Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nojac

Sider: [1] 2 3 ... 8
1
Andre Elbiler / Sv: Chery Arrizo 5e
« på: Lørdag 28. ſeptember 2019, klokken 01:43 »

...men dette er en sedan. Hadde nok solgt mer i Norge om den hadde hatt stor bakluke.

2
e-Golf / Sv: Nybil kampanje på E-Golf
« på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 00:31 »
"e-Golf 136 hk Kampanje kr 289.900,-*

Inneholder følgende utstyr:

Lettmetallfelger 16" Astana
Varmepumpesystem
Elektrisk innfellbare sidespeil
ACC adaptiv cruise control inntil 150 km/t
Parkeringssensor foran og bak
Proaktiv passasjerbeskyttelse
LED-hovedlykter og LED-baklykter
Tretthetsvarsling
Front Assist med City nødbrems
3 år Car-Net Security & Service + 3 år Guide & Inform "


Gjelder dette tilbudet bare en serie biler med akkurat dette utstyret, uten mulighet for å legge til ekstrautstyr?

Jeg savner sikkerhetspakken med skiltleser osv, ryggekamera, keyless og active info diplay. Forsvinner rabatten på 45 000 da?

3
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 16:03 »
Jeg vet ingenting, derfor spør jeg:

Hva med AC-laderen og TN/IT-problematikken? Tviler på om den blir en suksess i Norge før den takler IT slik som konkurrentene. Selv om det klart øker attraktiviteten at den får DC-lader.

4
Zoe / Sv: Life eller Intense
« på: Lørdag 12. Januar 2019, klokken 11:18 »
Takk for svar. Dette er et litt rart forum som sorterer trådene etter når de ble startet og ikke når det sist var aktivitet. Jeg ser jo at den tråden du linket til har nye meldinger så den burde jo vært på førstesiden.
Forumet sorterer etter siste aktivitet. Den linkede tråden fikk siste svar for ett år siden og står derfor ikke på førstesiden.

5
e-Golf / Sv: Brukt e-Golf (maks 190 km), vits å investere i egen ladestasjon?
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 23:40 »
Ja, da har jeg misforstått.  :)

Da er det kanskje 10+ timer med 10A, og 5-6+ timer med 16A?

Ja, fra 0 til 100 % vil ta ca 10 timer på 10 A. I praksis kjører du svært sjeldent til 0, og de fleste rekker vanligvis full lading i løpet av natta uansett. Men det avhenger jo av din døgnrytme og kjøremønster :)

For meg ville i hvert fall en økning av ladehastigheten til 16 A være uten praktisk nytteverdi

6
e-Golf / Sv: Brukt e-Golf (maks 190 km), vits å investere i egen ladestasjon?
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 14:58 »
Men den ladekladden som følger med bilen har jo schuko-kontakt med temperaturføler, og den lader på max 10 A.

Så enten må du vel sette opp vanlig stikkontakt og lade med 10 A eller kjøpe ny ladekladd med industrikontakt.

Og det siste blir vel nesten like dyrt som å få satt opp ny ladestasjon, når du uansett har elektriker på plassen?

7
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Mandag 07. Januar 2019, klokken 01:57 »
Jeg har en 2018-modell der GOM viser høyere verdier enn på 2019-modellen. (290 om sommeren, 250 nå) Uten at jeg får bedre rekkevidde av den grunn :), GOM-kilometrene forsvinner fort, særlig mellom 85 og 100 % lading.

Følgende tabell kan kanskje gi en antydning av rekkevidden i forhold til temperaturen (selv om mange andre faktorer enn temperaturen påvirker rekkevidden) :
      
Temp Rekkevidde      
20     240    
-1     180   
-5     150   
-9     120   
-12     100   
Jeg har selv lite erfaring med kjøring i kaldt vær, fint om andre kan kommentere disse tallene (som jeg dessverre ikke har notert kilden til).

Det høres ikke hyggelig ut at dere ikke tør kjøre utenfor byen. Men bilen er nok i orden, så hvis dere  bor i et område med lange avstander og dårlig dekning med hurtigladere kan det være at dere har kjøpt feil bil.

Heldigvis for dere er det en populær bil med ventetid hos forhandler, så hvis dere ikke får returnert den kan den sikkert selges på Finn med et beskjedent tap.

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil årsmodell i kontrakt
« på: Mandag 31. Desember 2018, klokken 00:27 »
Du må anta at chassisnummeret har en kode for årsmodell.
Fabrikken i Sunderland har ikke noen kode for årsmodell, som det fremgår av flere innlegg.

Alle Leaf av den nye typen har bokstavkoden SJNFAAZE1U fulgt av et serienummer. Laveste i Norge er  0000011, høyeste til nå er 0045813.

Så vidt jeg vet er det ikke forskjell på 2018 og 2019-modellen. Etter vanlig system for modellbytte i juni/juli tipper jeg at skillet går på ca nr 0024525, uten at dette har særlig praktisk betydning. (Hvis Nissan har en annen definisjon setter jeg pris på å bli korrigert :) )

I vognkortet kommer uansett registreringsåret, og muligheten for at du får en 2018-modell om du mottar en ny bil fra norsk merkeforhandler i 2019 er neppe tilstede.

9
Elbiler i media / Sv: Er dette tidenes beste artikkel om lading av elbil?
« på: ſøndag 30. Desember 2018, klokken 21:04 »
Nei. Som sagt lengre oppe handlet denne brannen om skade på en skjøteledning i Trøndelag.

Timer var brukt i en annen mye omtalt brann som ofte brukes av de som snakker om "livsfarlig elbillading", i Sverige.

Ingen av disse handlet om brann i forbindelse med schuko-kontakten.

10
ID. 3. / Sv: VW i.d Neo tråden
« på: ſøndag 23. Desember 2018, klokken 23:53 »
Er det slik den blir??

 [ You are not allowed to view attachments ]

https://insideevs.com/volkswagen-i-d-hatch-rendered/

11
Elbiler i media / Sv: Er dette tidenes beste artikkel om lading av elbil?
« på: Fredag 21. Desember 2018, klokken 15:21 »
Det er derfor viktig å advare mot bruk av skjøteledning av dårlig kvalitet med bruddskader! Elbilen lader med 2300watt over lang tid.

På bildene er schuko kontakten like fin.

Jeg sjekket med Trøndelag Brann- og Redningstjeneste som bekrefter det dere sier:

"Det ble brukt skjøteledning til lading. Denne hadde fått en skade, noe som gjorde at det oppstod en lysbue. Materialene rundt skjøteledningen tok fyr som følge av den høye temperaturen. En lysbue kan få temperaturer opp til 5000 grader."

Hilsen en fornøyd schuko-lader (som var LITT bekymret en liten stund :) )

12
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken skal man velge? 200 tusen
« på: Onsdag 19. Desember 2018, klokken 23:59 »
Enig med foregående...

Kjøp heller https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136424732 (Ioniq med kort kjørelengde til 225 000.-) i stedet for den e-Golfen jeg linket til tidligere hvis budsjettet klarer det....

Pass uansett på å få en utgave med varmepumpe hvis du er opptatt av rekkevidde om vinteren.

13
Elbiler i media / Sv: Er dette tidenes beste artikkel om lading av elbil?
« på: Tirsdag 18. Desember 2018, klokken 23:26 »
For meg befant det mest interessante ved denne arikkelen seg i kommentarfeltet.

Der er det referert til den første (??) norske brannen oppstått ved schuko-lading av el-bil, i Trøndelag.

Ikke så overraskende, kanskje, siden det knapt finnes noe elektrisk  som ikke har forårsaket branntilløp en gang.

Men jeg skulle gjerne hatt mer info om hva som gikk galt.

Slitasje i kontakten etter daglige inn-og-ut-koblinger i fire år?  Eller var det andre feil på anlegget?  (Ved et meget omtalt tilfelle i Sverige var det jo tilkoblet en timer)

Vi må vel regne med en ny runde med "livsfarlig elbillading"......

14
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken skal man velge? 200 tusen
« på: Mandag 17. Desember 2018, klokken 18:49 »
Soul, Leaf og i3 er alle biler med et spesielt utseende som mange misliker, men noen (få :)) elsker..

Selv ville jeg uten å nøle gått for e-Golf i denne prisklassen, f.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=135219044

Men av disse tre måtte det ha blitt Soul.

Bare sjekk utstyrslisten nøye, særlig på importbiler. Mange  mangler setevarme. ryggekamera, parkeringssensorer eller varmepumpe  (gir mindre rekkevidde om vinteren) osv. Enkelte kan også mangle hurtiglading.

Går du opp i pris dukker Ioniq og deretter nye Leaf og e-Golf FL opp som mer fristende alternativer. Men det får vel bli neste gang....

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Til alle fossilbileiere som står på tomgang i vinterkulden!!
« på: ſøndag 16. Desember 2018, klokken 17:17 »
...... går eller sykler  der jeg ikke må ta bil,

Og DER er du inne på det vesentlige.

Unødig kjøring er et mye større miljøproblem enn noen minutter med unødig tomgang (Og elbilene har ikke et generelt amnesti i den sammenheng.) Selv om jeg klart ser at tomgangskjøringen enkelte ganger kan være til plage for de nærmeste naboene.

Å kjøre 40 000 i året men moralisere over andres tomgangskjøring (eller schukoladning for den saks skyld :)) blir bare dumt (og da sikter jeg ikke til noen i denne tråden)

Sider: [1] 2 3 ... 8