Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Guljfesk

#1
RIVIAN / Sv: Rivian R1S
torsdag 24. juni 2021, klokken 18:40
Har mast litt til Rivian kundeservice, og fikk nå mail om at de hadde mål om å kunne levere biler til Europa i 2022. Så kan da hende det skjer noe på denne fronten også :)
#2
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
tirsdag 02. mars 2021, klokken 17:54
#3
RIVIAN / Sv: Rivian R1S
tirsdag 02. mars 2021, klokken 17:52
Tror både suv og pickup blir konge!  Legger inn bestilling tvert, om en leverandør i Norge tilbyr.
#4
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:52
Fikk pris og antatt levering i Juni her.
#5
Tang EV600 / Sv: Tang EV 600 bestilt... komplett Pris
tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: hELgenen på fredag 10. juli 2020, klokken 13:59
BMW ix3 kommer jo nå.
Dette er en bil i samme størrelse og fra en premium leverandør..Den skal ha omtrent samme batteripakke som Audi E tron,men lengre rekkeviddde. Denne kan,og her synser jeg,kanskje prises til lavere pris enn Tang. Den mangler dog 4x4. Men gitt at den kommer lavere ut i pris ferdig specet  så kan Tang fremstå som høyt priset.
Om forskjellen f.eks er 50-75k til BMW sin fordel så vil mange nok mene det er et tryggere kjøp enn Tang tross manglende 4x4...Synes 652K høres mye ut for et merke ingen har noe forhold til fra før.


Joda. BYD er ukjent for oss nordmenn Men har eksistert siden 1995 og er i grunn veldig lik Tesla, med mtp. hva selskapet driver med. Startet opp med Batterier videre solceller og elbiler litt utpå 2000 tallet.
i tillegg kan vi jo se på verdien av diverse bilselskaper:

815mrd USD Tesla
250mrd USD Toyota
96,2mrd USD VAG

96,15mrd USD  BYD   (Der vistnokk ca25% er eid av Warren Buffet siden 2008)

75,5mrd USD Daimler
57 mrd USD Hyundai Motors
54mrd USD BMW

Så BYD er ikke en lettvekter med andre ord,og legger vi på at BMW ikke har 4x4 og er 15cm kortere/5cm smalere enn BYD.
Så ville jeg lett ha valgt BYD over BMW.  meeeen, smaken er som baken, den er delt  :laugh:

Mener BMW ix3 er +/- 100,000 for dyr for oss nordmenn som ønsker oss vinterbil, utover det en veldig pen bil.
Hadde sikkert valgt BMW om prisbildet hadde vært 460-550,000 (typ ca samme prisleie som Skoda Enyaq med 4x4 MEN, 9cm lengre bil  :-\) men, igjenn er Enyaq farlig lik bmw og har 4x4. Så sikkert blitt en skoda  :laugh: ;D
#6
Hva tenker dere om bruktbilprisen på Model X (alle batteri størrelser) mtp. at model Y kommer?

Er det vert å kjøpe en X75 til 550 eller en X100 til 700 i dag?
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fem sykler på Model X
onsdag 29. juli 2020, klokken 14:52
Legger til at jeg mener huske at Amerikanske kroken er godkjent for 500lbs ca 225kg? Da sykkelstativ festes med 2" "firkantrør" i stede for at det klemmes fast på kula. Som gir max 54kg om jeg husker riktig?
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fem sykler på Model X
onsdag 29. juli 2020, klokken 14:29
Kjøpe amerikansk krok og northshore bike rack. Har opp til 8sykkler.  Er hvertfall min plan når min X kommer. (Har forsåvidt sett og prøvd, eneste minus er vel at skilt og med mange sykkler lysene ikke vises. Men tenker det må gå ann å ordne med skiltplate med lys på biltema)

Ellers veldig enkelt og hekte på/av sykler

https://northshoreracks.com/
#9
Hyundai KONA / Sv: Extralys på kona
fredag 29. november 2019, klokken 07:23
Koblet du bare rett på 12v batteri og strømtjuv på +for orginal fjærnlys?

Eller er det canbus på kona?:) (lei av å ikke se elgen selv)
#10
Hyundai KONA / Sv: Sykkelstativ?
torsdag 02. mai 2019, klokken 18:24
Har enda ikke fått noe klart svar fra Hyundai. Fått beskjed om at de skal ta opp saken i et møte i Mai. meeen begynner å tvile :P

Så vurderer å skaffe meg settet for fossil kona og prøve. Leveres med pappir på at S-verdi = 80kg
Ikke samme som at det står i vognkortet, men er fortsatt en "godkjenning" fra produsent på det.
#11
Tesla / Sv: Powerwall
lørdag 23. mars 2019, klokken 16:00
Jeg jobber som elektrikker og vi har solgt en del solcelleanlegg. Sitter selv å venter på paneler som kommer i mai. Blir 70x310w panel på meg.

Sol økonomien kan diskuteres opp og ned. Mitt anlegg kommer seg på 21,7kwp og vil produsere i underkant av 20000 kwh i året. Der jeg vil selge opp mot max kvoten til tibber/ottovo/eidsiva til 1kr/kwh (5000kwh) i tillegg har jeg smarthus og egen 400l vvb til forvarming av tappevann.

Så ser for meg ut fra de erfaringene jeg har med solceller så langt å få en total besparelse på 15-20k i året.

Selve solcelleanlegget koster 160 000 +montasje og tilkobling av inverter. (Montasje ligger på ca 4-5kr pr watt, ca80% av dette kan gjøres selv i samarbeid med elektrikker)

i tillegg støtter enova 10000kr +1250kr pr.kwp opp til 15kw =max 28750.

så nedbetalings tid med strømpris på 1kr/kwh anslår jeg til 7-8år

Anser dette som smartere enn en varmepumpe. Da levetid er 30år. Enkelte paneler har 25garanti.(må ikke forveksles med 25år produksjonsgaranti for det har alle)


For de som ønsker best mulig økonomi ved solcelle Installasjon anbefaler jeg å oppsøke Installatør (elektrikkerfirma) som selger solceller og få de til å søke plusavtale hos nettleverandør og selge deg utstyret. Så monterer dere skinnesystem selv og er håndslanger til elektrikker ved montasje av paneler. (50-80paneler er overkommelig på endag)
#12
Hyundai KONA / Sv: Sykkelstativ?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:26
+skal nevnes at min hyundai forhandler hadde fått noen positive svar fra hyundai norge ang. Krok og sykkelfeste på kona. Da bilen i seg selv skulle være godkjent med krok, på et vis sa selger.
#13
Hyundai KONA / Sv: Sykkelstativ?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:24
Åpner tråden igjenn.. Fikk følgende svar fra vegvesenet:

Det framgår av bilens COC om kjøretøyet er godkjent for trekking av tilhenger.

Framgår det av COC fra fabrikant at tilhengervekter er satt til 0 kg er det ikke tillatt å trekke tilhenger i henhold til norsk og europeisk regelverk.



Forordning (EU) 1230/2012 artikkel 3 pålegger fabrikanten å oppgi tillatte vekter på koplingspunktene, knyttet til de koblinger som kan monteres på kjøretøyet.

Å montere et tilhengerfeste er i seg selv ikke godkjenningspliktig, da forordningen kun pålegger fabrikanten å oppgi tillatte vekter for det koblingen er ment for,

og ikke selve festet. Følgelig oppgir fabrikanten tillatte vekter for ulike hengere i COC-en, og sannsynlig vis i dette tilfellet  0 kg for samtlige tilhengere.



Å montere annet enn tilhenger på tilhengerfestet reguleres således ikke av forordningen, og er derfor tillatt.



Du må likevel påse at den tekniske tillatte totalvekten oppgitt av fabrikanten ikke overskrides, og at vektfordelingen mellom akslene er korrekt,

og at kjøretøyet for øvrig er i forsvarlig stand.


*******************************
Usikker på hvordan jeg skal tolke dette, skal ringe å snakke direkte løpet av uka.

Jeg tolker det slik at, så lenge enn ikke kobler på en henger. Så trenger ikke bilen være godkjent for å trekke henger, men derimot sette vekt på krok (S-vekt)? om den mekaniske koblingen er godkjent.

Dermed kan krok monteres og sykkelstativ monteres? (Krok nevnt tidligere har godkjent S-verdi = 80kg)

#14
Hyundai KONA / Sv: Rekkevidden på Kona nedjusteres
mandag 28. januar 2019, klokken 20:31
Laveste rekkevidde vi har oppnåd med vår kona er 32mil.   -20 og nysnø på veiene. Følge bilsystemet anslo den forbruk på varme i cupee lik 9mil rekkevidde. (3-4kw) 24C og varme i seter og ratt.
#15
Hyundai KONA / Sv: Hvilke ski-/takbokser passer på kona
mandag 28. januar 2019, klokken 20:18
Har packline nx på vår kona, ser fin ut på bil og forbruket ligger på rundt, 190-210wh i +/- 15minus grader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA