Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - DCool

#1
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
mandag 08. juli 2019, klokken 07:34
Sitat fra: advale på mandag 08. juli 2019, klokken 03:06
E-Niro er bygget for å tilpasse seg både elektrisk og fossil. Så selv om den er større utvendig betyr det ikke automatisk at den er også større innvendig(vs andre elbiler). F.eks. VW ID.3 er mer kompakt men innvendig er den på størrelse som Passat, ifg VW selv.

Når Model Y kommer vil selvfølgelig Model 3 få større verditap, men hvorfor tror folk e-Niro er immune når Model Y dukker opp..!? Folk kjøper e-Niro for å få hatchback/SUV, og hva er Model Y - jo en SUV med ekte elbil-utnyttet plass.

Vel, da jeg satt i Kona med lite (Brio primo) bakovervendt sete, hadde jeg ikke plass til knærne mine engang (193 cm). Bedre plass i imiev med samme sete bak. I E-niro derimot har jeg faktisk mer benplass enn jeg klarer å bruke foran samme bilstol. Så jeg er strålende fornøyd med plassen i forsetet. Av de ca 25 cm i forskjell mellom kona og e-niro virker det meste å være seteplass, fremfor panser/bagasjerom. Så positivt overasket for min del, hadde ikke trodd forskjellen skulle være så enorm.
#2
Kia Niro EV / Sv: Hvilken pris har du fått fra din forhandler?
søndag 07. juli 2019, klokken 17:13
Sitat fra: svingen på søndag 07. juli 2019, klokken 13:02
Er bare og sende mail til kia@bos.no og bytte forhandler. Bytte selv fra Lørenskog til Ensjø pga lav/ingen respons på spørsmål (ringte ikke tilbake som avtalt osv) så lurt og bruke sin forbruker makt :) betalte 399 059kr følger da med "start pakke" som vinterdekk type 2 kabel osv... fikk 3% pga stor kunde avtale.

Jada, jeg fikk byttet forhandler hos Kia sentralt ved å sende mail, men jeg fikk ikke lov å kjøpe bilen av BOS Rogaland til deres standard pris, siden jeg hadde valgt BOS Bergen først. Så du kan si at BOS Vest (som eier BOS hordaland og rogaland) prøvde å gå utover deres fullmakter for at jeg ikke skulle kunne kjøpe bilen til "lokal" rogalands pris. Prinsipielt skulle jeg kunne bytte forhandler fra BOS Bergen til BOS Rogaland med et tastetrykk og så få prisen jeg allerede hadde avtalt med selger i Rogaland, men i praksis var det ikke mulig. Da ble Kia Sørvest eneste mulighet for meg.
#3
Kia Niro EV / Sv: Hvilken pris har du fått fra din forhandler?
søndag 07. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Niste på mandag 08. april 2019, klokken 21:05
Min forhandler BOS Rogaland på Forus har satt pris til 380.200,- som inkluderer

-Full understellsbehandling og støydempning (inntil 4db støy reduksjon) utført lokalt.
-Transport fra Drammen
-2 ladekabler
-Gummimatter i kupe og bagasjerom

Tillegg:
Metallic lakk 5.000,-
Elektrisk soltak 5.900,-
Ditec Ceramic Ultra (mva fritak) ca 7.000,-
Vinterdekk, pris utifra hvilke felg/dekk den enkelte ønsker.

Det fine er at vi alle kan velge hvilken forhandler som skal få levere ut bilen. En mail til Kia Norge ordner det.
Jeg er veldig fornøyd med mitt valg av forhandler og levering av min e-Niro. Veldig god service og oppfølging. 
Understellsbehandlingen og støydemping har jeg også fått skriftlig dokumentert. For meg var det viktig at forhandler fikk alt arbeid med bilen utført lokalt (forenkler eventuell reklamasjon).

Min anbefaling er definitivt å sjekke pris fra forhandler FØR dere låser dere til en forhandler online. Prisen som "Niste" angir ovenfor er standard Rogaland pris, dvs gjelder både for BOS og Kia Sørvest. Tror riktignok at vrakpanten kommer i tillegg på den prisen angitt over, såvidt jeg husker fra mitt tilbud. Eneste forskjell er at Kia Sørvest bruker Drammen til understellsbehandling, ikke lokal partner. Jeg sparte ca 7k på å velge kia Sørvest frem for BOS bergen. Og tro meg, jeg prøvde å be BOS bergen om å matche prisen til BOS Stavanger. De ville ikke gi ett ØRE i rabatt! Ikke bare det, de gjorde alt de kunne for at jeg måtte kjøpe bilen fra dem, og ikke fra BOS Rogaland. Dermed hadde jeg tilslutt ikke annet valg enn å velge Kia Sørvest som ikke er en del av BOS, ikke primært for å spare noen lapper, men av prinsipp. Jeg aksepterer ikke å betale høyere pris enn standard pris i nabofylket, hos samme forhandler.

Så om dere vil spare noen kroner, er det ikke noe poeng snakke med BOS Bergen hvert fall, de vil heller gi fra seg et salg til en konkurrent enn å gi en krone i rabatt...
#4
Kia Niro EV / Sv: Ny SMS 11.02
onsdag 13. februar 2019, klokken 19:57
Ja, så det som mindre enn 50% sannsynlig da jeg valgte og avvente. Men siden de første bilene trolig ikke kom før februar, og dette skulle være avklart i mars, så tenkte jeg at bil 3-4 mnd senere med h feste (og før om det ikke blir h feste, da jeg forventet å få blant de første ikke tildelte bilene da, som kanskje allerede er på båt når avgjørelse er offentliggjort). Så for min del tenkte jeg at bil 2-4 mnd senere (om det blir avklart i mars som lovet) er verd risikoen, uavhengig hva konklusjonen blir.
#5
Kia Niro EV / Sv: Ny SMS 11.02
onsdag 13. februar 2019, klokken 10:53
Likevel overrasket over at ikke flere enn 20% valgte å vente på hengerfeste. Jeg var tydeligvis en av mindretallet, selv om jeg egentlig ikke har behov for det. Men om den kan trekke en henger på 750 kg+, så burde det økt pris både på kort og lang sikt. Alternativet er jo trolig elbil til minst 300k mer om man vil ha ny elbil med hengerfeste, om ikke m3 overrasker. Men kan ikke forstå hvordan den kan få hengerfeste når de allerede har levert long range og performance i lang tid i USA uten å jobbe med dette. De vil nok heller la dette være.eksklusivt for dyrere modeller og Y når den kommer.
#6
Kia Niro EV / Sv: Prøvekjøring eNiro
mandag 14. januar 2019, klokken 18:59
Lite som tyder på det. Musk har jo sagt at han ønsker å øke differanse mellom premium (x og s) og model 3. Så verken billigere eller kortere rekkevidde for x eller s høres sannsynlig ut.
#7
Kia Niro EV / Sv: Prøvekjøring eNiro
fredag 11. januar 2019, klokken 18:46
Model X går vel opp med knappe 200K i startpris innen helgen er omme om man bestiller ny bil fra fabrikk... tesla model s blir også vesentlig dyrere...
#8
Kia Niro EV / Sv: Er Kia e-niro feil priset?
torsdag 10. januar 2019, klokken 13:32
Man kan si mye om niro prisen, men for de som ønsker Niro og ikke Leaf er det positivt at Leaf tar enda større overpris enn Niro, Niro får trolig bedre rekkevidde enn Leaf, og noe bedre utstyrt utenom app. Det gir grunn til å tro at bruktpriser på Niro kan holde seg greit en stund hvert fall.
#9
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro overtakelse
torsdag 10. januar 2019, klokken 13:25
Det enkleste er vel at du tester med 3 seter i demobilen til forhandler, kan ikke se noen objektive årsaker til at Niro er mer romslig i bredden bak enn Leaf, uten at jeg har sammenlignet innvendig dimensjon eller praktisk test.
#10
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro overtakelse
onsdag 09. januar 2019, klokken 19:41
Har vanskelig for å tro at Niro er større i baksetet enn Leaf? Den er jo ca 10 cm kortere vel? Og neppe bredere? Hva får deg til å tro at Niro har plass til 3? Trodde det var mpv-er som s-max som hadde plass til 3, men tviler på at mange biler under 4.4m har plass til det...
#11
Byton / Sv: Byton holder pressekonferanse i natt
tirsdag 08. januar 2019, klokken 22:16
Skuffet over at det fortsatt er designet som en 4 seter, håpet den ville bli en 5 seter når den nærmet deg prod. Jeg har hvert fall behov for en 5 seter, ikke en relativt stor bil med kun 4 seter... Når i tillegg prisen der ut til å bli høy (ift tidlige estimater i 17/start 18), så blir den neppe aktuell for oss. Men man vet jo aldri, håper fortsatt på at den kan overraske positivt ift seter og pris, slik at den igjen kan melde seg på.
#12
Kia Niro EV / Sv: KiaBjørn tester eNiro i Norge - hva ble konklusjonen?
torsdag 27. desember 2018, klokken 10:46
Før jul, men var jo interessant at banankasse kapasiteten til Niro var på samme nivå som tesla model S (dual), og høyere enn I-Pace, både i bagasjerom og med seter nede...

Men merket selv at baksetegulv var veldig høyt. Hadde også håpet på noe større innvendig plass ift bak.barnestol. veldig knapt foran barnesto (passasjer)l. Men førerplass var ok med smal b.barnestol, satt greit der, mens i Kona hadde jeg ikke plass med samme stol. Så innvendig plass noe lavere enn tidligere estimert/antatt, men levelig selv for meg på 190+
#13
Kia Niro EV / Sv: Reelle kønummer tilgjengelig
tirsdag 11. desember 2018, klokken 13:55
Jeg avventer trolig hengerfeste, om jeg ikke snapper opp noen troverdige signaler før fristen går ut på at det ikke kommer.
#14
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
torsdag 06. desember 2018, klokken 10:55
Mid-range vil jo koste fra ca 390-400k basert på amerikansk differanse. Men så blir det vel 50-70k mer om man skal ha autopilot, og enten metallic, to-tonet Interiør samt vinterdekk. For meg er fortsatt Niro mest praktisk, siden den er mindre utvendig, men trolig større/mer praktisk innvending (bak og bagasje).

Det jeg ikke liker er derimot at kia forsvarer prisen sin med at den er så mye større enn Kona, selv om det bare skiller knappe 20 cm. Det skiller jo over 30 cm mellom niro og tesla model 3. Sånn sett burde pris differanse på billigste mid range og kia FE vært minst 40-50k, om man bruker kia sin egen logikk. Så om tesla koster fra 400, burde Kia FE kostet rundt 350, slik de selv argumenter... utsyrsmessig er vel en tesla uten autopilot pakke relativt sammenlignbar med kia FE, med noen plusser og minus.
#15
Også under 100 og fikk idag. Spm er hva man gjør. Vanskelig å sansynlighetsberegne sjansen for hengerfeste... tipper det forsinker levering med minst et halvår om man venter på avklaring... Har prøvd å Google ift hengerfeste og Niro på engelsk, uten særlig resultat. Fant heller ikke noe på koreansk (med forbehold om dårlig googling). Det gjør meg hvert fall noe pessimistisk for muligheten...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA