Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#1
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterhjul til Y Performance
torsdag 30. mars 2023, klokken 10:30
Sitat fra: rontonic på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:34Får levert min MYP til uken, bestilte ikke med vinterdekk, men vurderer å legge det til. Lurer veldig på hvordan 21" føles på vinterstid, litt hardt? Noen som kan dele litt erfaringer som har de og kjørt litt nå på vinteren?
Jeg synes de er helt grei å kjøre på.
Men det du alternativt kan gjøre er å kjøpe vinterdekk til de felgene du får med bilen.

Da må du ha en dekkforhandler i nærheten som kan legge om.
Men hvis du da kjøper 275/35-21 dekk til fremme og 295/35-21 dekk til bak.
Da får du ikke dekkstrekket, så får du kantbeskyttelse og noe mer komfort.

Da vil du sitte igjen med sommerdekk i dimmensjoner:
255/35-21 og 275/35-21.

Så er spørsmålet hva du skal gjøre med de dekkene, enten kjøpe to løse 295/35-21 og kjøpe noen felger med samme specs som OEM felgene. Eller kjøpe andre felger/hjul og heller prøve å selge org dekkene.
#2
YP med refreshet understell og org 21" hjul er mer komfortabelt enn 3P var med 19" og 20".
Så man kan ikke se på antall tommer alene, refreshen av understellet gjorde Y mindre "sprettete".

Det handler egentlig om at man fikk bedre understell, ikke nødvendigvis mykere - men mer raffinert.
Jeg antar at det handler i stor grad om hvor gode støtdempere man påkoster bilen, gitt at erfaringsmessig har støtdempere veldig mye å si når det kommer til veigrep og hvordan en bil håndterer ujevnheter.

Det jeg er litt skuffet over med 21" hjulene, er standardoppsettet.
Det er 9.5" fremme med 255 dekk, så er det 10.5" bak med 275 dekk.

I realiteten hadde 275 dekk passet bedre på 9.5 felgen (fremme) og 295 dekk bedre på 10.5" felgen bak.
Så kan man lure på hvorfor, men det har nok en del å gjøre med rekkevidde, støy osv.

Men da lurer jeg jo litt på hvorfor ikke Tesla heller gikk for 9" bredde fremme, lavere innpress.
Så hadde man ikke fått dekkstrekket, da ser det bedre ut og man kantkjører ikke like lett.
Bak kunne man gått for 275 på 10" fremfor 275 på 10.5" felg.

Eller man kunne skippet dette staggered oppsettet på YP og heller gått for square 265 eller 275 bredde.
21x10 med square 275 hadde nok sett mye bedre ut, evt square 265, da ville nok forbruket vært likt som standardoppsettet og med lavere ET kunne man da fylt ut hjulbuene.

Man hadde da fått mye mindre rotasjonsmasse, samt hjul som fylte hjulbuene bedre.
I tillegg da hjul som ikke var så lett å kantkjøre.

Den eneste "fordelen" med bredere felger er at man kan ta på¨bredere dekk, men jeg ser ikke helt det argumentet for YP. Skal man kjøre autocross så ønsker man ikke staggered oppsett, men heller square og da vil man gjern ha 285 brede dekk fremme og bak. Det vil ikke passe på felgene fremme, i tillegg ønsker man nok mer sidewall for autocross.

Så er det jo dragrace, men da trenger man heller ei staggered oppsettet.
Staggered (bredere bak), er egentlig aldri en fordel (annet enn utseende).
Men hvem ser egentlig at man har staggered, når man har så høyt innpress at felgene er nesten flate?
Jeg skjønner det litt på en BMW eller noe, hvor man har kantfelger. Da ser man at bakhjulene er bredere.
Særlig hvis det er bakhjulsdrift, da trenger man jo staggered.

Men en "4x4" Tesla trenger i realiteten like mye grep fremme og bak, gitt at man skal utnytte det potensiale grepet til banekjøring, enten om det er dragrace eller autocross.
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Kjøpe R5 fra Tesla eller tredjepart
torsdag 30. mars 2023, klokken 09:45
Hei,

R5 kan jeg vouche for. Kjøper du dekk selv ville jeg sett på CVC7 eller R5 (evt michelin). Men de er gode dekk, så da ville jeg gått for den som gav best deal i den dimmensjonen du vil ha.

Så er det en ting: Dekk får du med og uten lyddemping inni, de som kommer med bilen er med lyddemping inni.
På ettermarkedet er det ofte slik at de selges med og uten lyddemping, til litt annen pris.

Essensen jeg ville tenkt på:
Synes du de orgininale hjulene er "kule nok"? Hvis så, er det nok lite å spare på å gå på tredjeparethjul.
Skal du ha originalhjul kan du også sjekke finn.

TPMS: kjøper du tredjeparthjul så kan du kjøpe med TPMS, det er ofte ca 800kr/stk for originale TPMS.
Kjøper du brukte hjul, så må du passe på at det er den nye typen TPMS for Tesla Model Y, at du ikke får "gammel type TPMS" til for eksempel model 3.  Dekkforhandlerne skaffer deg nok riktig TPMS.

Kjøper du tredjeparthjul så må du jo tenke litt på dimmensjoner, størrelser, dekkbredde osv.


Kjøper du tredjepart, ville jeg sjekket at man får bra utfylling i hjulbuer og personlig ville jeg tatt square oppsett for å få bilen en anelse overstyrt. Men kommer du fra Toyota og ikke liker overstyrt bil, så er staggered kanskje bedre for deg (bredere bak=>understyring).
#4
Vil du ha like felger som induction eller uberturbine er min anbefaling: se på finn.
Er mange som selger hjul pga de vil ha noe annet enn originale hjulene.
Da vil du kunne finne relativt "ubrukte", strøkne hjul, til "god pris".
#5
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:29
Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:51
Sitat fra: olavxxx på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:32
Jeg vet at det ble solgt en YLR 2022 modell (~6mnd gammel) med 19/19 hjul, ingen assistansepakker, 6000 Km, ingen hengerfeste - for 540.000kr nylig. (Familie av en jeg kjenner).
Siden den mangler hengerfeste er det jo moms på hengerfestet og hengerfeste følger jo med nye biler som koster litt over 500.000 ferdig levert.

Så er jo vinterhjul i 19" ca 25.000 hvis jeg husker rett. Så i praksis ble den solgt dyrere enn Tesla sin nypris.

Men de fikk kanskje parksensorer da? Det er jo verdt en del..

Usikker, men man kan jo kjøpe en inventory av Tesla for lavere pris - da får man jo ett år ekstra garanti også.
#6
Sitat fra: Ed_Eng87 på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 16. februar 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det stivere demping etc?

Kina-produsert Y.

Hei, Tesla har forbedret dempere på både LR og Performance versjonene fra høst 2022 og nå 2023 modellene. Kina versjonen er like god kvalitet nå som Berlin om ikke bedre. Dette er noe Tesla har sakt til meg etter at jeg spurte rett etter prøvekjøring.

Jeg avventer å kjøpe enda fordi jeg ikke trenger nybil før august i år, men følger med på prisen og markedet fremover inn til videre
I prinsippet så tror jeg de fleste ikke merker forskjell, men på forums på Internett møtes jo alle detaljnerdene som vet alle detaljene om hva som skjedde i hvilken uke, kl 0830, etter man spiste frokost på fabrikken.

I det store og det hele er det ikke -SÅ- farlig/viktig. Det er hele tiden masse små endringer, men over tid blir det store endringer. Så går man feks fra en 2019 til en 2023 VIN Tesla, er det veldig stor opplevd forskjell.

Går du fra en 2019 til en 2020, er det nesten samme bilen, men noen små detaljer her og der.
Men ja, bare kjøp bil når du trenger den. Hvis du ikke trenger før august, så bestill litt før. Men husk at noen farger kan ha lenger ventetid enn andre.

Vil du sikre deg en fra Berlin, tror jeg eneste muligheten er å velge nye sølvfargen.
#7
Model Y / Sv: Kjøring etter 0% erfaringer
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.
Ja, litt av problemet med å parkere enhver elbil med veldig lav SoC er at når batteriet blir kaldt, så vil en del kapasitet "låse" seg i batteriet. Det er pga kaldt batteri har mer motstand. Den energien er jo der fremdeles, men det kan da være nok til at man går "helt tom", hvis man feks parkerer med nær 0%.

I tillegg så vil jo ting som Sentry mode da ikke være aktivt, hvis man bryr seg om det.
#8
Sitat fra: førategangtesla på søndag 05. februar 2023, klokken 20:17
Sitat fra: tmfredriksen på søndag 05. februar 2023, klokken 19:38
Ja problemet gjelder biler produsert fra september en gang, til uti desember. Jeg har VIN 41000, produsert 21.10, utlevert 22.11. Kjørt lite da vi prøver å kjøre mest med LR som vi planlegger å selge til sommeren.

Ok. Jeg har en MYP med vin 419xx. Jeg måtte bytte varmepumpe og supermanifoild i romjula. Jeg hadde utlevering 2.desember så det ble bare 3 uker før problemer  :) men så var bytte gjort iløpet av en dag og fikk lånebil.

Får håpe at det ikke blir noe tull igjen. Heldigvis 5 år med garanti, så iløpet av den perioden får man jo se om man tør å beholde bilen videre.

