Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nilsern

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:59 »
Sitter med en følelse av at standardutgaven har best pris (OK pris). VW tar seg veldig godt betalt for ekstrautstyret i Plus og Max. Kan umulig være mye rabatt på pakkene sammenlignet med å legge til ekstrautstyr enkeltvis, som nok blir mulig senere. Den kommer dessuten med større batteri og jeg har vanskelig for å se at ID.3. med største batteriet kan koste særlig mye mer enn ID.3 Max.

2
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 13:47 »
Tja. Sammenlignet med Kona, Soul og Niro så er det vel ikke så ille i og med at vinterdekk og serviceavtale er inkludert. Toppmodellen er definitivt for dyr. Har selv avbestilt, men det er mest fordi mellomlegget ved salg av e-Golf blir for stort - "oppgradering" til ID.3 koster mer enn det smaker...

3
e-Golf / Sv: Møller har ødelagt bruktmarkedet for e-Golf reg før Deres kampanje
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 11:14 »
e-Golf er en kjempebil for daglig bruk; god å kjøre, god komfort, passe stor og føles fortsatt litt "premium". Min påstand er at man får ikke bedre bil til pendling og kjøring av ungene for under 300k. Måles den derimot i rekkevidde og batteriteknologi så er den ut-datert. Har man to biler i familien så er e-golfen et godt valg, og så tar man den andre bilen på ferie. 

Prisutvikling videre våger jeg ikke spå noe om. Men e-golf eiere som har kjøpt ny før prisnedgang har hatt et fryktelig verditap siste året. Min strategi er nok pr i dag å "bruke den opp" istedenfor å ta verditapet nå-  da betyr verditapet lite...

4
e-Golf / Sv: Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 10:46 »
jkirkebo: selvsagt en mulighet å bruke appen, men litt tungvindt...

5
e-Golf / Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 06:15 »
Jeg tar ferge på vei til jobb og sitter ofte i bilen med varmeapparat på. Setter lysvelgeren i posisjon 0 og lysene går da ned til parklys. Her en dag kom en fra mannskapet og sa at jeg blendet styrmann (sto helt framme). Jeg får ikke til å slå lyset helt av med varme på. Noen som vet om dette går an? Har 2018 mod med keyless. Takker for tips :-)

6
ID. 3. / Sv: Innbyttepris ved skriving av kontrakt?
« på: Torsdag 20. Juni 2019, klokken 20:27 »
har en e-Golf (2018). Den brukes til pendling og som familiebil til daglig. Rekkevidden på golfen er god nok for mitt bruk og bilen er knallgod å kjøre. En ID neo/3 vil bli for liten til familiebil på langtur og dermed erstatte golfen, ikke diesel-purka. ID´en faller rett og slett mellom to stoler; e-golfen er for bra og ID for liten og for dyr der e-golfen ikke strekker til. Antar at en 2 år gammel e-golf (dvs sommer 2020) kan selges for 70% av dagens ny pris (som er mindre enn da bilen var ny...), som vil gi minst 150000 i mellomlegg. Med mine antagelser så vil det for meg koste mer enn det smaker... Kom gjerne med kommentarer til mitt resonement :-)  (edit, kategori: småbarnsfamilie :-))

7
Kjøpe elbil? / Sv: Vil kjøpe brukt EL-bil. Hjelp!
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 22:30 »
Ville vurdert Leaf 24 med varmepumpe, 2013-14. Trenger ikke betale 150k. Får bra bil til 100k. Min 2013 har gått 133000 og er 'god som ny' (Ca 88% av  nytt batterikapaditet) . Minimum vinterrekkevidde på vestlandet er ca 8 mil (sammenhengende) Skal straks selges. Tror ikke jeg får mer enn 70-80k. Bra bil, men Nissan i forum er det historier om dyre delepriser; og Nissan er kjipe. Min har kostet meg mindre enn 10.000 i verkstedregninger på 5.5 år, dvs omtrent ingenting.


8
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
« på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 13:02 »
Ringte for å høre om hengerfeste ville påvirke estimert leveransetid, svaret på det var et klart nei, og representanten ga meg inntrykk av at hengerfestende påmonteres ved EU-klargjøring i Nederland og ikke ved fabrikken. Det som påvirket leveransetid av bil med hengerfeste var tilgjengelighet på hengerfester, ikke produksjon av bilen.

Man kan ikke stole på info fra Tesla. Følgende uttalelse er klipt fra artikkel i tek.no: Verdt å nevne er at tilhengerfestet på Model 3 ikke kan ettermonteres på allerede eksisterende Model 3-biler. – Grunnet europeiske regler kan vi kun tilby tilhengerfestet som fabrikkinstallert utstyr på nye bestillinger. Tilhengerfestet kan dessverre ikke ettermonteres etter levering, skriver Sandvold Roland. Han sier også at hengerfestet er ikke tilgjengelig for Model 3 Performance på grunn av en belastningsbegrensning på dekkene. Vi får imidlertid bekreftet at hengerfestet er avtagbart, men det er manuell på- og avmontering.

Hvis noen skal komme med korrekt informasjon så  må det vel være informasjonssjefen Sandvold Roland.

9
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 11:38 »
Sitat: Grunnet europeiske regler kan vi kun tilby tilhengerfestet som fabrikkinstallert utstyr på nye bestillinger. Tilhengerfestet kan dessverre ikke ettermonteres etter levering, skriver Sandvold Roland.

Dette betyr vel montering ved fabrikk og ny "kø" for de som ønsker hengerfeste. Hvis man antar at det tar 6 uker fra produksjon til bilene kan utleveres i Norge så blir vel tidligst leveringsstart i slutten av juni.
etit: spørs om ikke USA blir prioritert i Q2 og "Norske" biler med hengerfeste stort sett kommer i Q3 (september?)

