Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 601
1
Eller Easee. Godt inn i kategorien villedende markedsføring og uklar prising spør du meg. Det står at de garanterer 20% rabatt, men det kan de ikke stå inne for slik prismodellen er lagt opp, og er egentlig umulig å måle, for de vet ikke når man ellers ville ladet, for eksempel med tidsplanlegging i bilen.

2
Model X / Sv: Frontvinduene går ikke ned
« på: I går kl. 21:25 »
I forbindelse med frost? I så fall helt vanlig at de fryser fast dessverre, det ble fast rutine å stikke et kredittkort ned mellom glasset og tetningen i bunn, og dra hele veien bort. Som regel nok til å løsne det.

3
Kjøpe elbil? / Sv: elbil med 'organ pedal'
« på: I går kl. 17:09 »
Tror kanskje temaet drukner litt i en dårlig tegning. Hvis konseptet bare er at du vil at den skal rotere om et punkt i gulvet i stedet for over fotbrønnen, så har vel alle BMWer hatt dette i flere titalls år? Selve pedalarmen er akkurat lik som tegning 1, men pedalen sitter fast i gulvet i andre enden, med en hengsle, og er også hengslet i armen som kommer fra oversiden. Så prinsippet blir at den beveges akkurat likt som om den gikk "ned" i gulvet slik tegning 2 viser, og som du ønsker. En bi-effekt er at eldre BMWer har hyppige problemer med knirkende gasspedaler på grunn av dette, silikonspray og WD-40 og andre glidemidler er hendig virkemiddel, så for min del har det vært mer til irritasjon enn glede.

Så svaret mitt er sjekk iX og iX3, tipper de har det likt.

4
Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.
Jeg spurte Tibber, og fikk dette til svar:

Vi garanterer at strømmen du forbruker til smartlading av elbilen din med en Easee lader i løpet av en måned skal være 20% rimeligere enn prisen du betaler for øvrig forbruk i hjemmet ditt. Det er da snittet vi snakker om. I utgangspunktet da er planen at smartlading skal gjøre dette for oss, slik at du sparer minst 20% ved at vi flytter ladingen til rimeligere tidspunkt. Dersom du ikke oppnår en besparelse på 20% så rabatterer vi bort resten :)

Dette blir også spesifisert på fakturaen, hvor forbruket til smartlading blir trukket ut som eget punkt.

Det er slik jeg har oppfattet det, ja, og da får man altså IKKE 20% rabatt på strømmen av å lade med Easee og Tibber.

Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.

5
Tesla SW og AP / Sv: Varsel om at kupétemperatur er oppnådd
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 20:10 »
Som skjermbildet viser så er den av... begge to får allikevel varslene nå for tiden.

6
Tesla SW og AP / Sv: Varsel om at kupétemperatur er oppnådd
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 19:17 »
Ja, men det kan være kjekt å kunne styre lyden fra baksetet, uten at det trenger å være mulig å styre lyden i fra baksetet på en helt annen bil. Eller sofaen. Eller noe. Slik det er i dag er det vel kun fjernstyring eller ikke.

7
Lading av Tesla / Sv: Ladekabel sitter bom fast
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:03 »
Har ikke prøvd den originale kabelen enda fordi jeg har ønsket å fremprovosere disse "låsingene" og lære meg hvorfor det skjer. Men jeg må nok forsøke den også etter hvert, og håper den kommuniserer bedre med bilen.
I mine øyne hadde det vært første steg i feilsøkingen. Funker det helt problemfritt med medfølgende kabel så har du svaret, da er det Renault-kabelen din som ikke er helt kompatibel med Teslaen. Så kan du jo sammenligne plassering av låsehull og lignende og kanskje fikse det selv.

8
Tesla SW og AP / Sv: FSD Beta for "vanlige" sjåfører
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 15:01 »
Med forbehold om at jeg ikke har kjørt med FSD eller siste versjonene av AP må jeg fortsatt si at Model S og X oppleves mer trygg og stabil på landevei/motorvei enn andre biler.
I S`en og X`en stolte jeg på bilen. Den gjorde ikke feil på landevei/motorvei og det var lett å se hva den klarer/ikke klarer.
Slik er det fortsatt, merker ingen forskjell fra Model X (AP2.5 og etterpå HW3, som jeg ikke merket noen effekt av), og Model Y som jeg har nå. Når man har lært de å kjenne så er de ekstremt trygge og stødige, og kjører nærmere menneskelig enn noen andre biler. Forutsetter da at man har skjønt at det er noen begrensninger der  man selv må gripe inn, som rundkjøringer og for eksempel ved møte av lastebil eller traktor på smal vei, gjerne uten midtstripe, eventuelt en lastebil som kommer over gulstripa i en høyresving, det ser jeg komme og tar over, og kutter heller litt innersving i stedet for å la bilen bråbremse. I tillegg er det fortsatt noe tendenser til å svinge inn i utvidelser av veien, for eksempel påkjøringsramper med dårlig merking, møteplasser eller "forbikjøringsfelt" på utsiden av der biler ofte står stille og skal til venstre.

Jeg har opplevd en uventet manøver fra Tesla på AP ÉN gang, og det var en eldre Model S loaner som prøvde å kollidere meg inn i møtende bil over en bakketopp med motsol. Tror faktisk det var AP1. Har kjørt der maaange ganger på AP med X og Y, og de har aldri gjort det samme. Det skal også særdeeeles heftig regnvær til før de begynner å bli utrygge og nappe litt i rattet, det er når man selv som menneske begynner å tenke at her begynner det å bli sketchy.

Når det gjelder samhandling så er det ikke så mye jeg kunne tenkt meg utover at AP burde tillatt å slå på blinklyset og la sjåføren svinge over i nabofeltet, uten å proterestere eller avbryte AP. Det er mange veier som ikke er registrert som flerfeltsveier med tillatt feltskifte på EAP/FSD, og det er plagsomt når man ferdes daglig på den type veier. Dette fungerer strålende på e-Niro og utallige andre biler, men den kjører som om den er dritings sammenlignet med Tesla, pingpong mellom linjene.

9
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:48 »
Havnet bak en Ioniq 5 i dag, og fikk av en eller annen grunn assosiasjoner til en bil og film jeg ikke har sett på sikkert 20 år - nemlig Subaruen til Jackie Chan i Cannonball run!  :laugh:

På tide å se den igjen, kjenner jeg.  8)

10
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:12 »
Veldig mye er til en viss grad subjektivt, også ergonomi og brukervennlighet, men er helt enig i at utvendig design ikke burde telle med overhodet. De kunne gjerne kommentert det, men ikke tatt med i scoringen.

Servicebehov/kostnader burde definitivt vært med når "beste bilkjøp" skal vurderes!

Stusser også på at de hyller Ioniq 5 som i en helt ny klasse hva gjelder hurtiglading. Greit at den klarer seg godt i sommertemperaturer, men den har ekstremt høyt forbruk og på 1000 km challenge var den til og med bak Model 3 standard range...

11
Kjøpe elbil? / Sv: elbil med 'organ pedal'
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 14:05 »
Nå er vel den animasjonen litt overdrevet, de fleste pedaler har en litt annen vinkel enn det som vises der. Man skyver ikke rett frem når den er litt nede.

Hvordan fungerer det med grus og sand og greier når pedalen kommer opp fra gulvet? Og matter?

12
Tesla SW og AP / Sv: Varsel om at kupétemperatur er oppnådd
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:22 »
Det er ett valg i APPen for det, under varsler (i allefall på Android).
Mulig den kom først med siste versjon av APPen ? - jeg har 4.3.0-766.
Et annet valg enn "klimakontroll fullført"?

13
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlerbil med plass til familie på 5 på lokale turer
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 11:21 »
Jeg ser at Kia e-Niro begynner å nærme seg 300k på bruktmarkedet nå. Den skulle vel innfri på det meste.
Støttes! En 2019 64 kWh e-Niro, har fortsatt 4-5 år garanti igjen. Kan budsjettet strekkes litt ville jeg vurdert Tesla Model 3 SR+, men ulempen med Model 3 er den dårlige bagasjeromsåpningen.

Bare pass på at det er en norsksolgt bil slik at du har det lave bagasjeromsgulvet.

e-Niro har også 100 kg taklast, så det er gode muligheter for en tungt lastet takboks.

210 km er ingen problem uansett forhold også MED takboks, og selv etter å ha kjørt til og fra jobb i 110 en sur vinterdag, og har hatt ladegrense på 90%, så har du mer enn nok igjen til turer på kvelden, uten panikklading.

Den har også så lavt strømforbruk og lader brukbart raskt, at den er veldig godt egnet på langturer. Og den har CCS, som er den europeiske standarden og tilgjengelig overalt. Også på Tesla sine ladestasjoner, dersom de blir åpnet for alle.

14
Model Y / Sv: Samme seter som i TM3?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 08:45 »
Budsjett er nå en ting, men den har jo så jææævla stygg front og!! Designet til BMW har blitt helt fullstendig krise for meg i det siste. X5 har jeg klart å tvinge meg selv til å like, X7 og 7-serien sine hvalrosstannyrer er helt krise, hva de så gjorde med i4/4-serie forstår jeg ingenting av, så pen som for eksempel forrige M4 var, og ender opp som det der... og ikke minst iX, helt ødelagt fra siden (spesielt bak) og i fronten. Jeg har kjøpt biler jeg ikke akkurat syns er fine før, som for eksempel Model X, men det meste av designet på X er som følge av aerodynamikk, og funksjonelt design får selvfølgelig kred hos en produktdesigner. På iX er det en haug detaljer som ikke har noe med aerodynamikk å gjøre, og jeg syns den er mye verre enn Model X! For eksempel kinesiske BYD Tang er mange ganger så pen som iX.  ::) Før jeg kjøpte Model X så hadde jeg X5, og en elektrisk X5 ville stått høyt på ønskelista, men vet ikke om jeg noen gang klarer å svelge det de har klart å sope sammen denne gangen. Har riktig nok vært inne og trykket litt i konfiguratoren, men blir uansett ingen bestilling med levering i 2023, da finner jeg heller en pent brukt i Tyskland. Men den må være svart og shadowline/chrome delete, for å skjule mest mulig detaljer.  :laugh:

Konklusjonen er uansett at du bør prøvesitte en Y og konkludere deretter.  :laugh:

15
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 08:27 »
Og den finnes i følge ham i 2 utgaver «sport og M sport».
Fordi det er det de heter i UK.  :P

Sider: [1] 2 3 ... 601