Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - xyzzy

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
Jaguar / Sv: Jaguar J-Pace (2021)
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 10:13 »
Jeg vil heller tro at det er litt eldre folk som ikke er så tech interesserte men som fremdeles synes det er litt stas med jaguar og «luksus/status» merke etter at det ble avgiftsfritt:) Mange av eierne vet nok ikke hva et forum er og holder seg nok på fb.

Min grunn:

Jeg var langt mer aktiv da jeg undersøkte info om bilen, og når det skjedde ting - eks. man ventet på kampanjen med lenger rekkevidde.

Nå er det lenge siden det har skjedd noe større med bilen, og bilholdet i det daglige er problemfritt. Langturer med lading har det ikke blitt siden 2019 for min del, og nå er jo uansett de fleste klar over hva den faktiske ladeytelsen er - så færre som viser "jeg får endelig 100 kW" og færre som klager på at ladeytelsen er mindre enn dette i praksis.




2
i-Pace / Sv: Varmepumpe - må A/C være på?
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 12:04 »
Hvorfor skulle varmepumpen og AC ha noe med hverandre å gjøre. AC har vi hatt lenge - varmepumpe i biler er noe vi har fått i senere år.

AC er varmepumpe som flytter varmen innenfra og ut istedenfor utenfra og inn. Mange enheter kan kjøre begge veier.

3
Plus Brexit... Ser en av de tidligere artiklene referer til produksjon i Castle, Bromwich. Etter Brexit er jo både forsyningskjeder (er det en grei oversettelse av "supply chains"?) og importavgifter til EU/EØS påvirket, så bilproduksjonen i UK forsvinner nok.

4
i-Pace / Sv: Endringsønske liste for I-Pace
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 11:57 »
Min liste:

  • La CarPlay vise kart i HUD og dashboard.
  • Wireless CarPlay, helst kombinert med mulighet for induksjonslading.
  • Være mindre aggressiv på dvalemodus - det kan da umulig bruke noe særlig strøm?
  • La remote-appen forholde seg til servere, og ikke til bilen. Det feiler altfor ofte når man vil planlegge varme før avreise. La serverne forsøke å snakke med bilen over en tidsperiode, istedenfor å feile umiddelbart slik at alt må skrives inn på nytt mange ganger
  • La kartoppdateringen være automatisk om natten. Hvorfor skal jeg bruke tid til å laste ned kartet på en minnepinne, og så overføre det?
  • Raskere hurtiglading og økt rekkevidde er selvfølgelig ønskelig.
  • Rens eller skjuling av ryggekameraet når det ikke er i bruk slik at det ikke er konstant skittent.
  • Apple CarKey-støtte

5
i-Pace / Sv: Wireless CarPlay - CarPlay2Air
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 13:12 »
Noe som har både dette og trådløs lading?

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forslag om avvikling av elbilfordeler i bomringer
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:37 »
Det eneste riktige er vel etterhvert å skrote hele bompengeordningen. Vi har altfor mange avgifts og skattetyper. Det blir uoversiktlig og kostbart å administrere. Samt at det bare sporer politikerne til å finne på stadig mer avgifter.

Bompenger/veiprising brukt til opprinnelig formål og trafikkbegrensning er egentlig greit det. Problemet oppstår når man ønsker å bruke pengene til alt mulig annet, og man ikke lenger betaler for veien man kjører på - men noe helt annet.

7
Elbiler i media / Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 12:41 »
Det er nesten uttrolig å se at det halvgått 2020 fortsatt er mange som mener dagen elbilpolitikk er en lur bruk av fellesskapets midler.

At luksusbiler i området 1 mill til 2 mill skal være helt avgiftsfrie og momsfrie er jo helt tullete.

Hvis klima skal stå i front så er det åpenbart andre måter man bør bruke fellesskapets midler på. Så en endring av denne politikken bør på plass så fort som mulig.

Hvis man tenker litt lenger på det, er det kanskje ikke så dumt?

Dette segmentet - store biler med god kapasitet (store SUVer/stasjonsvogner) er et av segmentene der fossilandelen er høyest. Det er vel også disse bilene som kjører lengst og bruker mest drivstoff blant privatbilene Vil det å styre incentivene etter misunnelse snarere enn effekt hjelpe?

Og er det slik at om man bruker så mye som en million på en elbil så er alternativene fossilbiler som er dyrere, eller sammenligner man i ca. samme prisklasse? Om man så fjerner elbilfordelene for disse bilene vil jo da fossilandelen øke siden man må sammenligne med dårligere elbiler eller konkurrere med dyrere/bedre fossilbiler.

Elbilavgifter - og andre avgifter generelt - bør være generelle, og ikke preget av "men det er luksus"-tankegang. Det bærer bare feil vei.  At de med høyest inntekt bærer de tyngste byrdene gjør vi allerede med skattesystemet.

8
Hva tror du? Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021? Legg inn ditt svar og du kan endre svar og/eller legge til flere svaralternativer. Skriv en kommentar hvis du ønsker at jeg skal legge inn ditt nye svaralternativ som du mener mangler.

Ja da - dette er ikke veldig profesjonelt lagt opp som en avstemning, men det kan jo være artig å se hva vi mener om dette.

Les saken som står på forsiden av VG nett nå her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOoQvB/sanner-vil-ikke-love-momsfritak-for-elbiler-etter-2021

Kopi:
Overskrift:
Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

Både Norsk elbilforening og Bilimportørenes landsforening krever at finansminister Jan Tore Sanner søker ESA om tre nye år med momsfritak på elbiler. Finansministeren ønsker ikke å love noe lenger enn 2021.

Regjeringen og finansminister Jan Tore Sanner (H) skal nå søke om forlengning av momsfritaket for elbiler. Både Elbilforeningen og Bilimportørenes landsforening krever at han søker om momsfritak i tre nye år.

Det kan imidlertid finansministeren ikke love at han gjør.

SINDRE CAMILO LODE
Oppdatert for mindre enn 1 time siden

Å få det til går nok greit. Europa ønsker en vridning mot elbiler og har mange tiltak for dette, og det er heller ikke konkurransevridende til fordel for norsk industri.

Men vil man det? Partiprogrammene for neste stortingsperiode er ikke klare, og å love fremtidig fritak er vel da litt tidlig?

I tillegg: På sikt skal jo dette bort. Det gir ikke mening at elbiler er nærmest det eneste som ikke har moms... Når skal det bort? Og hvordan?

Om man sier at man i 2025 ikke lenger skal selge fossilbiler løses dette ved å gjøre disse uattraktive sammenlignet med elbiler eller rett og slett utilgjengelige. Å bare holde på momsfritaket vil ikke være nok.

9
Kan det hende at vi i stedet for mva fritak får en støtteordning som subsidier kjøp av batteribiler?

Flere og flere land har subsidier på kjøp av ny elbil, og det hadde ikke vært feil å gjøre det også i Norge.

Tror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.

Ved første øyekast er ikke dette noe godt forslag.

For det første - elbilandelen er allerede høyest der det er bompenger. Vi trenger å øke andelen utenfor disse områdene, og da treffer tiltaket dårlig. Og tross alt - sammenlignet med momsfritaket er bompenger per i dag peanøtter for de fleste. Selv om jeg vet du har en religiøs holdning til fenomenet.

For det andre - bompenger har flere hensikter. En av dem er å finansiering (og ja, at så å si alle pengene noen steder går til noe annet enn veier er ikke akkurat en spesielt god eller rettferdig finansieringsmetode), en annen av dem er å begrense trafikk. I tillegg har man funnet ut at man kan hjelpe til med å vri bilmiksen i miljøvennlig retning. Å fjerne bompengene hindrer de første to, og hjelper bare til med vridning der bilmiksen allerede er god.

10
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: Mandag 13. Juli 2020, klokken 22:44 »
Ser I-pace rett som det er, har et par i nabolaget, men synes det bare er hyggelig. Og så slipper jeg å stoppe og gå ut av bilen for å se en fin bil... :+1:

Ganske mange av dem her på Nordstrand/Oslo.

11
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 16:30 »
Tror man må skille mellom forbedringer og fikser. Fikser kommer til å bli gjort når det er nødvendig. Slike er det på alle biler uavhengig av om de har SOTA eller ei. Hvor lenge Jaguar vil fortsette å investere i forbedringer for utgående modell er en annen sak.

Naturligvis. Og det kommer naturligvis også til å påvirke min - og sikkert endel andres - oppfatning av om Jaguar er noe man skal kjøpe neste gang. Apple slutter ikke å forbedre utgåtte modeller, for å ta et eksempel. Slikt skaper fornøyde kunder og lojalitet.

Å la forrige modell så å si glemmes kan fort skape helt andre holdninger.

12
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 14:34 »
Har fått litt info på SOTA hva gjelder ny og gammel model.

For å kunne oppnå med omfattende støtte for SOTA-oppdateringer på I-Pace har de måttet re-designe hele nettverksarkitekturen på bilen. I tillegg er BCCM og TCU forskjellig. BECM-maskinvaren er lik som i den utgående modellen men på grunn av ny nettverksarkitektur er programvaren forskjellig også der. Der kan de i teorien bruke samme programvare tilpasset til forskjellige nettverk.

Jeg ble fortalt at utgående modell vil være støttet med nye oppdateringer en "liten stund fremover". De selger fortsatt en del MY2020-biler. Likevel får jeg inntrykket av at fokus nå ligger på den nye arkitekturen og å vidreutvikle SOTA for ny modell.

Da bør de ihvertfall tilby en betalbar oppgradering av systemet... Det er viktig å huske at god service og gode oppdateringer skaper fremtidig salg. Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.

13
i-Pace / Sv: Tragisk ulykke
« på: Fredag 26. Juni 2020, klokken 11:03 »
Det hadde vært kjekt om Jaguar kom med en "lånenøkkel" slik Volvo tilbyr (med maksfart, maks akselerasjon og slikt), og gjerne støttet Apples CarKey. BMW er først ute her. Da kan man låne bort bilen med en virtuell nøkkel, potensielt med begrensinger.

14
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 10:02 »
Ble bilene kjørt til de stoppet eller kjørt til 0% SOC ?

Til de stoppet.

15
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 09:19 »
Har også Ampera og I-Pace. Har aldri kjørt de mot hverandre, men følelsen er vel at I-Pace går litt lengre også om sommeren. Hadde vært morsomt å kjørt de mot hverandre.

Denne testen favoriserte lette biler så litt av forklaringen finner vi nok der.
Noe av forklaringen er vel også farten. AE er ganske dårlig på aerodynamikk, så går farten opp så favoriserer det vel I-Pace litt. Og så ble jo I-Pace i denne testen kjørt med 20” hjul, setter man på 18” så blir resultatet en god del bedre. Litt overrasket over resultatet egentlig, vår I-Pace med 20” regner jeg en rekkevidde på 35 mil sommerstid landevei (ca 5 mil kortere enn vår X100). Men så er vel kjørestilen litt annerledes...

De har fått alle bilene over WLTP - jeg er svært imponert over det.

Sider: [1] 2 3 ... 32