10
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
« på: Onsdag 08. Mai 2019, klokken 09:18 »
Forhåndsbestilling av ID neo i dag. Vil det snart komme en generell justering av prisnivået på eGolf eller enda bedre godt utstyrte "kampanjemodeller"? Dette vil i så fall påvirke bruktmarkedet for eGolf.

Jeg vurderer kjøp av brukt eGolf (100 kw) og vil nok fortsatt se det litt an. Det begynner å bli en del virkelig bra kjøp på Finn.no - men mange som fortsatt er håpløst høyt priset. Tror det er mange som må ta et tap på >50.000 på ett år gamle biler før de får solgt.

Edit: har kjøpt brukt e golf

11
Model 3 / Sv: Estimert leveringstid Tesla model 3
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 10:48 »
Jeg ville ikke ha bestilt nå dersom du er avhengig av å vite leveringstidspunkt. Kan ikke stole på estimat.
Ville heller fulgt med på dette forumet og sett når det begynner å komme båtlaster til Norge i Q2 (dvs slutten av mai og juni) og kontaktet Tesla salg da for mulig rask levering. De fleste som gjorde dette i Q1 fikk bil raskt, mens noen som bestilte i 2018 har ennå ikke fått bil. Jeg har inntrykk av at dersom det er en tilgjengelig bil så er det salg etter "først til mølla" prinsippet. Det kan enten være pga avbestillinger eller at de henter flere biler enn de som er bestilt til Norge.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-
« på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 13:30 »
Steffone, det har skjedd mye med bruktprisene etter at TM3 har "oversvømt" markedet. Tipper prisene nå er i ferd med å stabilisere seg. Du får mye bra eGolf (nyetypen) bruktbil til 250-300.000 :-)

13
Kjøpe elbil? / Sv: Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-
« på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 12:42 »
Ville ikke kjøpt brukt Tesla uten garanti. Selv om de har vist seg å være holdbare så kan de være dyre å reparere, samt dyrere forsikring.

Ny bil betyr god garanti og forutsigbart bilhold. Verditap kan imidlertid bli stort. Golf, Ioniq og Leaf er nok litt "hipp som happ". Ioniq lader raskest, men vet ikke om det betyr så veldig mye. En brukt Ampera er nok bedre for langtur. 40 mil bør gå med maks en lading - året rundt.

Ett annet alternativ, hvis du kan strekke budsjettet litt, er Hyundai Kona, som koster 340-350.000 ferdig på veien. Jeg trodde det var kjempelang ventetid, men snakka med en selger som sa at det var en del avbestilte biler. Han trodde jeg kunne fått en i august-septemper hvis jeg bestilte nå. Den er kanskje litt liten for bakoverlent barnesete.

Jeg tror jeg ville ha gått for en par år gammel e-Golf, Leaf eller Ioniq til 250.000. Greit kompromiss mellom gjenværende garanti og verditap. Vinterrekkevidde for alle tre er vel 18-20 mil (ikke eksreme forhold).

14
Model 3 / Sv: Noen som selger model 3?
« på: Torsdag 02. Mai 2019, klokken 12:27 »
Bestillingssystemet til Tesla gikk over stokk og stein i Q1 med tanke på rekkefølge av bestilling mot levering. Kan ikke se bort fra at det er likedan nå.

Jeg ville bare ringt til Tesla fra tid til annen og plutselig så har den en bil tilgjengelig klar for levering. Ikke stol på den infoen du får fra Tesla, dvs får du høre at det ikke er biler tilgjengelig før i juni så kan det godt hende at du kan ringe på igjen to dager senere og snakke med en annen og da kan de ha en bil klar for utlevering.

Edit: kan godt hende at de har kontroll nå, men når Q2 båtlaster begynner å komme inn i slutten av mai så er min gjetning at det vil gå "over stokk og stein" igjen

15
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: ſøndag 28. April 2019, klokken 20:52 »
Sitter med det valget selv. Har lavt e-Niro nummer og kan få bil raskt hvis jeg ønsker. Står pr i dag med "venter på hengerfeste". Min selger sa forøvrig at tilgangen på bilen trolig strupes for resten av året pga utslippsregler (som jeg ikke helt har skjønt).

TM3 føles mest moderne og gjør det gøy å kjøre bil, samt firhjulstrekk og best ladenettverk. e-Niro er hakket mer praktisk for en barnefamilie og en bra bil, men veldig kjedelig sammenlignet med TM3. Jeg mener at man får mest for pengene med TM3.

Det som taler imot Tesla og for Kia er forutsigbarhet. Kia har stabil god kvalitet, en forhandler nærmest på hvert gatehjørne og god garanti. Tesla har muligens best "opplevt kvalitet" (føles mer luksuriøs), men mye mer ujevt kvalitet på montering og lakkerig, samt mer usikker "holdbarhet".

Et annet usikkerhetsmoment hos Tesla er om de klarer å vokse raskt nok på service / verkstedsiden. De har klart å levere ut mange biler, men kundebehandling underveis har til dels gått over stokk og stein (jeg er av de som har vert, forsiktig sagt, uheldig).

For meg er spørsmålet om man skal velge det trygge eller la seg rive med og kjøpe en hypermoderne "sportsbil" til en pris man aldri før har hatt mulighet til i Norge - og akseptere større mulighet for problemer og frustrasjon mens man har bilen.

MODERATOR

Har tatt bort en setning om Teslas økonomi, fordi det er andre tråder i forumet som følger den.
Og fordi det så lett utarter til en ren økonomidiskusjon.
Som følge av det, så er også flere innlegg etter dette tatt bort, da de bare problematiserte økonomidelen.

MVH

Moderator

Sider: [1] 2 3 ... 6