Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Quetzalcoatl

#1
Ladeplasser og ladekabler / 30cm lang schuko-til-schuko skjøtekabel
torsdag 27. september 2018, klokken 20:37
Hallo!
Jeg er en ny eier av et flott løvblad (2018 leaf), men medfølgende schuko ladekabel har en L-formet støpsel som passer dårlig i enkelte offentlige ladestolper.

Det frister lite å kjøpe ny ladekabel, og jeg tenker en veldig kort skjøteledning med rettformet støpsel kan løse problemet.

Da tenker jeg ca. 30-50 cm lang, "hunn-schuko til hann-schuko" skjøteledning (beklager mulig feil begrepsapparat!). 
Litt som dette, men ca 30cm lang: https://www.biltema.no/bygg/el/skjoteledning/skjoteledning-2000018270

Har noen forslag til løsning, eller butikk som selger dette?  :)
#2
Hallois!

Jeg har kjøpt ny leilighet med parkeringsplass med ladeopplegg.

I innredningsguiden til utbygger står dette om elbillading: "Ladepunkt for EL-bil Opplegg og montering av stikkontakt for ladestasjon til el-bil ved garasjeplass. 16 amp kurs." Pris: 19400.

Nå viser det seg utbygger har montert en blå industrikontakt med medfølgende mode 2 ladekabel med CEE plugg.

Jeg synes dette er en dårlig løsning, og jeg har noen spørsmål.

1. Er det kontraktsbrudd? Kan blå industrikontakt med overgang regnes som "stikkontakt for ladestasjon"
2. Hva er ulempene ved denne løsningen?

Takk for all hjelp! Vil gjerne tvinge utbygger til å utbedre ladeopplegget.

#3
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
tirsdag 04. juli 2017, klokken 22:47
Sitat fra: kammiz på tirsdag 04. juli 2017, klokken 20:30
Sitat fra: Quetzalcoatl på tirsdag 04. juli 2017, klokken 19:46
Kanskje et dumt spørsmål, men ved kjøp av Thule Wingbar Edge, må det kjøpes 2 stk? Dvs 2x2999? Eller kommer det som et sett?
Som sett
#4
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Rails og takstativ, skiboks?
tirsdag 04. juli 2017, klokken 19:46
Kanskje et dumt spørsmål, men ved kjøp av Thule Wingbar Edge, må det kjøpes 2 stk? Dvs 2x2999? Eller kommer det som et sett?
#5
Sitat fra: e-Golf på tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:54
Sitat fra: Quetzalcoatl på tirsdag 09. mai 2017, klokken 21:52
Da har Opel publisert prisliste for 2018-modellen.
Der kom du meg akuratt i forkjøpet :-)

Er det noen som har den gamle tilgjengelig, og som kan dele den?

Bra jeg hoarder dokumenter. :)
#6
Da har Opel publisert prisliste for 2018-modellen.
#7
Enkle batterispørsmål / Sv: Lading til 100% på gammelt batteri
onsdag 26. april 2017, klokken 08:49
Kan lite om batterier selv, men kanskje denne lenken gir litt informasjon?

http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
#8
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
torsdag 30. mars 2017, klokken 08:06
Tilbudet fra Megahjul var jaggu betraktelig bedre enn Opel sitt! Og Opel som skryter av bra pris på vinterdekk grunnet mva-fritaket!

Dog skulle gjerne hatt trykksensor. Og har overnevnte vinterdekk lavt forbruk? Er uansett interessert! :)
#9
Første bil vi kjøper, og det var absolutt rekkevidden som var avgjørende. :)
#10
Sitat fra: tanumfr på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:50
Da har jeg skrevet kontrakt på Ampera E med leveringstid 12-14mnd. Har også fått bekreftet at jeg kan annulere kontrakten før produksjon. Noen som vet ca. når tidspunkt for når produksjon setter i gang i forhold til antatt levering?

Jeg fikk opplyst produksjon ca. 3 måneder før forventet levering.
#11
Som regel er ladepunkt en tilvalgsmulighet. Du burde be om tilvalgskatalogen, evt spørre melger/utbygger.

Vi måtte betale ekstra for ladepunkt da vi kjøpte leilighet i nybygg. 19000 for et hæskla ladepunkt. Grådige utbyggere.
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Seter
fredag 27. januar 2017, klokken 14:46
Sitat fra: tutti på fredag 27. januar 2017, klokken 13:42
Jeg avbestilte Ampera etter å ha sittet litt i bilen.

Egolf har helt greie seter. Ioniq er også ok hvis man liker å sitte lavt.

Koster det å avbestille?
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Bolt første kunde erfaringer
tirsdag 24. januar 2017, klokken 09:49
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 08:01
OnStar tilbyr ikke kart. Men du kan bruke en app på mobilen til å finne en adresse, så kan du sende dette til bilen via OnStar. Da får du en enkel pilvisning, men ikke noe kart.

Takk for oppklaring!

Da blir det vel Android Auto/Apple CarPlay. Hvordan er GPS-nøyaktigheten på en mobil sammenlignet med innebygd GPS i bil?
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Bolt første kunde erfaringer
mandag 23. januar 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Frissy på mandag 23. januar 2017, klokken 21:51
Bilen kommer ikke med navi/kartverk. Den kommer med apple carplay/Android. Dette gjelder nok flere og flere biler nå. Du bruker da et av kartverkene som ligger inne på tlf, dvs feks: Waze, Sygic,  google maps eller apple sine kart. Jeg var å kikket på MB el bil og det samme var det med den. Kunne oppgradere med eget kart til ca 5000,- men de anbefalte ikke det.
Har ikke prøvd apple car play, men tipper det fungerer greit.

Er det ikke snakk om at ampere e kommer standard med OnStar, som inkluderer kart?

Med Bolt er vel OnStar valgfritt?
#15
Kjøpe elbil? / Hva kan vi forvente av årlige utgiter på elbil?
mandag 23. januar 2017, klokken 08:27
Hei!

Jeg og samboer planlegger å kjøpe elbil i 2017. Foreløpig planlegger vi Opel Ampera-e pga den relativt lange rekkevidden.

Jeg trenger litt ekspertkunnskap av dere på hva vi kan forvente av årlige utgifter. Samboer er litt skeptisk til dette her. :)

Hva kan vi forvente av årlige utgifter? Da tenker jeg på forsikring, service, EU-kontroll, osv. Dette blir vår første bil, i Oslo, parkert i garasjekjeller med ladepunkt. Skal kjøres kanskje 10,000 km/år.

Og hva koster det å fullade en elbil på betal-ladepunkter?

Takker elbil-orakelet for hjelp!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA