Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - olavxxx

Sider: [1] 2 3 ... 110
1
Model 3 / Sv: Helt grei lakk på Model 3
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 21:48 »
Kan melde at min lakk har også holdt seg fin, jeg kjørte først 19.000 km før jeg slengte på skvettlapper.
Min bil har også den "stripen" du har, noen sier det er folie, men jeg har hørt ikke alle av de første bilene hadde det.

Jeg tok på skvettlapper etter 19.000 km, da ble det lakkerte lapper fra AliExpress, så folierte jeg karrosseriet bak lappene. Nå er den rullet ca 20500km, lakken er generelt sett veldig bra. Bilen har bare blitt bedre og bedre i mitt eierskap, ingen slitasje på interiør osv. Alt virker og de tingene som var der ved overlevering har jeg fått fikset.

Ellers var det første jeg gjorde å legge to lag DIY keramisk lakkforsegling, men det skal vel ikke ha så mye å si vedr steinsprut. Skal også sies jeg bor i en by, men det gruses ofte mye opp mot huset her en del hundre meter, nå om vinteren. Men jeg ser jo for meg at kjører man på sykt med grus ville jeg nok hatt en annen lakk enn i dag.

Jeg har sett en steinsprut på frontfangeren, men det er ikke noe man kan komme rundt :-) Og det er bare en liten prikk!

2
Model 3 / Sv: Performance eller LR
« på: Tirsdag 24. Desember 2019, klokken 15:22 »
Og dersom man mener at Performance er så fryktelig stiv(!), bør man sikte seg inn på noe med luftfjæring :o
Prøvekjørte TM3 P, og synes ikke den var utpreget stiv. Frister litt med P, men da må i3en byttes ut. Må ha en bil med hengerfeste.
Alternativt kunne man hatt CT + M3 P.
Anbefaler deg 3P ja.
Man har bedre aks, mindre krenging men kanskje aller viktigst er jo vesentlig bedre bremser. Og de dagene man vil leke på bane er Track mode på plass.

Jeg er veldig glad i 3P, skiftet fra late 17 X (f.reg. 22. Des 2017). Hadde alt utstyr i Xen. Men 3P er veldig mye morsommere å kjøre. Hadde ellers en P85+ loaner I 2 uker, skikkelig nedsig etter 3P.

3
Model 3 / Sv: Bilen lader ikke!
« på: Tirsdag 24. Desember 2019, klokken 15:19 »
Hvis det er lav spenning i huset ditt må du kanskje skru ned amper på skjermen.

4
De har begynt å oppgradere bilene til hw3, begynte i USA.

5
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan Turbo. Har du endret synspunkt etter ny info om EPA rekkevidde?
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 13:06 »
1.5 millioner kroner for kortere rekkevidde enn Leaf utgår for min del. Blir bare stress å lade så ofte, særlig hvis man tar den på autobahn, da kan man nok forvente maks 20 mil per lading og det er veldig få raske CCS stasjoner.

Ville nok skippet 1. Gen Taycan om man må ha Porsche, kanksje neste generasjon er bedre.

6
Model 3 / Sv: 446,8 hp/453 hk etter siste oppdatering AWD
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 23:17 »
4,368 sek på 0-60 med 450 hk og såpass lav vekt høres merkelig ut.
F.eks Edmunds og C&D testet I-Pace til 4,2 og 4,3 med 10% mindre power og 20% mer vekt.
Fra 0-100 er det i stor grad dreiemoment som gjelder. Som en ser på kurvene oppnås ikke maks effekt før ca. 80 km/t, mens under det er det konstant dreiemoment. I-pace er oppgitt til 700 Nm torque i det flate området, mens TM3 LR har ca. 500 Nm. Det er ut fra motorene. Så kan det være forskjeller i giring og hjuldiameter. Begge biler har girforhold ca. 9:1, men Jaguar har ca. 10% større hjul. 

