Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leaf1Kris

#1
Polestar 2 / Sv: Noen som har bestilt 2024 modell?
lørdag 23. desember 2023, klokken 13:12
Endelig fått Polestar 2 LRSM som vi ventet på.

Fantastisk kjøremaskin, og om noen lurer på om det holder med 299hk og bakhjulstrekk er mitt svar ja. Graver seg frem, og selv halv gass er nok til å dra på smilebåndet 😊

Er også glad vi valgte 19" hjul, passer bilen godt utseendemessig og er stivt nok. Har vanskelig for å tro at 20" tilfører noe positivt kjøremessig.
#2
Polestar 2 / Sv: Noen som har bestilt 2024 modell?
onsdag 13. desember 2023, klokken 18:28
La inn bestilling 03.11 på en 2024 LRSM med Pilot og Plus pakke i farge Space.

Rimelig skuffet over oppfølging, eller manglende oppfølging er vel mer rett. Fått null info underveis om når bilen er klar for levering, noe som er kjedelig da eneste mulighet for innbytte var via Frydenbø å der fikk vi bare 10 dager på å levere inn den gamle bilen. Er nå uten bil på 4. uken🙄
Bilen har stått som planlagt siden vi bestilte den, eneste nye info fikk vi før helgen etter å ha mast på de flere ganger og fikk da vite at den var komt til Bergen. Regnet da med at det ville gå fort, men siden vi enda ikke hadde fått noe info om leveringsdato purret vi igjen i dag, men kunne enda ikke gi noe dato da det var stor pågang🤬 For noe svada, nybilsalget var ned 47% i november sammenlignet med i fjor og Polestar var ikke på listen over de 20 mest solgte bilene engang.

#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf gått ut på dato?
fredag 25. desember 2020, klokken 10:27
Leaf utdatert? Tja, finnes jo biler med lengre rekkevidde å batterikjøling om du trenger det. Har du ingen planer om å kjøre lengre enn du kan gjøre med 1 eller 2 hurtigladinger så er manglende kjøling ikke ett problem. Skal du kjøre langt på motorveier nedover europa ofte  så er det ikke beste valget. Kan dessverre ikke utnytte ladehastigheten mange plasser, men det er pga ladestasjonene.
Noen fremstiller chademo som ett problem, men har ikke opplevd utfordringer med det hverken i danmark, sverige eller norge. Det går 100-tusenvis med chademo biler på veiene i verden så en bil du kjøper i dag vil du neppe slite med å få ladet i sin levetid.

+ Lav støy, Apple carplay, 360 kamera, varme i ratt, romslig bagasjerom, relativt sprek. Bra rekkevidde(ikke best)

- Prisen burde ligge litt lavere, burde kunnet dra en liten henger på 750kg, mangler kjøling av batteri.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LEAF på drivein kino
mandag 23. november 2020, klokken 22:34
Fungerer på min 14 dager gamle 62 kwh
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LEAF på drivein kino
mandag 23. november 2020, klokken 09:20
Går da fint, to trykk på on uten å trykke inn bremsen. Gjør det akkurat nå btw 🙂
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
fredag 20. november 2020, klokken 08:09
Sitat fra: RJK på søndag 08. november 2020, klokken 10:54
Enig med nest siste innlegg, og har i lengre tid undret meg over at de gidder sette opp 50 kW-ladere, annet enn om de gjenbruker disse på små steder der dette sannsynligvis blir det beste de får på lang tid.

Må ikke glemme at største delen av elbilene på norske veier ikke kan lade fortere (eller marginalt fortere), så er marked for 50kw ladestasjoner i lang tid enda, for hvem vil vel betale mye høyere pris pr min om en ikke kan utnytte hastighet likevel?
Men å sette opp begge deler er bra for alle, ingen vil ha kø.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
lørdag 14. november 2020, klokken 10:56
Ja, må si meg godt fornøyd med bilen.

Det har vært mye fokus på de negative tingene med nye Leaf, men til sitt bruk er den meget bra.
Ja bilen er bygd på den samme gamle ramme, men oppdateringer på motor og controller, dempere, lydisolering, exteriør og interiør gjør at den har fått ett stort løft.
Bilen har selvsagt en del mangler som begrenset fart på hurtiglading og mangel på batterikjøling, men flere av de er av liten betydning for veldig mange. Men bilen er ikke for alle, har man behov for å kjøre lange strekk i 120km/t med gjentagende hurtiglading så er det ikke rett bil.

Noe jeg synest får lite oppmerksomhet er bagasjerommet, ny bakluke samt fjerning av kassene ved hjulbuene har gjort det enda bedre, å det var alt langt bedre enn mange av konkurrentene.

Men nok om det, poenget med tråden var vel å dele "real life" info om rekkevidde så folk kan gjøre seg opp egen mening om det er en bil for de.
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 13. november 2020, klokken 21:40
Rekkeviddetest 62kwh

Ute temperatur ca 11 grader, bil forvarmert 10-15min før avreise.
Dekk Continental IceContact 3 piggdekk med 2,5bar.
Start 100% batteri, stopp 5%. Kjørt distanse 330,3km, 20km gjenstående rekkevidde.
For det meste 70km/t og 80km/t sone, men noe kortere strekk 50km/t og 60km/t sone innimellom. 3-5km/t over på spedometer. Kjørerute vedlagt.
En ca 30 minutters stopp for en kjapp matbit i Odda(første elbiltur med behov for mat uten lading😂), og ca 1,5 timer stopp for å gå tur til Bondhusvatnet, samt ca 30 min venting på fergen så noe ekstra forbruk for å varme opp bil igjen, men neppe ekstremt siden temperatur var +\- 11 grader hele veien.

#9
Billigste jeg finner er 315k men den er gått 48 000km så burde vært mye billigere.
Neste er 334k for en med 15 000km på telleren samt med en liten parkeringskade.
Ellers er det noen for 335k med 8000km, men det er jo uten vinterhjul.
#10
Sitat fra: unik42 på mandag 26. oktober 2020, klokken 11:58
Mye bra priser på brukte, ser jeg. Har måtte legge min en god del ned i pris, dog så ser jeg enkelte som selger brukt har høyere pris enn nye. Det skjønner jeg ikke.

Hvor ser du mye bra priser på brukte? Det ligger vel flere brukte 62kw som dyrere enn ny enn det finnes billigere. Og de få som er marginalt billigere har gjerne en del km og 12-18 måneder av garanti er brukt opp.
#11
Tilsynelatene skal prisen ha gått ned, men når jeg bad om tilbud på en Tekna, er prisen ca 15k dyrere enn tilbudet fra i mars🤨
#12
Det florerer ikke med brukte 62kw heller, så ikke kamp om å selge enn så lenge men de som skal selge må nok ned i pris fremmover.

Vil også tro Nissan blir nødt til å redusere prisen enda mer neste år for å klare å selge greit, så de må strekke seg litt for at jeg skal kjøpe bil nå så tapet ikke blir for stort de første årene.
#13
Kan ikke se noe på bruktmarkedet som er noe særlig å spare på?

E-niro koster vel det samme som Kona, og jeg syns den t.o.m får Leaf til å se ut som en designperle så den er ikke interessant.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hva er beste tilbud på 62kw Leaf i dag?
søndag 18. oktober 2020, klokken 22:23
Siden prisen på 62kw leaf har gått ned en del vurderer jeg å bytte inn 30kw Leafen i en ny 62kw Leaf med vinterhjul og lastekrok for sykkel.
Men hva bør dette koste? Når jeg leste litt på forumet etter vi kjøpte den vi har i dag, føler jeg vi betalte litt for mye.
Finnes det fremdeles noe rabattordninger som de fleste kan få?

Er klar over at mange mener Leaf er utdatert, men etter drøye 4 år og snart 80000km med den gamle så er det egentlig lite å klage over bortsett fra for kort kjørelengde på langtur og elendig app. Har kjørt 800km på en dag med den vi har, gikk greit men ikke noe å anbefale.

Så på huyndai kona tidligere i år å den fristet pga veldig god kjørelengde selv om bagasjerommet var håpløst lite til en famile på fire. Men når de økte prisen 40k over natten samtidig som Leaf er blitt en del billigere så utgår den.

#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Brink hengerfeste
søndag 18. oktober 2020, klokken 21:49
Sitat fra: TJV på mandag 01. juni 2020, klokken 14:07
Hvordan føles det og kjøre visst man har litt bagasje og fyller den boksen maks med vekt som er lov samt noe bagasje i bagasjerom? Tenker annen vekt er plassert rett over/noen cm bak bakhjulene, men vekten blir annerledes når den er plassert ca 1 meter bak bakhjulene. Har tenkt samme løsning med boks/stativ på tilhengerfeste (visst jeg monterer det), men har vært litt skeptisk til en skikkelig baktung bil.

62kw leaf har vel ca 1020 kg på fremre aksling og ca 800+ på bakaksling så er jo fremtung normalt. Tviler på 50-60kg på hengerfeste skaper noe store problemer. En bil som er så fullastet at man trenger 300l ekstra baggasje, regner jeg med at også er ca 4 personer i. Da er nok største forskjellen du merker på kjøreegenskaper at totalvekten er høy, ikke 50kg på kula.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA