Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 681
1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
« på: I dag kl. 00:53 »
Svenskene har ikke helt samme måte å regne vekt/egenvekt på heller, har importert bil derfra og da var det et kjempetema hos Biltilsynet under registrering. Endte faktisk med at bilen ble kjørt på vekta (heldigvis). Vet det er en del svenske biler som har blitt nedregistrert på antall seter ved import til Norge nettopp pga det ikke er tilstrekkelig nyttelast igjen med tallene fra sverige. Og biltilsynet skal egentlig bruke vognkortet derfra som underlag. Det er drivstoff og væsker og fører osv som ikke oppgis som egenvekt i Norge, og da skjærer det seg for kontrollørene.

2
Er det for å få lenger kjørelengde at noen setter på mindre felg, helt ned til 18", ser jeg her?
Eller billigere dekk?
Utseende?
Komfort, støy, rekkevidde, pris og mindre sjanse for kantkjøring. De to eneste grunnene til store hjul er utseende og litt mer direkte følelse på rattet.

Ja, kjørte samme veistrekning, og flere ganger. Ganske grov asfalt og 70-80 kmt.

Etter all hallelujastemningen her av folk som har bestilt Performance, måtte jeg teste selv. Og har LR i bestilling, men den er utsatt så jeg kan få en P like raskt. Og ingen problem å bytte. Men det tror jeg ikke jeg gidder.

LR som jeg testet var i fra siste batch som kom til landet i mars. Tror ikke det er stor forskjell på disse og P fra Tyskland. Suveren aks på P selvsagt, tightere seter og deksel bak, men støyer mer på 21 tommere enn LR på 20.
Sjansen for at de er helt identisk isolert er nok veldig stor, så her snakker vi nok om forskjellen på 255 Michelin PS EV og 275 hva-nå-enn P leveres med i Norge.

3
Du har mest sannsynlig bil med MCU1 (Atom-varianten). De bruker litt energi når de står parkert, og spesielt hvis du åpnet appen for å sjekke status på bilen jevnt og trutt. Da sovner den ikke, og blir stående "på tomgang" og trekker en del energi på å holde systemene i gang og online mot serverne til Tesla.
Aktiver "Energy saving" i menyen, og la være å åpne appen når du ikke skal bruke bilen. Da skal den normalt sett sovne etter 30 minutter og forbli sovende frem til du åpner appen igjen eller låser opp bilen.

Stemmer.
Tusen takk.
Ulempen med energy saving er at bilen kan bruke lang tid på å våkne opp når du f.eks skal ut å kjøre. Type minutter.
Kan ellers også slå av "always connected", altså at den pinger nettet veldig sjeldent. Da får du heller ikke kontakt med bilen via app uten å vente flere minutter.
Good point, för mig är det värt att tappa lite ström för att få en bil som "startar" omedelbart. Useless att sitta som ett fån i bilen och vänta på att få köra...
Snakker firesifret beløp i året i standbyforbruk. Det er også slitasje på komponenter og bortkastet energibruk. Ganske elendig og unødvendig. For min del var det en irritasjon som var medvirkende til bilbytte. En av mange.

4
Åpning av en spesiell SuC er helt essensielt for meg, ettersom lademulighetene til hytta ellers er så dårlige (kø-kaos), så ja, det er per nå en forutsetning å ha tilgang på denne uansett hvilken bil jeg skal kjøre, og den nylige åpningen av akkurat denne SuCen har definitivt gjort det mer aktuelt å skifte. Jeg er nok fortsatt av den oppfatning at Tesla lager den beste elbilen for meg, den beste totalpakka, men på grunn av merkekjærlighet til BMW, så hadde jeg nå kjøpt en iX, om det ikke hadde vært for at den ser ut som en gigantisk bever. :-[ >:(

5
Bestilling og levering / Sv: Innleveringsestimat gått ut på tid
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 12:18 »
Har reservert/bestilt en del Teslaer, og kan ikke huske å ha fått valget om innbytte ved reservasjon/bestilling? Det har vært først når man går gjennom konfiguratoren, og den trenger man ikke fullføre lenge før utlevering. Men det er helt klart naturlig å gjøre det, så fort man kan - man føler det "henger" på en selv om en ikke gjør det.

6
Bestilling og levering / Sv: Innleveringsestimat gått ut på tid
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 11:11 »
Sitter i samme båt selv, fikk innbytteestimat tidligere i vår som gikk ut forrige uke. Måtte oppdatere km.stand, men venter på ny pris.
At Tesla Norge begynner litt vel tidlig å gi oss prisestimat i forhold til produksjon og utlevering av nybiler bør vel ikke gå utover oss kundene.
Det står ganske klart at det gjelder i 60 dager, og du velger selv når du ber om innbyttetilbud... men for all del, Tesla og informasjon, både om utlevering og annet, er bingo...

7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil 500-550k - kjøling i setene!
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 11:08 »
Kona er jo en mye mindre bil enn Polestar 2, så ville ikke forventet noe annet enn at den er trangere.

Ellers kan vel denne kanskje være greit å ha i bakhodet, avhengig av hvilket formål du har med bilen:

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283

Det triste er, at dersom du faktisk har behov for å kjøre på ferie med en familie på 4-5, så er det vel omtrent ingen alternativer med kjøling i setene og tilstrekkelig nyttelast i denne klassen. Kun Model Y har høyt nok, og leveres ikke med ventilerte seter. Men lav nyttelast er en god anledning til å bli kvitt kona på veien..  ;) :laugh:

8
Model S / Sv: Sig 2013 P85+
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 09:41 »
Hadde satt penger på at den der lekker... Lekker den ikke så skal den heller ikke synke sammen når den er parkert. Hvordan forklarte Tesla det, når de hevder det ikke er lekkasje?

Du skriver demperne, men det er luftfjærer, ikke dempere. Lekkasjen trenger heller ikke ligge i fjærene, det er koblinger, ventiler og rør/slanger som også kan lekke, men når det er sagt så er den vanligste feilen på luftfjærer (for alle bilmerker) slitasje på luftbelgen, og det kan lekke lite eller mye eller kun i visse posisjoner, avhengig av hvordan belgen ligger/er komprimert.

Enkleste måte å senke biler med luftfjærer er å sette på nye linker til høydesensoren, ja, enten justerbare eller fixed for en høyde. Ville uansett fått fikset feilen før jeg gjorde noe slikt. Du risikerer at kompressoren ryker til slutt.

9
Model 3 / Sv: Gratis servicemanualer i 1 år!
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 09:32 »
Takk for tips! Kan ikke se noe info om at det kommer noe ekstra kost etter et år.

Men det står:

Sitat
Gjeldende plan
Service and Repair Information
Utløper May 20, 2023 07:17 UTC

Ser at det er relativt godt med kurs tilgjengelig for tredjepart som ønsker å reparere på Tesla. Positivt!

Mye interessant for nørder inni der.

Sitat
February 19, 2022   SB-22-18-002
   0
   Update Vehicle Firmware to Correct EXV Operation
   Due to an unintended opening of the expansion valve (EXV), certain vehicles equipped with heat pump and operating firmware release 2021.44 through 2021.44.30.6 may, in certain conditions, experience limited or unavailable defrost performance as part of cabin heating loss. Inspect the firmware version installed in the vehicle, and if necessary, update to version 2021.44.30.7 or later.
   THERMAL MANAGEMENT
   Model 3,Model Y
Kan jo forklare noen av diskusjonene her inne.


Her var forklaringen på bulletinen som ble utført på min:

Sitat
Condition
Certain Giga Shanghai built Model 3 and Model Y vehicles might experience water condensation dripping from the
A/C low pressure pipe onto the A/C compressor HV harness connector.

Correction
Insulate the low pressure pipe at the A/C compressor, and install the harness connector cover.

Correction Description Correction Time
Install Harness Connector Cover S012118007 0.30
Insulate A/C Low Pressure Pipe and Install Harness Connector Cover S022118007 0.35
Det ligger også info der inne om hvordan de håndterer "salvage-titled" biler, altså gjenoppbygde kondemnerte biler. Selv etter HV-inspeksjon (utført av Tesla), så står følgende:

Sitat
Supercharging and/or “fast charging” through 3rd party chargers remains disabled.

Ganske vilt. Lurer på hva argumentet for det er... og om det hadde holdt i en rettssak i Norge. Men er vel ingen som gidder.

10
Model S / Sv: Batteriprosent faller når bil står parkert
« på: Fredag 20. Mai 2022, klokken 09:09 »
Always connected er et annet valg som kan bidra til søvn.

Har du tredjepartsapper som TeslaFi, Tibber eller lignende, tilkoblet kontoen din, så kan det ødelegge helt for søvnen.

11
Model Y / Sv: Hundebur i Model Y
« på: Torsdag 19. Mai 2022, klokken 22:21 »
...eller selge buret og kjøpe noe sånt  :D
For Model Y hundeavdelingen.no

Smart løsning og behagelig for hunden, men hvor mye jobb blir det å komme til i rommet under bagasjerommet?
Da er nok løsningen å dele iallfall den bakre gulvplata, og kanskje bare droppe det fremre rommet. Tipper at ny plate er relativt billig om man skulle ønske å selge med hel plate på et tidspunkt. Eventuelt enkelt å lage en kopi i kryssfinér eller MDF eller noe, og kle med sort høyttalerstoff fra Biltema eller lignende.

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
« på: Torsdag 19. Mai 2022, klokken 20:23 »
BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.
Ikke helt sammenlignbart da, på X5 måtte de faktisk gjøre en endring på bilen for å få 3500kg (ekstra oljekjøler, husker ikke om det var til motor eller automat).
Er klar over det, men ser ingenting i veien for at produsentene kunne gjort noe tilsvarende for nyttelast dersom de ville. 20k mer for 200 kg høyere tillatt totalvekt, kanskje noe lavere WLTP.

Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...

Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?

Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen? De kunne lett heller markedsført WLTP på standardspec? Tror de fleste heller ville hatt en bil med WLTP på rett under 500 km enn WLTP rett over, og kjøre ulovlig hver gang man er på ferie med familien, eller på guttetur til hytta. I praksis er rekkevidden lik enten den hadde vært oppgitt til det ene eller andre. Man tar ikke med mindre, man kjører bare ulovlig.

Jeg har bestilt ny Y i stedet for å vente på at Tesla ordner opp for eksisterende biler (flott om de gjør, men hadde ikke satt penger på at det skjer), men det utrolige per nå er at dersom man vil kjøre lovlig, så er det knapt alternativer i den klassen. Som jeg skrev lenger bak så var vi 485 kg hjem fra hytta i vinterferien. Det hadde betydd overvekt i EV6, Ioniq 5, tidlig Model Y, iX3, Mach-E, Enyaq, bZ4x, Solterra... og det var kun snakk om noen ski og en familie med tre barn der to av de er ganske små. Helt annen ball game med tenåringer.

13
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
« på: Torsdag 19. Mai 2022, klokken 20:04 »
Det spiller vel ingen rolle å vente, om man ikke har akutt behov for bilen?
Og det er vel blitt slik at om man endrer på konfigurasjonen av bilen, så får man dagens pris?
Fordi bilen ligger per nå så langt frem at det er bedre å gjøre som Tesla har ønsket, omgjøre bestillingen til en 5-seter, med fortsatt den betydelig reduserte prisen minus 25k til for 7-seteren, realisere gevinsten, som per i dag vel er 80-100k, og heller bestille den til fullpris om man faktisk fortsatt ønsker den, med moms, når den faktisk blir tilgjengelig. Pengene kan skape mer penger i mellomtiden, eller de kan råtne på en bankkonto til man betaler for en 7-seter når den kommer. Uansett har man sikret seg gevinsten og kan bruke den til hva en vil - i stedet for å vente på noe man ikke vet når kommer. Man kan også risikere at det blir fullpris på et tidspunkt, og at valget da vil stå mellom å ta ut en 5-seter med moms eller ingenting.

Får man ikke lenger gjort om til 5-seter med samme reduserte pris og avslag, så er det selvfølgelig ingen mening, men trodde alle hadde fått dette tilbudet?

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvorfor må moms sjokkinnføres?
« på: Torsdag 19. Mai 2022, klokken 15:51 »
Problemet er at man får alt på en gang, og ikke spesielt langt varsel. Det er jo ikke en spesielt gradvis innfasing.

Som tidligere foreslått av andre hadde en gradvis øking i mva-satsen på f.eks. 5% pr år vært en mye bedre måte å gjøre det på.

Om det ikke blir fritak for avgiftene for de som har signert kontrakt før dette kom tror jeg vi kommer til å se mange avbestillinger framover. Hvor mange er det som uten videre kan ta en sekssifret prisøkong over natta?
Hva mener du med alt på en gang? Det er kun på summen som overstiger 500 000,- man skal betale moms med dette forslaget. Hvis hodet henger med her, så må en opp i 900 000,- før momsbeløpet blir sekssifret. Selvfølgelig kan det hende man må legge ut momsen i mellomtiden, men det må jo kun bli svært kortvarig utlegg.

15
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
« på: Torsdag 19. Mai 2022, klokken 15:23 »
Skjønner ikke at dere gidder å holde på 7-seter reservasjon, iallfall ikke om den er bestilt til betydelig lavere pris enn i dag. Det vil mest sannsynlig dra ut til 2023 eller senere, og tilkomme moms også. Jeg hadde byttet i en 5-seter, i fargekombinasjonen som kan utleveres raskest, og om jeg ikke var interessert i 5-seteren så hadde jeg solgt den med fortjeneste med en gang. Så bestilt en 7-seter når det faktisk åpnes opp for det igjen, hvis den fortsatt er interessant. Da har man iallfall tatt profitten i mellomtiden, og forskjellen i leveringstid blir minimal om man sitter på en gammel reservasjon eller en ny.

Sider: [1] 2 3 ... 681