Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ampera

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Model 3 / Sv: Sentry mode fail
« på: Fredag 07. Mai 2021, klokken 10:34 »


Bilen har ikke kunnet lagre sentry mode clips på en stund.

Har prøvd alt det de beskriver i denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/60-new-sentry-events-but-no-files-on-stick.222686/

Er det noen som har samme problem?

På sentry mode videoer blir de tatt opp kanskje 0,5 sekunder, eller ingenting. En får advarsel om at sentry mode event har inntruffet, men en får ikke noe opp når en trykker på linken.
Sjekk at du har alle tre mapper i "Teslacam"
Har opplevd dette etter siste oppdatering for noen uker siden, da man velger "formater" i tesla ( måtte velge dette  etter regn/sludd i 8 timer for noed dager siden kom tilbake til 242 hendelser  ::) )skaper den kun 1 mappe " Teslacam" også kun en mappe inne der igjen " RecentClip" Hadde for en stud siden kopier hele usb til PC når alt funket,  så bare kopierte disse teslacam mappe fra den til usb med 3 mapper inne " RecentClips" "SavedClip" og "SentryClips" og da funket det bra igjen.

2
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Onsdag 05. Mai 2021, klokken 10:49 »
Det var jo rimelig jevnt. Men en med 19" og en 20" og forskjellige dekkmerker er kanskje avgjørende da?

Det har faktisk en del å si. Tyngre felg gir mer motstand.
Mener å huske noen sa at hvor hver Kg tyngre en felg er, så er det som å ha 40kg ekstra inn bilen.
Derfor tar mange som kjører på bane å velger mindre felger og mer dekk. 18" f.eks

Begge bilene er Performance så må jo vare 20" på begge? Disse blir jo kun levert med 20" , måtte selv kjøpe vinter 19" en annen sted da tesla kun leverer 20"

3
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 14:36 »
Nå testet han Tesla Model 3 Performance vs Old Model 3 Performance - DRAG RACE
https://www.youtube.com/watch?v=jaokz_Bwti4

4
Polestar 2 / Sv: Kommer nye modeller neste uke
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 14:45 »
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.
Leveringsklare biler får du fortsatt for gammel pris:

5
Model 3 / Sv: Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 17:17 »
Men det er interessant å se at den forskjellen på papiret omsettes i veldig få meter IRL.

Jeg tenkte også at Pen kanskje fikk litt lavere SoC på de siste testene, siden den jo må dra mer strøm for å gå raskere. (Altså brukte mer på de tidlige testene).
Har 2020P og kjørt mot LR flere ganger, var ikke veldig få meter forskjell men maaange

Samme opplevelse, har kjørt fra LR i 2020P  lett. ( en av de siste før facelift som er produsert:) )
Her er test av LR og P fra 2019:
https://youtu.be/8V-i5Kwz8Cc

6
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 07:28 »
At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
Tesla bruker også tidbasert avstand...de bare oppgir ikke hva den er, her fra brukermanual:
å velge en innstilling mellom 1 (den nærmeste
følgeavstanden) og 7 (den lengste følgeavstanden).
Hver innstilling tilsvarer en tidsbasert avstand som
representerer hvor lang tid det tar for Model 3, fra den
nåværende plasseringen, å nå plasseringen til den
bakre støtfangeren på kjøretøyet foran deg.

7
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 23:10 »

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
Enig , heldigvis er ikke det noe problem på glatta da radaren blir blokker i løpet av minutter med minus grader og litt snø , så kjører man manuelt med ønsket avstand 😂
Men til forsvar for tesla kan jeg si at på min forrige bil , Volvo V60 plug inn, var det også veldig kort avstand på 1 strek av 5 mulige , tesla oppgir ikke hva hver enhet betyr i tid i brukerhåndbok men f.eks volvo bruker dette :
Ulike tidsavstander til kjøretøy foran kan velges, og vises i kombiinstrumentet som 1-5 vannrette streker - jo flere streker, jo større tidsavstand. Én strek tilsvarer ca. 1 sekund til forankjørende kjøretøy, 5 strekerca. 3 sekunder.

8
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 18:47 »
1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.
Hvis du kjører på tacc uten auto styring så vil det si at kamera og radar er i funksjon. Da vil også "lane departure avoidance" fungere, og bilen vil både korrigere og gi alarm hvis du kommer ut av kjørefeltet. Men hvis tacc er ute av drift så er det ikke sikkert at kollisjonsalarmen virker heller.

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.

9
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 22:19 »
Testet "vanlig" kommunal lader i Oslo idag.
I Følge fortum app er den på 14KW.
Start 18:12 med 17%
Slutt 21:27 da med +35KWh  64%.
Så blir stabile 11KW :)
16A 238V

10
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 10:42 »
Wow! Da har du gjort et skikkelig kupp! Personlig synes jeg den bilen er like bra som etter facelift, siden jeg setter pris på biler uten støy fra varmepumpe når jeg venter på folk i bilen. Sånn utenom det så har jeg kjørt over 40.000 km i en TM3P, og det har vært omtrent 0 feil...og batteriet er meget bra.
Satser på at du har fått prøvd "Track Mode", og satt den i "Drifting" på snøen en stor parkeringsplass...ganske gøy :-) Særlig for gutten som satt på.

Nei har ikke prøvd det enda, men sant må nok prøves :)
Ingen feil her enda utenum ulyd i høyre bakdør skal på service 22 april,hørest ut som at noe ikke sitter helt ordentlig inne der :)
Skulle testet rekkevidde  kjøre t/r Oslo - Gaustabanen og tilbake uten å lade.
Men på Gaustabanen har de jo 3 tesla destinasjonsladere ( som jeg tror alle andre kan bruke da det er type 2?) Kan jo ikke si nei takk til gratis strøm :)
Men totalen ble 404km 66kw 164wt/km så brude gå uten å lade :)





11
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 08:45 »
Fortår ikke logikken bilen bruker heller, har opplevd samme problemer på tur Tromsø-Oslo mange mange ganger.
I manualen står det:
MERK: Hastighetsassistent er ikke alltid nøyaktig.
Plasseringen til en vei kan være feilberegnet, og
Hastighetsassistent kan i stedet vise en hastighet for en
tilgrensende vei som kan ha en annen fartsgrense.
Hastighetsassistent kan for eksempel anta at Model 3 er
på en motorvei, når den faktisk er på en nærliggende vei
i tettbebygget område, og omvendt.

Så kan vare en forklaring på hvorofor det blir ofte feil på E6 mot Hamar etc, men forklarer ikke hvorofor bilen mener det er 110 i Operatunnelen ( Egnetlig 70) nesten hver gang jeg kjører der, nærmeste 110 sone er vel 2-3 mil unna.

12
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: Onsdag 24. Mars 2021, klokken 11:32 »
Da jeg skulle velge ny bil for et par uker siden var det følgende krav:
4x4
Raskere fra 0-100 enn min V60 plug inn ( 5,9)
Bra lydanlegg
ca 500K
Så egentlig er det kun to biler jeg kunne velge mellom
Polestar 2 og TM3LR.
Prøvekjørte begge, og kan si at den perfekte bil hadde vart eksteriør og interiør av polestar 2 oppå TM3 chassi og innmaten. :)
Var egentlig klar til å bestille polestar 2 lagerbil på søndag 14 mars, men så hadde Tesla en ny TM3P Lager bil som jeg fikk med 41K rabatt ( før facelift)  slik at den ble jo billigere en både TM3 og polestar 2.
Så da ble det en lett valg , Tesla.
Den måtte hentes i Tromsø så ble en lang kjøretur med engang.
Det Positive:
Superb app.
Super bra service hos Tesla Tromsø, bestilte 14 mars, bilen kunne hentes allerede 19 mars.
Bilen så helt strøkent ut, alle panelene på bilen er helt perfekte, kanskje fordi det var en av de siste prefacelift :)
Gode seter, ok de ser ikke like fet ut som Volvo sine sportseter , men gjør jobben :)
Bra lydanleg, minst like godt som volvo sin harman kardon.
Ja bilen er mye raskere enn 5,9 sek :)
Tesla cam og sentry mode er bare superb å ha, ble noen gode filmer på glatta.
Spylerdysene innebygd i viskerne super smart, alle biler burde jo ha dette.

Det negative:
Nye veier er lagt inn man ser disse på kartene men bilen fortsatt vil ha deg på gammel E6.
Regnsensor finnes jo ikke så autofunkajon på viskerne er det samme som "av" eller på men av og til når bilen føler for det ;)
Fjernlys asiistent bruker sikkert AI for den slår ikke av fjernlys når du har stor skilt foran som reflekterer som bare det, men en mørk parkert lastebil som ikke står på veien engang ja da for du klare deg med nærlys  på RV3 rett etter skilt "stor elg fare" i ca 100 meter, og det er mange slike parkerte lastebiler du møter der :)
Bilen var satt opp med sport og standart regen , piggfritt så litt nervøs på glatta ved regen og akselerasjon.
Hvis du blir nervøs av varsler så er ikke dette bilen for deg... tror jeg har hatt 50 på denne turen, først er det den ene kamera som er tildekket så, den andre så flere så autopilotsikkerhetfunskjoner ikke tilgjengelig.. så stopper du for lading , fjerner snø/vasker disse, så er det ny runde med varsler etter 10 min kjøring.
Tørre veier i Oslo så ingen varsler her siden mandag :)
Ikke mulighet for vanlig CC når radaren er blokert, vet ikke om det er mulig på andre elbiler men var mulig på Volvo.
Sentry mode mener at fallende snø i Narvik utgjør en fare dermed utløses den ca 10 ganger i løpet av natten, og blinker med lysene på den.. snøen slutett ikke å falle på bilen av den grunn.

Total sett er jeg super fornøyd med bilen.




13
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 17:28 »
Igår kveld (søndag) var jeg så heldig å lade for kr 2.70/Kwt. Så det er klart at kr 2.57 altså ikke er en makspris, slik jeg hadde forstått det som da prisen ble endret.
Er vel 2,70 som er maksprisen, og 2,57 snittpris (ihht linken RJK postet).

Kjørte Narvik - Oslo på søndag , og da var prisen mellom 2,50-2,70 hele veien. ( 6 ladestopp)
Men her er også kanskje den største fordelen med Tesla at lang tur er ikke noe problem, bilen beregner hvor lenge og hvor man skal lade.

14
Polestar 2 / Sv: Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2
« på: Fredag 12. Mars 2021, klokken 15:03 »
Ut ifra bilder av polestar app er det jo en kopi av volvo sin , og den har alltid fungert i de to årene jeg har hatt V60 plug in, det eneste  de fjernet i 2020 er grafen( bilde ) der man kunne se lagrede data med kw forbruk/ regen/diesel forbruk , nå får man bare se totalen pr tur.

15
Polestar 2 / Sv: Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2
« på: Onsdag 10. Mars 2021, klokken 13:24 »
Man vet aldri men kan jo vare de slutter med launch edition fra april/ 2022 model, og da kan bilen bli dyrere om en skal ha like mye utstyr.
Ut ifra denne: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-2-krijgt-versies-met-voorwielaandrijving-exclusief/

Kan en konkludere : Start Pris i Netherland for launch edition 59800, Norge 469000 Så en "Polestar Euro" blir da 7,84.
Så skrives det i artikkel:
63 KWh med 1 motor - 44900 = 352000 Nok
78KWh med 1 motor -48900 = 383000 Nok
78KWh med firehjulstrekk 52900= 415000Nok
Pilot pack = 4000=31000 Nok
Plus Pack =4500= 35000 Nok
Dermed blir startprisen for alt det du får med launch edition opp fra 59800 til 61400 = 1600 = 12000nok

Sider: [1] 2 3 ... 9