Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elified

#1
Lading av Tesla / Sv: Mod. 3 UMC og TWC max effekt
mandag 26. august 2019, klokken 18:28
UMC= 3x16A eller 1x32A.
TWC= 3x28A, trekant koblet enkeltladere.

230V/IT nett.

Hva er da fordel med ny UMC og nyere type TWC?
Kun at den nye støtter max 16A (UMC) og foreløpig ikke har blå adapter?
Støtter den nye 16A med rødt adapter? Antar den har annen rødplugg med bedre innfesting enn de gamle som knakk.

Vet noen hva som er endret for nyere TWC/Signatur(Den er vel bare lakkert svart 😜)
#2
Lading av Tesla / Mod. 3 UMC og TWC max effekt
mandag 26. august 2019, klokken 17:00
Har forstått gammel UMC støtter 32A.
Kan Mod.3 motta dette over alle 3 faser?
Hva med TWC, den antar jeg støtter 3/32A?
Ladet min gamle S med blå plugg og 1-fas 32A, men har forstått rød plugg og tilkobling av L1,L2 og N vil fungere. Beklager hvis dette er besvart x antall ganger før 🤣
#3
Lading av Tesla / Brukt TWC, revisjoner.
lørdag 08. desember 2018, klokken 16:05
Er det noen ulemper å kjøpe brukt TWC via Finn eksempelvis?
Blir garanti videreført på ny eier f.eks?
Hvor lang garanti har de?
Finnes de i nyere utgaver som er forbedret ifht. eldre utgaver?
Til sist, noen som vet hva er pris på kort kabel TWC hos Tesla nå?
#4
Kjøp og salg av deler og utstyr / TWC med kort kabel kjøpes.
lørdag 08. desember 2018, klokken 16:02
Brukt ingen hindring.
Krever kvittering for videreføring av garanti.
Ikke over 3800kr er ønskelig.
#5
Nettopp. Kravet til isolasjonsresistans gjelder installasjon, kabling frem til elektrisk utstyr, maskin o.l. og ikke med alt av mulig tilkoblet utstyr.
Utstyret skal være montert ihht. utstyrsprodusentens bruksanvisning og være CE godkjent og være tiltenkt brukt på aktuelt spenningssystem.
Utstyr som kan ta skade av spenning fra megging frakobles. TWC som utstyr skal ha interne sikringer og kretser som ivaretar sikkerhet så lenge den jordes og tilkobles som anvist, f.eks. forankoblet type B jordfeilvern.

For CE godkjenning legges dette b.l.a. til grunn
§ 24.Samsvarsformodning for øvrig elektrisk utstyr
Øvrig elektrisk utstyr skal antas å oppfylle de grunnleggende sikkerhetskravene i vedlegg I dersom det er i samsvar med

a)   europeiske standarder for utstyret, fastsatt som nasjonal standard, eller om slike ikke finnes
b)   gjeldende IEC-standarder for utstyret, eller om slike ikke finnes
c)   standardene som gjelder i EØS-statene der det er produsert, så fremt disse standardene tilsvarer det sikkerhetsnivået som kreves i Norge.
Fra:
https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-10-10-1598
#6
Det virket veldig rart. Alle lysarmaturer med elektrisk forkobling uten tenner lager lekkasje til jord,
f.eks 0,5mA per armatur for en Philips TCW.
Tilsvarende for frekv.omformere o.l. Dette har jeg målt og erfart. Tilsvarende for ladeboks er ikke usannsynlig da det sikkert sitter en powersupply og en del kondensatoer og diverse snacks som herjer med sinus og introduserer overharmoniske og også i noe tilfeller en lekkasje til jord. Denne er så liten at den neppe vil overstige 10mA.
30mA jordfeilbrytere er for personbeskyttelse og så lenge det holdes godt under dette (de tripper ofte på 20mA)
Er dette ikke ansett som "jordfeil". Det er derfor det ikke må være A jordfeilbrytere foran B da de kan trippe på feil grunnlag. Eaton har f.eks type U spesielt for frekvensomformere, selv om det ikke er relevant viser det at det må velges riktig utsyr.
Tilsynet glemmer ofte å ta ut patroner i overspenningsvern når de isolasjonstester. Det gir fullt utslag på jordfeil, da de nettopp skal lede til jord ved overspenning. Dette har jeg sett i flere tilsynsrapporter hvorpå vi ringer inn og fortelle årsaken... Så jeg mener dette ikke må føre til at det ikke skal installeres TWC. Om andre leverandører er bedre aner jeg  ikke. Kun en generell betraktning. Løsningen fra Tibber virker bra, men hvis du regner på det er det ikke så god deal med mindre det kjøres langt. Årsaken er at deres fastpris og en høyere strømpris en markedslederne gjør det til en gjennomsnittlig avtale.
#7
Lading av Tesla / Sv: Jordfeilautomat
fredag 31. august 2018, klokken 07:41
Ja, den kan brukes. Den angir max etterfølgende ov vern som kan brukes. NB: Få for gudsskyld en elektriker til å koble opp dette for deg. Viktig ved senere kontroll fra eltilsyn,boligsalg, evt. forsikring etc. Kabel kan du nok få lagt selv hvis du avtaler først med din elektriker.
#8
Lading av Tesla / Sv: Jordfeilautomat
fredag 31. august 2018, klokken 06:10
Du kan bruke den du linket til, den er dog dyrere enn å kjøpe JFB og overbelastningsvern separat, men så sparer du litt plass i fordelingsskapet.
Husk å montere 232-6 stikkontakt for å slippe overgang mot UMC.
#9
Pre AP biler har et litt annet bremsesystem ifht bremsekraftforsterker (hydraulisk til elektrisk?)
Merker stor forskjell på hvor lite kraft som må til på pedal for å få samme bremseeffekt.
#10
Tesla / Pris på CHAdeMO adapter
onsdag 09. august 2017, klokken 07:36
Hva er Tesla sin pris på adapter for CHAdeMO?
Jeg vet TOCN har annen avtale
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Prisreduksjon
mandag 12. juni 2017, klokken 22:50
Ja, men samtidig litt rart hvis de går lavere enn de er nå med tanke på at de bør være rimelig
desperate etter å hente inn bestillinger på S og X inn mot 3 launch.
På en annen måte dumt å dumpe prisen for langt ned i første omgang. Kanskje neste 2 kvartal vil de senke litt om litt mer for å få de siste til å velge S før 3 er klar?
I Norge tror jeg rentekampanjen er den utløsende faktor for de fleste som kjøper nå.
Jeg tror de kjører tilsvarende kampanje også senere i år.
Det er liksom ikke så mange flere triks i boka nå som free SC og referal er rimelig gunstig i tillegg.
Det som jeg ikke har fått klarhet i er om en eksiterende Tesla eier slipper og bruke referal for å få gratis superlading som følger bilen og ikke bare i første eierskap.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
mandag 12. juni 2017, klokken 22:25
Regner med de har lært av 90 pakken, det kommer nok fremover kun pakker som tåler SC.
De kan på en måte ikke reklamere for fri SC og samtidig være nødt til å strupe effekt for at
pakkene skal tåle det over tid. Batteriprofessoren har nok kontroll.

Prisforskjellen på en 75 og 90 var høy ifht. hva du fikk i rekkevidde. 5-10 min ekstra SC tid tåler de fleste som ikke kjører utelukkende mellom SC.

Har aldri klart å fått noe facts på hva forskjell i ladehastighet er på en ny 75 vs 90/100 pakke.
Annet enn at jeg vet at en 100 er en helt annen liga når det kommer til ladehastighet på høy SOC ut fra skjermdump fra enkelte rundt om. Men det er også en helt annen pakke i sammensetning hvis jeg har forstått riktig.

Hvis det kjøpes X75 nå VS i desember med levering neste år er 2 forskjellige ting.
Tipper det vil slå ut noe ala 50-60 000kr. Men bilen koster jo også mer i desember vil jeg tro.

Hvis det kommer 80 i stedet for 75pakke vil jo det tilsvare kun 5kW, overkant av 2mil på X vinterstid.

Anbefaler dere utelukkende å ta med AP til godt over 40 000kr? Jeg trenger det ikke, og jeg tviler på at bilen er verdt tilsvarende mer i bruktmarkedet om 3 år. Jeg tror heller ikke at Tesla plutselig setter ned prisen 25% slik at den blir like "billig" å kjøpe senere.

Siste vurdering er ifht. skinninteriør: Dette må den ha, er manges mening, men det koster 30 000 med karbonfiber oppgradering for å bli kvitt treverket. Tilsvarende her: Verditapet øker med totalpris og tviler på det betaler seg igjen.

Dermed vil bilen ligge i nedre prissjikt ved salg, der mener jeg det bestandig vil ligge salgsmuligheter pga. det ikke er et hav og velge mellom. Men samtidig er det kanskje også de mest prisbevisste kjøperne
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
mandag 12. juni 2017, klokken 22:22
Sorry sirrevipp. Her har det vært en surrevipp som har holdt på. :-X
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Prisreduksjon
mandag 12. juni 2017, klokken 22:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:52
Sitat fra: OleJA på torsdag 08. juni 2017, klokken 23:46' 100' modellen har en tettere pakking av cellene i (de 16) moduler i batteriet. Dette er batterimodul V2. Pga begrenset produksjon var disse i starten kun tilgjengelig for P100D. Etterhvert har disse også blitt tilgjengelig for 100D.

Når de nå ser at de har tilstrekkelig produksjon av disse batterimodulene kutter de 90 batteriet for å øke etterspørselen etter S100.

Ettersom det neppe er optimalt å produsere 2 varianter av batterimodulene, der modul V1 nå kun benyttes i 75 batteriet, så forsvinner nok denne også når produksjonskapasiteten er tilstrekkelig stor av modul V2.

Til erstatning får vi et batteri med 14 V2-moduler som da blir et sted imellom 80-85kWh. Hvilken merkelapp Tesla setter på denne gjenstår å se.

... Mine 5 øre...
Jeg tror dette er ganske mulig. Men kapasiteten blir nok nærmere 90 kWh.

(102 kWh / 16) x 14 = 89,25 kWh.

Med 4 kWh buffer har man da 85,25 kWh tilgjengelig - faktisk litt mer enn 90D i dag.

En annen mulighet er at 75 kWh batteripakken byttes ut med en lettere modifisert 75 kWh Model 3 batteripakke om 6-24 måneder. Da har man et billig alternativ og et alternativ med veldig god kapasitet.

Hvis pris skal tenkes opp i dette så vil vel det føre til at X blir veldig dyr og uoppnåelig.
De skal konkurrere med Audi strax, selv om de ikke har ladenettverket klart.
Derfor har jeg tro på at 75kW(80 med nye celler) beholdes og blir felles for innsteg X og toppnotch i 3.
Det vil ikke være rasjonelt å ha mange batteripakkestørrelser når de har landet formatet.
Det vil da bli enkelt å innføre en 3dje variant som er større enn 100. Historisk har de vel alltid hatt 3 varianter.
De har faset ut 60,70 og nå 90. Hvis de også fjerner 75 blir alle S,X innstegspriser 100 000kr dyrere hensyntatt prisøkning inn mot juletider. USD er nå høy og skulle ikke tilsi videre reduksjon i priser. Jeg tror neppe de gir vekk det de tjener på billigere produksjon i GF. Prisene har nok nå vært redusert for å få opp volum frem mot 3` er konfigurasjonsdyktig.

#15
Hvis noen har hatt nytte av mine innlegg her eller på FB sidene.
PM ved spørsmål om Tesla, eller navn :-)
Er interessert i å få bytte referal med noen da jeg skal handle bil i de neste dagene :-)

http://ts.la/ainalkken3906
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA