Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - obay

#1
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
torsdag 01. februar 2024, klokken 19:32
Det kommer garantert til å bli dekt til med støv/snø/etc før eller siden. Men når det er sagt, så kan jeg telle på en hånd når jeg faktisk har snudd meg bakover for å se (etter at en fikk bil med ryggekamera).

Størrelsesmessig i baksetene så er det jo stor forskjell på P2 og P4. Dyrt med unger som vokser 😆
#2
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
onsdag 31. januar 2024, klokken 13:08
Konfiguratoren er åpnet og prisene er klare.
Blir fort i overkant av 800k for long range med _nødvendig_ ekstrautstyr.
Prisen er nok i overkant til at blir trykket på bestill-knappen her.
#3
Volvo / Polestar / Sv: Polestar 4
tirsdag 23. januar 2024, klokken 18:45
Åpnes opp for bestilling kl 09:00 31. Jan
#4
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
søndag 22. november 2020, klokken 22:31
Tror det var en 4-meter men har ikke pakka den opp enda.
#5
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
lørdag 21. november 2020, klokken 22:06
Fikk min også. Uten eSim og ikke mulig for appstyring mm før det et på plass. Må inn om noen uker for å få dette ok
#6
Kjøpe elbil? / Sv: XC40, ID.4 eller Model Y ..?
torsdag 12. november 2020, klokken 23:05
Sitat fra: Radial på torsdag 12. november 2020, klokken 22:28
Å gå fra en X til en av disse må ansees som dramatisk bruksendring? Hva vekter du høyest av egenskaper? 🙂

600-1000kg mindre hengervekt, betydelig mindre plass, mer støy (x er vel ikke ille på støy)?

Den støyer mer en nok og nå som vi er ferdig med barnevogn etc så går det helt greit med mindre bil. I snitt 4 turer i året til Tesla og har hatt min del av utfordringer. Utelukker dog ikke Tesla men tror X'en har sett sin era og blir kanibalisert av Model Y. Derfor jeg også har med TMY til vurdering :)
#7
Kjøpe elbil? / Sv: XC40, ID.4 eller Model Y ..?
torsdag 12. november 2020, klokken 20:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. november 2020, klokken 19:55
XC40 er mindre og dyrere. Synes den faller helt igjennom.

Da ville jeg heller sett på MachE. Ett litt dyrere alternativ er og I-Pace EV320.


Men du sier lite om bruksområde. Mange turer nedover kontinentet og mye kjøring på motorvei? Kun Tesla som gjelder.

Skal du kunn,trekke litt på henger? TMY.

Id.4 er nok bedre på lastsikring, man får kule lys, hud med AR m.m.

Takk for tips, skal ta en titt på mach e også.
Det er stort sett kjøring til/fra jobb, barnehage og butikk i hverdagen. Kjøring til/fra hytte i helgene (ca 15mil) med lademulighet på stedet. Bortsett fra dette mønsteret er det ikke mer enn en tur eller to lengre rundt om i landet (sommerferie).
#8
Kjøpe elbil? / XC40, ID.4 eller Model Y ..?
torsdag 12. november 2020, klokken 19:17
Nå kommer det mange nye 4x4 elbiler neste år og har i den forbindelse "preppa" meg med å selge X'en tidligere i høst. Sitter med en Soul inntil videre :D

Det er kun 4x4 versjon med hengerfeste og mulighet for takstativ som er aktuell. Føler alle disse i utgangspunktet er gode valg så vanskelig å bestemme seg  :-\ Bilen må stå ute og vi bor på en plass hvor det er forholdvis kaldt og mye is. Sånn sett føles det veldig beleilig å gå fra Tesla -> Volvo eksempelvis. Dog så virker nok Volvoen som mest "utdatert" utseendemessig igjen.

Dette skal være hovedbilen (one and only) for de neste 5+ årene.
Skoda Enyaq og Mustang Mach-e kunne nok sikkert ha vært på liste her også men.
Hva sier folket? Hva er verdt investeringen? Hva er verdt å vente/ikke vente på?

Mine synspunkter:

XC40
Pros
- Byggekvalitet
- I produksjon og kan leveres mai/juni må en bestiller nå
- Android Auto
Cons
- Minst rekkevidde
- Lite aerodynamisk
- Pris (ca 600k med full pakke)

Model Y
Pros
- Ladenettverk
- Rekkevide
- God plass
- Pris (ca 530k med full pakke - eksisterende forhåndsbestilling)
Cons
- Tesla kvalitet
- Rammeløse dører
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?

ID.4
Pros
- God plass
- Pris (kanskje 550k med noenlunde full pakke?)
Cons
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?
- Litt lite premium interiør? (armlene eksempelvis)

#9
Model Y / Sv: Snø og mod Y
søndag 01. november 2020, klokken 09:54
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Jon65 på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:47
Det at de som er inne på forumet her ikke har problemet betyr nok dessverre ikke at det samme gjelder for hvermansen som etterhvert kjøper elbil som erstatning for Passaten eller Volvoen sin. Folk som er så uinteressert i bil at de knapt nok vet hvilken modell de har. Hva slags bil har du? Den er blå. De er vant til å ha en bil de ikke behøver å gjøre en dritt med unntatt å ha på service og de kommer garantert til å slite med hårføner og siliconstifter. Faren min er i den kategorien. Med med ramme rundt vinduene og ordentlige dørhåndtak tror jeg at han kanskje har hatt problemer med å få opp dørene maks en gang per år siste 30 år.
Beklager, men dører på generell basis kan sitte klistret fast i Norge uavhengig av biltype, så dette er jo tull ..

En gjenganger hele vinter i Passaten vår var at dieselluka var frosset fast.

Tror du har glemt forrige vinter allerede


Har en X selv og de rammeløs dørene er særdeles ulempe vinterstid. Usikker på hva det i heletatt er godt for vs tradisjonelle dører.

Står også på bestilling av Model Y som virker som en innetier på alt bortsett fra de dørene  :laugh:
#10
Du får de rabatert til ca 375k nå (splitter ny fra forhandler).
Dette er da e+ Tekna med metallic lakk og vinterhjul inkludert.

Funderer litt på denne selv som en eventuelt "ventepølse" til Model Y kommer.
Dog så anbefaler ymse reviews ID.3 framfor Leaf, og så anbefaler jo en ID.4 fremfor ID.3 igjen. Hmmm ikke enkelt.
#11
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:42
Flust med Model 3 på bruktmarkedet nå ja. Får de virkelig solgt bilene sine til nypris.. ? Hvem er det som gjør det .. ?
#12
@jkirkebo Det er en X90 2017 og har nok litt andre seter enn X75 2017.
Gummimatter og ikke noe spesielt bruk utover det.

@ToWalkOrDrive Ingen fulle sjøfolk men 2 småbarn er jo sådan ikke så langt unna ;) De sitter uansett i stoler med ISOFIX m/ beskyttelsetrekk rundt setene så skal ikke være den store slitasjen.
Har ikke noen andre å reklamere mot/til.

På min gamle Kia så bytta de hele stolfestet på førersiden når de fant noen rustflekker der etter 6år.
Ingen spørsmål om noe - det skulle ikke være slik og de fiksa det. Litt andre boller mao.


#13
Hei,

Har fått en del rust på baksetene i min Model X 2017.
Tesla påstår at dette kun er kosmetisk og at det derfor ikke dekkes av garanti/reklamasjon.
Jeg synes dette er veldig merkelig. Det ser jo helt forferdelig ut. Har prøvd å klage på diagnosen men kommer ikke lengre.

Hva er korrekt og hva bør jeg gjøre videre?

"Teknikker vurderte overflaterusten i dine bakseter som rent kosmetisk og påvirker ikke funksjonaliteten eller integriteten til setene dine. Denne vurderingen ble tatt opp imot garantien/reklamasjonsretten på din bil, noe den ikke dekker."
#14
Model Y / Dual engine long range vs long range performance?
torsdag 26. september 2019, klokken 23:17
Hva har folket bestilt av disse?
Performance frister på alle fronter bortsett fra "Senket fjæring".
Det er vell ikke helt optimalt mtp hyttekjøring etc
#15
Skal snart inne på service og fikk beskjed i e-posten fra Tesla at en gjerne kunne skrive ned liste og bilder av alt som en skulle fikse. Men hvor skal en sende dette .. ? I e-post bekreftelsen er det noreply e-post og ingen andre kontaktopplysninger.
Må en virkelig skrive det ut og ta det med i papir?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA