1
XC40-EV / Sv: Lesing av data på OBDII
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 08:45 »Jeg ser at Teslabjørn har en app (Scan My Tesla) som leser ut data på OBDII-porten på hans Tesla. Blant annet SOC, ladehastighet og batteritemperatur. Jeg har prøvd å finne noe lignende for Volvo XC40 eller Polestar 2, men har ikke funnet noe ennå. Det er vel som forventet, da Polestar 2 bare har vært på veien kort tid og XC40 ikke har begynt å komme ut til kunder ennå.Slik det er på selv fossilbiler med ODB-II er det at det fins noen koder som er "standard" og så fins det mange koder som ikke er standard. Så selv om jeg tar en ODB-II dongle ut i en hvilken som helst ODB-II fossilbil, vil den klare å lese av en del verdier - men ikke alt, uten at man har programvare som kjenner til de som går ut over standarden.
Det er ikke noen standard for OBDII-data på elbiler, så Scan My Tesla vil nok ikke virke på XC40. Spørsmålet er om det kommer noen app til XC40 de nærmeste årene i det hele tatt.
Jeg har tenkt å pusle litt med dette når jeg får min bil til våren. Har lyst til å lage en app som kan logge forbruk sammen med batteritemperatur, utetemperatur, fart, stigningsprosent og lignende. Målet er å lage et mer nøyaktig estimat for forbruk som kan kobles opp mot en ruteplanlegger. For å få til dette må jeg finne ut formatet på dataene som kommer ut på OBDII-porten. Sannsynligvis bruker Volvo CAN-bus, og det har jeg en del erfaring med, men det er likevel en stor jobb å finne ut av hva som er hva i datastrømmen.
Noen andre som pusler med noe lignende?
Kanskje du kan se på tråder hvor Tesla folk har dekodet can-data? Det er jo ikke samme dataverdier du vil se, men kanskje du kan få inspirasjon til fremgangsmåte til å identifisere. Her er feks en av mange: https://teslaownersonline.com/threads/diagnostic-port-and-data-access.7502/
Det kan være du er heldig og at en del overlapper med kodene Volvo bruker på fossilbiler, men mest sannsynlig vil mye være proprietært. Det er mest sannsynlig en strøm av HEX-data.