Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 503
1
Nei. Du vil komme frem med varmt batteri. Og du vil ha hatt god lunk i det med 7kW lading uansett. Kan ikke forstå tempen skal ha vært et problem på den turen. Verken varme eller kulde.

2
Syns også 160k var for mye å betale for kun 25kWh ekstra. Hinsides kWh-pris, så liten tvil om at Tesla har hatt en enorm fortjeneste på 100. Og tror nok også kronetapet er minst på 75. Allikevel, det tok to år, så begynte jeg å angre litt på 75-valget på grunn av bruken vår som sikkert er litt i ytterkant, med lengre turer uten destinasjonslading, gjerne også med henger vinterstid. Altså gjøres det best med fossilbil, selv om 100 nok hadde redusert plagene noe, og i visse tilfeller unngått det. Langturer uten henger og med destinasjonslading er ikke problemet.

3
Dette er den kuleste hittil, filmet med drone! Ser for meg Model 3 robottaxi som de nye elsparkesyklene; står parkert vilkårlig rundt om kring midt i veien!
https://www.youtube.com/watch?v=iKlpCG367AE
Oioi, her er det tydeligvis en gadget jeg ikke har fått med meg. Ufattelig imponerende drone!! Mye mer enn FSD.. 😳 så sykt komplisert område med trær og kabler i luftstrekk. Vil ha! Sorry for OT.

4
Kia Niro EV / Sv: Sikkerhetsproblem ved lading av Kia?
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 18:46 »
Ganske åpenbart, men du kan iallfall unngå det ved å bruke en 1-fas ladekabel. Blir da begrenset til 7,2kW, men det duger for de fleste.. høres uansett ut som en feil Kia må gjøre tilbakekalling på, og fikse opp i.

5
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 18:41 »
Skal ikke ha for kaldt batteri når han har kjørt fra 96 til 38% i åtte plussgrader. Da er vår varm nok til å ta imot 130kW. Selv i range mode. Men ja, best svar får man ved å slå av klima helt når man skal sjekke noe sånt.

6
Model X / Sv: Normalt med over 400wh/km?
« på: ſøndag 25. Oktober 2020, klokken 17:58 »
Ja, men den er plagsomt treg med å få opp temp i kupéen uten, og det er irriterende for småturene, når man har blitt vant til varme fra første sekund. Virker som den er tregere på forvarming også.

Skulle ønske man bare kunne velge å disable batterivarming. Enten slik at den aldri gikk på før etter x antall kilometer, eller bare generelt slå den av.

7
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 22:23 »
Må legge til at jeg har noen ladinger som bare alltid er på 3x-tallet, og av en eller annen grunn ser det ut for å være Tritium/Fortum-ladere, hvis jeg ikke husker helt feil.

8
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 21:48 »
Fra juli i år, med lånebil fra Tesla og chademo-adapter, rett etter å ha plugget inn (startet på 8km), helt nede på 279V, 113A, godt 31kW bare, pga veldig lav spenning, ok amp allikevel:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Og her er med vår egen bil og chademo-adapter i 2018, før den ble oppgradert til CCS:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

9
Tesla / Sv: Vurderinger rundt Teslas programvare med hensyn til selvkjøring.
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 21:39 »
En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS. Du kan også mappe bilder av omgivelser, slik at AIen i bilen er bedre trent i å tolke tvilstilfeller/vanskelige situasjoner i et område. De kan også bruke omgivelsesbilder for å bestemme posisjon. Sånn sett er det fordel med nærhet til HQ.

Men foreløpig er det få lange videoer ute. Allerede nå er det tegn til feil og svikt, ikke uhåndterlig, men nok til at dette foreløpig ser ut som gimmick.

Jeg var ganske oppglødd høsten 2016, men FSD jeg betalte for dukket aldri opp. Nå 4 år etter fikser bilen mer enn den gang, men fortsatt ikke med en kvalitet som gjør at du kan lukke øynene. Jeg hopper ikke på det hype-toget igjen ass...
En av grunnfilosofiene i Tesla sin AP er visst nok at bilen kjører alle veier som om den aldri hadde kjørt de før. Ingen områder/koordinater er hardcodet, det er opplæringen i objektgjenkjenning som skal ta seg av alt, alt identifiseres som om det var første gang, avhengig av "regelsett"..

10
Lading av Tesla / Sv: Chademo vs CSS upgrade - ladekurver
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 17:55 »
Fant ikke så mye bilder/screenshots annet enn av supercharging, men hadde iallfall dette av ICU fra 2019 en gang. På laderen vist på bildet.

Dette er nok med CCS-adapter, og sikkert klima på, men har ikke opplevd noen forskjell på chademo eller CCS. Men det finnes noen ladere der ute som fungerer elendig med begge deler. Sjelden over 100A.

11
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 12:57 »
Rart IC viser "haugevis" med lyssignal, men klarer foreløpig ikke visualisere fartsgrenseskilt.
Må ha MCU2 for å vise disse. Samme med markeringer i veibanen.
Men STOP-skilt vises av en eller annen merkelig grunn.
Nettopp, så hva er grunnen til at den ikke skulle kunne vise fartsskilt og kjegler? Handler nok bare om vilje/ressursbruk mtp ICU1..

12
Tesla SW og AP / Sv: Nettleser erfaringer (virker ikke)
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 12:55 »
Burde egentlig være årsak nok til reklamasjon. Men de fleste velger bare å irritere seg litt og så gi faen. Hadde det blitt heftig nok press ville nok Tesla blitt tvunget til prisavslag eller MCU2-oppgradering her i Norge.

13
Model X / Sv: Normalt med over 400wh/km?
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 23:56 »
Den av og til litt plagsomme bieffekten er litt redusert effekt på klima også.

14
Model X / Sv: Normalt med over 400wh/km?
« på: Onsdag 21. Oktober 2020, klokken 20:45 »
Har kjørt en del i sommer med min p100d. 20", og ligget rundt 230wh/km. På gode dager under 200.
I dag viste snittforbruket siste 50km hele 405wh/km, som jo er en del mer enn teslabjørn registrerte i sin vintertest av tmx, og hos oss er det jo fortsatt plussgrader og bart på veien.

Hvor mye har dere andre i forbruk?
6kW batterivarmer, 6kW kupévarmer, evt 6kW til hvis du har tredje seterad (dobbel klima), så når batteriet er under en gitt temp starter batterivarming umiddelbart, og totalt, med kald kupe også, blir det hinsides med strøm. Battvarm gir god mening for langtur, men for småturer er det direkte bortkastet energi. Jeg kjører i range mode nå for å unngå det der.

15
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 18:50 »
At plastikksetene (PU) rangeres over "tekstilsetene" til Tesla handler kun om hva de utseendemessig utgir seg for å være, for "delskinn" (eller "delplast" om man vil) er bedre på alt utenom rengjøring. Men for all del, vil anta at polyurethan har mindre miljøbelastning enn ekte skinn, så sånn sett er det vel positivt. Syns uansett tiden har kommet for litt mer valgmuligheter, iallfall på S og X. Kanskje småting som headup, noen nye farger og andre småting kunne gitt et lite salgsboost igjen.

Sider: [1] 2 3 ... 503