Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Fagasstraps.com

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 12:55 »
Hyundai produserer Kona og Kia produserer Niro HEV, PHEV og EV i Ulsan. Båten kommer inn 28, og heter Morning Pride og er i Bremerhaven nå. Bilene settes av i Wallhamn så fraktes bilene til Drammen.

https://www.eukor.com/ek/homepage/01_ShippingService/portSchedule.do;jsessionid=fr21vVkeD8cGRcFMnbu1WqFTH6zjKnf7zADV3aKDik91CpIXUDH1UYdNUVdTG9kr.WAS-PRD01_servlet_HOMEPAGE11#none

2
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul til 130.000 - Godt kjøp?
« på: Fredag 30. November 2018, klokken 10:33 »
On board charger. Mange har måtte bytte laderen på garanti. Pris er jeg ikke sikker på, men har hørt 60.000-70.000

Sist gang jeg byttet OBC i 2015 kostet den 30k +mva + verkstedtimer. Var en av grunnene til at jeg kvittet meg med bilen.

3
Kia Soul EV / Sv: Kun "lite" 39KWh batteri i Soul 2020?
« på: Fredag 30. November 2018, klokken 10:27 »
Grunnen til at 40Kw eNiro ikke lanseres i Norge er at det ikke var mulig å få varmepumpe. Derfor ville eNiro ha såpass høyt forbruk i vinterstid sammenlignet med Nissan Leaf, at eNiro ville blitt et dumt kjøp. Slik som tidlige e-Golf og Soul Classic.

Det vil overraske meg veldig hvis Soul kom med 40Kw og varmepumpe til Norge. Så lenge grunnen til at eNiro ikke lanseres er korrekt så klart.

Mesteparten av prisforskjellen mellom Classic Soul og Exclusiv er nettopp kostnaden på varmepumpen.

4
Model X / Sv: Lagg i akselerasjon fra stillestående
« på: Onsdag 21. November 2018, klokken 12:31 »
Fått det samme, nå som jeg tenkte over hvordan det skjedde, så var det bak en bil som som akselererte inn i rundtkjøringen på sinsen. Så jeg ville bli med selvsagt. Men bilen oppførte seg som en gammel audi med automat gir. 1-2 sek før bilen bevegde seg 1m. Så er nok obstacle-aware acceleration...

5
Kia Niro EV / Sv: Vinterdekk - Priser
« på: Mandag 05. November 2018, klokken 16:41 »
Priser (før evnt. grupperabatt):

Felg: PH Turbin 2 i grå/gunmetal eller blank sort farge. (de er tomme frem til desember) eller Mega Virgo Dark, grå

Pakkepriser med vinterdekk, dekkdimensjon 215/55-17:
10990,- med Sava Eskimo Ice piggfrie vinterdekk.
11490,- med Sava Eskimo Stud piggdekk.
12990,- med Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk.
12990,- med Continental Ice Contact 2 piggdekk.

Sava er billigdekket til Goodyear, og ble nr. 2 (!) i Motors vinterdekktest 2017: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/sava-eskimo-ice/

Med/inkl. dekktrykksensor eller?

6
Kia Niro EV / Vinterdekk - Priser
« på: Mandag 05. November 2018, klokken 15:07 »
Jeg har sett på priser på dekk pakker til eNiro. Bare med Nokian R3 dekk. Det jeg ser er at 16" er opp mot 2000-6000kr rimeligere enn 17". Jeg pleier å holde original størrelsen på sommerdekk eller vinterdekk hvis de har forskjellige størrelser. eNiro har bare 17" som jeg har forstått det.

Det aller rimeligste er 14364kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil.



Hos byttdekk.com.

Det settet jeg går for, og som jeg har fått pris på 17" med Nokian R3.
Valgene er mellom:




16000kr inkl. mva. med fire dekktrykksensorer ferdig på bil. Hos Dekkmesteren AS i Stålfjæra 1 i Oslo.

Noen steder kan gjøre swap inkl. andre ikke. (altså sette sommerdekk på nye felger, vinterdekk på original felger). Tipper det vil komme på rundt 500kr ekstra. For ny balansering av original felger på vinterdekk.

7
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 14:33 »
Kia leverer aldri med stoffmatter inkludert. Ingen av mine 5 siste biler utenom Tesla har kommet med stoffmatter inkludert. Men stoffmattene til Tesla er søppel ( de bretter seg, og flytter på seg, og ekstremt tynne osv. osv.) sammenlignet med ordentlige velour matter.
Skjønner ikke hva i all verden den kommentaren har i denne tråden å gjøre, men jeg har Model X selv, og de originale mattene er på ingen måte verken tynnere eller dårligere enn det som var i X5en. Reagerte heller på at de var veldig kraftige. Har ikke opplevd at de bretter seg heller. Hadde vært fornøyd med halve tykkelsen i en Kia.

Hvis man har erfaring fra Teslaer som er noen år, så er det lite representativt for dagens biler.

Da har du ikke sett mine stoffmatter for å si det sån. Søppel er vell å ta i, men jeg hadde aldri betalt for stoffmattene som fulgte med TMX, slik som de ser ut etter noen måneders bruk. Uansett, så tar Kia godt betalt for velour matter så overrasker meg ikke at de tar rundt 2000 eller mer for dem. Og det etter levering så de får du ikke mva-fritt.

8
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 14:20 »
Bilen kommer vel med stoffmatter? Personlig vil jeg droppe grunnpakken. P-ur bruker jeg aldri, og det får man vel for 30,- om man trenger, har tre type 2-kabler liggende, så jeg trenger kun bilen, lakken og vinterhjul.  :+1:

Kia leverer aldri med stoffmatter inkludert. Ingen av mine 5 siste biler utenom Tesla har kommet med stoffmatter inkludert. Men stoffmattene til Tesla er søppel ( de bretter seg, og flytter på seg, og ekstremt tynne osv. osv.) sammenlignet med ordentlige velour matter.

Nå som jeg tenkte litt mer på det, så kom Ampera-e med stoffmatter, fordi jeg måtte dra tilbake å hente gummimattene noen dager etter jeg hadde fått bilen.

9
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 14:11 »
Sitat
Men 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)

Jeg jobber ikke for BOS, men jeg har god kjennskap til bedriften.

Jeg har 1 ganger i løpet av de siste 7 årene kjøpt originale felger, det har vært tilfeller hvor jeg har kjøpt original felger i ettertid, og ordnet dekk og balansering selv. EDIT; Da sparte jeg over 10000kr på å kjøpe felger på dele avdelingen hos forhandler sammenlignet med å kjøpe de gjennom nybil selgeren.

Jeg bruker alltid en forhandler for dekk, så hvis du ender med å kjøpe 8 dekk med felg i året så vet du hvordan du blir behandlet.

Jeg sender over tilbud med Pris , Firma og adresse i Oslo, med bilder av si; i to forskjellige farger, så kan personer velge å benytte seg av det tilbudet når de får bil.

Det er alltid mer å gå på på felger enn det man tror. Hater å betale overpris på dekk og felger, blir som å betale 300kr for originale støvsugerposer.

10
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 14:08 »
Sitat
Men 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)

Jeg jobber ikke for BOS, men jeg har god kjennskap til bedriften.

Jeg har 1 ganger i løpet av de siste 7 årene kjøpt originale felger, det har vært tilfeller hvor jeg har kjøpt original felger i ettertid, og ordnet dekk og balansering selv. Spare over 10000kr på å kjøpe felger på dele avdelingen hos forhandler.

Jeg bruker alltid en forhandler for dekk, så hvis du ender med å kjøpe 8 dekk med felg i året så vet du hvordan du blir behandlet.

Jeg sender over tilbud med Pris , Firma og adresse i Oslo, med bilder av si; i to forskjellige farger, så kan personer velge å benytte seg av det tilbudet når de får bil.

11
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 13:57 »
Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.
Lakkprisen jeg har fått fra to forskjellige forhandlere er 5000,- (metallic).

Hjulsett til 11k med sensor, er det 17"? Eventuelt veldig billige dekk? På 16" høres det normalt ut, men går 16" felger på bilen? e-Niro leveres med 17" både sommer og vinterhjul, i motsetning til fossilutgaven som fås med 16"..

Forhandlerne jeg har vært borti har også automagisk lagt inn "grunnpakken" i tilbudene sine, 22990,-, og innebærer 17" vinterhjul, type 2 ladekabel (2988,- eks. mva.), parkeringsur og gummimatter.

Jeg har så mange ladekabler liggende så... Men det finnes rimeligere, men for selgerne er jo mesteparten av provisjonen på elbil; vinterdekk og eller grunnpakken som du så skriver.

Jeg kjøper mye dekk, så jeg får bra pris. Dobbelsjekket med leverandør på hvilke sorte / grå felger han kunne gi meg pris på de på. Så hvis folk er interesserte så kan jeg fint ordne samme pris for flere. 17" med R2 Nokian Piggfrie dekk.

Da er jo lakk prisen i boks om det er 5000 eller 5600 blir uvesentlig. Totalt bilen ferdig levert Oslo, Rundt 400000kr, inkl. vinterdekk, lakk og soltak. Alle monner drar.

Gummimatter hvis ikke inkludert, kjøper jeg fra Gytis i såfall, så blir det velour matter i tillegg. Men de tar alltid noen mnd. etter første biler blir levert før forhandler har de på lager.

12
Kia Niro EV / Sv: E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 13:20 »
...Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

Jeg er temmelig sikker på at e-Niro ikke er et vanlig syn i februar. I April tipper jeg at Nissan Leaf 60 er et mer vanlig syn enn e-Niro :)


Det kommer 100 biler tidlig, akkurat som Kona, så kommer det et båtlass i Drammen i Februar, med rundt 300 biler. Da har jeg bil.

377400 levert Drammen,
Sitat
leveringsomkostninger kommer i tillegg.
Jeg får den prisen levert i Oslo, kanskje ikke andre, men hvis du klager over det så kan du heller bestille elbiler i oslo så sparer du noen tusen der.

Sitat
Nei, det er ikke tomt. De registreres jevnlig 350-600 Soul pr måned i Norge.

Alle biler som kommer i løpet av de neste 4 månedene er solgt, Korea stopper med produksjonen i slutten av November for å starte på produksjon av nye Soul 64. Prøv å dra til forhandler å bestill ny Soul er det jeg prøver å si.

Sitat
Dette bør ikke påvirke prisen og fortjenesten forhandleren tar

Hyundai har tilnærmet null fortjeneste på Kona. Slik jeg kan se det. Det som er vanlig er ca. 20000kr i fortjeneste på nybil hos leverandør. Det vet de fleste i bransjen ikke er tilfellet på Kona.


Sitat
Det har du ikke belegg for å hevde. Eurokursen svinger stadig. Den kan gå opp i januar, og ned igjen i mars. Eller motsatt. Bilen kommer uansett fra Korea, og sist jeg sjekket bruker de ikke Euro i Asia.

Da vet jeg at du tror du vet mye, når du egentlig ikke vet noe som helst. Jeg vet at BOS betaler Kia i euro, også har det sammenheng med Kia har fabrikken i Slovakia.

Jeg vet om to spesifikke år/sesonger som Kia/BOS har tapte penger på Soul 27 og Soul 30 når kursen var på vei opp. Og Kia valgte å ikke kortsiktig øke prisene. Jeg vet at BOS ønsker hvertfall ikke å tape penger på lansering av e-Niro, slik som Hyundai har gjort.

Sitat
Det finnes noen få som er villige til dette. Ikke mange. Men for en vanlig familie med normal inntekt er dette en betydelig forskjell

Jeg har flippet 2 elbiler, og jeg har hjulpet å kjøpe en bil som ble flippet. i løpet av 3 år.
20000kr minimun på alle 3. Det tok meg 2 uker på finn før den var solgt, den første bilen jeg flippet var solgt samme uken jeg la den ut, kanskje noe lavere pris enn de fleste.

Sitat
Det vet vi ikke ennå. Hvis Model 3, Leaf60 eller evt. Soul med 60kWh blir tilgjengelig, skal du ikke se bort ifra at etterspørselen normaliseres. Det er en fryktelig risiko å bli stuck med en altfor dyr bil man ikke blir kvitt...

Jeg skjønner at du er optimist for alt som blir lovet av merkene. I 2017 så var folk så sikre på at i midten av 2018 kom Leaf 60... Utsatt med minst 18 mnd. Siden selgere lovet ny bil på plass.

TM3; Bestiller du nå får du performance tidligst om 12 mnd. SR om minst 18 mnd. Og da er jeg Tesla optimist, Tesla har ikke truffet en lanseringsdato i hele firmaets historie.

Soul 64 kommer på samme platform som Kona, Den blir lansert i Desember i Korea. De første bilene kommer i midten av neste år til Norge. e-Niro og Soul 64 blir såpass like at jeg antar at hvis man har kønr. på eNiro så får du tidlig opsjon til å flytte over til Soul 64 listen.

Sitat
Varmepumpe (heating package) forsvarer ikke en pris på flere titalls tusen

Jeg husker å ha sett varmepumpe prisen på Kia Soul 27, på delepris, i starten siden de spesiallages til hver enkel model, så er de spesielt dyre for produsent og importør. Hvis varmepumpen din går i stykker når Kia Soul er uten garanti, må du ut med så mye som 24000kr + mva + verkstedtimene. Det er ikke en del som blir billigere med tiden. Soul exclusiv kostet 240000+ lakk i 2014. nå 271900 + lakk. Den har ikke blitt rimeligere, og da har heller ikke delene blitt rimeligere. Fun fact, hadde du kjøpt alle delene til Soul i 2014 så hadde bilen kostet over 500000kr inkl. mva.

Sitat
Realistisk sett ender jeg nok opp på 420.000 (uten soltak). Dette er fryktelig mye høyere enn 377.400.

Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.

13
Kia Niro EV / E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.
« på: Torsdag 01. November 2018, klokken 10:45 »
Det er mye blandet info på forumet, bland annet så er alltid problemet her vært at folk skal sammenligne bil priser i andre land med Norge. Gjerne sammenligne andre biler, som Kona, som er mindre, med e-Niro.

Det er ikke måte på hva e-Niro blir sammenlignet med, for all del, TM3 SR, MR (snakk om BS), LR, brukt TMS, Leaf 60, osv. osv. Jeg ser personlig ikke mange TM3 og Leaf 60 på veien i Norge. Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

For det første; e-Niro i Norge og Sverige får varmepumpe, noe biler i fastlands europa har ikke. Så pris sammenligning sørover blir ukorrekt. Blir det samme som å sammenligne USA priser på TMX og Norske priser, opptill 100000kr mer uten MVA!

For det andre; Kona får en prisjustering over nyttår akkurat som Ampera-e fikk, Hyundai importøren har får mange færre biler enn de hadde tatt utgangpunkt ved. Akkurat det samme har kia/bos sagt til forhandlerne ang. e-Niro.

For det tredje; Eurokursen går alltid opp mot Desember/Januar. Prisen er lagret for anno 2019, her kommer det ikke en prisøkning i tillegg til lav leveringsrate. Som hos Hyundai.

For det fjerde; så viser finn priser på både Kona, og Leaf 40 at selv mindre biler og biler med lavere rekkevidde blir flippet ved lansering. Det finnes mange personer som gladelig betaler fra 20000kr for å få bil 3-12 mnd. tidligere.

For det femte; Sammenligner man med norsk pris på Soul 30kw, så koster den så mye som 271900 uten met. lakk. Det lageret er TOMT. Det finnes ikke flere SOUL! Folk har kjøpt alt. e-Niro får dobbel rekkevidde. Er en vesentlig større bil. En bil om tar til seg raskere lading. En bil med mer utstyr. Har året 2018 batteriteknologi, sammenlignet med Soul 30Kw har teknologi fra 2015.


Det jeg faktisk skjønner er at det finnes folk her på forumet som ikke får finansiering på bil opp mot 400000kr, og føler seg utelatt hvis de har mulighet til å strekke seg til 320-350k. Det er jo forsåvidt mye penger, for veldig mange. For å kjøre bilen i 6 mnd. fra tidlig 2019 levering og selge, vil neppe koste eiere så mye som en krone - etter salg.

Jeg er åpen for diskusjon, men jeg mener at folk lager sammenligninger som er så langt ut i fremtiden og så på feil måte. De første 1000 bilene til denne prisen kan selges på finn med fortjeneste etter 6mnd. uanset kjørelengde. Hva har prisen å si da?!

14
Kia Niro EV / Sv: 377.400,- pluss met. soltak og vinterhjul.
« på: Mandag 29. Oktober 2018, klokken 11:50 »
De fleste her på denne delen av forumet vil nok anbefale:


Sitat
Reserver din Model 3 i dag for levering om 12–18 måneder.

Da har du ihvertfall en sjanse for å kjøpe elbil før momsfritaket er over.

15
Kia Niro EV / Sv: 27.10 - da skjer det endelig!
« på: Mandag 29. Oktober 2018, klokken 11:36 »
Ja ja, får se på den lyse siden. Riktignok ble den mye dyrere en forespeilet, men til gjengjeld kommer den senere og i mindre antall  :+1:

Du skrev jo i Januar 2018:

Sitat
Prisene på Plug in Hybrid er

Classic : 299900
Active : 329900
Exclusive: 359900

Ville tro at mange velger Active eller Exclusive. 50 000 i ekstrautstyr vill tilsi 380000 til 410 000.

Det er jo der vi er nå. Jeg spådde også 350-400 inkl. vinterhjul. i Mars.

Hvorfor alle skal være så deprimerte for en bil, som mange her på forumet vil bare flippe, skjønner jeg meg ikke på.

Hvis alle skal ta bilselgere uten noe faktabasert kunnskap for god fisk, får ansvaret ligge hos dem. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg selv har blitt godsnakket av bilselgere gjennom årene.

Vi som betalte depositum i Januar får bil i 2019. Resten av folket kan forhåpentligvis håpe at Kia forhandleren din lar deg ta en Kia Soul 64.

Sider: [1] 2 3 ... 6