YP fra Berlin her også, VIN 478XX.
Har heldigvis ikke merket noe enda, km-stand nå er 2932 Km.
Fikk den 28. des.
#9
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
torsdag 16. februar 2023, klokken 14:32
Jeg vet at det ble solgt en YLR 2022 modell (~6mnd gammel) med 19/19 hjul, ingen assistansepakker, 6000 Km, ingen hengerfeste - for 540.000kr nylig. (Familie av en jeg kjenner).
Siden den mangler hengerfeste er det jo moms på hengerfestet og hengerfeste følger jo med nye biler som koster litt over 500.000 ferdig levert.

Så er jo vinterhjul i 19" ca 25.000 hvis jeg husker rett. Så i praksis ble den solgt dyrere enn Tesla sin nypris.
#10
Model Y / Sv: Kjøring etter 0% erfaringer
torsdag 16. februar 2023, klokken 14:08
Du bør aldri planlegge å kjøre med så lav SoC.
Flere årsaker:
1) plutselig er det en stengt vei eller en elbillader som ikke virker et sted :P
2) kanskje føret endrer seg?
3) ved veldig lav SoC, så vil elbiler slutte å lade 12V batteriet.

Men hvis du planlegger å nå laderen med 10-15% og du kommer nær 0%, så tåler nok bilen det altså.
Men for all del må du da plugge i med en gang, så du ikke risikerer at 12v batteriet går tomt :-)
#11
Sitat fra: Asterix på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:23
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:06
For å snu det på hodet: Jeg har 550' for en barnevennlig elbil i SUV-størrelse inkl. vinterdekk, levering og avgifter. Hvilken bil velger jeg, om ikke Tesla Y LR '23?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285564466 ?

Man kan faktisk kjøpe fra Tesla > https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD,PAWD&arrangeby=plh&zip=5012&range=0

Biler med mindre enn 50km, for ~500.
Det med hengerfeste, så kommer jo vinterhjul i tillegg (ca 25000?).
#12
Ville tatt nyeste mulig bil, så fremt det ikke er pris som er hovedfokus. Det er masse små forbedringer hele tiden.
#13
Sitat fra: Radial på fredag 27. januar 2023, klokken 22:03
Så sykt lyst på feit lyd, god plass, 11kW 3fase på gammelt IT nett, varm bil om morgenen, rattvarme, bakhjulstrekk og hengerfeste.

Y RWD er perfekt kompromiss for meg egentlig, men klarer ikke forsvare å hive fra 230-250k ekstra i bruksbil for 5mil tur/retur jobb daglig, kontra den sykt kjedelige MG'n som er helt gjeldsfri og 4års garanti igjen...

Hater fornuften i topplokket innimellom, hadde jeg kjørt noe gammalt ræl på bensin/diesel hadde det vært en no-brainer.
Alternativt kan du vente 6-12 mnd og kjøpe en brukt Y.
#14
Model Y / Sv: Performance varmeapparat sluttet å virke
søndag 29. januar 2023, klokken 23:01
I dag gikk jeg inn i servicemenyen, bilen min er bare gått 2000 Km.
Eneste jeg så der var en melding om at jeg hadde fått en varsel på skjermen om hvordan sette bil i N.
Samt en annen melding: mistet gps signal, sjekk antennekabel. Den var i dag.

Når det er sagt, så var jeg inni en "bunkers" når jeg gikk inn i servicemenyen. Så kan være at det var en falsk melding. Men jeg skal ta å sjekke det en dag, ute i det fri. I servicemenyen kan man jo se hvor mange gps-satelitter den er tilkoblet.

Men ja, jeg så i alle fall ingen varmepumpegreier der og bilen blir sykt varm i interiøret. Ikke noe uvanlig støy utenfor så vidt jeg kan skjønne (er jo en del viftelyd på utsiden, men det er vel naturlig).

Får krysse fingre og tær fremover også :-)
#15
Model Y / Sv: Hvor blir '23 Y SR produsert? Hvilke seter?
tirsdag 24. januar 2023, klokken 23:18
Sitat fra: heiho på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:19
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:07
Ja, da er det en Berlinbil du vil ha.
Du kan jo se på en brukt LR, hvis budsjettet ditt ikke er på nivå med ny LR. Tror det blir mulig med noen røverkjøp innimellom på brukte LR.

Men det må være en fra Berlin.

Klarer ikke å forsvare bruktpriser på 1-2 år gamle LR vs helt ny SR. Er bare en helt vanlig bruksbil for meg.

Men det du mener er at disse setene ikke kommer på kinaproduserte biler? Vet du, eller er det bare wild guess?

Det er ikke fra Kina hittil i alle fall.
Skal sies bilene fra Kina har lenger sittepute i baksetet.


PS: De gamle setene er ikke forferdelige, men de nye har mye bedre sidestøtte.
Men mitt justeringstips er:
Kjør fremre del av setet helt opp, senk bakre del helt ned.
Det gir mer støtte ved knær. Så kjører du bak/frem og til slutt justerer ryggen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA