å holde følge fra 0 kmt i min SP100D. På papiret skal jo den være 0.6 sek raskere til 100.. Merkelig

Giulia Q er i tillegg bakhjulsdrevet (behøver rimelig kurante forhold for å få plantet 510hk ned i asfalten...), så dette er meget merkelig.
Det var rart ja.
Jeg har jo bare en 3P, men ila 7.4 sekunder er den oppe i 150.5 km/t.

Ser man testen her, testet de den mot 3 Performance på vinterdekk(!). På 0-401 meter er da 3P på vinterdekk på 12 sekunder blank mot 11.9 sekunder for Alfaen. De sier selv det mest sannsynlig var motsatt om Teslaen var på sommerdekk.

https://youtu.be/fVTvrzwjmZ8

Men klart de fleste på norsk vei kjører ikke aks på 0-401 meter. På 201 meter med +12C ute (kaldt batteri) og 90 prosent SoC fikk jeg da 150.5 km/t på street legsl., 7.4 sekunder.

Så jeg vil jo forvente at SP100D klarer å holde følge med Alfaen, den skal vel klare 0-201 på mye lavere tall enn 3P.

Skal sies at jeg synes batteriene i 3P leverer bedre ytelse på lavere SoC og lavere temperatur enn jeg opplevde i Model X. I tillegg kan man svinge rattet i 3P samtidig som man akser, i X var den alt for hissig på traction control.

Men det er viktig for maks aks å slå av den obstacle aware acceleration. Ellers Kan man risikere å miste aks hvis bilen nylig så en "fare". Men slike hjelpemidler hører ikke hjemme på banekjøring. Greit å ha det på når man låner vekk bilen :)

4
Model 3 / Sv: Høyfrekvent ulyd i motor
« på: fredag 30. august 2019, klokken 07:56 »
Bare vær obs på at i noen tilfeller vil det bråke mer. Hvis bilen trenger å varme batteri, vil de kjører motorene ineffektivt for å generere varme.

Så hvis du tar på navigasjon og skal stanse på superlader, vil den si preheating battery. Da vil du høre hvinelyden. Det er helt normalt. Samme kan nok skje om batteri er kaldt og bilen vil varme det.

5
Model 3 / Sv: Nærmere titt (og kanskje noen meter prøvekjøring) i Levanger?
« på: fredag 30. august 2019, klokken 01:37 »
Uten barnevogn skal det gå fint.
Har en i barnevognalder, det går fint også.

Var på 3 ukers ferie i utlandet uten å ha bagasjeproblemer, hadde ikke på takboks. Rom under bagasjen var ledig hele turen og ingen bagasje i kupeen :)

6
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?
« på: fredag 30. august 2019, klokken 01:01 »
Min oppfører seg også slik de gangene jeg har ladet på Ionity. Samtidig har jeg også sett folk få lengre sekvenser med 100 kW. Er fortsatt i tvil om det er bilen, laderen eller begge delene som skaper problemer. Irriterende at Jaguar/Ionity ikke makter å fikse dette.
Hva skjer om dere starter lading på høyere SoC?

7
Audi e-tron / Sv: Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
« på: onsdag 21. august 2019, klokken 00:10 »
Danmark er et u-land når det gjelder lading.
Jeg hadde tenkt å teste Ionity der, men det var så få. Men testet en rett før jeg var i Hamburg, kjørte da fra ikke med Audi altså, men bare siden folk skannet om Ionity. Det er for få stasjoner og for vanskelig å finne de.

Jeg logget meg dog på i bilen og brukte live data, så valgte jeg å sende lokasjonen til hurtiglader fra ABR til bilens navigasjon. Deretter var det egentlig bare å kjøre, plugsurfing brikke hadde jeg fra før.

8
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: onsdag 21. august 2019, klokken 00:01 »
eTron sier de at de testet til å.bruke ca samme energi om sommer som vinter' https://www.side3.no/motor/bil/biltester/test-audi-e-tron-pa-sommerfore--forbruk-og-pris-6793882

9
Model 3 / Sv: Slik soter du Model 3 vinduene enkelt
« på: onsdag 31. juli 2019, klokken 00:29 »
Det er vel ikke lov å sote det vinduet :D Men det vanskeligste er bakvinduet.
Det er sant x 2.

10
Model 3 / Sv: Ny model 3 eller brukt model S
« på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:01 »
Egentlig er det veldig enkelt, trenger du "stasjonsvogn" med stor plass til barnevogn, sykkel, ferieturer med unger eller til hytta i julen er det model s som de andre her sier. Gå for nyeste du finner innenfor budsjett. 85kw er ikke det beste kjøpet, ville lett etter 75D, svært god rekkevidde, svært rask, pen (facelift) og godt utstyrte (mye utstyr ble vel "inkludert" etterhvert).

Dersom du ikke trenger bagasjeluke er det model 3 long range. Er vel nesten umulig å slå per i dag sammenlignet med alt annet som finnes på markedet. Hvorfor ikke prøvekjøre begge? Jeg satt bare i alle 3  utstillingsbiler tilgjengeli på SC (S, X, 3) og det ble klart med en gang at S var eneste rette. Ila ca 5 sekund. Vil tro det gjelder mange.
Det gjelder iallfall for meg men jeg har såpass god lyst på en 3'er som nummer 2 bil at jeg har bestemt meg for å begynne å spare. Bagasjeluken gjør 3'ern uegnet til mitt bruk da jeg gjerne frakter mye bagasje.
Det er ganske bra plass i 3 faktisk.
Vi har en unge i barnevognalder, går fint.

11
Model 3 / Sv: Ny model 3 eller brukt model S
« på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 00:45 »
Kjøp Model 3 LR med hengerfeste eller P.
Prisen er ikke så mye høyere og du får veldig mye raskere lading, du får lenger garanti, bedre kjøreegenskaper, bedre bremser, bedre kjøling av motor og batteri, mer moderne batteritech, mer moderne motorer, mye raskere infoskjerm, bedre byggkvalitet, nyere og freshere design.

Det eneste S gir deg er mer praktisk bakluke og mer bagasjeplass. Men samtidig kan du gå hengerfeste til 3 LR. Byttet selv fra late 17 X med alt utstyr til 2019 3P. 3P er helt sinnsykt gøy å kjøre, den er veldig oversiktlig, enkel å parkere i små luker i byene. I tillegg har man motorkraft selv om man vrir på rattet!

3P er også mulig å kjøre på bane :)

En eldre S på vei ut av garanti kan bli veldig dyr. Klart man kan ha flaks, men mest sannsynlig ryker dørhåndtak, aircondition, bremsedeler z foringer osv på biler når de er en del år gamle. Dette kan bli dyre deler utenfor garantien. Nybil gir også bedre rentevilkår.

12
Model 3 / Slik soter du Model 3 vinduene enkelt
« på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 00:34 »
Hei, her er en kort guide.

Du trenger:
Sotefolie (50 cm høy).
Lengde på folie avhenger av hva du vil sote, alle fire sidevinduer pluss Triangelen bak blir ca 2 x 3 meter lengde.

Bakvindu krever spesialrull mtp bredde.

Ellers trenger man: nal, Zalospray, lofri tørkepapir, kniv og liten nal følger med folie.

Guide:
Jeg anbefaler å kjøre vinduer helt opp når man soter, da er det ekstremt viktig at man ikke smeller igjen dørene pga vindu vil ta i takrenne. Legg gjerne et håndkle eller noe i døråpningen så du ikke glemmer deg.

Måten jeg får vindu opp på, med dør åpen, er å fjerne bakkelyset. Da kan jeg styre vinduet som jeg vil.

Deretter vasker jeg ruten utenpå og inni, spray vindu og bruk nal sidelengs med god fart.

Nå kan du spraye såpe på utsiden av vinduet, legg så folien oppe i gummilsten og grovskjær på topp og bakside. Forside kan du først finskjære så du får riktig profil mot trekant ved speil. Spray så utside av folie og bruk nal til å feste den på utsiden av vinduet. Nå kan du varme opp forsiktig med varmluftpistol for å krympe folie. Ikke brenn lakken!
 [ You are not allowed to view attachments ]

Nå kan du ta to teipbiter og bruke de til å løsne transparent folie fra springen. Når denne er løsnet litt, kan du spraye såpevann på folien. Fortsett med dette til hele er dekket.
 [ You are not allowed to view attachments ]

Nå kan du stå på innsiden av døren, spray vinduet og løft folie over vinduet, plasser forsiktig på ruten og før det inn under pakning ved speil og ned mot nedre list. Før det ned slik at du ikke ser noe glipe.
 [ You are not allowed to view attachments ]

Deretter kan du presse ut såpevann, igjen jobb sidelengs og i flere nivåer. Når alt er presset ut, kan du finskjære. Jeg liker å skjære på skrått i ca 30 graders vinkel.
 [ You are not allowed to view attachments ]

Nå anbefaler jeg til slutt å gå over med varmluftpistol og nal, få ut resten av fukten.

NB. Du kommer til å ødelegge de første forsøkene dine, så kjøp litt mer enn du tror du trenger. Lokale bilrekvisita sjapper lar deg ofte returnere ubrukte varer.

13
Model 3 / Sv: Vannplaning eller bare dårlig dekk?
« på: tirsdag 23. juli 2019, klokken 08:54 »
Må være oljesøl tenker jeg.
Teslaene er ikke i utgangspunktet overstyrt, unntaket er Performance I track mode, men da bare når man svinger og gasser. Men under vanlig bruk er de nøytral og lettkontrollert. Dekkene som følger med på Model 3 er veldig gode dekk.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
« på: mandag 22. juli 2019, klokken 22:09 »
Ser på Finn at det nå ligger ute omtrent like mange I-pace som e-tron. Mange av disse bilene har gått svært kort (< 100 mil), så jeg tipper mange av disse er tatt inn av diverse bil-forhandlere eller selges via /agenter i håp om å kunne snause en liten margin. Ser også en del biler biler som ut fra sjekk på VIN nummeret kommer fra Sverige eller Tyskland.

Interessant er imidlertid at antall tm3 bare er rundt halvparten ute til salgs på Finn til tross for at tm3 er den store salgsvinneren av biler i år med over 10700 solgte enheter hittil i år så langt i Juli. Mulig dette har noe korte leveringstider å gjøre?
Usikker på om Kona kan, bortsett fra disse er det løpet heldigvis kjørt.

Kona kan man fortsatt flippe med grei margin, men langt fra hva som var mulig i høst. Solgte selv min da.
Frem til momsen kommer, tror jeg flipping av elbiler kan bli en risikosport med utvalget som er på vei.

15
Model 3 / Sv: Sentry mode går tunge dager i møte i Norge?
« på: onsdag 17. juli 2019, klokken 08:43 »
Jeg har dashcam med parkeringsmodus i bilen min, og den lagrer kun når noen dunker borti bilen min selv om den er koblet til 12V hele tiden. At en Tesla skal begynne å filme omgivelsene så snart noe passerer i nærheten av bilen er totalt uakseptabelt, det er langt over grensen for hva som generelt er tillatt her i Norge, så jeg syns det er veldig bra at slikt som dette blir satt fokus på.
Hvilket dashcam er det du har?

BlackVue DR650S-2ch. Var litt usikker på om jeg burde kjøpe en slik boks som automatisk kutter strømmen før bilbatteriet går tomt, men har aldri hatt noen problemer med det. Kameraet står jo i standby-modus og filmer hele tiden, men ingenting blir lagret før det blir registrert en rystelse, da blir det opprettet en videofil som viser hendelsen pluss ca 30 sekunder før og etter. Hvis det skjer noe under vanlig kjøring vil den aktuelle tidsperioden skilles ut som en egen videofil. Følsomheten kan jo selvfølgelig justeres, av og til opplever jeg den som i overkant følsom, når den f.eks reagerer på humper i veien eller at jeg tar S-svinger litt for kjapt, men er jo greit at den reagerer tenker jeg.

(edit:skriveleif)
Den filmer hele tiden, men når den får hendelse så vil den legge den i egen mappe.

I praksis vil du ta vare på flere klipp enn en Tesla. I Tesla kan du også sette at den ikke skal filme på oppgitte lokasjoner.

Sider: [1] 2 3 ... 109