Akselerasjon  i g beregnes som a=(motormoment*giring)/(hjulradius*vekt*g)

Så hvis vi da ser på akselerasjon fra start, skulle det gi sånn ca.:
Jaguar I-pace   :(700Nm*9)/(0.375m*2200kg*9.81)=0.78 g
TM3 LR AWD    :(500Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.71 g
TM3 LR AWD P :(640Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.89 g

Så spørs det ved hvilken hastighet momentkurvene knekker ned, og hvor mye forskjeller i luftmotstand og rullemotstand utgjør.
Greien er jo at Tesla i teorien kunne låst opp 3P aksen for LR, men det er neppe lurt (pga P eiere har betalt bla.a. for aksen, men også for bedre bremser, understell osv). Men i teorien kan en 3LR altså akse nær 3 sekunder 0-100 etter siste optimaliseringene som kom OTA, hvis bare Tesla låste den opp.

Så de har i praksis bare justert ned LRen for å lage et større skille for å få folk til å vurdere oppgradering til P.
Klart det kan jo være at Tesla i fremtiden selger en "uncork" funksjon man kan leie eller betale for, kanskje LR eierne kunne betalt noen hundre i måneden for bedre aks? Eller en engangssum på feks 30.000kr for å få 3P aksen.

Det er jo enkle penger for Tesla og jeg tror nok en del ville benyttet seg av oppgraderingene.

7
Model 3 / Sv: barnevogn
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 23:02 »
Bugaboo er ellers grei

8
Audi e-tron / Sv: e-tron 50 Teoretisk og faktisk rekkevidde
« på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 22:55 »
Forskjell på E50 og 2019/20 E55 beskrevet her:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/better-efficiency-and-longer-range-technical-update-for-the-audi-e-tron-12382?fbclid=IwAR0imgSyiWQzGWuh5u5Id6iDqdrVI1jcZLkjNs6Fux9mudE8Kj2dWtjBzjc

Netto 86,5 kWh tilgjengelig på batteriet, altså 2,9 kWh mer = 10-15 km ekstra/3% ekstra. Bør låses opp via software.


Ser ikke ut til å stå i artikkelen, men jeg antar at eksisterende flåte av e-tron får nyte godt av det som går på programvaren. Er det varslet noen oppdateringer ?
Her kom Audi Jaguar i forkjøpet. Rykter om en kommende oppdatering som gir lengre rekkevidde for I-Pace har pågått i flere måneder. Er forsåvidt mer en rykter i og med at oppdateringen har blitt bekreftet av representanter for Jaguar. Kanskje både e-tron og jaguareiere får rekkevidde i julepresang i år  :D
"Forbedringene kommer imidlertid ikke eksisterende e-tron-kunder til gode, og kun for biler produsert etter uke 48, altså inneværende uke."


https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOV91/teknisk-oppdatering-gir-audis-e-tron-lengre-rekkevidde


9
Model 3 / Sv: Trackdays på Rudskogen
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 19:46 »
dekka på tm3p er jo faktisk veldig bra stock, men klart med cup2 henter man litt.

understellmessig er ikke rudskogen veldig utfordrende, spm er mer om du får kraft ned i bakken  og om hjulvinklene endrer seg for mye i sving.

Gjetter de på 1.21 tiden også har gjort endel med vinkler, caliperstørrelse og rotor diameter på tm3p tilsier det skal være bra, ideelt sett tar man dog en skive med alunav for å få ned uavfjæret vekt, org 20" hjula har også helt sinnsykt mye daukjøtt på seg, så roterende masse kan man frigi mye på.
Jeg veide mine org 20" med dekk (235/35-20), så veide jeg vinterhjulene mine (235/40-19) på TSW Nurburgring 19". Hvert hjul sparer 3.74 Kg. Dette vil selvsagt ha mye å si for effektivitet av bremsing og akselerasjon.

Ellers har Elon sagt på Twitter man kan øke aksen litt med 245 bakdekk. Coilovers vil hjelpe på, nextmove på YouTube målte 7 prosent lavere forbruk ved å senke Model 3 pgs lavere luftmotstand.

Lettere hjul er nok billigste og beste måten å øke ytelsen, etterfulgt av coilovers og muligens en større diffuser bak.

10
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 19:39 »
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.

11
Model 3 / Sv: Toppfart
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 08:15 »
Girkasseløsning hadde vært kjekt ja. Men for at en P-Tesla og en Tesla generelt skal levere optimalt er man avhengig av rikelig med batteri, og at batteriet er varmt nok..... Og den perioden hvor det er optimale forhold varer ikke så lenge når man er på tur nedover i Europa på flottere veier.

Har "kappet" litt med naboen som har topputgaven av en Alfa Romeo Giulia, og jeg har faktisk aldri klart å holde følge fra 0 kmt i min SP100D. På papiret skal jo den være 0.6 sek raskere til 100.. Merkelig

Giulia Q er i tillegg bakhjulsdrevet (behøver rimelig kurante forhold for å få plantet 510hk ned i asfalten...), så dette er meget merkelig.
Det var rart ja.
Jeg har jo bare en 3P, men ila 7.4 sekunder er den oppe i 150.5 km/t.

Ser man testen her, testet de den mot 3 Performance på vinterdekk(!). På 0-401 meter er da 3P på vinterdekk på 12 sekunder blank mot 11.9 sekunder for Alfaen. De sier selv det mest sannsynlig var motsatt om Teslaen var på sommerdekk.

https://youtu.be/fVTvrzwjmZ8

Men klart de fleste på norsk vei kjører ikke aks på 0-401 meter. På 201 meter med +12C ute (kaldt batteri) og 90 prosent SoC fikk jeg da 150.5 km/t på street legsl., 7.4 sekunder.

Så jeg vil jo forvente at SP100D klarer å holde følge med Alfaen, den skal vel klare 0-201 på mye lavere tall enn 3P.

Skal sies at jeg synes batteriene i 3P leverer bedre ytelse på lavere SoC og lavere temperatur enn jeg opplevde i Model X. I tillegg kan man svinge rattet i 3P samtidig som man akser, i X var den alt for hissig på traction control.

Men det er viktig for maks aks å slå av den obstacle aware acceleration. Ellers Kan man risikere å miste aks hvis bilen nylig så en "fare". Men slike hjelpemidler hører ikke hjemme på banekjøring. Greit å ha det på når man låner vekk bilen :)

12
Model 3 / Sv: Høyfrekvent ulyd i motor
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 07:56 »
Bare vær obs på at i noen tilfeller vil det bråke mer. Hvis bilen trenger å varme batteri, vil de kjører motorene ineffektivt for å generere varme.

Så hvis du tar på navigasjon og skal stanse på superlader, vil den si preheating battery. Da vil du høre hvinelyden. Det er helt normalt. Samme kan nok skje om batteri er kaldt og bilen vil varme det.

13
Model 3 / Sv: Nærmere titt (og kanskje noen meter prøvekjøring) i Levanger?
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 01:37 »
Uten barnevogn skal det gå fint.
Har en i barnevognalder, det går fint også.

Var på 3 ukers ferie i utlandet uten å ha bagasjeproblemer, hadde ikke på takboks. Rom under bagasjen var ledig hele turen og ingen bagasje i kupeen :)

14
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?
« på: Fredag 30. August 2019, klokken 01:01 »
Min oppfører seg også slik de gangene jeg har ladet på Ionity. Samtidig har jeg også sett folk få lengre sekvenser med 100 kW. Er fortsatt i tvil om det er bilen, laderen eller begge delene som skaper problemer. Irriterende at Jaguar/Ionity ikke makter å fikse dette.
Hva skjer om dere starter lading på høyere SoC?

15
Audi e-tron / Sv: Hurtig/lyn-lading av Etron - ladekart?
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 00:10 »
Danmark er et u-land når det gjelder lading.
Jeg hadde tenkt å teste Ionity der, men det var så få. Men testet en rett før jeg var i Hamburg, kjørte da fra ikke med Audi altså, men bare siden folk skannet om Ionity. Det er for få stasjoner og for vanskelig å finne de.

Jeg logget meg dog på i bilen og brukte live data, så valgte jeg å sende lokasjonen til hurtiglader fra ABR til bilens navigasjon. Deretter var det egentlig bare å kjøre, plugsurfing brikke hadde jeg fra før.

Sider: [1] 2 3 ... 110