Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rolf Gjerdsjø

Sider: [1] 2 3 ... 33
1
Model 3 / Sv: Levering av model 3
« på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:55 »
Håper det ordner seg! Det er helt tydelig at de har tatt seg vann over hodet når det gjelder å levere 5000 biler i Norge i løpet av mars. Jeg må kjøre dieselbil 150km daglig i en periode fordi jeg har uflaks med å være en av de siste som får bil ift "februar/mars"-levering. Har ingen tro på at jeg får bil neste uke.

Det er helt klart, men når du inngår en avtale med dem godt tid i forveien så forventer jeg at de overholder den. Men det var samme kaoset som da jeg fikk S’en, da ble midt i august plutselig til 26/9... og folk som bestilte, og fikk bygget bilen, mer enn en måned etter meg fikk sin lenge før meg. Aner ikke hva jeg har gjort for å havne blant de Tesla nedprioriterer, annet enn å ha lagt igjen nesten 1,3 mill på halvannet år.
Håper det løser seg for deg også, men har du ikke hørt noe nå, så ikke regn med at du får noe til uka.

2
Model 3 / Sv: Levering av model 3
« på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 14:37 »
Jeg fikk FI og VIN 11/2 (bestilling lagt 6/12), men bil? Næh, der er det ingen som vet. Hadde en krystallklar avtale om levering siste halvdel av mars, nå kunngjorde Delivery at de ikke aner når den kan leveres. Selv om bilen fysisk allerede står i Drammen. Kjenner jeg blir bra grinete av dette, og fra fredag om en uke blir jeg da gående uten bil.  >:(

3
Model S / Thule takstativ og soltak
« på: Lørdag 16. Mars 2019, klokken 13:36 »
Trenger takstativ til S’en, og har en Thule Wingbar til en annen bil som skal ut om to uker. Har lest at det er plunder med soltaket og Thule, men er dette dersom soltaket åpnes i tilt eller er det om det åpnes helt opp?

4
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Onsdag 13. Mars 2019, klokken 20:56 »
Har bestilt en m3p og gleder meg som en unge 😊 helt til jeg kom over denne tråden. Bilene virker som prototyper. Er det noen som har positive tilbakemeldinger? Har alltid hørt at en ikke må lese på forumer... Men stemmer alt dette negative som blir skrevet har jeg spart nesten 600.000. Kjøper heller enda Leaf 30kw som har funket veldig bra. Håper ikke all denne negativiteten gjelder alle biler.

Bilen bråker av hjul og vind. Dårlig lakkering. Problemer med anlegget. Dårlig montering av hele bilen. Sluker sand i bunnpanelet osv.
Er det virkelig mulig alt dette som blir skrevet her? Blir sjokkert og vurderer avbestilling på en bil jeg har gledet meg til siden 2017

Det er generelt veldig viktig å ikke trekke bastante konklusjoner på feilfrekvens av å lese på et forum eller Facebook. Det er jo som kjent ikke sånn at alle som har bil som alt virker på legger ut en tråd om det daglig eller ukentlig. De du hører om er de som har problemer, alle andre er stort sett stille.

Husker da jeg henter Sen i september 2017 var det ikke måte på til advarsler om hvordan bilen kunne se ut på overlevering. Min var helt som de bør og skal være, og jeg har heller ikke hatt noen problemer med den i etterkant. Men det skriver jeg altså ikke om i egne tråder jevnlig på forumet med mindre noen spør spesifikt om feilfrie biler.

5
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: Mandag 25. Februar 2019, klokken 12:29 »
Du har for såvidt rett i alt dette. Men det er ett moment til - temperatur. Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, bare plukket det opp selv her på forumet, men rene sommerdekk skal ikke være optimale under en viss temperatur - som altså ikke er 0°C. Husker dessverre ikke hvor grensa går, men mener å ha sett påstander fra ~+5°C til nærmere +15°C. Mulig dette varierer fra dekktype til dekktype. Sjekk med noen som kan dekk for å få dette bekreftet/avkreftet. Bytt så til piggfrie vinterdekk på høsten når temperaturen begynner å gå under denne grensen, og vent med å bytte tilbake til den generelt er over.

Det er riktig at sommerdekk fort kan bli glatte i lav temperatur, selv om det ikke er snø eller is der. Har hatt endel Conti SportContact (har fulgt med til 4 av bilene jeg har hatt siden 2005), og de er (var? er noen år siden sist nå) noe av det skumlere jeg har vært borti i under +10, og spesielt da i kombinasjon med våt vei. Da var de rett og slett så glatte at de ble gufne å kjøre med, og det var spesielt sidegrepet som ikke var godt. Ikke opplevd det på samme måte med andre dekktyper jeg har hatt, men det var nok til at jeg har styrt helt klar av Conti på sommedekk i mange år.

6
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)

BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé.  :D

Og 4-serie samt 8-serie Coupé. Det kan godt hende at en Model 3 Coupé hadde solgt bra, ihvertfall i USA.

Jaggu, de hadde jeg ikke tenkt på engang!  :D

7
I gamle dager fantes det til og med todørs sedaner! :)

BMW holder fremdeles på med det i form av 2-serie coupé.  :D

8
At noen små biler er favoritter, betyr ikke at alle vil ha det. Nå er det vel kanskje bare Yaris som er en ekte småbil på topp 10, men mange andre er relativt små. Men det er naturlig at det selges mange, både for de som ikke har behov for plass, eller bor i byer, eller vil ha billig bil (Yaris) eller som bil nr 2. Utover det dominerer SUV/crossover og etterhvert stasjonsvogn.

At trådstarter skrev at alle vil ha SUV/crossover var å sette det på spissen, det forstår de fleste. Det selges jo alle mulige typer biler i landet, men mange dominerer ikke statistikken. Som sedan og pickup. Mange som kjøper det, men det blir jo ikke akkurat noen vinnere på totalen.

Jeg tror elbiler gir et litt skjevt bilde av statistikken, siden mange kjøper de ulike modellene pga det er elbil, ikke fordi de nødvendigvis er den typen modell de ønsker seg.

Mulig jeg tolker statistikken feil, men en ting er det umulig å komme bort fra. Sedan er laaaaaangt nede på lista. Dog er ikke Model 3 en helt tradisjonell sedan i form, det hjelper jo mye.

Så for å summere min mening mot trådstarter:
Ingen vil kjøpe Model 3? Jo i aller høyeste grad
Flopp? På ingen måte i 2019, kanskje i 2021/22
Alle vil ha elbil som crossover/SUV: Nei, vi vil alt mulig, men helst ikke sedan hvis vi kan velge

Hva «alle» vil ha er jo i og for seg ikke særlig relevant så lenge det ikke kjøpes av kundene. ;) De aller minste har sjelden vært bestselgere i Norge, selv om Yaris alltid har gjort der bra. Men også Zoe og i3 er små biler som selger. Kompaktklassen har derimot alltid vært en dominerende faktor både i Norge og Europa. Og du har nok rett i at markedet i Norge er litt underlig nå pga mangel på utvalg av elbiler, men det er ikke til å komme fra at feks VW Golf har vært en salgsvinner både før og etter eGolf kom.

Men når det kommer til SUV og Crossover, så er det uomtvistelig at de står for godt under halvparten av salget til andre biler når du ser på topp 20. Og det er ikke et nytt fenomen.

Sedan er langt nede på lista ja, så Model 3 vil gjøre store utslag i den kategorien. Men minner som sagt om at i klassen der Model 3 konkurrerer er salget av sedaner fremdeles tilstedeværende nok til at de forskjellige aktørene ser seg tjent med å hele tiden lansere nye, enn så lenge iallefall. Salget i 2020 kommer neppe til å stoppe opp, men fra 2021 -> vil det jo naturlig avta noe. På samme måte som det alltid gjør på modeller som har noen år på markedet.

Som en kommentar på bruktpriser (generelt nå, ikke rettet mot deg) så er det ikke sånn at bruktverdien på Model 3 går i bunnen, bare fordi Model Y lanseres. En tommelfingerregel er alltid at om en bil er populær som ny, så er den også populær som brukt, og brukte Model Y tar det lang tid før vi ser. Og da er Model 3 såpass gammel at verditapet gjenspeiles av endel andre faktorer enn hva som finnes på nybilmarkedet. Unntaket er selvsagt om rammebetingelsene endres betydelig, slik som vi har sett med bensin/diesel.

9
Det var nok dårlige eksempler på SUV/crossover som kom der, men han har jo et godt poeng.

Selvfølgelig er det naturlig at små og billige biler er favoritter på statistikken.

Du slår jo trådstarter sitt poeng ganske effektivt ihjel med denne setningen. Om «alle» vil ha små og billige biler (noe som ikke er helt riktig, men la oss leke med tanken) så er det jo i liten grad plass til salg av SUV i det hele tatt.

At sedan ikke er en favoritt er riktig, men i den klassen Model 3 opererer (Mercedes C, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE) selges det fremdeles en viss andel sedaner. Men at Model Y vil være mer populær er ikke vanskelig å se for seg, på samme måte som en stasjonsvogn av denne ville solgt i mye større antall.

