Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cral

Sider: [1] 2 3 ... 31
1
Lade hjemme / Sv: Vurderer nytt hus, enebolig, kan ikke strøm :-)
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 14:26 »
Ja, det er mulig. Og velger du noe smartere, som justere ladeamperen, så slipper du at hovedsikringen går.

Jeg har 32A, riktignok 1 fase til ladestasjonen, og mindre hovedsikring enn deg.


2
Det er en enkel overnatting på yx stasjonen 100m(?) fra laderne på Rema 1000 i Deknepollen.

3
Easee (alle fall via tibber) har app som viser hvor mye strøm bilen trekker.

4
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: fredag 08. november 2019, klokken 07:58 »
Avbestilte i går i 14:20. Før 1600 var pengene på konto. Så den biten gikk ganske greit.

5
Lade hjemme / Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:44 »
Easee har innebygget dc-vern, så det holder med sikring.

6
Andre Elbiler / Sv: Bollinger B1
« på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:39 »
Joda, men jeg hadde ikke forventet så dyrt.

Rivian forventer jeg at blir dyr, det er mer påkostet bil, men så blir den kanskje bygget litt mer automatisert?

De prøver vel forøvrig å treffe på ca $70k som startpris?

7
Lade hjemme / Sv: Legge inn 16A eller 32A industikontakt for lading på laaaang ledning?
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 09:03 »
Med tanke på hva en uorginal lader som kan dra nytte av noe mer enn 16A koster, så ville jeg, siden huseier alt har gått med på å betale litt, få satt opp en rimelig ladestasjon.  Den trenger jo ikke henge på husveggen der det gamle uttaket er. Er det mulig å grave litt grøft og dermed få den på et sted slik at du kan bruke flere parkeringsplasser med en kabel på 7,5 meter?


8
Andre Elbiler / Sv: Bollinger B1
« på: fredag 25. oktober 2019, klokken 09:28 »
Og....

Prisene ble:

$125000
$1000 for å sette seg på venteliste.

Sorry for å vekke en gammel tråd med dårlige nyheter...

9
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 07:54 »
395,-
Uten vinterdekk
Med lakkforsegling, ekstra rustbeskyttelse og takluke
På overleveringstidspunktet hadde den gått ca 24000


10
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 10:53 »
Gidder ikke å bytte og bytte, og akkurat nå er jeg også usikker på hva jeg ville byttet til...

Jeg byttet akkuart eNiroen min, inn i en ny eNiro....  Smarteste bilbyttet jeg har gjort ;)

11
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 10:50 »
Det er ikke "bra" for batteriene å lades fullt opp, selv en gang i blant. Fordelen med å gjøre dette er at batteristyringen justerer seg inn i forhold til tilgjengelig kapasitet, slik at man kan få noe mer energi tilgjengelig, og bedre estimater på gjenstående på batteriet. Men det er likegyldig for battericellene hvor riktig disse estimatene er.

Men får man på en eNiro ladet batteri fullt opp? Har ikke Kia og Hyundai lagt en begrensing i bms slik at batteriet aldri blir ladet maks av hva batteriet kan ta i mot, slik at dette ikke er et problem?

12
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 10:42 »
Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut? (Når timeprisfakturering og all 'smartness' er fullt implementert for elbilladinga , som er kun det 20% rabatten gjeld for uansett) Er det ein tilleggskost pr nnd for bruk av Tibber Pulse monitor service saman med Easee sin elbillader?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Nei 20% rabatten vil være der, siden det er en rabatt vi får ettersom de kan justere ned lading vår om det er behov for det p.g.a. totallast i hele nettet.

13
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:43 »
Om det er lønnsomt å ta ut for fortjeneste nå er usikkert, spørsmålet er hvor mange av de andre som blir tilbudt bil nå som gjør det. Og det er mange som har fått med seg at det er ca 10 uker til "frislippet" av elbiler med tanke på co2 kvoter. Det var vel 90 biler som skal slippes nå, og om alle selger dem, sammen med de 22 bilene som ligger på finn, hvor mange har lagt en stund...

Jeg solgte nettopp min, og det gikk ikke veldig fort, og jeg måtte ned et stykke fra hva jeg la den ut for.

Men om du bor i Bergen, så var det klart mest folk der som var interessert i bilen, veldig få fra Osloområdet.


14
Kia Niro EV / Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
« på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:45 »
Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:53 »
Spør Soul eiere om det...
Har ikke akkurat fulgt med på Soul, men er det et problem der? Har e-Niro samme greia? Har aldri ladet 12V separat på den, men har bare hatt den siden mars, da. Kjøres som regel i et par uker mellom hver gang den plugges inn. Stod også nettopp en måned hos forhandler uten lading (tror jeg), og i sommer stod den omtrent tre uker hjemme uten lading.

Soul har hatt et problem med ladespenningen om man kun brukte "kjørelys" (ledlys) da ble spenningen for lav til at 12V batteriet ladet. Dette ofte i kombinasjon med en liten strømtyv, har gjort at flere Soul eiere har hatt med en liten 12V batteribackup/startbooster, for å ha strøm nok til å "starte" elbilen.

Man løste stort sett problemet ved å kjøre med vanlige nærlys.

Om du ønsker å lese mer om saken, anbefaller jeg å søke på 12V batteri i soul foraet. Ikke kjent med samme problem med Niro. Men jeg ladet Soul og lader Niro 5 dager i uka, og kjører jo gjerne 7-800km i uka.

Sider: [1] 2 3 ... 31