Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Livsforvalteren

#1
Er vel viktig å få med at de 2-3 milene ekstra på litt nyere modeller kun gjelder mieven.

Jeg har kjørt 2011-miev i to år nå og er veldig fornøyd.

For min egen del kjører jeg, med en lading om vinteren (i Bergen, ca -5), såvidt 4x 2 mil om jeg ikke må bruke varme mer enn å få vekk doggen. Da har jeg kaldt batteri 3 av fire turer. Men ift kjøp av brukt trilling er kanskje det viktigste for å vurdere rekkevidden å investere i OBD-adapter og EVbattmon (Se egen tråd) for å teste batteristatus. Evt. spørre om det er mulig å låne her på forumet. Kan raskt finne ut om batteriet er verdt å samle på da :)

Min største (og eneste) smell var at AC-kompressoren røk. De mente det var fordi kompressorvesken(?) hadde lekket ut over tid, og at det er helt vanlig. Så jeg ville spurt selger om de har hatt AC-service og om ikke vurdert å gjøre det etter kjøpet. Bytte av kompressoren kostet meg 20-25.000,- inkl arbeid og da kjøpte jeg brukt av Elbilmek...

Engolf nevner girolje.. Er det noe som blir byttet på service, eller er det evt. ikke nødvendig på norsksolgte biler med bedre girkasse? Eller noe det er på tide å gjøre snart :)
#2
Umulig å svare på, men kan legge til at MF i Bergen lurte en del før de fant ut at det var en sikring som hadde røket i en boks ved motoren. Dyreste sikringen jeg har fått byttet, men en lettelse når det ikke var værre ting :) Kom på knappe 800,- om jeg ikke husker feil.
#3
Hehe :) Samme resultat som meg når de ikke fant ut hvorfor sikring gikk, slurer og går fremdeles!
#4
På vår generalforsamling ble det vedtatt strømpris +50% til vedlikehold o.l.
#5
Takk igjen til alle bidragsytere! Ble en opplysende tråd :)

Veldig synd at så mange brukere på store anlegg går glipp av de mange muligheter som ligger i ladestasjoner i dag. De som måtte ha kontakt med Zaptec må gjerne spille inn sine tanker til selskapet om de mener utvidede funksjoner skulle ha noe for seg. Jeg ser for meg at noen, deriblant meg, ville være interessert i en lite abonnement for å få tilgang til utvidet funksjonalitet. For meg er det viktigste å ta godt vare på et lite batteri og maksimere levetiden, (eks. 70%SOC) samt varmt batteri der jeg ikke er så nøye på at det er fulladet da dagens reise stort sett kun er på 2x2 mil.

Men ser jo at det er et forsvinnende behov om de fleste biler nå leveres med innebygget ladestyring :)
#6
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Men dere som måtte ha peiling; er det ikke mulig for Zaptec å utvikle softwarestøtte for slikt, løsningen ser jo avansert nok ut..? Eller er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?
#7
Hei!

Har søkt meg lei etter hvilke muligheter en bruker i et Zapcharger Pro-system har, og håper noen kan hjelpe meg. Mye  teknisk informasjon, men lite om mulighetene for sluttbrukeren. Bakgrunnen er at borettslaget nå tilbyr ZC Pro til 20K (inkl. inst.), og jeg hadde sett for meg noe billigere stasjoner med mange muligheter. Nå lurer jeg på hvor frustrert jeg skal være :)

Mest spesifikt ønsker jeg meg mulighet for forsinket start av lading så jeg kan starte med varmt batteri om morgenen, samt at man kan stille ladestopp på f.eks. 70% SOC. Går det an med denne ladestasjonen? Er det noe annet moro jeg kan se frem til om jeg bestiller? Veldig irriterende at så godt som all informasjon jeg har funnet er rettet mot systemoperatører, ikke brukere :)
#8
Gratulerer med bra bil :) Kjøpte -11 selv i mai i fjor. Brente meg på at AC-kompressoren røk, ingen billig affære. Hadde jeg visst mer om det når jeg kjøpte bilen ville jeg fått utført en AC-service, om det ikke allerede er gjort, for å sikre at det er godt med gass i systemet. Ble fortalt at kompressoren røk da den prøvde å pumpe på et tomt system.
#9
Alle ACkompressorer trenger vedlikehold før eller senere, og vil da holde lenge. Det jeg fikk høre var at systemet uansett lekker minst 10-15% gass(?) i året, så om man ikke tar en ACservice før eller senere kommer kompressoren til å ryke når den til slutt pumper på ingenting.

Den fra Elbilmek er en brukt og overhalt med ett års garanti, ca 15K. Og du må sende inn den gamle. Ny fra Motorforum koster 20K+ og har to år.
#10
Skulle visst om det når jeg byttet :) Dog var pris inkl. arbeid og ett års garanri på delen.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: 2011-årganger
fredag 20. juli 2018, klokken 17:27
Kjøpte -11 i-miev selv for drøyt et år siden, godt fornøyd. Batteriet holder godt til kjøringen som nevnes, og tar hurtiglading for lenger strekk. Min holder akkurat to gangwr t/r jobben (2 kuperte mil hver vei) før den må lades. Batteristatusoversikt over eldre modeller finnes i trilling-forumet.

Ville spurt forrige eier om AC-service er gjennomført (og gjort det om ikke), samt sjekket batteristatus før jeg slo til. Og alle de vanlige biltingene selvsagt :) Kan være en del behjelpelig med app og OBDplugg på forumet så man slipper utgift på batterisjekk (jeg kan hjelpe i Bergen).
#12
Kan ikke love noe da jeg ikke har testet, men mannen på verkstedet (ikke merkeverksted) sa det gikk.
#13
Måtte bytte ACkompressor selv. Kjøpte brukt av Elbilmek, Motorforum byttet den for meg. Kom på ca 20K.
#14
Har ikke kommet så langt som  å gjøre det selv, men det skal gå. Du må bare finne noen som er villig til å kopiere originaldata fra din nøkkel over på den nye uten at du må kjøpe nøkkel av dem. Ringe rundt til "nøkkelfirma" i nærheten? Post gjerne resultat her :)
#15
Slapp unna med 20.000,- for å fikse #3 via Elbilmek og lokalt Motorforum som monterte. Men en AC-service kan forhindre at AC ryker, så begynner bilen å bli noen år (5 kanskje?) ville jeg tatt en slik service, evt sjekk av kjølemediestand.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA