Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Henke

Sider: [1] 2 3 4
1
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 13:33 »
Forstår responsen, men tesla trenger alle pengene de trenger haha. Fra spøk til alvor, det er opp til dem hvordan de vil behandle kundene sine. Det er lett å glemme hva slags biler dette er, men jeg vet ikke om det blir en tesla neste gang.

Nå er bilen på v10 og har 402 oppgitt rekkevidde med originalbatteriet. Bilen har kjørt over 230 000km.

2
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 23:39 »
Min bil har vært inne på verksted. Betalte 3000 ish for å diagnose min 85D. Har redusert SC hastighet og de bekreftet at Tesla har oppdatert BMS for å redusere ladehastigheten på flere biler enn min. De har ikke sagt hvorfor de har gjort dette, men de sa at det hjelper for levetiden til batteriet og at ladetiden fra 10-80% ikke var særlig påvirket.

Glad for at ingenting er galt med bilen, veldig bra batteri som holder så lenge. Virker som 10% reduksjon også gjelder for ladehastigheten.

Dumt at bilene ble reklamert for å ha klasseledende hurtiglading for så å trekke dette tilbake.

3
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 04. Oktober 2019, klokken 00:35 »
Privat

Takket være at jeg skrudde av pinkode gikk det fint å kjøre hjem fra jobb. Touch har sluttet helt å respondere, men bilen er kjørbar i det minste.

Orker ikke å lese hele tråden, men om skjermen ikke låser seg og bare touchen ikke fungerer, har du prøvd med en kablet USB mus? Har sett noen bruke det før. Usikker om det fortsatt funker.

4
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 16:31 »
Tror Porsche gjør en bommert her. 100 km for liten rekkevidde for prisen. Kul bil men uaktuell på grunn av det  :(

5
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
« på: Torsdag 22. August 2019, klokken 16:29 »
Dere kan ta det helt rolig, de bilene kommer aldri til å kjøre rundt av seg selv.

Men jeg håper at jeg tar feil.  :-[

6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Transition One bygger elbil av din fossile
« på: Torsdag 08. August 2019, klokken 23:09 »
Om jeg ikke tar helt feil, ifølge EØS så kan ikke Norge nekte deg å registrere en ombygget bil fra et annet EU-land, så lenge den er godkjent der på vanlige vilkår. Noen ombygde biler kan ikke bytte eier etc.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?
« på: Onsdag 24. Juli 2019, klokken 02:24 »
Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.

Tror vi har etterslep på vann og kloakkrør på 1 Trillion i Norge, så det er en dråpe i havet.

Ca 4,1 milliarder for trikkene. I tillegg kommer investeringer i infrastruktur, ikke bare for trikken, men når de først graver så bytter de blant annet ut vann- og kloakkrør fra den gangen vi hadde felles konge med svenskene.

Jepp. Og en trikk har en _smule_ lengre levetid enn en buss, SL79-trikkene går jo ennå og de er ca. 35 år gamle (første serie ble levert i 82-84). Hvor mange busser gå det i rutetrafikk som er halvparten så gamle? Jeg tipper ingen.

Vedlikehold av trikkene er rundt 250 millioner i året. Bussene har mindre levetid, men vi kunne kjøpt 100 busser hvert 3 år i 30 år + vedlikehold og fortsatt brukt mindre penger. Samtidig hadde man ikke trengt å binde seg til trikker og vedlikeholdet og man kunne konstant oppgradert bussflåten til det nyeste og beste innen teknologi.

De nyeste Trolleybussene har en levetid på 30+ år. De kunne blitt koblet rett opp mot den eksisterende infrastrukturen.

8
Model 3 / Sv: Ny model 3 eller brukt model S
« på: Onsdag 24. Juli 2019, klokken 02:00 »
Model S..
Du får rattvarme.

Bedre garanti for batteri og drive unit om du kjører mye.



Tesla gir vel ingen kapasitetsgaranti på batteriet til Model S. Dette er det bare Model 3 som har.

Problem med kapasitet er ikke et problem med Model S (Utenom de nye problemene med software begrenset kapasitet). Men nå har Tesla fjernet gratis supercharging på sine bruktbiler, så jeg ville unngått Tesla all-together inntil videre.

9
Model S / Sv: Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 18:16 »
Hvordan endrer jeg stemmen?

10
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 18:29 »
Min 85D 2015 var inne hos Tesla denne uken for mindre reparasjon. De køet inn software oppdatering som jeg installerte.

Bilen har kjørt 220 000 km og viser 360 km rekkevidde på 90% lading. Det blir da 400 på 100%.
Originalt batteri og drive-unit. jeg har mistet 3 km rekkevidde siden 175 000 km.

11
Model 3 / Sv: Ny model 3 eller brukt model S
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 17:49 »
Model S..
Du får rattvarme.

Bedre garanti for batteri og drive unit om du kjører mye.

Om du kjøper bil uten AP, med bakhjulstrekk så får du bil for rundt 300 000. Det spiller ingen rolle om bilen har gått 101 000 km eller 401 000 km, det er samme garanti, men du får den med høy km stand mye billigere.

Model S er mye bedre beskyttet mot rust. Model 3 har diskuterbar kvalitet. Neste gang du ser en model 3, ta hånda i hjulbuen og beveg på hjulbrønnen. 99% av alle jeg har sett har ufestet løse hjulbrønner.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvorfor er Ruter ledelsen i Oslo så sidrumpa?
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 04:23 »
Så ille er det vel ikke i Oslo? De har jo hatt elektrisk kollektivtrafikk i 125 år.. Trikkene fungerer like godt sommer som vinter.  De nye trikkene som Oslo kommune har bestilt tar 220 passasjerer, dobbelt så mange  som det er plass til i en leddbuss.

For 9 Milliarder.... Oslo kunne kjøpt og driftet 1000 elektriske busser. Nei, de bestilte 94 trikker isteden.

13
BMW i3 / Sv: KLUNKELYD DRIVVERK
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 04:05 »
Fått fikset problemet? Opplevde noe liknende, da satt jeg bilen i revers og ga full gass. I mitt tilfelle var det grus som hadde satt seg fast et sted ved bremsene.

14
BMW i3 / Sv: Slutt på BMW i3?
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 04:03 »
Tror faktisk BMW aldri har tjent penger på i3, men de er nødt til å selge denne til de har et alternativ. Dette er for å få ned cO2 gjennomsnittet for bilflåten (EU og California regler).

15
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 03:27 »
Har ikke lest hele tråden, den er for lang. Men

Det er ulovlig å redusere batterikapasiteten på bilene via software-update, generelt sett i EU.

Jaha? Har du en kilde på dette?

Nissan gjorde jo det samme med batterikapasiteten til Leaf for noen år siden, med P3227-oppdateringen forsvant plutselig 10% av kapasiteten pga. økt buffer.

Kilde.. Om du mener et eller annet dokument på nettet med et sitat der det står "Det er ulovlig å redusere batterikapasitet med oppdateringer" så nei..  Men på bakgrunn av rettspraksis i lignende saker.

https://www.bbc.com/news/world-europe-42615378 (Ikke samme type sak, ikke noe juridisk grunnlag her, men dette er noe som skjer hele tiden)

Mye av det juridiske grunnlaget her ligger i ordlyden rundt markedsføringen av OTA (over the air update). Her på norsk
Sitat
Hva er OTA-oppdateringer`?
OTA-oppdateringer introduserer nye funksjoner til bilen din og forbedrer funksjonaliteten. De gjør bilen tryggere og mer kapabel over tid. Hvis bilen din trenger en programvareoppdatering, vil Tesla varsle deg via berøringsskjermen og Tesla-mobilappen. Varselet informerer deg også om oppdateringens estimerte tid. https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Dette får Tesla kunder til å tro at disse oppdateringene (som er et stort salgsargument og skal skille bilene fra konkurrentene) skal forbedre bilen over tid, ikke motsatt.

For oss kunder er jo dette veldig kjipt, men om Tesla er villig til å gå så langt som å redusere rekkevidden med 10% og gi svært lite informasjon om dette.. Rent spekulering her nå, så virker det som en tilbakekalling er rett rundt hjørnet. De tar ingen sjanser og aksepterer mest sannsynlig ikke 0.001% risiko for brann. Siden noen biler er påvirket og ikke andre, kanskje dette har noe med en batch med batterier eller andre komponenter og disse bilene har fått restriksjoner? Jeg tviler veldig på at den nye softwaren har en algoritme som finner anomaliteter, da blir jeg imponert.

Batteriene Tesla bruker er fantastiske, men slik jeg har forstått, er det mulig å ha en produksjonsfeil som gjør at batteriet etter litt tid kan helt plutselig begynne å brenne. Mest sannsynlig så vil jeg tro at en kombinasjon av dette og skade på batteriet (Sterke vibrasjoner / risting / sammenstøt ). Disse batteriene tåler ikke juling like mye som lavere mAh versjonene?

Tror hard akselerasjon skader batteriet mer enn overdrevent mye SC.

Edit: Minner folk på Boeing Dreamliner brannene og Samsung.

Sider: [1] 2 3 4