Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cral

Sider: [1] 2 3 ... 25
1
Det bør jo ikke være  slik at Tesla kan lade alle steder mens KUN tesla kan bruke egne ladere. Det blir bare for dumt.

Hvorfor det? Så lenge Tesla ikke får støtte til utbygging av av ladestasjonene sine, så må de vel få lov å velge hvem de vil selge til? De andre laderene er satt opp av selskap som flere steder har fått støtte, og som ønsker å selge lading.

Eller sagt på en annen måte, siden naboen har tankanlegg for røddiesel, er han nødt til å selge meg røddiesel? Traktoren hans kan jo fylles på alle andre offentlige steder?

2
Kia Niro EV / Sv: Erfaringer fra eNiro i bruk
« på: I går kl. 07:38 »
Men med tanke på bufferene, så er det vel ingen grunn til å ikke lade batteriene til det bilen rapporterer som 100%?

3
Audi e-tron / Sv: Hvor mye er en 2019 e-tron verdt om 10 år?
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 10:43 »
Jeg tipper konkurransen fra Kina og andre kommer til å tvinge prisene nedover.

Teoretisk sett skulle det nok fungere slik, men i praksis er det ingen som kjøper tyske biler som i det hele tatt vurderer en kinesisk bil som ligner, selv med dobbel ytelse, rekkevidde eller halv pris. Så det er mer komplisert i virkeligheten.
Slike ting som merkenavn, image, «naboens aksept» for bilen, følelser ved å ha bilen opp mot hvordan den kjører, detaljer, komfort, støydemping, seter, kvalitet og ikke minst tilgjengelighet på forhandlerapparat.


Byton er i så måte en ting produsent som kan snu ting helt på hode. BMW kommer til å produsere iX3 i Kina. Verden er ikke fult så sort\hvit som du håper den skal være.

eTron blir vel heller ikke produsert i Tyskland, men i Belgia? Greit at det ligger mellom Frankrike og Tyskland, men Belgierene i Brussel føler seg vesentlig mer Fransk enn Tysk.

4
Hyundai KONA / Sv: App. Til Kona.
« på: ſøndag 17. Februar 2019, klokken 22:12 »
@limodriver, men først ut blant Kia med ny infotainment blir vel Kia Soul, som blir lansert i q2, i følge Kia. Så kanskje man ikke trenger å vente til 2020 i Kona, kanskje de alt kommer i my2020?


5
Kia Niro EV / Sv: Ny SMS 11.02
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 13:28 »
Jeg kjører (kjørte) mye med henger hele året. Ikke så veldig langt da. Lengste var vel Oslo - Langesund t\r For det meste fra Sørkedalen til en båtslipp hvor jeg kunne få ut båten og fisket litt.

(Uaktuelt med eNiro, med mindre den trekker 2t, og det er ca 1250 kg mer enn jeg tørr håpe på)

6
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 13:24 »
Var innom forhandler i går, er blant dem som skal få bil som kommer til Norge 23.02.

Han sjekket status på bilen da, og bilen er lesset av i Sverige. Har ikke spurt om vin.

Han håpet å få levert ut bilen til meg i løpet av februar.

7
DS 3 Crossback / Sv: Priser av ICE versjon av DS3
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 08:29 »
eTense har vel vesentlig mindre batteri enn Kona, og batteriet er vel en stor utgiftspost til bilen, så vet ikke om det er så lett å sammenligne bilene.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Billig el-bil som greier 85km på en lading
« på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 08:48 »
Kia Soul 24kwh

Jeg kjører Våler (I Østfold, rett ved Moss) til Oslo daglig, 60 km hver vei. Ikke hatt rekkevidde under 100 km enda.
Helt grei bil, har ikke app ellers syntes jeg den er grei. Fåes for under 150k

9
Kia Niro EV / Sv: Ny SMS 11.02
« på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 23:46 »
Men om den kan trekke en henger på 750 kg+, så burde det økt pris både på kort og lang sikt.

Jeg er ganske sikker på at når den kommer med hengerfeste, så blir det under 750 kg.

10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Betaling av lading på jobb
« på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 09:22 »
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.

Må byttes sikring i hovedtavle til underfordeling, sikring i underfordeling. (mulig det hadde vært rimeliger å lage en ny underfordeler nærmere ladestasjonene?) trekke kabler (3 stk 10mm2) den lengste på nesten 60 meter.
5 ladestasjoner, eller 1 enkel og 2 doble (disse skal lastbalanseres til å levere 1x 32A 1fase eller 2x 16A) Graves litt ute og kjerneborre et hull fra lageret og opp på parkeringsplassen.

120k er et tilbud, vi venter på et tilbud til, men om noen har lyst å levere enda et tilbud, så er vel pm beste løsningen. Vi holder til i Oslo.

11
Med mindre jeg har oversett noe helt banalt så trenger man ikke bytte så mye utover inntak og bygge om sikringsskapet?
Sett bort ifra hvis man har eksisterende maskiner og annet som bruker 3fas 230V da...

Hva med de kursene hvor det ikke er jording rundtom i huset da? Endringer av 230V til 400V krever at hele installasjonen endres til gjeldende regelverk...

12
Bare en liten korrigering/presisering:
PFSP 4x6mm2 har 4 ledere 6mm2 + jord minst 6mm2 som skjerm/armering rundt kabelen.

PFXP 4x6mm2 er ikke en korrekt benevnelse, skriver du dette får du gjerne en PFXP 4G6mm2 som har 4 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs kun 3 strømførende ledere og den passer ikke der du vil ha 3+N som i en ladestasjon.

PFXP 5G6mm2 derimot har 5 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs 4 strømførende ledere + jord.

Sjansen for at det bygges om til 400V (hvor du trenger N lederen) er vel forsvinnende liten? Så for å få 3 fase ut i garasjen, så holder det med pfxp 4*X alt etter hva man ønsker i garasjen. Jeg ville i alle fall lagt ut 4x10 for å kunne sett opp et par 16A kurser når jeg først skulle strekke kabel ut i garasjen.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Betaling av lading på jobb
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 10:25 »
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen. Vi som ikke har firmabil, har fått beskjed om at vi kommer til å bli trukket et fast beløp i måneden for å lade. Hva beløpet blir, aner jeg ikke. Men med 60km hver vei til jobb, er lading på jobben rimelig greit å ha.

Forstår godt at arbeidsgiver ikke ønsker å sponse oss 100% på disse utgiftene.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 11:56 »
Med Tibber kan Easee + Pulse,  lastbalanserer Easee mot totaltforbruket i huset.

https://www.easee.no/spesifikasjon/
"LASTBALANSERING
... Støtte for trådløs lastbalansering mellom hovedsikring og Tibber Pulse "

15
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro overtakelse
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 11:18 »
For øvrig: med storkunderabatt (f.eks. Agrol) får du noen prosenter i avslag. Ny og fullspekket bil kan derfor kjøpes inn for under 400.000 inkludert metallic, matter og originale vinterdekk. Henter du i Drammen og slipper leveringskostnader er det også mulig å få med soltak og fortsatt komme under 400.000.

Agrol har en klausul på at du ikke har lov å selge bilen videre de første 6 mnd.

Sider: [1] 2 3 ... 25