Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Enlace

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
torsdag 17. mars 2022, klokken 13:10
Fikk solgt min P45 Hyundai meget raskt. Tapte kr. 1400 totalt. Bestilte samme dag TMY SORT, 19" dekk. Vinterhjul etc. Det ble kr. 583 000 all. Ink. Kr 40 000 mer en hva jeg fikk for Hyundaien som var kjørt ca. 4000 km. Hadde rekkevidde vært bra på vinter hadde jeg beholdt, men den skuffet stort. Nå får jeg km 565 på sommer og ca. 450 på vinter. Det blir en forskjell på ca. 10 mil året rundt. De som kjøper 2022 mod av Hyundai får forvarming av batter og større batteri og bedre kjørelengde.
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Salg av Hyundai Ioniq 5
mandag 28. februar 2022, klokken 12:16
Hvorfor vente, jeg har lagt ut min bil Project 45, med originale sommer og vinterdekk, matter foran og bak, km. 4400,.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=249714583
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
søndag 06. februar 2022, klokken 13:45
Hyundai i Norge vil ikke fortelle det da det er opptatt av å selge lagervare. Bilen som alltid har vært levert med stort batteri i USA vil bli levert med nytt batteri fra og med i år.

Kilde: https://insideevs.com/news/544736/hyundai-ioniq5-bigger-battery-globally/
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
søndag 06. februar 2022, klokken 13:06
Mitt mål med elbil er ha en kjørelengde på ca. 40 mil om vinteren, noe jeg trodde Hyundai I5 skulle klare, blant annet basert på begrenset energi tap vinter for Hyundai Kona som i NAF test gav 404,4 km. vinter (delvis snø og slaps samt opp til  - 4 grader) med sitt 60 Kwh batteri.

Kjørte test, lørdag 5.februar med vår Project 45, fulladet batteri og varm bil, anslått kjørelengde i bil 303 km (mye kort kjøring med full varme i Oslo siste tiden). To personer i bilen, totalt ca 150 kg. Utetempratur på turen  var i gjennomsnitt - 3 C, ingen snø og relativt bare veier. Hele turen på eco nivå, vinterdekk uten pigg, gjennomsnitt hastighet ca. 68 km. Ekeberg, Oslo til Leira i Valdres. 186 x 2 = 372 km.

Målet var tur retur uten lading. Bilen som har gått snaut 4000 km. har denne uken vært 5 virkedager hos Mobile for oppdateringer, jeg hadde derfor visse forventninger til at den var blitt optimalisert. Snakket med en på verkstedet som at at det var utfordringer med forvarming av batteri.

Det viste seg umulig å kjøre strekningen uten landing. Bilen leverte ca. 347 km (kjørte ikke tom, men ladet ved Hole i nærheten av Hønefoss, og trakk fra de Kwh).

Det tilsvarer ganske nøyaktig det min Opel Ampera E presterte under omtrent tilnærmet like forhold for tre år siden med sitt effektive 58 Kwh batteri, Wltp 423 km. Opelen med sitt mindre batteri regenerte betydelig bedre fra Valdres mot Oslo og var nok av årsaken til kjørelengden.

Min forrige bil, Tesla mod 3 LR med 4x4 (2019 uten varmepumpe)kjørte tur retur og fortsatt hadde bra med effekt igjen.

I5 skulle vært levert med samme batteri som i Kia EV6 fra begynnelsen av, 77,4 netto, noe den framover vil bli levert med i Europa og har blitt levert med  på alle i USA. Da vil den kunne strekke seg mot 40 mil om vinteren.

Ser at Tesla er i ferd med å levere nye Mod Y i USA med 4680 celler som gir en kapasitetsøkning på 16%. Det betyr Hyundai med 77,4 kwh batteri vil bli grust av Mod Y for evig og alltid når det gjelder kjørelengde. Antall levering Europa trolig siste kvartal i år.

Selger derfor min P45 med lakkforsegling, sort met, hengerfeste og matter foran og bak asap. Det blir som den enkelte kanskje har forstått Tesla mod Y etterhvert, så får det bli en hybridbil så lenge.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
onsdag 02. februar 2022, klokken 16:18
Ferdig med diskusjonen, ser også at forbruket er betydelig høyere på "harrytur" i forhold til Tesla mod 3, men det er vel sikkert ikke heller ikke tema med harrytur for dere! Adios.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
onsdag 02. februar 2022, klokken 15:56
Vel uansett hvordan det vris så kan du kjøre 82 km. lengre med mod. Y eller mer om vinter. Den vil koste ca. kr. 50 000 mer med omtrent samme utstyr.

Jeg synes at maks 369 km. på vinter er for kort. Når ladekapasitet er betydelig dårlige på vinter teller det selvsagt negativt samt mangel på ladenettverk.

Den enkelte får vurdere, følg med og gjør et kupp på en meget pent brukt Project 45 med hengerfeste, lakkbeskyttelse og matter samt originale sommer og vinterdekk i løpet av relativt kort tid!  Ser at mod. Y kommer på i overkant av kr. 600 000,-.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
onsdag 02. februar 2022, klokken 15:14
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:50
Teslaen kompenserer ikke for utetemp når den beregner kjørelengde da, den bruker bare et fast tall i forhold til batteriprosent.. den taper prosentvis like mye i kulda som bilen din (ca 15% i følge Motors vintertest).

I testen i motor har bilen en kjørelengde på 369 km. Det er oppgitt hos importør 460 km. Det er 91 km kortere enn hva som er oppgitt WLTP. Hvordan får du det til å bli ca. 15%? Det blir da ca. 20%.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
onsdag 02. februar 2022, klokken 12:34
Etter og ha hatt min Project 45 siden juli og kjørt den ca. 4 000 km har jeg bestemt meg for å kvitte med med den så snart som mulig. Årsaken er kjørelengde/ batterikapasistet. I dag med minus 6 forvarmet jeg den mens den står på hjemmeladning ca. 5 minutter, resultat batteri på 97% og stipulert kjørelengde under 300 km.

Min sønn som kjørte meg til bilen i sin Tesla mod. 3 LR som trekker på alle fire og som han kjøpte av meg i sommer hadde 65% batterikapasitet og kjørelengde på 313 km.

Ingen oppdateringer over the air. Ingen forvarming av batteri og en redusert kjørelengde på over 20% vinter gir en faktisk kjørelengde med moderat kjøring og 20 grader i bilen under 30 mil. 

Det blir derfor Tesla mod Y og aldri mer Hyundai.

En annen sak. Hadde min Tesla inne på verksted to ganger i løpet av drøyt to år. Det var bagatellmessige forhold og ble løst i løpet av kort tid. Har nylig hatt Hyundaien hos Mobile i Oslo for oppdateringer det tok 5 virkedager! leverte den på onsdag og fikk den tilbake onsdag uken etter.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
tirsdag 14. september 2021, klokken 21:02
Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 26. april 2021, klokken 21:09
FORVENTET LEVERINGSTIDSPUNKT

Skipet må være lastet og seile senest 18 mai om vi skal ha bilene levert til sommerferien, 5 juli. Skipning med Eukor tar 35 dager fra Korea, ferdigstillelse i Drammen vil avhengig av prioritering (skipet tar ca. 6000) biler.

Men jeg vil anta minimum 14 dager (klargjøring, kvalitet, hengerfeste, lakkbeskyttelse etc). Altså totalt 49 dager. Vi må huske at det er ikke bare de 1400 bilene vi skal ha, det er også mange andre som har bestilt sine Hyundai biler.

Uansett, jeg skal følge med på http://www.vesseltracking.net/ship/morning-lady-9445980 og andre tilsvarende fartøy.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
tirsdag 02. mars 2021, klokken 20:15
Bekreftet bestilt kl. 1011, fikk bil, sønnen bestilte kl. 1012 fikk ikke bil! Her har marginene vært små. Glad jeg fikk da jeg har dummet meg ut en del i det siste med avbestillinger. Avbestilte Tesla mod Y, og angret tre dager etterpå i mellomtiden økte den i pris. Avbestilte Skoda Enyaq for å bestille denne, for noen dager siden økte den med ca. kr. 8000,- for 80ivx. Flaks denne gangen at jeg "vant" ellers hadde det blitt bråk hjemme.

Selger Mod3 LR 4x4 til sommeren, men er ikke optimistisk i forhold til at Prosjekt 45 blir levert til rett tid. Det er basert på de generelle utfordringer med levering jeg har hatt fra Opel Ampera E og med Teslaen.
#12
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
torsdag 10. september 2020, klokken 11:30
Var og så på Skoda E i dag. For meg står det mellom den og Forden. Må si det var en fin bil. God bagasjeplass, fine løsninger, greit interiør, 75 kg. taklast,  70 kg. på kula bak, trekkevne min. 1200 kg. pris ferdig spekket ca. kr. 530 000.

Er usikker. Den eneste forden slår den på er lenger kjørelengde på sommer (ikke varmepumpe) og bedre akselerasjon samt noen måneder på leveringstid. Venter jeg med Skoda bestillingen mister jeg min tidlige leveringsplass. Har  uansett to nesten fullverdige elbiler Ampera E og TM 3 LR i dag så kan vente!

Kona mener Forden er "harry" og Skodaen "kjedelig". Uansett å betale over kr. 600 000,- for en bil er uaktuelt.
#13
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
onsdag 09. september 2020, klokken 12:56
Aldri forstått det med kuletrykk på henger. Har jeg hengeren full av hageavfall og den veier under kg. 750 så skjønner jeg, men hvordan i hxxvete jeg skal finne ut at jeg ikke har over 30 kg. vekt på kula skjønner jeg ikke! Jeg kan ta med badevekta  ut på gårdsplassen og sjekke, legge en planke over og legge nedpå! Virker ikke så enkelt i praksis.  :-1:
#14
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 31. august 2020, klokken 14:40
Interessant. Skal bli spennende å se om de priser seg noen nærmere mod Y. Da må de ned
noen tusen. Long range, firehjulsdrift koster 534 900. Performance koster 589 900. Skal du ha hengerfeste, metallic etc. blir det noe mer, men likevel.

En av grunnene til at jeg reagerer på den store prisforskjellen over kr. 50 000,- mellom USA og Norge har å gjøre med de nevnte priser. Forstår ikke hvorfor prispåslaget skal være så stort.
#15
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
onsdag 26. august 2020, klokken 14:10
Jeg ser at bilen MME First Edition i USA koster uten intensiver (støtte fra lokale stater) USD 59.300. Med dagens omregningskurs blir det (9,14) kr. 530 000,- (uten desimaler). Skal de ha kr. 590 000 eller mer i Norge?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA