Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hanz

Sider: [1] 2
1
Elektriske utfordringer / Sv: Hjelp - Bilen vil ikke gå - Se bilde.
« på: Fredag 25. Januar 2019, klokken 12:48 »
Enig med JKIRKEBO. Dette er akkurat det samme som jeg opplevde med min 2011mod for noen år siden. De samme omstendigheter. NAF hentet bilen og kjørte den til BNH. Var "heldig" og slapp unna med en regning på 16k hos BNH.  (siden da har jeg ikke brukt varmekolben i det hele tatt. Kun vann-Webasto fyrt med parafin )   https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32391.msg555987#msg555987

2
Det er noe som skurrer litt der synes jeg.. forholdet mellom 12V og 400V virker litt klønete konstruert, og det gjelder ikke bare Tesla.


Ikke enig. Tenk en gang til! Du har et stort hovedbatteri med høyspenning hvor det går store strømstyrker. Sikkerhetskrav og sunn fornuft tilsier at hovedbatteri kobles fra når bilen er avslått. Dette krever kraft-releer. Og releene må betjenes av en annen strømkilde. Dette MÅ ikke nødvendigvis være et gammeldags 12V blybatteri, men sålangt er det jo enklest (billigst!) å holde seg til standard bil-elektriske komponenter på 12V.  Etterhvert vil det nok komme vindusviskere, belysning, infotainment osv som går på 48V for å spare kobber og vekt. Men et ekstra "pilot-batteri" kommer man ikke utenom.  Jeg ønsker meg at Li-Ion 12V startbatteri om ikke annet blir standard etterhvert...  ;-)

3
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat og lading fungerer ikke
« på: Mandag 30. April 2018, klokken 08:14 »
Sitat
36 900,- Endte totalen på hos Elbilmekk Asker.
Takk for oppdateringen! :) Fikk du noen "epikrise" fra Elbilmek ?  Om ikke annet en antydning om hva som forårsaket dette ? (og hvilke deler du til slutt måtte bytte?)

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hengerfeste for sykkelstativ
« på: Onsdag 25. April 2018, klokken 10:49 »
Leaf'en skiller seg ikke fra andre biler mtp slikt. Fortsatt vanlig 12volts opplegg ;)   http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/KABELSETT-UNIVERSAL-2000037015/

(Men det kan dòg være verdt å undersøke om det lønner seg å bruke et relestyrt kit, slik at man ikke får evt. feilmeldinger via CAN-bus..... http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/ELKABELSETT-RELESTYRT-2000029529/  )

5
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat og lading fungerer ikke
« på: Mandag 09. April 2018, klokken 13:40 »
Når det gjelder PTC-varmeren, så kan man spørre seg om den kan erstattes med en Webasto. Det er mulig det blir klønete også.
Nei, ikke vanskelig å "erstatte" PTC. Man lar alt stå som det er, kobler seg bare innpå vannslangen, og lurer PTC til å være avslått med TorC's 'defroster-kit'.  Men: Ja, det blir "klønete" på den måten at man ikke får programmert bilens 'AC' til å samarbeide med Webasto'n, så man må sette tempen på 30grader( altså la ventilen stå helt oppe), styre med viftehastighet, og "av/på" knapp med Webasto. Ikke så ille hvis man bygger ut "vanntanken" med noen liter, slik at det blir mer buffer eller "treghet" i systemet! :) 

ps1: Man kan når som helst velge å heller bruke PTC istedenfor Webasto. Har bare litt mer vann å holde varmt, samt noe mer varmetap i slanger.

ps2: Min "ikke-veldig-teknikk-interesserte" kone sutra litt i starten over "nye rutiner" for varme, men etter et par uker hadde'a lært seg dette, og nå går det som en lek  :D

6
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat og lading fungerer ikke
« på: Mandag 09. April 2018, klokken 11:28 »
....hadde denne fw-oppgraderingen jeg, allikevel skjedde det...   :(   ("norsk" bil,produsert i Japan, EL15349)

7
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat og lading fungerer ikke
« på: Lørdag 07. April 2018, klokken 12:20 »
uff, dette var nok ikke en hyggelig telefon å få!  :(   Jeg opplevde også dette "gen1-problemet" (2011-modell). Heldigvis gikk det ikke utover laderen eller DC/DC-konverteren, men jeg bestemte meg iallefall for å ikke ta risikoen mer etter dette med å bruke varmekolben som trekker opptil 5kW. (Tydeligvis en designsvakhet som Nissan ikke vil innrømme). Det første jeg gjorde var å installere "defroster-kitet" til TorC  som lurer Leaf'en til å helt slå av varmekolben. Deretter installerte jeg en brukt Webasto (kjøpt "refurbished" på ebay for 4500,-) som varmer opp vannet istedet for at kolben skal gjøre det. Litt tilvenning å "regulere" varmen; det blir litt "av&på". Men jeg har ikke angret! Fyrer med parafin, et par liter i uka, har mer enn nok varme (ofte for mye!) og kan kjøre mye mer avslappet enn før mtp rekkevidde om vinteren. Også er det deilig med skikkelig av-iset og oppvarmet bil før man setter seg i bilen om morgenen! :)

8
Elektriske utfordringer / Sv: Varmeapparat og lading fungerer ikke
« på: Tirsdag 03. April 2018, klokken 10:26 »
Dette minner mye om dette:   https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32391.msg555987#msg555987     (feil med "Box assy-junction no2" inne i batterikassa)

9
Leaf 2010-2017 / Sv: Fullstendig bremsesvikt pga fukt på gulv foran førersetet?
« på: Onsdag 28. Mars 2018, klokken 10:00 »
Generelt tips mot fuktighet i bil: Lag deg noen "pølser" med kattesand ->  https://www.dinside.no/motor/slik-blir-du-kvitt-dugg-i-bilen/61090542 
Tørk pølsene noen ganger ila vinteren: 100gr. i stekeovnen med døra på gløtt natta over. ( Nysgjerrig på om de virker? Test med kjøkkenvekta før og etter ! )

I vinter har det vært MYE fuktighet! . Når det blir dammer av vann på mattene er det lurt å kaste inn noen avdanka håndklær på gulvet som kan suge opp det værste. Jeg har flere "sett" av gamle håndklær i garasjen som "rullerer". Henger dem til tørk etter tur. Funker greit nok, spiller jo ingen rolle om de blir litt møkkete etterhvert...

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: Onsdag 28. Mars 2018, klokken 08:52 »
Litt "åff-tåpik" dette; men jeg tror vi må bedrive litt voksenopplæring overfor "elbil-skeptikerne" (eller "elbilhaterne"?) når vi er ut å kjører "små" elbiler!
Dette tiltaket forutsetter at du har plenty strøm på batteriet på denne turen:
->  Kjør litt mer "bøllete"! Gi gass og kjør forbi , la folk merke at elbilen din faktisk HAR fartsressurser! Vær først ut av lyskrysset, kjør forbi en BMW på motorveien !
Grunnen til at jeg sier dette er at jeg har merket meg at jeg får "kjøre i fred" når jeg kjører min Audi Allroad i fartsgrensehastighet på motorvei. Hvis jeg kjører samme vei, på samme tid, i samme hastighet med min Leaf#1, så er det alltid et "tog" av Audi'er og BMW'er som MÅ forbi. Det virker som om de ikke tror på sitt eget speedometer hvis de får en Leaf foran seg i 110-120...
( vel...nå ER det faktisk mange Leaf'er som kjøres som sniler, så hvis noen gidder å gi litt gass av og til så kan kanskje dette "imaget" forbedres?)

11
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Fredag 02. Mars 2018, klokken 08:15 »
svar til Icebear ang. dieselvarmer: Det viktigste for meg var å få bedre og mer forutsigbar rekkevidde. Hvis elbilen skal ha en fremtid i Norge kan vi ikke be "Hvermansen" sitte å fryse i polardress, og skrape isen på innsiden av glasset. Så inntil batteriene blir store nok (og billige nok! ) må dieselvarmer være en akseptabel mellomløsning til vi har fått det ideelle batteriet, mener nå jeg.   5kW fra dieselvarmer er i prinsippet akkurat det samme som når min 'nordic-2011-modell' gir maks varme fra batteri. Dvs. "mer enn nok" selv om det er 20 kalde. Dernest var det det frykten for at jeg skulle få enda flere høye regninger ifbm med rep av elektrokomponenter som tydeligvis av og til kan havarere ved heftig bruk av el-varme, eller at PTC-elementet etter en stund bare klarer å levere halv effekt...( første steg for å redusere slik risiko var å installere "anti-fogger-kitet" som det ofte refereres til her inne på forum. Bruker dette til å "slå av" el-varmen. )
Postens biler: les nederst:  https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/posten-gjoer-kjempekjoep-av-elbiler/a/23468734/

ellers: Under 10-15 minus er det lite "bonusvarme" å få fra en varmepumpe. Virkningsgraden havner i beste fall på det samme som "gammeldags kortslutningsvarme". I tillegg sliter det ekstra på anlegget å forsøke å lage varme når det er skikkelig kaldt.   Flere (franske) modeller har tatt disse "termodynamiske konsekvensene" og latt varmepumpe få jobbe på temperaturer rundt null, dernest varmekolbe, og tilslutt slår dieselvarmer inn når det kommer under minus 10.   

12
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Torsdag 01. Mars 2018, klokken 21:24 »
Jeg er meget fornøyd med varmen i min Visia uten varmepumpe.
Innstilt på 20 grader i minus 10 og det var godt og varmt i bilen.
  Enig med Lifern her. Hvis det elektriske varme-elementet på 5kW fungerer som det skal har bilen det den trenger av varme. Problemet er bare at det stjeler masse rekkevidde hvis man skal kjøre med full komfort som i en fossilbil. ...i tillegg har man jo hørt om de som har hatt skikkelig havari på DC/DC-konverter og PTC-element som har ført til verkstedregninger på 50-60tusen (!). Selv hadde jeg et 'havari' inne i batterikassa pga. 'forvarming med app'. Bilen måtte hentes av NAF og bli kjørt til BNH for rep. 16tusen kostet den "moroa"...  :-/

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Torsdag 01. Mars 2018, klokken 20:16 »
Mulig "puritanere" mener dette er å banne I kjerka, men I disse iskalde tider er jeg veldig glad for at jeg investerte noen tusen (og litt arbeid) I å montere en 5kW Webasto  (gen1,   vannbåren varme). Et forbruk på 5-6 dl parafin pr time gjør at selv en gammel Leaf er fullt ut brukelig som vinterbil. Faktisk er den varmere enn diesel-Audi'n som selvsagt har et MYE høyere forbruk. Eneste problemet er at det av og til kan bli litt for varmt slik at jeg må lufte ut, eller slå av brenneren ☺   

Ps: det er også noen ekstrabonuser:  Bedre rekkevidde siden man ikke bruker strøm til oppvarming, pluss at levetiden på batteriet (målt I kilometer) mest sannsynlig økes I og med at man kun bruker det til fremdrift.

14
Lading / Sv: Oppvarming under lading
« på: Torsdag 01. Mars 2018, klokken 12:36 »
For å omgå hele problematikken; ha varm bil før avreise, samt ha fullt batteri OG 12volt "startbatteri" har jeg jeg installert full "Defa-pakke" på samme måte som i fossilbilen( minus motorvarmeren ;-) ). Dvs. ekstra 220v inntak ved siden av reg-skiltet foran (strøm fra egen kurs) , Ctek 12voltlader, 3.8A, strømuttak på gulvet under hanskerommet og 1400W kupevarmer. Mellom varmeren og støpselet har jeg montert en vanlig fjernstyrt AV/PÅ bryter, samt en sterk 220V led-lampe. Da kan jeg se fra 'kjøkkenvinduet' at varmeren er slått på. Starter den når jeg står opp, og en time senere er bilen behagelig varm og fri for is... Funker veldig fint  :-)

(ps: ble inspirert til dette, samt ditto Webasto-installasjon etter en regning på 16.000,- etter at noe røyk i batterikassa etter "fjernvarming" med app  :-(   ...og ja: jeg hadde siste sw-versjon på min 2011modell.)

15
GPS-oppdaterte løypekart for hele Norge:  www.skisporet.no

Sider: [1] 2