Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - gr

Sider: [1] 2 3 ... 454
1
Hadde ikke datagrunnlag med ny software annet enn fra 12 til 71 % (så spesielt det første punktet på 12 % er veldig usikkert, vil tippe den hadde vært høyere oppe om jeg startet på lavere SoC), men lagde en sammenligning med slik ladekurven min var fra bilen var ny i nov. 17, og samme bil nå med 2020-software (på sw-oppdatert SuC v2).

 [ You are not allowed to view attachments ]

2
For å dra noen løs betyr det ikke så mye om det er elastisk eller ikke, for da er det bare å taue noen meter så er det gjort. Elastisk har mest hensikt når du skal taue langs veien og unngå at det havner under hjulene på bilen du tauer i nedoverbakker og inn mot kryss/rundkjøringer. Det kan være fordel med litt lengde når du skal trekke noen løs, men i noen tilfeller (typisk utforkjøring) må det være kort for å få riktig vinkel, slik at du ikke bare trekker bilen nedi grøfta. Har du langt slepetau og hengerfeste går det da greit å slå det dobbelt. Slepetau med kroker fungerer fint både i slepeøye og rundt hengerfeste, mens med løkke må du ha sjakler i en eller begge ender, avhengig av slepeøyer/krok osv. Begge deler funker både med slepeøye og hengerfeste.

Har tauet en BMW (som også hadde et tonn henger bak) opp en isete bakke med en velbrukt 2000 kg elastisk stropp uten at det var noe problem, så er ikke spesielt bekymret for bruddstyrken...

3
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: I dag kl. 09:53 »
Ganske spesielt at det er noen som ikke eier bilen som over måneder bruker så mye energi på å fortelle hvor drit bilen er, og at den ikke er verdt pengene. Jeg tror fortsatt vi får igjen pengene vi ga for et år siden, dersom vi selger nå, men det hjelper lite når det ikke finnes noe like bra å få kjøpt.

Har fulgt med på finn + oversikter over kommende biler, og med mindre man kan klare seg uten bil en god stund er det ikke mange gode alternativer til e-Niro:
- Tesla3 koster en god del mer
- e-Tron, iPace og Tesla X koster enda mer (og sistnevnte har ikke mulighet for takstativ)
- Kona og Ampera er for små
- Leaf har en klump ved benplassen i baksetet, samt elendig kapasitet på taklast
Andre alternativer?
Jeg vil påstå at den eneste egentlig klare konkurrenten til e-Niro er Soul, fra samme merke, men den er ikke for alle. Leaf gir også mye av de samme egenskapene, men faller gjennom på effektivitet og ladehastighet. Jeg hadde aldri kjørt Leaf før i høst, da vi fikk den som lånebil i fem uker, og ble sjokkskadet etter en "langtur". Den er romslig, men teknisk er den veldig langt bak Niroen.

Samme hvordan man vrir og vender på det, så er Niroen en av de mest effektive og praktiske bilene på markedet i dag. Og foreløpig er det også begrenset med ladere raskere enn 50 kW, og på grunn av det lave forbruket er det da kun Model 3 og Kona som kan konkurrere på kombinasjonen rekkevidde/ladehastighet, og av de tre har e-Niroen det desidert mest praktiske formatet, og 100 kg taklast på toppen.

4
Evig diskusjon med 6 vs 7 og 75 vs 100, og det har vel egentlig bare bevist at alle variantene har sitt marked, så man må bare finne ut hvor man selv står. 6-seteren oppleves luksuriøs og lekker når man åpner dørene og går inn, men for oss faller den gjennom på lastesikring, og gir oss plassproblem når vi skal ha med mye bagasje, fordi vi er fem stykker, og dermed MÅ bruke det ene setet på tredje seterad, mens med 7-seteren kan vi da velge å plassere alle i midtrekka. Forøvrig er midtrekka så stor at det er null problem med tre voksne der (eller en voksen mellom to barn, for husfreden). Begge de siste to sommerne har vi startet med en unge på hver side på midtrekka, og eldstemann bakerst, der han trives godt, og etterhvert som bilen har blitt fylt opp av handling og dårligere og dårligere pakking, så har vi lagt ned bakerste setet. ;) Har vi hatt behov for lange ting i bilen har vi lagt ned det single setet på midtrekka og tatt opp det ene bakerst, og har da plass til fem personer PLUSS 40 m2 parkett eller 100 ski om du så vil. Det går ikke i den gamle 7-seteren, og er ikke optimalt i 6-seteren (fordi du ikke har "gulv" mellom setene). Ser absolutt utfordring med 7-seteren dersom man må ha et bakovervendt barnesete på hver side i midtrekka, men utenom det er det den mest fleksible konfigurasjonen.

75 vs 100 - vi har kjørt mye langtur på sommerferie med 75, og det er ingen som helst problem, med små barn ender vi med å stoppe oftere enn bilen krever, og vi har kjørt helt utelukkende på SuC i to uker på tur, ingen behov for å stresse med overnattingslading osv. 40-50 mils turer øst-vest er uproblematiske, for der har vi alltid lading i begge ender, og en kort påfyll underveis fungerer bra, igjen venter bilen som oftest på oss, ikke motsatt. Hytteturene vår derimot, der er det plagsomt, fordi vi har 28 mil i vintervær, ingen lading på destinasjon og SuC ligger kun fire mil fra destinasjon, så vi avslutter turen opp med å lade lenge og starter turen ned med å lade lenge (kald batteripakke!). Det har begynt å tære på tålmodigheten min. Har CCS også, men hjelper ikke så mye når det kun er 50 kW til gjengelig. 100 hadde hjulpet noe (og sikkert 19" i tillegg), men klarer ikke se at den/det hadde løst problemet, så jeg jobber med å overbevise meg selv om at vi bare får leve med det...

MCU1 vs MCU2, "kjekt å ha", men for min del ingen partypooper. Savner ikke spill eller Netflix, og etter en periode med mye bugs etter ny sw (hakking i spotify f.eks.) så har MCU1 vært stabil lenge, og vi opplever ingen problemer. Den får alle oppdateringer med unntak av spill/netflix.

Personlig ville jeg ikke vurdert eldre bil enn AP2.5 (registrert tidligst sent i november 2017) på grunn av dashcam og mange endringer, for eksempel nedleggbar 7-seter. På et tidspunkt før det er det også enorm forskjell i kvalitetsfølelsen når fremdørene lukkes, de eldre bilene har et skarpt smell, mens vår er mye mer dempet.

5
Audi e-tron / Sv: Feil ved hurtiglading
« på: I går kl. 19:47 »
Kan jeg gjøre noe (utover å kjøre vanlig) for å øke batteritemp? Ta noen drag i S modus feks..?

Du skal kjøre rimelig gris over tid for at dette skal ha noe nytteeffekt :)
Blir svært lite vitenskapelig, men har flere ganger tatt kanskje 10 maksdrag fra 60 til 100 med påfølgende maks regen, for å få bort regen-limit før jeg kommer inn på hurtiglader ganske kort tid etter avgang med kaldt batteri (når jeg må lade mye/lenge), sikkert ikke det lureste å gjøre for levetiden til batteripakka, men det ser tilsynelatende ut for å funke. Tviler ikke på at så høye effektuttak gir varmeutvikling rimelig kjapt. Fordelen er at den varmeutviklingen kommer innenfra cellene, i stedet for fra kjølevæska...

6
Jeg har x-box med plass til 2.1m lange ski. Bakluka åpnes fint, og lys, skilt og ryggekamera er ikke tildekket. Bredden er 2,5cm mer enn bilen på hver side, så fullt lovlig (regelen er mak 15 cm på hver side), og med speilene ute så er den uansett smalere. Plass til 4 banankasser av den litt mindre typen (økologiske bananer), samt ennå mange ski. I tillegg kan man jo surre diverse oppå.
Eneste ørlille irritasjon er evt at parkeringshjelp-feil lyser hvis man ikke aktiverer hengermodus, men med hengermodus fungerer jo ikke autopilot etc. I tillegg får man ikke hjelp av avstandsmålerne ved rygging, og man må temmelig nærme dersom superlader ikke er side-montert.

Ja, rent praktisk ser X box bra ut, men den ser bare så innih*lvetes j*vlig ut at foreløpig har jeg ikke klart å tvinge meg selv til å trykke kode+klar.  :P

Kanskje hakket bedre enn takboks på kroken, men...

7
Litt OT her. Backspace XT ser fin ut, men den er vel ikke lang nok til ski? Har iallfall utelukket den av den grunn.. og er den lav nok til at luka går opp uten å vippe den bakover, eller må den vippes først? I så fall er det bare spørsmål om tid før den slår borti. Skistativet jeg har på kroken er akkurat lavt nok til at luka går over, så det er sjelden behov for å vippe det ned.

8
Lading av Tesla / Sv: Problemer med å få ladet
« på: I går kl. 12:16 »
230/sqrt(3) = 132,7

... så ja, ~130 er normalt og riktig.

9
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
« på: I går kl. 10:42 »
Du bør spørre installatøren som skal stå ansvarlig for anlegget ditt om hva slags kabel du skal bruke for at han skal være villig til å godkjenne det...

Jeg hadde gått for Powerflex eller TFXP MR-Flex, så sant installatør vil godkjenne det. Da kan du sikkert gå ned til 10mm2. Mye mer fleksibel, lettere å trekke, kan bli billigere også hvis du kan gå ned en dimensjon (PVC-kappe, tåler 90 grader kontinuerlig, 250 grader i 5 sek). Kan legges i jord eller rør, inne eller ute. Eneste "ulempen" er at de er mangetrådet, så du må bruke nite. Har selv 6mm2 på ca. 20-25 meter 32A 3-fas IT.

10
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
« på: I går kl. 10:20 »
Hatt ladekabelen under bagasjerommet i seks år på min plugin. Det der er virkelig enkelt å komme seg rundt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ja, er like trivelig hver gang man har pakket bilen for ferie, og er godt fornøyd med å ha fått tetrisen til å gå opp, og finner ut at ladekabelen ligger under bagasjeromsgulvet, som gjør at man må endevende alt.  8)

11
Hvis denne er ekte så er det nesten for godt til å være sant. Grunnleggeren av folkeopprøret som har vært ute med sin kildekritiske sans...  :o


12
At oljebransjen vil tape på et såkalt grønt skifte forsvarer ikke bruk av svindelmetoder for å fremme "global oppvarming" og CO2-alarm. Tenker først og fremst på hockeystick-saken med Michael Mann.

Det lenge påståtte 97% konsensus for CO2=farlig er jo også svindel. Disse "tusenvis av forskerne som har konkludert" er jo rett og slett ikke der. Talltriksing. Det viser seg at det bare er en ørliten brøkdel igjen (hvem betaler dem?)

Hvorfor skal vi godta svindel for å fremme avgifter samt avgiftslette for elektiske kjøretøyer med digre batteribanker når det hele er lureri?

Og hvorfor ignoreres det hele tiden at Kina, India osv driter fullstendig i dette?

Må bare si tusen takk til Amundsen og Facebook-gruppa for å ta et oppgjør med "redd kloden" og Gretatullet mm.
Dette vedlegget gjelder omtrent hele "Folkeopprøret mot klimahysteri.".

13
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til Elbil
« på: I går kl. 09:58 »
Jeg ser at Zoe fortsatt får pepper her inne, og da helst av folk som aldri har hatt Zoe selv og dermed ikke vet hva de snakker om. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, ber TS om unnskyldning for avsporingen og avstår fra videre kommentarer i denne tråden.
Har kjørt en ZE40 en god del, fra den var ny, i godt regnvær drypper det vann inn fra skråen på begge fremdørene, den kan ikke lade på IT-nett uten trafo, den kan ikke DC-lade (ja, vet at den 50 kan det, men i Motors test fikk de ikke i nærheten av ladefart som kan kalles hurtiglading), setevarmeknappene er det ingen som finner uten at jeg forteller hvor de er, og selv når man vet hvor de er, så er det like forvirrende hvilken vei man skal snurre på den hver gang, og når de er på er lyset i instrumentpanelet så sterkt at det er plagsomt, det er ingen gode steder å sette flasker uten at de velter, den har ikke høydejustering av fremseter, og er man mann i normalhøyde og sitter i passasjersetet, så ser man rett inn i overgangen mellom visket og uvisket flate på frontruta, så når ruta er skitten ser man i praksis ikke en dritt forover. At de ikke engang har gjort et forsøk på å presse den nye ladeklumpen på 13 kg inn under panseret på norske biler viser hvor lite de bryr seg om det norske markedet.

Den er et greit fremkomstmiddel for småkjøring, men ikke noe mer. e-Golf er ingen god elbil, men det er iallfall en ganske grei bil å befinne seg inni.

14
Lading av Tesla / Sv: Problemer med å få ladet
« på: I går kl. 08:58 »
Spenningen bilen viser under lading er med spenningsfallet under belastning, og bilen har en eller annen logikk som skal forhindre brann/skader når den detekterer høyt spenningsfall. 225 til 217 er ikke så ille under belastning, men faller den helt til 208 så er det mye. Uansett merkelig om det skulle være samme problem hos både deg og naboer, siden spenningsfall kan komme an på lengde fra skap/fordeling, tverrsnitt osv., og om det var overbelastning i nettet, så skulle det normalt iallfall alltid ha fungert fint sen kveld/natt.

15
Audi e-tron / Sv: Dårlige baklykter på Audi??
« på: I går kl. 08:46 »
OK, da ser jeg feil på bildet da. ;)
Bildet er tatt fra siden av bilen, det er bakskjermen som ligger tett innpå der, bakluka ser ut for å ha god klaring på bildet iallfall.

Men, de tette pasningene er en uting på VAG, ser fint ut, men de skal være så tette at de gir seg selv problemer. På en Audi jeg hadde for noen år siden klarte de til og med å skylde på at omfattende rustskader på bakluka var på grunn av gnisseskader fra baklyktene, og at det derfor ikke var en reklamasjon/garantisak. Som om det var jeg som hadde montert de...  :o

(og så viste det seg uansett at det ikke var lyktene som var hovedproblemet, rusten kom "innenfra")

Sider: [1] 2 3 ... 454