10
Veldig enig, kona, niro og soul er perfekt crossover/«SUV» størrelse for meg også, det ser man jo også på  salgsstatistikken, nordmenn elsker feks Mazda cx3, Toyota chr osv, veldige praktiske biler etter min mening, og som ikke går på bekosting av kjøreglede, samtidg som man går «rett inn i bilen» andre valget mitt måtte bli  vanlig kombi biler som e-golf og leaf, også veldig veldig bra biler, men fin sittestilling, og ikke så lavt som model 3 sedan.

Nordmenn elsker Mazda CX-3? Den havnet på 50. plass i 2018, med 855 solgte eksemplarer, i et totalmarked på 147.929 biler. C-HR (som forøvrig er en grusom unnskyldning for en bil) havnet på 13. plass med 3098 solgte. Til sammenlikning solgte Nissan 12.303 Leaf og VW 9859 Golf.

Av andre interessante utdrag fra statistikken er første "arbeiderklasse-SUV" Mitsubishi Outlander på 5. plass, den solgte 4323 eksemplarer - altså en drøy tredjedel av Leaf. Blant topp 20 i Norge er det kun 8 SUV/Crossover, og da er jeg snill med definisjonen, og totalsalget av disse var 25.306 mot 54.846 blant "vanlige" biler. Og det er lite som tyder på ting vil endre seg mye i 2019, med jevn strøm av toppselgerne og introduksjon av Model 3.

Av rene el-SUV'er så var førstemann bak Model X Jaguar I-Pace på 33. plass, med 1081 solgte, men den hadde jo heller ikke et fullt års salg.

11
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 23:05 »
Når man sier "utfordring" istedenfor "problem" så trodde jeg man var løsningsorientert.  :) (Sikkert bare yrkesskade!)

Det betyr at det nok er løsbart, men at det er for stor ulempe til at jeg finner det verdt å gjøre. Men ordvalget er nok er utslag av yrkesskade etter 19 år i samme bransje... :laugh:

12
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 22:59 »
Vel. Nå går jo dette begge veier. Det blir jo bastant påstått  at Model 3 er ubrukelig som familiebil av en del her. Selv forventer jeg at man faktisk skal respektere at folk har forskjellig behov og bruksmønster og at ikke alle trenger en vw caravelle for å løse familiens transportbehov

Posten min var ment for begge veier ja, men nå var de som mente at familie på 5 på tur til Italia fint kunne gjort det i en e-UP! som havna i monitor (og ja, jeg satt der på spissen), og der skyllebøtta ble gitt. Men poenget er at det går an å gi noenlunde relevante råd uten å dra inn alskens moralisering over hva folk bør eller ikke bør ta med seg, det er bare fordummende. Uansett om man mener 3 er stor eller liten!  ;)

13
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 22:52 »
Isolert sett enig. Men se igjennom brukerens innlegg. Ignorer er beste løsning på troll.

Støtter denne. Ignore-funksjonen fungerer fint, og å svare troll gjør bare saken verre. Vær så snill og bare ignorer, så dør det ut av seg selv.

14
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 22:47 »
Det som er saken med Model 3 som familiebil handler egentlig mer om utformingen på bagasjerommet og ikke minst luka, snarere enn selve volumet.
Men dette kommer veldig an på behovet, for oss er det helt uaktuelt å bytte ut S’en som familiens hovedbil, da får vi utfordringer med plass. En av årsakene er at vi med jevne mellomrom kjører ting som har litt ukurant fasong, en annen at vi også tidvis har behov for kofferter i flertall. Da er S overlegen, selv om 3 holder fint til det meste i det daglige.

Men å høre enkelte moralisere over andres plassbehov blir bare dumt. At man selv ønsker og kan reise veldig spartansk, betyr slett ikke at det verken er aktuelt eller praktisk gjennomførbart for andre. Såpass respekt forventer jeg at man skal ha!

15
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 21:25 »
Da våre barnebarn bor utenbys så kunne jeg godt tenkt meg å vite mer om hvilken kompakt vogn det her refereres til. Modell/type anyone?

Kort svar, Babyzen Yoyo. Det en en paraplytrille som blir veldig kompakt når den slås sammen, faktisk såpass at den går som håndbagasje på fly. Den er ganske dyr til å være paraplytrille (ca. 5000 kr), men kvaliteten holder heldigvis følge med prislappen. Denne egner seg fint fra ungene er 4-5 mnd og oppover.

Sider: [1] 2 3 ... 33