Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nilsern

#1
Model Y / Sv: Model Y takstativ
lørdag 08. juli 2023, klokken 23:37
Har erfart akkurat det samme som trådstarter Dumola. Tre av krokene glir fint inn, mens den over førerdøra er et lite mareritt. Første gangen jeg skulle monterte måtte jeg innom Tesla for å få hjelp. En hyggelig mekaniker hjalp meg og fikk det rett på plass uten noen problemer. Skulle montere på nytt i dag og håpet det skulle gå bedre, men strevde skikkelig med det samme festet også denne gangen. Til slutt så gikk det, men skikkelig vanskelig å få det inn i rette sporet - veldig trangt. Viktig å ikke gå videre på monteringen uten å sjekke at ingen av krokene kan skyves mer enn bitte litt fram og tilbake eller sagt på en annen måte at alle kjennes omtrent like å rikke på. Har en Tesla model 3 også og der glir alle krokene på plass uten særlig problem. Er uansett ikke imponert over patenten. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen har montert feil og knust glasstaket  :(
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla dumper prisen på model Y med 120.000
tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:48
har en 23 model Y LR og en 22 model 3 SR. Y er større og mer komfortabel. Y'en (23 mod) er merkbart stillere og har mer behagelig fjæring. Det jeg ikke liker med Y er mangel på sensorer. En erstatning basert på kamera kommer, men ingen vet hvor god den blir - tenker spesielt på vinter med skittent ryggekamera, samt avstandsbedømmelse av "hjørner" fremme. Både jeg og kona tar konsekvent model 3 når vi skal til "byen" eller steder der det er trangt å parkere. Model Y har en karosseriform som gjør at det er mye vanskeligere å se hvor man har bilen ved parkering, noe som gjør behovet for sensorer desto større.

Ellers så er model Y helt topp. God å kjøre og enorm bagasjeplass. Det finnes ikke bedre bilkjøp i dag. Den har omtrent samme pris som konkurentenes bil en klasse under, dvs ID3, e-megan, e-Niro osv.
#3
jeg har nå kjørt ca 35.000 i tesla model 3. Det har vert helt problemfritt - har ikke hatt behov for å kontakte Tesla en eneste gang. Tror kvaliteten av Model 3 og Y er fullt på høyde med det meste annet, virker også sånn ut fra diverse forum. Servicen hos tesla er nok, også ut fra forum, mer varierende.

Ut fra pris er Tesla model Y den bilen der man får mest for pengene - med god margin. Jeg har en ny model Y og er veldig godt fornøyd (utenom parkeringssensorer...).

Jeg tror at de fleste andre produsenter nå har lavere bilsalg enn de kan leve med og dermed bli tvinget til å sette ned prisene. Problemet de har i dag er lang leveringstid på allerede solgte biler, men dette gå ned etterhvert - og da vil prisreduksjonen komme. Jeg er ingen spåmann, men dette er enkel kvalifisert gjetning.
#4
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
onsdag 01. februar 2023, klokken 12:12
Sitat fra: rlnd på tirsdag 31. januar 2023, klokken 14:53
Virker som det er litt omsetning, har fulgt med nå de siste dagene, på topp var det rett under 1400, nå er det ned mot 1300 (1328 i øyeblikket) og det blir lagt ut rundt 25-50 biler per dag. Har vært mye buzz i mediene så kanskje mange har fått øynene opp og vil gjøre en god deal.
Sikkert noen som tenker som meg. Jeg har min model 3 SR ute, men tenker å trekke den snart og så prøve på nytt om et par måneder. Prisene er generelt på på vei ned, men markedet er oversvømt av elbiler, kanskje spesielt Tesla model 3. Betalte ca 412 for min  model 3 med hengerfeste i mars. Tilsvarende bil koster nå 430. Har ikke lyst å selge under 370, noe som er ned ca 14% (i forhold til ny bil). Historisk sett så er det kanskje litt optimistisk, men når man ser på prissetting av alle andre elbiler på Finn så bør det være innafor.
#5
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
torsdag 26. januar 2023, klokken 15:12
Ser ingen grunn til at Tesla model 3 skal prises mye lavere enn elbiler av andre merker i forhold til nypris, alder og kjørelengde. Tror det hovedsaklig er at markedet blitt oversvømmet av bruktbiler, kombinert med prisnedgang på nye. Tror det er greit å ha litt is is magen og legge ut bilen på nytt om noen måneder. Så får vår dieselfamiliebil parkeres inntil videre... På den andre side så har nok brukte elbiler blitt priset kunstig høyt ganske lenge. Tipper at det hele normaliseres litt etterhvert. Må nok akseptere et tap på 20% på ett år.
#6
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
torsdag 26. januar 2023, klokken 13:03
Har hatt min 22 mod SR ute på finn en ukes tid. Har fått noen skambud på rundt 300k, ellers ingenting. Tenker å trekke bilen og legge ut igjen om et par måneder- virker som om kjøpere sitter på gjerdet eller fisker etter "kupp". Lettere både for selger og kjøper når prisen forhåpentligvis får satt seg litt etter kaoset nå...
#7
Model Y / Bedre støydemping?
mandag 16. januar 2023, klokken 12:11
Jeg har en model Y LR 23 model (hentet ut 30.12), produsert i Tyskland. Jeg har også en model 3 SR fra mars 22 (som skal selges). Det som slo meg er at model Y 23 model er mye bedre støydempet enn model 3 (mars 22). Jeg har ikke målt, men den føles mye stillere. Begge bilene går på Nokian piggfrie vinterdekk kjøpt sammen med nybil. På model 3 har dekkstøy vert en av de få tingene som har irritert meg litt, mens på model Y er støyen det jeg vil kalle "fullt ut akseptabel". Fjæringene er også mykere på Y.

Noen som vet om det har vert slik hele tiden, eller når forbedringene evt. har skjedd?

#8
Model Y / Sv: Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 13:38
Ingen diskusjon. Fikk god service og hjelp. Fikk først beskjed om at jeg trolig måtte bruke angreretten, men så fikk salgssenteret beskjed fra noen høyere i systemet at jeg trolig kunne få kompensasjon istedenfor. 

send meg PM hvis du lurer på noe mer :-)
#9
Model Y / Sv: Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 13:17
Sitat fra: Haavis på fredag 13. januar 2023, klokken 13:13
Er i samme situasjon. Hva gjorde du for å nå gjennom med dette?

Kjørte innom tesla senter. Du må gjøre det i dag! (pga 14 dagers angrerett)
Du kan kanskje ordne det via telefon og mail. En fordel hvis du har en kontakt som du kan ringe direkte.
#10
Model Y / Sv: Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 12:22
Sitat fra: Nilsern på fredag 13. januar 2023, klokken 08:34
Betydelig prisnedgang...
Vi hentet ut en model Y fredag 30 desember (edit: skrev feil november først...), altså 14 dager siden.
Vi har ingen interesse av å levere tilbake bilen.
Noen som vet om det er noen mulighet for å få tilbakebetalt prisnedgang (gjennom angrerett)?
Vi er så vidt jeg kan se akkurat innenfor fristen?
Noen som har erfaring med dette?
(jeg forsøker å få kontakt med Tesla...)

Jeg får sansynligvis kompansert for prisreduksjon i forhold til det bilen koster ved bestilling i dag og beholder bilen. Flaks for meg. Synd for de som ikke var like heldige med dato for utlevering...
Mister gratis lading.
#11
Model Y / Sv: Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 08:40
30 desember skal det være  ;)
#12
Model Y / Angrerett
fredag 13. januar 2023, klokken 08:34
Betydelig prisnedgang...
Vi hentet ut en model Y fredag 30 desember (edit: skrev feil november først...), altså 14 dager siden.
Vi har ingen interesse av å levere tilbake bilen.
Noen som vet om det er noen mulighet for å få tilbakebetalt prisnedgang (gjennom angrerett)?
Vi er så vidt jeg kan se akkurat innenfor fristen?
Noen som har erfaring med dette?
(jeg forsøker å få kontakt med Tesla...)
#13
Model 3 / Sv: Keramisk coating vs folie
mandag 18. april 2022, klokken 11:14
Jeg har en ny Tesla model 3 og har tenkt å delfoliere utsatt steder. Jeg ser imidlertid at der allerede er folie på kanalene (lengst nede). Er det noe Tesla nettopp har begynt med eller har TM3 blitt levert slik lenge? Er det da mindre nødvendig med ytterligere "delfoliering" av utsatte steder? Jeg har bestilt delfoliering, men det er litt ventetid. Jeg har videre erfart at det folierte området er mye vanskeligere å få rent enn resten av bilen. Noen som har noen formening om folierte områder generelt er "vanskelig" å rengjøre?
Tenker å forsøke meg på en eller annen Coating selv i løpet av sommeren :-)
#14
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
lørdag 12. februar 2022, klokken 12:22
Har da fått mail med priser.

Som Early Bird har du en eksklusiv mulighet fra 14.02 til 21.02 å forhåndsbestille før andre.

Evolution ER, 130 hk, 470 km: 359.900
Techno, 220 hk, 450 km: 384.900
Iconic, 220 hk, 450 km: 399.900

nettsiden publiseres mandag 14.02
#15
Har opplevd akkurat det samme på min VW ID.3, som har omtrent samme styringssystem. Stort sett god vinterbil, men så den ene gangen at jeg sto fast i våt snø på flat mark og er rimelig sikker på at jeg skulle kommet løs hvis det gikk an å slå av alle "hjeplemidler". Jeg fant noe strøsand som var det som skulle til. Med en forhjulsdrevet bil uten for mye elektronikk som jobbet imot hadde det vert "piece of cake", bare å dreie litt fram og tilbake på rattet og spinne seg løs...
Leste på et forum at noen anbefalte å slå av Auto Hold. Har ikke forsøkt det, men verdt et forsøk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA