Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leafme

#1
Elbil og økonomi / Elbil i jobbsammenheng
onsdag 14. august 2019, klokken 23:47
Hei dere.
Spørsmål jeg kom over i dag. Jeg bruker min private elbil i jobben. En gang i uken kjører jeg Drammen-Tønsberg og må derfor hurtiglade på veien. Jeg betaler dette selv og aldri tenkt over det tidligere, men fikk i dag spørsmål vedrørende dette fra en som mente det var feil at jeg skulle betale, siden det er reise i jobbsammenheng. Hva tenker dere? Jeg har tenkt at det er mitt problem at jeg ikke har lang nok rekkevidde på min bil :P Ble litt i tvil.

Kom gjerne med hva slags ordning dere med private elbil i arbeid har på jobben  :laugh:
#2
Lading / Sv: Hjemmelader
mandag 10. september 2018, klokken 20:51
Så fantastiske dere er! Skal ta meg tid å lese gjennom svarene, og Google litt ved siden av :-)
#3
Lading / Hjemmelader
søndag 09. september 2018, klokken 23:46
Hei dere! Jeg tenker litt på å skaffe meg en hjemmelader, og for ei jente som aldri har vært særlig opptatt av bil møter jeg jo en rimelig ukjent jungel. Har en leaf fra 2014 og vet nada. Så, hvor begynner jeg? Tenker en lader med både fastkabel og plugg inn. Men hvilken lader? Og hva må jeg kunne formidle til elektriker som skal legge opp det her? Hvor mange amper trenger jeg i skapet osv osv osv? Om noen tar seg to min hadde jeg satt veldig pris på det! Har sett på lignende tråder, men blir så forvirret av fagspråket  :o
#4
Lading / Ang. Lading
tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:25
Hva er best for bilen, mtp lading?
Selger sa den burde lade så ofte som mulig. Helst stå i laderen hver gang man har mulighet. Jeg syns det virket litt merkelig. Jeg kjører ikke bilen tom ilp av en dag, så har til nå ladet annen hver dag. Hvordan gjør dere det?:-)
#5
Euroleaf / Sv: Dansk Leaf som selger sa var norsk
mandag 02. januar 2017, klokken 20:49
Skikkelig engasjement her, det liker jeg:-) For å gjøre rede for hvorfor jeg reagerte i det hele tatt: dame på 27 år, nada peiling på bil så gjorde litt søk på nett og snakket med venner/bekjente i forkant. Hva leser man da? Jo nettopp at man skal holde seg langt unna bruktimport. At man bør, om man vil føle seg litt ekstra trygg, handle direkte fra forhandler, og man skal forsikre seg om at bilen er norsk. Det står over alt hvor enn du leser rimelig mye negativt om brukt import og når du ikke har så mye kunnskap om nettop bil, må man kunne stole på at selger har det :-) Og ved spørsmål om jeg skulle heve kjøpet er rett og slett fordi jeg ble usikker på om jeg hadde gjort et dårlig kjøp. Man leser at brukt import er mye mindre verdt osv, og jeg har ikke 170k og bare slenge ut av vinduet :-) Men nå har jeg (ved hjelp av dere) funnet ut at bilen har nordiske spesifikasjoner, og at det kanskje ikke er verdens undergang med en danske. Så Bilen og jeg er venner vi. Venter fremdeles på dokumentasjonen fra selger, på at jeg har nybilgaranti.

#6
Euroleaf / Sv: Dansk Leaf som selger sa var norsk
fredag 30. desember 2016, klokken 12:21
Sitat fra: leafnor på fredag 30. desember 2016, klokken 11:24
Nedsenket i støtfanger, og dykker opp når det spyles:

Mest nyttig om en vil forbruke mye spylervæske. Rengjør lyktene også, men bruker mye spylervæske.

https://www.youtube.com/watch?v=zY1vqjW5yXA
tusen takk for at du tok deg tid til å svare!:-) var sånne der på min også!:-)
#7
Euroleaf / Sv: Dansk Leaf som selger sa var norsk
fredag 30. desember 2016, klokken 11:13
Sitat fra: Rep på fredag 30. desember 2016, klokken 09:37
Hei!
Kjøpte Leaf Acenta hos Nissan forhandler i Ski, importert frå Danmark gjennom Nissan Norge. Denne har norske spesifikasjoner med varme i ratt og spyledyser på lykter. Og norske garantier. Har din spyler på lykter foran så har den nordisk utstyr.
Hvordan ser de ut?:P
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk Leaf, budsjett 150k
torsdag 29. desember 2016, klokken 23:51
Sitat fra: leafnor på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:53
Den har nok batterivarme. Bor du slik at det blir -20 mange dager i strekk så kanskje du får bruk for den.
Og har du ikke, vil du neppe merke noe til det. Slå deg til ro med det, og kjør bilen.
Sitat fra: E_S på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:57
"Batterivarmeren" har praktisk talt ingen funksjon - den gir øøøørlite økt rekkevidde og raskere hurtiglading om det er -20 eller kaldere. Under normale forhold er den ikke engang aktiv, så det hadde jeg tatt med knusende ro og vel så det. :)

Så ikke dere hadde svart her:-)

Så det er ikke noe mer å bekymre seg for med Europa import, tror dere? Dansken er like grei som nordmannen? :-)
#9
Euroleaf / Dansk Leaf som selger sa var norsk
torsdag 29. desember 2016, klokken 23:47
Jeg kjøpte nylig en leaf Acenta hos Nissan forhandler. Brukt. Spurte om den var norsk og hadde nordiske spesifikasjoner og fikk ja. Prøvekjørte, ble forelsket og kjøpte bilen. Får reg.nr etc og finner ut på egenhånd at den er Europa importert fra Danmark. Ikke opplyst om i annonsen heller. Hva skal jeg tenke da a? Føler meg sånn halv-lurt egentlig, da de påstod den var norsk inntil jeg ga beskjed om noe annet. Jeg har ikke veldig peiling på bil, derfor jeg valgte å handle hos forhandler, nettopp for å ikke gå på en smell. Forhandler hadde kjøpt den med norsk garanti, altså nybilgaranti på 5 år, som de skulle sende meg dokumentasjon for på mandag som kommer. Jeg har også bedt de bekrefte at den har batterivarmepakke etc. Den har varme i seter vet jeg, men ikke sjekket varme i ratt. Hva hadde dere tenkt? Annulere kjøpet eller kan en dansk leaf være vel så bra?
Betalte drøye 170k for en 2014 mod som har gått 30.000 km. Trodde forøvrig Europa modellene gjerne var litt billigere enn de norske? Setter pris på alle svar :-)
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk Leaf, budsjett 150k
torsdag 29. desember 2016, klokken 21:23
Takk igjen for svar!:) Herlig å skrive med noen som har peiling!

Det hadde dessverre IKKE bilselgeren og da jeg kom hjem med bilen (rimelig fornøyd) og skulle logge meg på carwings var det først da jeg fikk vite at bilen er europamodel, importert fra Danmark. Den har varme i seter, ratt osv, men ikke fått svar fra selger om den har batterivarmepakke. Denne dama har ikke stort peiling på bil så valgte derfor å kjøpe hos Nissan forhandler for å ikke gå i noen felle. Selger la seg flat og beklaget, men nå stoler jeg ikke helt på om han vet hva han snakker om.

Noen tanker?

Betalte 170k, 2014 mod, Acenta, vanlig lader, 30.000 km, servicehistorikk fra Norge...
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Norsk Leaf, budsjett 150k
onsdag 28. desember 2016, klokken 17:54
Tusen takk for alle svar! :-) Da ble det en Nissan Leaf Acenta 2014mod :-) Gleder meg til å hente den hjem i morgen.

kort innpå: er det noen som lader sin hjemme i vanlig stikkkontakt 10 amp? Er det vi har den første måneden, før vi får oppdatert til 16 amp. Eller har de fleste egne ladere hjemme? :) Pris på slikt?
#12
Leaf 2010-2017 / Norsk Leaf, budsjett 150k
onsdag 14. desember 2016, klokken 21:51
Hei dere.

Bestemt oss for å kjøpe en brukt leaf. Vært inne på tanken om ny også, men er litt usikker. Er en Bil nr to, til levering i barnehagen og småturer ifb med jobb.

Får man en grei og trygg Nissan acenta for rundt 150.000,-? :-) Jobben min installerer egen lader til meg der, samt sponser 2500,- pr mnd (må skatte) for en liten logo på bilen :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA