Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sindresh

#1
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
torsdag 22. desember 2022, klokken 11:38
Er det vanlig for Tesla å kun gi 4 år garanti ved salg av inventory-biler? Ser ut til å være gjeldende for samtlige plaid-modeller som ligger på sidene deres nå
#2
Sitat fra: goggo på torsdag 16. juni 2022, klokken 14:45
Man skal visstnok ringe politiet, så kontakter de viltnemda på stedet.
Det er dog litt uklart fra artikkelen under om man skal ringe politiet på nødnummer 112 eller på 02800.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/pakjorsel-av-dyr/

Jeg har selv ringt 02800 når jeg kjørte på en grevling for et par år siden, men hadde problemer med å komme gjennom innen rimelig tid til noen i politiet som kunne/ville hjelpe med "bare" en dyrepåkjørsel uten personskader.

Men fra artikkelen over ser det jo ut som det er "lov" å ringe 112 med "Hjelp 113" appen, som jo er det beste for da overføres posisjonen automatisk til politiet også. Tror jeg forsøker det neste gang...

Mvh
Hugo

Det er ikke nødvendig å bruke "hjelp 113"-appen for at nødetatene skal få posisjonen din om du ringer 110, 112 eller 113. Dette skjer automatisk såfremt telefonen din har innebygget gps og støtter AML-posisjon, hvilket de aller fleste moderne mobiltelefoner gjør. Så lenge det ikke er personskade eller andre forhold som gjør at det er nødvendig å komme i kontakt med politiet umiddelbart, som f.eks. at bilen ikke lenger er kjørbar og står farlig til på høyhastighetsvei, så ringer man 02800. Nødnumrene er forbeholdt de situasjoner der det er fare for liv, helse eller betydelige verdier.
#3
Model 3 / Sv: Virkelig 1 års levering på TM3 LR?
søndag 20. mars 2022, klokken 13:42
Sitat fra: Rosee på søndag 20. mars 2022, klokken 00:38
Sitat fra: tornaldo på søndag 20. mars 2022, klokken 00:21
Sitat fra: Rosee på lørdag 19. mars 2022, klokken 23:41
Sitat fra: tornaldo på lørdag 19. mars 2022, klokken 21:26
Ligger helt nye 2022 LR inventory biler på Tesla sine sider nå. Så det går jo an å få bil i løpet av 2 uker ved bestilling i dag. Som vanlig.

Og nå har prisene økt så mye at de nesten ikke er overpriset engang :p

Hva mener du med overprising?

Jeg tok TM3 LR hvit standard hjul og enchanced autopilot. De som jeg har sett ute uten ench.autopilot har vært enten samme pris eller dyrere 😪

Fortryllet autopilot virker jo veldig spennende da  ;) Hva tilfører den ut over forbedret autopilot?
#4
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
fredag 17. september 2021, klokken 14:44
Sitat fra: Stromseth på fredag 17. september 2021, klokken 14:23
Sitat fra: sindresh på fredag 17. september 2021, klokken 13:46
For de som har hund, møkkete barnevogner eller bruker bagasjerommet aktivt og vil prøve å unngå den verste slitasjen så kan denne bagasjeromsbeskyttelsen fra canvasduck anbefales.

Så veldig fin ut. Har du en link?

Bruk funksjonen til å finne riktig kjøretøy på forsiden på https://www.canvasback.com/
#5
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
fredag 17. september 2021, klokken 13:46
For de som har hund, møkkete barnevogner eller bruker bagasjerommet aktivt og vil prøve å unngå den verste slitasjen så kan denne bagasjeromsbeskyttelsen fra canvasback anbefales. Kommer i flere deler og festes med borrelås så det er enkelt å fortsatt komme til skjulte oppbevaringsrom. Jeg har hatt lignende beskyttelse i både en model S og X før jeg nå byttet til Y, og det er gull verdt mtp. å holde bagasjerommet enkelt å holde rent samt by på litt beskyttelse. De har modelspesifikke matter til veldig mange forskjellige modeller.

Edit: link er lurt
https://www.canvasback.com/
#6
Polestar 2 / Klimastyring og dog mode i P2?
søndag 04. april 2021, klokken 16:09
Kommer fra Tesla S og X og både bikkja og jeg har blitt veldig glad i dog mode-funksjonen der. Vurderer nå bytte av bil, men beholder jo selvfølgelig den firbeinte. Finnes det en lignende funksjon hos Polestar? Og hva er status på klimastyring via app, er det lansert og fungerer?
#7
Helt strøkne og originale Tesla slipstream 20" i staggered oppsett. Dette er komplette hjul med Michelin latitude sport 3 dekk. Dimensjon foran er 255x45x20 og bak er 275x45x20. Felgene er strøkne uten riper eller skrammer fra f.eks. kantkjøring, og dekkene er i perfekt stand med minst 7mm mønsterdybde. Med andre ord er dette så godt som et flunkende nytt hjulsett som omtrent kun er kjørt hjem fra forhandler da bilen var ny.

Jeg kjøpte disse brukt selv, men selger dem igjen fordi jeg kjøpte feil. Jeg hadde tenkt til å sette vinterdekk på disse felgene, men fant ut at 275 bak blir for bredt på vinterføre. Derfor selges de igjen ettersom jeg ikke har behov for to sett med sommerhjul.

Jeg vurderer gjerne bytte i originale Tesla 19" eller 20" med gode piggfrie vinterdekk.
#8
Lading av Tesla / Sv: Model X max ladeeffekt trefas vs enfas
søndag 21. juni 2020, klokken 13:28
Nettopp, da forstår jeg så mye mer! Ble nesten lurt til å tro at jeg på magisk vis hadde fått 22kw lader ombord, men da er det altså ikke det som er forklaringen  ;)
#9
Lading av Tesla / Model X max ladeeffekt trefas vs enfas
søndag 21. juni 2020, klokken 12:22
Jeg har til nå hatt en s85d med enkeltlader som trekker 3,6kw fra ladestolpene til oslo kommune. Hjemme hadde jeg twc på 400v trefas der jeg fikk 11kw. Min begrensede forståelse av matematikk og strøm forklarer dette med at den bilen kun klarte å benytte seg av 3,6kw på hver fase, som ved trefaselading resulterte i 3x3,6kw = 11kw.

Nå har jeg en nyere Model X, og ved lading på ladestolpe så trekker den 7,2kw (240v x 30a). Jeg leser derimot i bilens spek at den kun kan benytte seg av 16,5kw ved trefaselading. Hva skyldes dette? Nedjusterer bilen Max ladeeffekt når den lader på tre faser kontra èn?
#10
Høres bra ut! Trådløs telefonlading høres ut som noe som kanskje kan være mulig å ettermontere også om jeg skulle få lyst til det noen gang?

Pratet med selger hos Tesla i dag som sa at referral-linken ikke gir noen gevinst ved kjøp av bruktbil uansett, og at den nå utelukkende gir 1500km gratis superlading til kjøpere av model 3. Er ikke snakk om mange hundre kronene uansett, men hadde jo vært kjekt om det fulgte med.

Litt usikkert hvor lang leveringstid det er på den da den visstnok står på et lager i Kristiansand og må innom sc før den blir fraktet til Drammen. Er mange permitterte hos Tesla om dagen som følge av pandemien ifølge utleveringssenteret i Drammen.
#11
Godt å høre =) Har stusset på at mye på finn ligger høyt i pris mtp. at Tesla nylig har satt ned prisen på X med rundt 60 000,- ja!

Men da er det ikke noe jeg går glipp av ved å gå for en 6mnd gammel long range kontra det som selges nå?
#12
Jeg hadde i utgangspunktet bestilt en hvit X long range med 5 seter og uten noe mer ekstrautstyr og ble forespeilet levering i august/september. Behovet for å bytte ut S85d'en min har derimot meldt seg raskere, og jeg slo til på en brukt X long range registrert 12.12.19 i svart med 7 seter i går, og avbestilte derfor førstnevnte. Jeg endte opp med å betale 816' for den svarte som har 2800km på telleren.

Har det kommet endringer på Model X av betydning siden desember i fjor som jeg nå går glipp av, eller har jeg gjort et greit kjøp?

Jeg visste ikke at referral-linken jeg har fra før var mulig å benytte til å kjøpe bruktbil også, så den ble ikke benyttet ved bestilling. Er Tesla greie med å legge til dette i ettertid?
#13
Model Y / Sv: Model Y klar for bestilling!
onsdag 28. august 2019, klokken 21:40
Haha, da beklager jeg og tråden kan slettes  :P
#14
Model Y / Model Y klar for bestilling!
onsdag 28. august 2019, klokken 21:34
Nå er det mulig å bestille Model Y i Norge i følgende varianter;

RWD - Long range fra kr 441 000,-

AWD - Long range fra kr 474 000,-
AWD - Performance fra kr 547 000,-

https://www.tesla.com/no_no/modely?redirect=no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA