Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nilsern

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
ë-C4 / Sv: Citroën C4
« på: I går kl. 06:16 »
Selgeren min håpte på demobiler før jul og kundebiler i januar/februar.

2
Spent på hva som ligger i bedre lydisolering.  Er vel dette som har vert noe av det mest negative med TM3. Ser at det er doble vinduer. Hadde vert supert om det var gjort noe med dekkstøy 😊

3
e-Golf / E-Golf (FL300) - erfaringstråd - hvor godt holder batteriet?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 07:32 »
Det begynner å bli en del e-Golfer som har gått ganske langt, også med det "store" batteriet (FL300).
Fint om folk kan dele erfaringer om hvor godt (eller dårlig) batteriet holder.
Batteristatus på e-Golf er vanskelig å måle direkte, så det må nesten bli en subjektiv vurdering.

Min bil er en 2018 modell som har gått 70.000 (ble kjøpt brukt i fjor). Jeg har ikke merket noe til forringelse av batteriet. Edit: fullader stor sett alltid, men har satt "nedre ladegrense" til 70% slik at den lader lader til dette først og så fullader til avreise om morgenen. På den måten står den ikke fulladet lenger enn nødvendig. Vet ikke om det har så mye å si, men det skader iallefall ikke.

Jeg er pendler og kjører ganske mye, ca 35-40.000 km pr år. Jeg vurderer å enten ha min e-Golf lenge (til den er "oppbrukt") eller å bytte i en annen elbil med litt lenger rekkevidde nå, mens jeg fortsatt får litt for bilen. Jeg har 7 mil til jobb (dvs 14 t/r). Det holdt hver dag sist vinter, men med liten margin de kaldeste dagene (og sist vinter var mild på vestlandet). Det skal dermed ganske lite batteri-reduksjon til før jeg må lade på veien. Jobben aksepterer "nødlading" med stikkontakt (og skøyteledning) en gang i blant, men ikke regelmessig.

4
ë-C4 / Sv: Citroën C4
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 07:56 »
Forvirring angående seter... I konfigurator så står det "HYPE BLACK DELSKINN +5500, Advanced Confort Seats Skinnseter (inkludert elseter og korsryggmassasje)". Er det skinn eller delskinn? HYPE RED er iallefall skinn. Både HYPE BLACL og HYPE red elektrisk med massasje. Står ikke noe om memory, noe som ofte betyr at det ikke er det... Uansett ikke galt pristillegg.

Edit: har fått klargjort at både HYPE BLACK og HYPE RED er delskinn, el uten memory.

Ikke så galt tillegg for oppgradert stereo heller (3100), men samme merke på standard og oppgradert. Heholdsvis ARKAMYS Standard HiFi 6 høyttalere og ARKAMYS HiFi med 8 høyttalere (Subwoofer og forsterker). Lurer på om forskjellen bare er forsterker og sub (mer bass) eller om enkeltkomponentene også er av bedre kvalitet. Virker som om man mister baksetevarme ved oppgradert stereo.




5
ë-C4 / Sv: Citroën C4
« på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 23:30 »
Det er manuell 6-veis justering på standardseter shine. Spurte selger, han sjekket opp.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Bilpriser og valutakurser
« på: Fredag 28. August 2020, klokken 08:56 »
Flott oversikt, Finnøy.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Bilpriser og valutakurser
« på: Torsdag 27. August 2020, klokken 22:37 »
Laget en figur som viser valutakurser for de viktigste "bilvalutaer" det siste året: USD, EURO, CNY (Kina), KRW (Sør Korea), JPY (Japan). Alle valutaer utenom Euro er omtrent tilbake der de var før Korona-krisen. Euro ligger omtrent 5% høyere.


8
Kjøpe elbil? / Bilpriser og valutakurser
« på: Torsdag 13. August 2020, klokken 09:00 »
Xpeng har nylig satt ned prisen på G3 med 40k og begrunnet det med valutakursen. Kronen har gradvis styrket seg i forhold til de fleste valutaer siden bunnen i vår. Både dollarkursen, WON (Sør Korea) og Yen (Japan) er omtrent tilbake til nivået de hadde for ett år siden (august i fjor). Eurokursen er fortsatt litt høyere enn før Corona, men lavere enn i mars/april.

Kan vi forvente en prisreduksjon på flere modeller / bilmerker?
Hva tenker de kloke hoder på dette forumet?

Edit: har laget en figur med oversikt over de viktigste "bilvalutaer" sist år, som ligger som vedlegg et par poster lenger nede. Får ikke til å lime inn som bilde.

9
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:59 »
Sitter med en følelse av at standardutgaven har best pris (OK pris). VW tar seg veldig godt betalt for ekstrautstyret i Plus og Max. Kan umulig være mye rabatt på pakkene sammenlignet med å legge til ekstrautstyr enkeltvis, som nok blir mulig senere. Den kommer dessuten med større batteri og jeg har vanskelig for å se at ID.3. med største batteriet kan koste særlig mye mer enn ID.3 Max.

10
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 13:47 »
Tja. Sammenlignet med Kona, Soul og Niro så er det vel ikke så ille i og med at vinterdekk og serviceavtale er inkludert. Toppmodellen er definitivt for dyr. Har selv avbestilt, men det er mest fordi mellomlegget ved salg av e-Golf blir for stort - "oppgradering" til ID.3 koster mer enn det smaker...

11
e-Golf / Sv: Møller har ødelagt bruktmarkedet for e-Golf reg før Deres kampanje
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 11:14 »
e-Golf er en kjempebil for daglig bruk; god å kjøre, god komfort, passe stor og føles fortsatt litt "premium". Min påstand er at man får ikke bedre bil til pendling og kjøring av ungene for under 300k. Måles den derimot i rekkevidde og batteriteknologi så er den ut-datert. Har man to biler i familien så er e-golfen et godt valg, og så tar man den andre bilen på ferie. 

Prisutvikling videre våger jeg ikke spå noe om. Men e-golf eiere som har kjøpt ny før prisnedgang har hatt et fryktelig verditap siste året. Min strategi er nok pr i dag å "bruke den opp" istedenfor å ta verditapet nå-  da betyr verditapet lite...

12
e-Golf / Sv: Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 10:46 »
jkirkebo: selvsagt en mulighet å bruke appen, men litt tungvindt...

13
e-Golf / Lys helt av mens varmeapparat er på - tips?
« på: Tirsdag 29. Oktober 2019, klokken 06:15 »
Jeg tar ferge på vei til jobb og sitter ofte i bilen med varmeapparat på. Setter lysvelgeren i posisjon 0 og lysene går da ned til parklys. Her en dag kom en fra mannskapet og sa at jeg blendet styrmann (sto helt framme). Jeg får ikke til å slå lyset helt av med varme på. Noen som vet om dette går an? Har 2018 mod med keyless. Takker for tips :-)

14
ID. 3. / Sv: Innbyttepris ved skriving av kontrakt?
« på: Torsdag 20. Juni 2019, klokken 20:27 »
har en e-Golf (2018). Den brukes til pendling og som familiebil til daglig. Rekkevidden på golfen er god nok for mitt bruk og bilen er knallgod å kjøre. En ID neo/3 vil bli for liten til familiebil på langtur og dermed erstatte golfen, ikke diesel-purka. ID´en faller rett og slett mellom to stoler; e-golfen er for bra og ID for liten og for dyr der e-golfen ikke strekker til. Antar at en 2 år gammel e-golf (dvs sommer 2020) kan selges for 70% av dagens ny pris (som er mindre enn da bilen var ny...), som vil gi minst 150000 i mellomlegg. Med mine antagelser så vil det for meg koste mer enn det smaker... Kom gjerne med kommentarer til mitt resonement :-)  (edit, kategori: småbarnsfamilie :-))

15
Kjøpe elbil? / Sv: Vil kjøpe brukt EL-bil. Hjelp!
« på: Lørdag 11. Mai 2019, klokken 22:30 »
Ville vurdert Leaf 24 med varmepumpe, 2013-14. Trenger ikke betale 150k. Får bra bil til 100k. Min 2013 har gått 133000 og er 'god som ny' (Ca 88% av  nytt batterikapaditet) . Minimum vinterrekkevidde på vestlandet er ca 8 mil (sammenhengende) Skal straks selges. Tror ikke jeg får mer enn 70-80k. Bra bil, men Nissan i forum er det historier om dyre delepriser; og Nissan er kjipe. Min har kostet meg mindre enn 10.000 i verkstedregninger på 5.5 år, dvs omtrent ingenting.


Sider: [1] 2 3 ... 6