BMW X5 kunne man en periode bestille med oppgradert hengervekt, fra 2700 kg til 3500 kg. Betalt ekstrautstyr. Her kunne bilprodusentene til og med funnet mulighet til å tjene mer penger. Selge samme bil, men med 200 kg ekstra nyttelast.
Ikke helt sammenlignbart da, på X5 måtte de faktisk gjøre en endring på bilen for å få 3500kg (ekstra oljekjøler, husker ikke om det var til motor eller automat).
Er klar over det, men ser ingenting i veien for at produsentene kunne gjort noe tilsvarende for nyttelast dersom de ville. 20k mer for 200 kg høyere tillatt totalvekt, kanskje noe lavere WLTP.
Det er som du sier geear,kjøper heller ikke teorien til Turf...
Så hvorfor begrenset de nyttelast i Europa når den allerede hadde fått høyere nyttelast i USA?
Tviler på at de stikker fingeren i været og velger en bare for morro skyld.
Situasjonen med Y fremstår fortsatt som en dokumentfeil for min del. Ingen har påvist forskjeller så langt, tillatt akselvekt er lik før og etter, nå gir den mening, det gjorde den ikke før, da var den syyykt mye over tillatt totalvekt kontra alt annet fra Tesla. Hvor mye utgjør de kiloene ekstra på WLTP-syklusen? De kunne lett heller markedsført WLTP på standardspec? Tror de fleste heller ville hatt en bil med WLTP på rett under 500 km enn WLTP rett over, og kjøre ulovlig hver gang man er på ferie med familien, eller på guttetur til hytta. I praksis er rekkevidden lik enten den hadde vært oppgitt til det ene eller andre. Man tar ikke med mindre, man kjører bare ulovlig.
Jeg har bestilt ny Y i stedet for å vente på at Tesla ordner opp for eksisterende biler (flott om de gjør, men hadde ikke satt penger på at det skjer), men det utrolige per nå er at dersom man vil kjøre lovlig, så er det knapt alternativer i den klassen. Som jeg skrev lenger bak så var vi 485 kg hjem fra hytta i vinterferien. Det hadde betydd overvekt i EV6, Ioniq 5, tidlig Model Y, iX3, Mach-E, Enyaq, bZ4x, Solterra... og det var kun snakk om noen ski og en familie med tre barn der to av de er ganske små. Helt annen ball game med tenåringer.