Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 485
1
Før vi kjøpte elbil som hovedbil hadde vi den "faste" turen til østlandet, i X5. For en gangs skyld tok jeg tiden på stoppene samlet, og da mener jeg vi hadde 76 minutter stopp, fordelt på tre stopp (45 mil). Madammen kjørte samme tur med e-Golf 190 rett før eller etterpå, og brukte 83 minutter på lading. Dette brukte jeg som argument for meg selv, og med Model X-en er det ingen problemer å klare seg med mindre stopptid enn det der, men det har gått mer og mer opp for meg at det er ganske drittkjedelig å stoppe på de samme stedene hver gang, og like jævla kjedelig å finne et sted å pisse i Lyngdal hver eneste gang (alle som har vært der etter stengetid skjønner denne). Med X5en var det fint vær, så vi fant en benk ute og spiste medbragt mat i sola, og stoppet akkurat der det passet oss. Og vi slapp usikkerheten om det var ledige ladere og hvilken fart dritten ladet med. Og Shell tok mastercardet mitt uten diskusjon. Og hvis jeg ville kjøre til og fra hytta med kun 45 sekunders sprintpissing i veikanten, så kunne jeg det. Selvfølgelig kostet det mer i penger, og økonomien i elbilismen vår har vært kanon, men det er helt umulig å ikke innrømme at det har endret stoppfilosofien vår...

2
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: I går kl. 23:37 »
For å være ærlig så er jeg mest overrasket over hvor rask 911en er i den videoen der, Taycan går jo omtrent som ventet (0,1s bedre enn Model S på 1/4-mile). Spesielt at 911en tar Taycan Turbo S i alle hastigheter, helt fra bunn. Og bremsetesten avslørte at Taycan ikke blir noen 911-killer på bane, men det er den ekstra vekten elbilene sliter med..

https://youtu.be/l2ojCqhqGZ8

3
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
« på: I går kl. 22:18 »
AP2.5 kom på biler produsert fra slutten av september 2017 og utover... utlevering i Norge fra sent november. MCU2 kom vel derimot på biler produsert fra ca. mars 2018.

4
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
« på: I går kl. 22:15 »
Trodde det var neste uke, men det kan godt stemme, så lite biler som var på veien til jobb i dag, men uansett er det jo vanligvis fredagen etter jobb at det er høyest belastning, ikke mandagen etter at folk har hatt et par dager fri...?

5
Lading av Tesla / Sv: Ladekø på Tesla Superchargers
« på: I går kl. 18:16 »
Hvorfor er det så høy belastning i dag, egentlig? Skjønner mange har ferie altså, men fellesferien er ikke i gang, og det er mandag.. tok et screenshot i appen for halvannen time siden. Har aldri sett at alt har vært opptatt i Vikeså før. Har selv aldri stått i ladekø.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

6
Spørsmålet er ikke om det er bra eller dårlig, rett eller galt, om man får tid til å spise eller gjøre ærend man uansett skulle gjort, eller at man uansett må tømme blæra, spørsmålet er om man stopper lenger nå enn før.

7
Det virket som du knotet mye med mange ladesesjoner? Vi kjørte 29 mil med tung varehenger på onsdag, en 320x180cm Tysse med høye karmer. Last 1-1,5 tonn, så totalvekt på henger oppunder 2 tonn tenker jeg. 800m stigning. Vi ladet én gang (etter 16 mil), på CCS, fikk 42kW maks. Vi ladet mens vi spiste middag, men før desserten var bilen ladet nok til at jeg gikk ut og flyttet den. Ladetiden var 47 minutter og vi fikk 30,6kWh (snitt 39kWh). Så for vår del hadde forskjellen mellom 100 og 75 vært nøyaktig null minutter. Kunne ladet 15-20 minutter "gratis" senere også mens vi handlet, men droppet det siden vi hadde nok strøm til å nå frem.


Forbruk etter 25 mil, før vi startet på den store stigningen på slutten, var forøvrig 239Wh/km (da inkl. ca. 120 høydemeter opp).
Knotet og knotet, kunne ikke gjort noe annerledes annet enn å stå enda lenger på de to jeg stod på, men orket ikke vente lenger. Og forbruket ditt kan du bare glemme i godt driv over Brokke-Suleskard, der er det av og på gassen hver 50. meter i fem mil, på grunn av 90-graders svinger og smale veier. Første par milene var med snitt på 5-600Wh/km, og lite kom tilbake nedover, med velfungerende påløpsbrems på hengeren så stikker den av med energien som er lagret der. Plutselig hadde det vært positivt å ha en gammel henger mes slitte bremser..  :P

Men sier på ingen måte at jeg ikke kunne kjørt mer forsiktig og spart masse energi, men jeg syns det er driiitkjedelig, og det har ingen som helst interesse hos meg. Har prøvd å sparekjøre noen ganger, både fossilt og elektrisk, og det varer aldri lenge, hvis jeg ikke er tom for alternativer riktig nok. Og da sitter jeg og gremmes i en dyr bil med masse krefter, mens jeg venter på neste sving, og lurer på hva faen det er jeg driver med. "Nybrottsarbeidet" som elbilist er jeg visst ferdig med. Og argumentet om å stoppe for å spise er helt fjernt for oss/meg, det gjør vi svært sjelden, kun om vi må, vil heller frem dit vi skal, og spise mat der. Handlet under den ene stansen, men ellers var det ikke noe å handle eller spise. Og SuCen vi står oftest på (Bygland) er det ingenting å få tak i heller. I Lyngdal er vi som regel når alt er stengt, og Kjerlingland er det bare Circle K-mat. Det er de tre vi bruker hyppigst.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 18:04 »
Og, på denne turen så hadde altså forskjellen vært STOR med 100/LR vs 75, mens på helgeturen med hestehenger hadde den vært svært liten, for vi traff ganske optimalt på ladeområde der 75en var oppe i 130kW, og de andre laderne var 50 kW på forholdsvis høy soc, så om det er 40 eller 45 kW betyr ikke allverdens, og ikke minst, fikk aldri fylt opp batteripakka på grunn av begrensede lademuligheter, så klarte ikke starte med mer enn rundt 70% på hjemturen. 100/LR hadde startet med omtrent like få kWh på pakka som 75en. Og lignende problem har vi på hyttekjøring vintertid, MÅ lade når det ikke passer fordi det ikke er alternativer, og de suuuger strøm opp og ned til/fra skitrekket, opp mange hundre høydemeter på kaldt batteri, og ned uten regen.

Men er lost, vet ikke hva slags bil jeg skal kjøpe i stedet for X 7-seter. Bruker ikke penger på en ny X LR nå rett før jeg antar det kommer en facelift, og er egentlig fed up etter sikkert 15 verkstedsbesøk. Har ikke lyst på XC90. X5 og Cayenne i hybrider er kun 5-setere, og er redd iallfall sistnevnte blir litt liten.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 17:57 »
Ja nettopp, eller bare kjøpe en fossilbil, kjøre med takboks og den hengeren en vil, og gi faen i om den bruker 0,9 eller 1,2 liter på mila, ingen praktisk forskjell uansett.   :o

10
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 17:51 »
Og destinasjonslading er en utfordring selv med 400 km rekkevidde. Og så har du neppe 400 km på 20 minutter på et kaldt batteri. Og så har man hengerkjøring, varebiler, taxier osv. Alt vil over etterhvert...

11
Det kommer til å ende med at myndighetene må gripe inn i kaoset. Helt tragisk at bransjen ikke klarer få til noe bedre. Og det kommer sikkert til å legge krav på den ene som faktisk har fått til en smidig løsning også (Tesla).

12
Lading av Tesla / Sv: Bilferie med Tesla utenfor Norge.
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 12:59 »
Uten henger er det helt uproblematisk å kjøre på kun superchargere. Selv uten destinasjonslading.

Vi har ladet på noe annet to ganger i utlandet, noen minutter på en DC-lader og destinasjonslading type 2 på et feriesenter i DK, og det var e-On via den norske Easypark-appen. Relativt dyrt, men enkelt.

Hvis du har CCS-bil kan det sikkert være greit å ha bruker/kort/abonnement som virker med Ionity.

13
Model 3 / Sv: Er det ikke på tide med en bildetråd?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 12:51 »
Første bilen i tråden som ser naturlig ut på stylter..  :P

Hjelper ikke å hive fancy felger på biler som ikke har bakkekontakt. Og jo større felger, jo mer prekært blir det å få bort klaringen i hjulbuene! :)

14
Tesla / Sv: Kommer endelig MCU2 til oss med MCU1?
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 12:44 »
Tesla har halvert garantitiden ved bytte av MCU fra 4 år til 2 år (og 80.000 km til 40.000 km)...
Den er ment å vare lenger enn to år, så da er det fem års reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven, og betyr ingenting hva Tesla eventuelt måtte mene om garanti. Og for oss som er så "heldige" å ha hatt problemer med MCU, så blir reklamasjonsretten omtrent evigvarende.  :o

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 05. Juli 2020, klokken 09:10 »
Nei, for første ladestopp gikk på 97-99A, 32 kW... der skulle den hatt 40 om den hadde fått det den skulle, selv med chademo-adapter. Kunne ladet på Sinnes på vei opp også, det gjorde jeg samme rute med hestehengeren (var redd for å ikke nå over). CCS-bil det da, men samme problem og samme elendige 50kW ladere.

Og det blir for dumt å stoppe etter ni mils kjøring. Samme er det at jeg kunne kjørt Leaf eller Toyota-fart, men hva skal jeg med en dyr bil som går brukbart og trekker som et lokomotiv hvis jeg skal lunkekjøre? Da er hele moroa borte. Hadde poenget vært å kjøre absolutt billigst mulig, for å spare penger, så javel, da inngår man kompromisser, men jeg har ikke lyst til å inngå en haug med kompromisser. Da er moroa med en slik bil helt borte.

Inngår kompromiss hver gang man trenger noe av siste 15-20% også, for da er det både mindre power og lett å føle at man må slakke av for å nå frem.

Men finner egentlig ikke jeg erstatningsbil jeg vil ha heller. Hybrid Cayenne og X5 kommer ikke som 7-seter. XC90 gjør, men vil ha-faktoren er lav.

Sider: [1] 2 3 ... 485