Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 518
1
Det finnes uoriginale klosser, men hva er du egentlig ute etter? Høyere kvalitet eller lavere pris enn originalt? Kjenner kun til den første... for eksempel fra RacingBrake.

2
Tesla SW og AP / Sv: Version 2021.4.6
« på: I går kl. 23:14 »
Bare å slap off. Jeg skal liksom ha "priority access" til software, og har fått iallfall to 2020-versjoner etter de første fikk 2021-utgaver, og er fortsatt på 2020. Men joda, får ofte versjoner tidlig også, så hvem vet. ;)

3
TAYCAN / Sv: Taycan Cross Turismo
« på: I går kl. 21:17 »
Håpet den skulle ende opp et hakk mer romslig, og med den berømmelige knaggen i hekken, men ser ikke ut som bønnene har blitt hørt. Kanskje jeg vinner 20 000,- igjen en av de nærmeste dagene.  :P

4
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 21:37 »
Må ellers nevne at selv om jeg har skistativ til hengerfestet på vår X, og elsker falkevingedørene med de enormt romslige åpningene og tak over når en skal ha barn inn og ut i regnet, så irriterer det fortsatt litt at det ikke er mulig å ha takboks.

5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 21:27 »
Jeg tror at det som går på kvalitet handler om tid på samlebåndet/produksjonslinja. Jeg tror de rett og slett ikke kan bruke mer tid på monteringsnøyaktighet uten at det går ut over produktiviteten. De fleste feilene jeg har sett har vært rene tullefeil, feil jeg er ganske sikker på at de har vært klar over. Altså justering av lykter, hjulvinkler, bagasjelokk og dører. Og i noen tilfeller lakkfeil som enten ikke er oppdaget etter lakkering eller kan ha oppstått under produksjon - de vet om de, men tar ikke kostnaden med å stoppe produksjonslinja for å bytte deler eller sende bilen tilbake i en manuell prosess. De tar en kalkulert risiko på at kunden aksepterer en del av feilene, og at noen må rettes av servicesenter. De spekulerer i at de har et såpass attraktivt produkt at kunden kommer tilbake allikevel. Og de har selvfølgelig statistikk på om kundene beholder Teslaen sin, kjøper enda en Tesla, eller kvitter seg med Teslaen. Foreløpig kan jeg tenke meg at alt tilsier at kundene er temmelig lojale.

Forøvrig så har det blitt nevnt her at Tesla ikke ønsker å være premium, og det er vel å dra det langt. De har selv vært helt klare på at de mener de konkurrerer med for eksempel BMW 3-serie i premium-segmentet - med Model 3...

6
Elbiler i media / Sv: Elbiler slått ut av sprengkulda.
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 18:45 »
Korte ledninger og kort tid, så går nok det fint... :) Skal jo bare få trykket på startknappen så DC-DC kicker inn og leverer ~14V.

Denne er på tilbud til 499,- med jevne mellomrom, ikke det dummeste man kan ha, funker både på el og fossil:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Eneste jeg savner er mulighet til å lade den i bilen, men den har 12V inngang, så det kan ordnes.

7
@leafnor, takk!! Denne hadde jeg oversett, off. :o
@rekorden, nå fikk jeg høre at de brukte EVSEn allikevel - den samme som vi bruker hjemme. Hun visste ikke hvor mange A sikringen var på, men skulle sjekke (som i praksis betyr at jeg bør huske å ta en titt neste gang vi er der, hehe).
Hvis det er en kurs/stikkontakt satt opp for elbillading de siste par-tre årene, så har det vært krav om maks 10A sikring denne tiden. I så fall helt naturlig at den ryker etter 30-40 minutter med for eksempel 13A...

8
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 18:35 »
Hehe.. kjører alltid på normal selv, og syns ikke det er flaut, selv om jeg liker sportslig kjøring. Syns heller at det er kunstige navn, for det innebærer ikke endring i utveksling såvidt jeg har klart å legge merke til, kun økt motstand.

9
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 15:59 »
... og iallfall på X er det MERKBAR forskjell i motstanden på rattet i de forskjellige settingene.

10
Model S / Sv: Heve TMS 75D med stålfjærer noen cm?
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 15:58 »
Har ikke erfaring med SPACCER, men det ser ut som noen helt simple avstandsringer for fjærene, så resultatet kommer nok an på demperne. Er det samme dempere som på biler med luftfjærer så kan du helt sikkert heve den innenfor det man får til med luftfjærer (ikke til very high, den får man ikke kjøre langt med), men du kan nok risikere å få trøbbel med Tesla ved en eventuell garantisak på understellskomponenter..

11
Audi e-tron / Sv: Bakluke åpner seg under kjøring
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:40 »
https://www.ebay.com/itm/For-Audi-A6L-A7-A8-E-tron-Q8-2019-Car-Key-Cover-Silicone-Remote-Key-Fob-Shell-/224030675834?_trksid=p2349624.m46890.l49292

Hva betaler man i "Venstres importavgift" på slikt om dagen ? Handlet mye på ebay før men bom stopp etter at de fjernet fritak under 350 kr....
Mye bedre å handle nå enn før. Ali og eBay fikser moms, og alt betales der og da, det blir riktig og en slipper å tenke på fortollingsgebyr og det er ikke slik at det blir en prisforskjell på 250-300,- kroner for en vare til 349,- og en til 351,-.

... men vi miljøengasjerte elbileiere handler vel ikke varer med flyfrakt fra Kina og USA?  :P ::)

12
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 12:24 »
Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".
Betaler ca. 6700,- for vår. Er i 30-åra og bor i Sandnes. Men har hatt den siden ny i nov 17, og det virker som prisene på forsikring har skutt til værs siden. Har riktig nok byttet forsikringsselskap på veien, men da var det til Tryg, som garanterte 10% lavere enn DNB, ifm NITO-avtalen.

Har forøvrig barn 5-10-13 selv, og ny type 7-seter X (levert fra slutten av nov 2017 i Norge). Veldig fleksibel løsning med tre barn. Mulighet til en eller to personer ekstra (også voksne), og som oftest når vi kjører på langtur sitter det to på midtrekka og en bakerst, med det andre setet nedlagt. Da har vi rimelig god bagasjeplass samtidig som det er avstand mellom barna. Handler vi mye på ferietur er det bare å legge flate begge bakerste setene og kjøre hjem med alle på midtrekka. Det går også fint tre voksne mannfolk på midtrekk, selv på langtur. Du kan også legge ned singelsetet på midtrekka, og høyre sete bakerst, for å få med lange gjenstander, og allikevel ha plass til fem personer. Mister den romslige og litt luksuriøse van-følelsen 6-seteren gir, men nye 7-seteren er mer fleksibel.

Men JA, jeg tror Model S fungerer veldig fint for en familie på fem. Den er litt irriterende lav i dørkarmen bak, men det er en romslig bil og veldig lastevennlig bagasjerom. Det er behov for hengerfeste som gjør S uaktuell for oss.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 10:46 »
Er det ikke like greit å slutte å mate trollet, ignorefunksjonen fungerer fortsatt:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

14
Model X / Er det lenger vandring på Raven enn tidligere, mtp. senking?
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 22:34 »
Har hatt AP2.5 X (sen 17) moderat senket (35-37 mm), og i høyde der hjulene begynner å sitte ok i hjulbuen, der den ikke lenger ser ut som den står på stylter, er det omtrent ikke vandring igjen på understellet, så det blir veldig stumpete. Er det noen som vet om Raven er bedre?

Bilde er med 20" Nokian piggfrie.

15
TAYCAN / Hurtigladefart vinter?
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 17:45 »
Noen Taycan-eiere som vil si noe om hvordan hurtigladingen oppleves i kulden som har vært? Noe redusert ladehastighet etter lang tids kjøring? Hvor lenge må man evt. kjøre før det ikke er noen betydelig reduksjon?

Sider: [1] 2 3 ... 518