Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - olavxxx

Sider: [1] 2 3 ... 111
1
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Lørdag 31. Oktober 2020, klokken 20:06 »
Feil på varmepumpa til elbilbatteriet står det ? Har den en varmepumpe for åvarme batteriet om vinteren, eller for å kjøle batteriet og utnytte restvarme til kupeen ? Varmepumpe ivanlig forstand har den vel ikke i følge de selv ?

Er vel mer folkelig for at ikke nerder skal forsta. Bedre å kalle den en varmeveksler tenker jeg. Forøvrig kan varmepumpa jeg har på veggen i huset både varme og kjøle...
Jeg tror journalisten slurver når han sier varmepumpe. Det dreier seg om HVCH, High Voltage Coolant Heater. Ikke noe i det navnet som tyder på at det er ei varmepumpe. Tipper det er et elektrisk varmeelement som tar energien fra høyspenningsbatteriet for å varme opp kjølevæsken når det er behov for det.
Stemmer, er ingen varemempumpe i polestar.

2
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 08:05 »
Er det noen som har brukt angreretten etter å ha mottatt bil, og kan forklare hvordan dette har foregått i praksis? Godkjennes den sentralt av Polestar? Leverer man inn bil til forhandler? Noen som har fått fratrekk i tilbakebetaling?

Jeg meldte inn angrerett for rundt seks uker siden, og har fått lite respons fra Polestar, annet enn en telefon en par dager etter hvor de spurte om de kunne overtale meg til å beholde bilen. Siden den gang har jeg fulgt opp utallige ganger uten fremgang, men forøvrig fått to telefoner med store beklagelser og lovnad om bedring, uten at det har skjedd.

Temmelig lei.. Spesiellt etter at bilen attpåtil har vært på verksted i nærmere fire uker med (mekanisk) feil på bremser, skjevt montert panser og dør, utallige feimeldinger på diverse systemer, limrester på karosseri og vinduer, skrangelyder fra interiør, alarm som går i tide/utide, kamera som kutter.. Ja, og klima-anlegg som plutselig ikke virket, noe jeg fant ut på motorveien da jeg plutselig ikke hadde sikt ut av noen vinduer. Og jeg har fremdeles ikke hatt feil på HVAC!

Leiebil må man også krangle seg til å få.. Mot at man dekker kostnader for bom, parkering og drivstoff selv. Dog endret dette nå, men etter jeg har pådratt meg 4500 i ekstrakostnader.
Send en e-post til Polestar og si at de har 5 dager på seg før du kontakter media, at du regner med at de løser heving innen den tid.

3
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. Men en Tesla med 430 km til 100% er jo dårligere enn en Tesla med 580 km til 80% - sånn er det jo. Men kunne jeg fått en Tesla med 580 km til 100% - så hadde jeg helt klart tatt den foran en 580 km til til 80%.........Men jeg tror grensen går omtrent der. Noe mer enn litt over 50 mil uten stopp er vel omtrent der mine lengste etapper uten pause har ligget historisk sett.

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?
Ja, det var jo et litt rart eksempel i den grad 80% av 1000 er 800 Km.
800 Km er jo vesentlig mer enn 600.

4
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 22:59 »
Tesla gjør hva de kan for å booste EPA tallene. Dette forklarer hvorfor Tesla sine EPA tall anses som for høye sammenlignet med konkurrentene.

Telsa model 3 long range EPA er vel satt til 518km, noe som er langt under faktisk rekkevidde. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Tesla "booster" EPA tallene sine?
[/quote]
Ja, Tesla fikk jo justert ned tallene: https://electrek.co/2017/11/29/tesla-model-3-official-epa-rating/

Man kan ikke få de justert opp så vidt jeg vet, men man kan be om å få tallene justert ned.

5
XC40-EV / Sv: EPA range 335 km
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 16:48 »
Dette er for dårlig, jeg synes det er litt kjipt.
Var en volvofan i mange år, men når de aldri leverte en elbil måtte jeg til slutt kjøpe noe annet.

Så har jeg hele tiden håpet de skulle lansere noe som fikk meg tilbake som kunde, men jeg vil jo ikke gå ned på rekkevidde, ytelse osv. Selv det om jeg har en forkjærlighet for Volvo.

Dette er jo dårligere rekkevidde enn min første elbil jeg hadde i 2017, litt skuffet.

6
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 16:46 »
Med Model 3 er det lett å kjøre over 500km om sommeren.
Ja, den er jo målt til over 612 Km på sommerføre, hvor 560 er oppgitt.
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

Det er også elbilen som lader raskest
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/

Så hvor fort en langtur går, er ikke bare avhengig av rekkevidde, forbruk eller ladehastighet.
Det er jo en sammensetning, hvis forbruket er høyt og batteriet er stort, vil ikke nødvendigvis rask lading gjøre bilen rask på langtur. Er lading treg og forbrukt lavt, men rekkevidde kort, vil jo det heller være bra for langtur.

7
Elbiler i media / Sv: Eldre vintertest, hvem vant?
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 16:25 »
Man kan sikkert krangle på at det bare var 100 meter, men det er nå enda slik at man sitter med stoppeklokke for å kunne kåre vinneren i et maratonløp. Får du 0.1 sekunder kortere tid enn neste, så er du vinneren av de to.


Plasseringen er udiskutabelt på plassen foran TM3 LR, og det er ganske imponerende for en bil som i utgangspunktet har en rekkevidde som er godt kortere enn den som den slår. Hadde TM3 SR+ vært med, så hadde den jo havnet langt bak Kona både på sommertesten og vintertesten.


Tipper at refresh med varmepumpe vil sørge for at TM3 LR vil ha nesten samme differanse på vinterrekkevidden som sommerrekkevidden, og da vil nok endel av de som har påstått at Tesla trenger ikke varmepumpe, bli ganske stille på akkurat det området. Ja, tesla har tempstyring allerede nå, men det ser jo ut som det koster endel i strømforbruk.


TM3 har en god del fordeler over Kona, og hadde jeg hatt råd, eller litt mere is i magen, så hadde jeg nok kjøpt TM3 istedet, dog mest sannsynlig en SR+ pga budsjettet. Men Kona imponerer ganske bra på endel områder, og derved så er det blitt en fortjent populær bil.


De kom jo med trådløs lading av mobil som standard lenge før TM3, og de har headup-display, som man må inn på jalla 3.-partsløsninger for å få til Tesla. Tesla burde jo kommet med dette fra dag 1 i en mer avansert versjon, gjerne med projeksjon på selve frontvinduet. Men dette vil jo ikke EM ha noe av, om han ikke har begynt å gi etter i det siste.
Ja, Kona er ikke en dårlig elbil, men dette blir jo litt som å sammenligne en Toyota Auris mot en annen bil med stor motor, firehjulstrekk og brede dekk. Så det er egentlig Model 3 som imponerer mest her synes jeg.

Fins ingen perfekte biler, fossil eller elektrisk.. Men det er jo bra med de som pusher videre, om det skulle være på rekkevidde, teknologi eller andre ting. Det kjipeste derimot er de som gjør som feks Mazda, lanserer ny elbil nå med kort rekkevidde og chademo... Da ønsker man egentlig ikke selge elbil.

8
Elbiler i media / Sv: Eldre vintertest, hvem vant?
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 12:00 »
Mistenker det er samme testen, i samarbeid med flere publikasjoner:


https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Tesla kjører fremdeles lengst, Kona kjører lengre enn TM3, og har minst rekkeviddetap

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/


EDIT: Ser nå den testen bare var 6 biler, så ikke samme, definitivt. Beklager at jeg bare skummet overskriften, og svarte deretter...
Når Kona gikk 404.5 og Model 3 404.4, er forskjellen altså hele 100 meter på vinterføre.
På sommertesten gikk Kona 568,4 km og Model 3 612 km.

Jeg ville nesten sagt de gikk "like langt" på vinterføre, siden 100 meter over 404 Km er ekstremt lite.
Men derimot på sommer så er Model 3 sine 612 en del lengre enn Kona sine 568,4.

Når det er sagt, så er det ingen som gir så mye rekkevidde -for pengene- som Kona.
Men igjen er ikke Kona så rask å hurtiglade, så la oss si at man skal kjøre på langtur og må hurtiglade da blir fort Kona knust av mange biler med kortere rekkevidde og da særlig av Model 3 som er elbilen som er raskest av alle elbiler å lade inn "ekte mil".

Sommertallene og vintertallene er for øvrig samlet i denne sammenstillingen: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/

Ellers er det på vei en refresh av Model 3 nå med varmepumpe, så den vil nok gå en del lenger etter en refresh.

Her er forresten ladetest:
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/

9
Elbiler i media / Sv: Polestar 2 test i motor
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 11:49 »
WLTP er dessverre bare "fjas", det er bedre å se på EPA-tallene.

Elbiler kan kjøres på EPA-tall under fine forhold. Selv om man i teorien kan kjøre lenger enn WLTP så er det for 99.9% av bruken umulig. EPA derimot vil jeg si er mulig store deler av året, men klart kjører man i slaps i motvind, i -40C, så er jo nok EPA vanskelig å nå også, særlig hvis man ikke bor i et flatt land som Danmark.

Når det er sagt, så synes jeg det var litt kort rekkekvidde.

Det er jo ikke anbefalt å kjøre 100% til 0% hele tiden. Man bør jo lade til 80% eller maks 90% til dagen og prøve å nå en hurtiglader ved 10%. La oss si man lader til 90% og vil lade ved 10%, da har man en "brukbar" kapasitet på 80% av 32 mil ved "vanlige forhold", dette gir litt over 25 mil rekkevidde.
Ved kjøring på slaps osv vil jo dette ytterligere forverre seg, kanskje ned til 23?

Klart ved langtur kan man lade til 100%, men siden Polestar ikke har fått på plass utsatt lading, kan man ikke planlegge dette. Det er visst noe som kommer når de får laget en app. Så da bør man lade til 90% og så når man våkner om morgenen da dra den til 100% (må da gå en tur ut til bilen).

Men selv da bør man satse på å nå lader ved 10% rest, altså 90% av 32 mil blir 29 mil.
La oss si man da skal Bergen>Oslo, så vil man da måtte lade ca 30-40 minutter, kanskje enda mer hvis man ikke kan lade ved destinasjonen.

10
Elbiler i media / Sv: Elbil tok fyr under lading utenfor bolig, 4 dager gammel
« på: ſøndag 11. Oktober 2020, klokken 11:29 »
Men selv ikke Tesla hadde så store problemer fra dag 1 som Polestar.

Polestar har vel solgt flere biler over en kortere periode enn Tesla gjorde?

Tesla solgte vel et par tusen biler i 2013 september-desember (553 i Desember isolert). Polestar har levert rundt 1500 siden starten av august. Litt forskjell, men ikke noe voldsomt. Og lite relevant for feilrate.

Men nå handler tråden om brann i Polestar 2, så det er ikke nødvendig å sause Tesla inn i diskusjonen. Forstår strengt talt ikke hvorfor Tesla ble blandet inn i første omgang. Foreslår at vi fokuserer på trådens tema.
Ja, rart det der hvorfor folk alltid skal dra inn Tesla :-P
Samme med teoriene om skjøteledning under panser...

Ingen vits å lage rykter basert på teorier, her må nok forhandleren analysere bilen.

Det fins bilbranner i alle bilmerker og selv om en av de første polestarene tar fyr, så kan det jo over tid vise seg at de har færre branner enn feks Porsche. Dette med kvalitet vil man jo ikke vite før man har nok biler til å vite noe om statistisk signifikans.

11
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 21:41 »
Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?
JEPP samme her!
Fikk hw3 på Kokstad på fredag, og fredag kveld og i hele dag så er det bare nett 20 sekunder om gangen, så faller det ut, og kommer tilbake etter noen minuter, for å falle bort igjen.
Koblet opp på delt wifi fra telefonens 4g og det fungerte stabilt, men så sluttet faktisk den også å fungere etter en stund!
Får kontakte dem om dette på mandag.
Prøv å slå av sentry mode, koble ut alle usb-dingser, ta car shutdown i menyen og gå vekk fra bilen i 5 minutter. Gå så tilbake og slå den på.

12
Polestar 2 / Sv: Tilbakekalling av samtidlige solgte Polestar 2
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 21:39 »
Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.

Tja. Jeg, for min del, vil heller ha bilen enn OTA-oppdatering. Kan argumenteres for at det er skjerpende ift. kvaliteten på softwaren (færre bugs), selv om dette ikke nødvendigvis ser ut til å være tilfellet for de aller, aller første bilene (vi føler med de som gikk i bresjen)  :D

En annen ting jeg også ønsker å få prioritert foran OTA er mulighet for å forhåndsprogrammere ferdig oppvarmet bil (og dernest mulighet til å styre dette via app'en). Vinteren nærmer seg.....
Det er produsenten som har mest å spare på dette. Det koster å kalle inn biler, samt omdømmetap. Derfor er strategien litt merkelig.
Så spørs det om OTA'en kanskje bare blir for det øverste laget, og de ikke tør å slippe internet inn på BOSCH-komponentene eller hva de bruker til fremdrift og kontroll.
Ringte han jeg var med å hente ut bil med i forrige uke, han hadde ikke fått noen e-post.
Så vi diskuterte jo litt rundt dette med Polestar da og vi var forsåvidt enige i at det er ikke så veldig bra kommunikasjonsstrategi. De burde også sendt e-post til de som ikke skal levere inn bilen, for å slippe e-poster, telefoner osv. Nå vil de jo sikkert overbelaste kundesenteret sitt med "tull", siden avisene skriver at alle skal kalles inn - men langt fra alle har fått e-post.

Jeg husker en gang jeg jobbet et sted og vi skulle ta ned et system, når jeg hadde kodet på løsningen og vi skulle prodsette ny løsning. Så sendte jeg e-post til alle brukerne om at systemet gikk ned.

Men så kom hun med en annen tilnærming da: ikke send melding, de fleste merker ikke at systemet går ned. Jeg mener jo dette prinsippet er feil da, men klart det har jo en positiv effekt bak seg også: hvis folk ikke legger merke til det, så har de ikke den negative assosiasjonen med at systemet går ned.

Men så kommer jo baksiden av medaljen da, hvis det er mange som merker det - vil mange ta kontakt per telefon, e-post osv. og da har man plutselig sprengt all kapasiteten sin på å drive førstelinjesupport.

Så jeg tenker jo litt her da, når de vet medier skriver om det, så bør de sende e-post til alle eierne.
Da er det ingen tvil og alle er informert, omdømmetapet ville faktisk med det bli delvis redusert.

13
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 07:43 »

Ser i andre innlegg at en må gi Tesla'n litt tid på seg for å kunne aktivere denne funksjonen - får se i morgen.
Jeg fikk ned nye kartdata på magisk vis ila et par dager.
Det krevde ikke en "vanlig installasjon", virket som den ordnet det selv i garasjen ila ene natten, plutselig var den bare der. Men jeg har bilen på Wi-Fi hele tiden hjemme.

14
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 07:26 »
2000 km tilbakelagt. En tur på 800 km. Bil prater ikke med ladestasjon. En telefon, og avhenting av bil, mistenkte sw, som ble fikset. Skulle ha på lakkforsegler. Volvo forhandler hadde ikke, gått ut, Volvo funnet nytt og bedre produkt. No go fra polestar. Vente til Volvo forhandler har "gammel" lakkforsegler. DAB: sett på pause før du skrur av bil. Også en sw fiks de har til gode å gjøre. Mistenker sprekt frontrute, og det er ikke grunnet steinsprut. Vi får se hva de se hva de sier når jeg skal inn neste gang. (lakkforsegling) Kan være en optisk feiltolkning av meg. Bilen går ellers lytefritt etter sw oppdatering. Nå må jeg bare vende meg til det å være elbil ist... Lade angst, rekkevidde angst, vinter og nedsatt batt. kapasitet osv...

PS! Skjerm og førerdisplay blir aldri enige om hvor mye som faktisk er ladet... Viser alltid forskjellig. Som regel ladestasjon som sier at det er greit med strøm nå 😉
Hvis lakken er fin, så ville jeg tatt keramisk forsegling.
Det kan du ta på lykteglassene også, samt på plasten.

Hvis du ikke er superhandy selv, anbefaler jeg deg å få noen kjente detailere i området til å gjøre det.
Bilen må deretter stå å "herde" uten at noen tar i lakken eller den får støv på seg. (tenk på det som superhard, supertynn neglelakk). Dette er ikke noe forhandler klarer å se i ettertid at du har gjort, men lakken blir ripebestandig mot hverdagsriper, men ikke "kjøp" de som påstår at det fikser steinsprut :-P (Eneste som til dels kan virke mot steinsprut er mudflaps og XPEL eller tilsvarende tykk folie, ikke fargeskiftefolier).

15
Polestar 2 / Sv: Medfølgende ladekladd lyser rødt..??
« på: Fredag 02. Oktober 2020, klokken 18:00 »
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
Usikker, har 220V 3-fase inn. Har snudd alle veier, men funker ikke.
Kan være den sliter med IT-Nett, hvis du har det.
Det er veldig få land med IT-nett, så det er ikke alle produsenter som takler det.

Sider: [1] 2 3 ... 111