Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Enlace

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 21:02 »
Byttet fra Tesla mod 3AWD til I5 Project 45. Har rukket å savne ladenettverk og kjørelengde. Var likevel rimelig fornøyd med I5 helt til min venn tok meg med i sin nye Mod Y forrige uke. Synes den var bra skrudd sammen og  bedre enn mod. 3 både interiør og plassmessig.

Etter kjøreturen angret jeg på at jeg kansellerte Mod Y. Det er en mer sporty bil, I5 minner meg mer om en komfortabel US bil som flyter avgårde. Det er en familiebil eller for den litt sedate og trygge.

Mod Y er kort og godt en kulere bil å kjøre selv om jeg fortsatt sklir litt på setet i kurver. Når den i tillegg har betydelig større lasteplass, lengre kjørelengde, bedre ladenettverk og ligger prismessig omtrent på samme nivå så blir den en vinner. Vurderer også at Mod Y vil holde seg bedre i bruktmarkedet. Den særegne I5 kan fort bli oppfattet som kjedelig. I konkurransen med Kia EV 6 og andre er jeg redd I5 kan bli en taper, ikke minst fordi de var kjipe på batteriet og ikke valgte 77,4 kwt batterier som den lanseres med i USA. Da ville den også ha ligget likt med Mod Y på kjørelengde.

Vel, så har jeg dummet meg ut igjen, ikke noe nytt sier min kone, som ville ha Mod Y! Ikke minst hadde jeg bløffet med at det var Dog Mode i I5, nå blir det helvete hver gang bikkja skal være 10 minutter alene i bilen.

2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 21:09 »
FORVENTET LEVERINGSTIDSPUNKT

Skipet må være lastet og seile senest 18 mai om vi skal ha bilene levert til sommerferien, 5 juli. Skipning med Eukor tar 35 dager fra Korea, ferdigstillelse i Drammen vil avhengig av prioritering (skipet tar ca. 6000) biler.

Men jeg vil anta minimum 14 dager (klargjøring, kvalitet, hengerfeste, lakkbeskyttelse etc). Altså totalt 49 dager. Vi må huske at det er ikke bare de 1400 bilene vi skal ha, det er også mange andre som har bestilt sine Hyundai biler.

Uansett, jeg skal følge med på http://www.vesseltracking.net/ship/morning-lady-9445980 og andre tilsvarende fartøy.

3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 20:15 »
Bekreftet bestilt kl. 1011, fikk bil, sønnen bestilte kl. 1012 fikk ikke bil! Her har marginene vært små. Glad jeg fikk da jeg har dummet meg ut en del i det siste med avbestillinger. Avbestilte Tesla mod Y, og angret tre dager etterpå i mellomtiden økte den i pris. Avbestilte Skoda Enyaq for å bestille denne, for noen dager siden økte den med ca. kr. 8000,- for 80ivx. Flaks denne gangen at jeg "vant" ellers hadde det blitt bråk hjemme.

Selger Mod3 LR 4x4 til sommeren, men er ikke optimistisk i forhold til at Prosjekt 45 blir levert til rett tid. Det er basert på de generelle utfordringer med levering jeg har hatt fra Opel Ampera E og med Teslaen.

4
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Torsdag 10. ſeptember 2020, klokken 11:30 »
Var og så på Skoda E i dag. For meg står det mellom den og Forden. Må si det var en fin bil. God bagasjeplass, fine løsninger, greit interiør, 75 kg. taklast,  70 kg. på kula bak, trekkevne min. 1200 kg. pris ferdig spekket ca. kr. 530 000.

Er usikker. Den eneste forden slår den på er lenger kjørelengde på sommer (ikke varmepumpe) og bedre akselerasjon samt noen måneder på leveringstid. Venter jeg med Skoda bestillingen mister jeg min tidlige leveringsplass. Har  uansett to nesten fullverdige elbiler Ampera E og TM 3 LR i dag så kan vente!

Kona mener Forden er "harry" og Skodaen "kjedelig". Uansett å betale over kr. 600 000,- for en bil er uaktuelt.

5
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 12:56 »
Aldri forstått det med kuletrykk på henger. Har jeg hengeren full av hageavfall og den veier under kg. 750 så skjønner jeg, men hvordan i hxxvete jeg skal finne ut at jeg ikke har over 30 kg. vekt på kula skjønner jeg ikke! Jeg kan ta med badevekta  ut på gårdsplassen og sjekke, legge en planke over og legge nedpå! Virker ikke så enkelt i praksis.  :-1:

6
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Mandag 31. August 2020, klokken 14:40 »
Interessant. Skal bli spennende å se om de priser seg noen nærmere mod Y. Da må de ned
noen tusen. Long range, firehjulsdrift koster 534 900. Performance koster 589 900. Skal du ha hengerfeste, metallic etc. blir det noe mer, men likevel.

En av grunnene til at jeg reagerer på den store prisforskjellen over kr. 50 000,- mellom USA og Norge har å gjøre med de nevnte priser. Forstår ikke hvorfor prispåslaget skal være så stort.

7
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Onsdag 26. August 2020, klokken 14:10 »
Jeg ser at bilen MME First Edition i USA koster uten intensiver (støtte fra lokale stater) USD 59.300. Med dagens omregningskurs blir det (9,14) kr. 530 000,- (uten desimaler). Skal de ha kr. 590 000 eller mer i Norge?

8
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: Onsdag 05. August 2020, klokken 13:16 »
Det med skiluke burde være mulig. Bilen settes i produksjon 25.10. Det som er produsert så langt er pre og skal ikke selges.

Vi kan lage en aksjon, alle som har bestilt fra Norge sender en mail til Ford og sier vi ønsker det!


9
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
« på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 12:37 »
Ford, Chevrolet, GM og andre store US bilprodusenter kommer ikke til å gå konkurs som en følge av Koronakrisen. Under finanskrisen gikk myndighetene inn med store summer til videreutvikling av selskapet. Det samme vil skje igjen. Presidenten med sin bakgrunn og inn mot en valgkamp vil gjøre sitt ytterste for å redde bilindustrien. Får vi  derimot som en følge av korona, en lang resesjon vil Ford US ha en 50% eller høyere sjanse for å gå konkurs.

https://fordauthority.com/2020/04/ford-shores-up-cash-reserves-with-8-billion-debt-security/

Ser at Ford navnet mangler fullstendig på Mustang Mach E. Det kan være en forberedelse for at Ford gjør som flere andre selskap, skiller ut Mustang som et eget merkenavn om det skulle gå mot en konkurs for moderkonsernet. På den måten vil de kunne kvitte seg med den delen av virksomheten som tapper selskapet for penger og kvitte seg med arbeidskraft og drive videre virksomhet som vil lønne seg.


10
Mach-e / Sv: Mach e, fjæring, seter og komfort
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 18:38 »
Har samme bil og en Tesla mod 3. Har reservert MME. Leser om den, og har kjørt endel Ford leiebil. Kjennetegnes av sportslige kjøreegenskaper. Ford ville ikke gitt bilen det navnet uten å levere med gode kjøreegenskaper. Sporty SUV er neppe det mest komfortable i verden. Ford har gode seter på sporty biler. De har også lang erfaring med å bygge biler. Teslaen min som er et år gammel er ikke skikkelig lakkert!

Ladingen er rask, 150 kw med stort batteri gjør at kjøretur til Bergen kan gjøres med en stopp på 20 minutter.

Glad i Amperaen, fordelen med setene er at du sovner ikke på langtur! Den er også litt "stiv i kroppen", men glem heller ikke at MME i FE vil koste nesten det dobbelte. Ford er ikke statusbil så det er dyrt nok. Skuffende nok ikke varme i ræva i baksetet, men har uansett ikke tenkt å sitte der.

11
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
« på: ſøndag 03. Mai 2020, klokken 19:03 »
Skrives mye rart. Ford US har ikke gjeld til opp over ørene https://annualreport.ford.com/Y2019/default.aspx De har i 2019 blant annet investert over US 500 millioner i Rivian er største eier etter Amazon.

Aktiviteten på fabrikken i Cuautitlán som produserer Mach E ble startet opp igjen denne uken. Riktig nok med redusert bemanning (200 personer) Fabrikken i Mexico har lang erfaring. Den har satt sammen biler for Ford siden 1970, blant annet F Fiesta.

Ford sier også at de vil tjene penger på produksjonen av bilen fra første driftsår. Preproduksjon bilene kjøres og testes, ref. https://www.macheforum.com/. Ford har nevnt at Norge er et av de land sammen med Nederland som skal få tidlig biler.

Mulig sjokomelk sitter på innside informasjon, men i motsatt fall stoler jeg på Ford. Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe bilen. Har dual motor mod 3 som nettopp rundet et år, og Opel Ampera E. Trenger å bytte til en elbil som har mulighet for hengerfeste og som kan dra hagesøppel og annen dritt i hengeren. Synes også stipulert kjørelengde er snau i forhold til batteristørrelse. Et lite lyspunkt er at det nå blir 351 hK eller mer for First Edition!

12
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
« på: Fredag 27. Mars 2020, klokken 07:25 »
Basert på erfaring med min Opel Ampera E og Tesla mod 3 har jeg bestemt meg for å kansellere Forden og gå for Tesla mod Y som har varmepumpe. Ser at opp til 30% av effekten forsvinner på vinteren uten varmepumpe.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Framkommelegheit på vinterføre?
« på: ſøndag 16. Februar 2020, klokken 18:43 »
Har piggfrie Winterclaw, Extreme grip som har ble kjøpt gjennom utenom Opel når jeg fikk bilen i 2017. Det er uten pigg og rimelige gode allround dekk, kostet ca. kr. 10 000 inkludert fire alufelger.

I dag 6.2.20 kjørte jeg fra Valdres mot Oslo, +2 grader. Plutselig, mens jeg kom rundt en sving i ca. 90 km. var det to biler som hadde krasjet på min side. Forstod raskt hvorfor da jeg bremset, blank is i kurven - slapp bremsen og svingte over i venstre felt, bilen slang med bakenden, slapp gass, men unngikk å bremse videre, kom inn mot snøkanten og bilen rettet seg opp. Puls på 140! Erfaringen viser at er det is på veien og det dukker opp en hindring så hjelper det ikke så mye med hva slags dekk du har.

14
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 21:14 »
Bestilt montering fredag. Ble montert tirsdag 28. Pris kr 354, tror jeg utført
hos Tesla. 😄

15
Model 3 / Sv: Model 3 - bakhjulsdrift og vinterføre?
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 20:03 »
Har drift på alle. Var på hytten 1000 meter opp. Glatt opp, jævlig glatt ned. Selv med drift på begge akslinger var det ubehagelig. Men det var det også med min Mazda 4x4.

Hadde jeg bare hatt drift på to hjul måtte hjemreisen vært utsatt.

Hvor kjører du og hvor avhengig er du av bilen? Blir dyrt om det om det smeller!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Sider: [1] 2 3 ... 6