Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kirky

#1
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38
Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...

Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.
#2
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
mandag 13. mars 2023, klokken 13:58
Overskyet/trollet er tilbake ser jeg....   ;D

Her er bilder av nybilen til Audi Q8 etron, til en pris på 1.2 millioner fra tek.no sin test. Snakk om billig og rotete interiør, med pianoplast og mer luftdyser enn dashboard... Det er vel Audi som kanskje ikke er premium lengre og totalt utdatert i teknikken og med forbruk som tar den litt over halvparten så langt som en S - selv om den nå har 114 kWh batteri... Og Bjørn N. målte vel nye S til lik eller lavere støynivå som E-tron også.

Har sittet og kjørt i mange Audier og BMWer, alle har hatt billige plastelementer og middels infotainment.. De nye BMWene ser bedre ut da der.

   [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#3
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
torsdag 02. februar 2023, klokken 14:33
Sykt at nye Model S klarte 53 mil på kald vinter, delvis motvind og mye opp fjell, og "kun" ladet til 98%.. Utrolig imponerende. For en pakke av en bil.

#4
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
torsdag 26. januar 2023, klokken 15:09
Den nye fronten kler den godt, mer moderne enn det sorte plastmønsteret. Bra med alternativer.  :)

Selv ville jeg aldri vurdert. Med stor ICE-tunnel bak, veldig trangt førermiljø og en snodig midtkonsolll med 5-kroners pianoplast for såpass mye penger.

Polestar 3 kan bli spennende men blir nok dyr.
#5
Model S 2023 - / Sv: Støy fra ventilasjonsanlegg
lørdag 21. januar 2023, klokken 14:58
Sitat fra: overskyet på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:44
Man må forvente litt støy. Hvis du ikke vil ha støy, bør du sikte deg inn på premiumbiler.

overskyet = Dieselgubbens like "oppegående" lillebror... Drar alle tråder ned i søpla.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
fredag 20. januar 2023, klokken 12:22
Tenker å gi det til våren og sneen forsvinner, sånn at man får kjørt litt. Samt se litt anmeldelser av de som får ratt på youtube. Ser at det kommer i mars i appen.

Får man beholde yoken tro? om man selger en gang kan er det en verdi at kjøper kan velge, evt man vil bytte tilbake etc.. :-)

#7
Model S 2023 - / Sv: Støy fra ventilasjonsanlegg
fredag 20. januar 2023, klokken 12:20
Samme her, virker som om noe er som det ikke skal. Selv LOW er for høyt / for mye luft.
Jeg pleier/pleide å kjøre med manuell på for å styre hvor lufta kommer, men mest for støyen - i min forrige 2019 S.
Da hadde jeg viftestyrke på høyre scrollhjul, det går jo ikke lengre...
Har jeg på 3 er lydnivået greit, men sikkert ikke veldig kraftig.  LOW skulle vært 3.

Merker også, selv om jeg har kjørt lite, at det noen ganger kommer kaldere luft ut i fotbrønnen, enn innstilt / ellers. Var ubehagelig på det kaldeste. Enten software eller varmepumpeissue?

Må vel legge inn i appen som service
#8
VAG, Møller etc er tydeligvis desperat, når de sender inn litt mindre oppegående troll for å prøve å påvirke et par stykker - på et ganske smalt forum totalt sett...  ::) :+1:
#9
Model S 2023 - / Sv: Nå kan man velge ratt!
tirsdag 10. januar 2023, klokken 12:39
Morsomt når ikke-eiere kommer med sterke meninger og mener de har mer rett enn de som faktisk eier bilen...

Når folk sier de ville valgt yoke - nå som er det er valgfritt sier det jo sitt.

#10
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
fredag 06. januar 2023, klokken 12:58
Ser man man ettermontere rundt ratt nå, men vil nok beholde yoken minst gjennom sommeren, fordi jeg liker den veldig godt selv med sine quirks.

Men jeg merker at det kommer kaldere luft i fotbrønnen i kulden, dvs at føttene blir kalde selv med temp på 22 grader. Mulig det er den octovalve som de har (software?)problemer med på Model YP? Får legge inn i appen.

Ellers, jeg hadde referal og fikk de 1500km gratis lading, og de 10000km i kampanjen. Men hadde tenkt/håpet at datoen skulle stackes sånn at det ble 2.5 år og ikke 2 år som kampanjen ga..

Har ikke tatt av folien på dørkarmene enda selv om de har rivelapp. Ikke håndtakene heller, men de kan jeg ta.  :P Må beskytte karmene med noe, blir riper der.

Testet remote kamera-view (må slå på sentry for å få sett) via appen, kult når man er på hytta etc for å sjekke snø rundt etc.
#11
Model Y / Sv: Gratis Lading
onsdag 04. januar 2023, klokken 18:17
Har man flere Teslaer, kanskje ikke så mange, men noen er det - kan man bruke ladingen på alle.
#12
Model Y / Sv: Gratis Lading
onsdag 04. januar 2023, klokken 17:33
Det kommer i loot ja i appen. Men mulig de venter til angrefristen er gått ut, sånn at ikke folk returnerer biler og fortsatt har gratis lading. Derav rundt 10de januar.
#13
Model S 2023 - / Erfaringer LR / Plaid
tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05
Hei, kanskje en tråd med erfaringer for de som har hadde eldre Model S (og ferske eiere forsåvidt) er kjekt.

Hentet LR selv og må si at jeg var heldig som fikk før jul, med gammel pris og stor skjerm bak, hengerfeste osv. Og den er virkelig skrudd bra sammen. Alt er flere hakk opp.. Ingen knirk og materialer er totalt sett bedre enn nye BMWer, Audier etc jeg har sittet i.

Yoken, litt skeptisk i starten, men etter tilvennlig tror jeg at jeg ville valgt den om den var tilvalg! Liker knappene på rattet. Ja blinking ut av 3/4 rundkjøring er tricky, men finner stadig nye triks. Og prediktiv giring funker bra, så får det heller være at en må sveipe litt de få gangene man skal rygge inn og justere fram og tilbake litt..

Liker veldig godt at den er mye stillere og har bedre demping, føles som halve lydnivået, men blir kanskje lurt av visse frekvensområder. Men var et lite ankepunkt før. 582KM på GOM ved 90% er rått!

Småpirk:
Jeg liker å ha manuell vifte på klima (altså ikke Auto); ville svært gjerne kunne endre viftestyrke med høyre hjul (når AP ikke er aktivt hvertfall). Selv LOW på Auto lager litt lyd vil jeg si.

Når jeg har på 3-4 manuelt, er det ok, men jeg synes at viften går litt uregelmessig, altså svinger litt i lyd og styrke. Det er nesten mer irriterende enn en litt høyere konstant lyd.... :) Andre med den erfaringen, eller er det kun min? kan legge lyd/video senere...

Savner litt detaljert info om energibruk akkurat nå/siste 5km, kun en tynn stripe nå. Men samtidig er rekkevidde så god at det er mindre viktig og kanskje bare forvirrende for hvermann. Men blir jo litt gamification å få lave tall. Sang som spilles på Spotify er og kun på storskjerm. Litt tilvenning.

Venstre bakdør hadde små trykkmerker / buler på et par plasser på "skinnet", prøvd å massere ut men ser ikke helt ut som går ut, blir å reklamere på det.


#14
Model S 2023 - / Sv: DN tester Plaid
tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:40
Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:53
Sitat fra: kirky på søndag 18. desember 2022, klokken 17:51
Sorry men du har veldig få med deg med den meningen din - blandt de som eier eller har kjørt spesielt refresh S..
Denne påstanden minner meg om når 11-åringen min sier at "ALLE andre har TikTok"...  :P

Det er ganske åpenbart at det ikke er enighet i tråden her om at Model S er en GT-bil, ikke bare jeg som syns det. Bentley Contintenal GT, BMW 8-serie etc. er GT-biler, luksuriøse/premium coupéer med 2+2. Model S er en familiebil, en praktisk hatchback sedan.

Jeg bryr meg lite om hva du kaller den, men du skrev det ikke var en bra langkjøringsmaskin, det var uenigheten.
Eneste som er i nærheten i Norge nå med tanke på praktikalitet, ytelse, teknologi og ja luksus er vel EQS. EQE har sedanluke. Taycan CT er trang inni og bak.
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
tirsdag 20. desember 2022, klokken 00:22
Sitat fra: Li-Ion på mandag 19. desember 2022, klokken 20:31
Sitat fra: kirky på mandag 19. desember 2022, klokken 19:06
Høres bra ut!

Spent på hva Plaid / LR viser ved 100% lading, hvor mange km på gjettometeret. Nå viser min 2019 S 480km ca.
Sånn...

651km.. imponerende!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA