Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Daniel80

#1
Tesla SW og AP / Sv: Holiday update 2022
onsdag 14. desember 2022, klokken 20:50
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. desember 2022, klokken 23:32
Sitat fra: geear på tirsdag 13. desember 2022, klokken 22:03
Nå går det rykter om at Y Performance får track mode med denne oppdateringen! Min har ikke fått den enda, noen som har fått og kan bekrefte/avkrefte?

Kom trackmode ja.


Kjipt at de ikke kan slippe det til LR også.. For oss med Model 3 må vi jo velge enten Hengerfeste eller Trackmode. Det suger!
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2022.12.x
søndag 26. juni 2022, klokken 20:48
FYI:
Ved oppdatering til 2022.12.3.16 sluttet spotify og spille av sanger. Alt viste normalt og spillelister og søk fungerte, men play knappen ble bare stående som en tenkende sirkel og ingen sanger kunne spilles av. Restart og lignende hadde ingen effekt.
Løsningen i samarbeid med Tesla support ble å logge ut av min private spotify konto i bilen, og benytte Tesla sin premium konto.  Deretter kunne jeg logge inn på min egen konto igjen og alt fungerte som vanlig.

#3
Tesla SW og AP / Sv: Sliter med få kontakt med bilen
lørdag 13. november 2021, klokken 21:32
Du må aktivere Sentry mode i bilen for å holde den aktiv. Ellers går bilen i dvale og du får ikke kontakt før du låser opp bilen.
#4
Model 3 / Sv: Trackdays på Rudskogen
mandag 06. september 2021, klokken 21:58
Ja fikk svar på epost fra Rudskogen nå.. I restauranten har de en brikke man låner for å starte ladingen, og så betaler man i restauranten etterpå for det man har ladet.. Tror det er 8-9kroner pr kW, så er jo litt dyrt.
Men det er jo da kun mulig å få lånt denne i åpningstiden.
Har bedt de sette opp skilt med info eller skrive på hjemmesiden hvilken fremgangsmåte det er for å lade.
#5
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Nye vinterdekk - Erfaring med Gripmax?
tirsdag 31. august 2021, klokken 23:36
Jeg kjører 245/35-20 på min model 3 i Bergen, og er veldig fornøyd med det. Hadde også 285/35-22 Gripmax heleveien rundt på Model X, og var fornøyd der også.
Når det er sagt hadde jeg ContiViking Contact på Model S, og de var nok bedre vinterdekk totaltsett.
Anbefalingen blir vel å kjøpe etter behov og kjøre etter forholdene.
#6
Model 3 / Sv: Trackdays på Rudskogen
mandag 30. august 2021, klokken 22:26
Var ikke mulig å starte lading, og ingen forklaring om hvordan det skulle gjøres. Flere med Tesla som prøvde men måtte gi opp.. Elendig brukervennlighet rett og slett. Her burde det i det minste stått forklart hvordan ladingen kunne startes.
:-1:
>:(
#7
Model 3 / Sv: Trackdays på Rudskogen
søndag 29. august 2021, klokken 09:36
Er det virkelig sånn at det er umulig å lade Tesla på Porsche sine ladere på Rudskogen? Er jo litt håpløst å måtte kjøre 30min til en tesla lader mellom hvert heat? :O
#8
Model 3 / Sv: PPF og Keramisk i Bergensområdet
tirsdag 29. juni 2021, klokken 13:49
Jeg har god erfaring med Bilpleie Experten (tidligere Rasmussen Autospa). Tror de er litt dyrere, men resultatet blir mye bedre.  :+1:
#9
De plassene hvor bilen bestemmer seg for å begrense hastigheten kan du max få kjøre 10km/t over på autopilot. På CC er det ingen begrensing.
Du må stille inn +10km/t i innstillingene til AP.
#10
Model 3 / Sv: Livet med en TM3
torsdag 17. desember 2020, klokken 08:27
Sitat fra: Handyman på søndag 01. november 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Daniel80 på søndag 01. november 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 18:15

Hva helt konkret er det som ikke gjør en portabel ladekabel egnet til langvarig bruk?
Dårlig ladehastighet og risikoen for varmgang og jordfeil på kontakten den kobles til.  Derfor er den også ulovlig å benytte til permanent lading.
Vis meg et sted der det står at UMC ikke kan brukes som lader på daglig basis.
Uttak for lading på fast ladested skal ha jordfeilvern Type B.
Dersom du bruker rødt CEE støpsel (UMC gen1) kan du lade med opp til 11kW , det raskeste bilen klarer.
Alle CEE er designet for kontinuerlig last på merkeverdi.
Schuko skal sikres med maks 10A og derfor ikke fare for varmgang.
Argumentene stemmer kun dersom du bryter el-forskriftene, og det er ikke forutsetningen her.
Teoretisk sett er UMC lovlig å benyttes på daglig basis, men i praksis er den ikke det.
Å ha en egen installasjon med EN CEE kontakt, eget overstrømsvern og Jordfeilvern klasse B er så uvanlig at jeg aldri har hørt at det faktisk er noen som har installert dette. CEE mangler også barnesikring, så det er krav til hvor den monteres, og på offentlige plasser er det krav til egen kapsling/boks for kontakten.
I tillegg kreves det at UMC`en overvåker at det er jordforbindelse og ingen jordfeil på bilen, og på dette punktet feiler UMC Gen.1.  Tesla skriver i bruksanvisningen at den gjør det, men i praksis er dette en funksjon de har fjernet fordi det ikke fungerte med strømnettet i norge. (Dette har jeg erfart og testet selv, og fått bekreftet skriftlig fra Tesla).
Ergo er ihvertfall UMC Gen.1 ulovlig å bruke til permanent lading. Gen 2 skal ifølge Tesla virke annerledes, men jeg kan ikke si at jeg stoler på det før det er testet i praksis.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf
#11
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28
Da har jeg sjekket cellespenninger på min nyinnkjøpte 2019 Egolf også.. Synes det var rart at den viser 178km ved 100% batteri, selv etter at jeg har nullstilt forbruksmålingen osv. Bilen står i garasje som er 12-15grader, og selv med forvarming og tilkoblet lader kommer jeg ikke over 180km forventet rekkevidde på GOM.  Men når jeg sjekket alle de 88 battericellene lå de på 3.85Volt (ved ca 60% batteri), så da er vel alt som det skal være.
Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.
#12
Model 3 / Sv: Performance vs Long range - Kjørekomfort
torsdag 12. november 2020, klokken 23:28
Jeg har LR med 20" hjul og H&R senkefjærer, og jeg synes den er komfortabel!  :D :+1:
#13
Model 3 / Sv: Spacere på model 3
onsdag 11. november 2020, klokken 17:42
Sitat fra: jokke på onsdag 11. november 2020, klokken 16:28
På P går det ikke med mindre enn 20mm spacer, innpress på P er 35 så de bygger ikke like mye ut som LR.
15 mm spacer skal gå på LR

Hæ? 
Usikker på hva du mener her. Hvorfor skulle det ikke gå med mindre spacere enn 20mm? Navet på både LR og P er vel plassert likt, og innpress har jo med felgene å gjøre, så det er vel ikke relevant.
Jeg har 9,5" felger med ET45 på en LR, men det blir jo ikke noe lenger/kortere studs eller flere/færre gjenger til hjulmutteren selv om man endrer innpress eller felgbredde.. Og 20mm spacere får man kun som bolt-on, så det er heller ikke det samme. Jeg har spacere uten ekstra studs.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#14
Model 3 / Spacere på model 3
onsdag 11. november 2020, klokken 14:53
Er det noen som bruker Spacere på model 3 ?
Jeg har forsøkt 20mm skrudde, men da kom felgen for langt ut. Prøvde derretter 13mm ikke skrudde, som gir perfekt hjulplassering, men da var det alt for lite studs igjen til trygg feste av hjulmutter, selv om forhandleren mente dette skulle gå fint.

-Er det forskjellig lengde på studs på LR og P ?
-Er det forskjellig lengde på studs på f.eks 2019 og 2020 model?

Mine studs er 26mm - 2020 LR

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nøkkel kjøpt på Finn.no
tirsdag 10. november 2020, klokken 19:49
Hvordan parer jeg nøkkelfjernkontrollen min?
For å pare en nøkkel til din Model 3, gå til fanen Låser under Kontroller på berøringsskjermen. Følg instruksjonene på skjermen for å legge til en ny nøkkel. Nå vises den nye nøkkelen på nøkkellisten, og du kan tilpasse navnet på nøklene eller deaktivere dem.

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-key-fob?redirect=no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA