Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Blitz

#1
Ser på en Tysk Tesla side at det kommer til å bli fremsatt et gruppesøksmål mot Tesla for manglende sensorer, med krav om 2500 Euro i kompensasjon.

https://teslamag.de/news/tesla-inkasso-firma-sammelverfahren-ultraschall-abschaffung-56032

Er det noen av dere som kansellerte kontrakten på grunn av manglende sensorer har fått tilbakebetalt ordregebyret på 2500 kr?
#2
Tesla SW og AP / Sv: Parksensor Y Performance
onsdag 21. desember 2022, klokken 19:32
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.
#3
Nei jeg har ikke fått igjen pengene, Tesla sier at de  2500 er et "Ikke-refunderbart ordregebyr", selv om Tesla har gjort  en så stor endring etter at jeg bestilte bilen, at de i praksis gjør bilen nesten ubrukelig for meg. Etter endingen måtte  jeg med hjerte i halsen  daglig  manøvrere  inn og ut av en veldig trang garasje.
For Tesla er denne endingen i følge Munro Live, noe de sparer ca 1200 kr pr bil, i tillegge kommer profitten de får ved å rette opp alle parkeringskadene som kommer til å komme i perioden uten noen form for parkeringshelp, som ingen vet hvor lenge vill vare. Basert på tidligere erfaringer hvor Tesla bytter ut godt etablerte og velfungerende løsninger som regnsensorer og radar med sin "Tesla Vision" løsning har jeg ikke tro på dette vil bli i nærheten av like god og robust som ultralydssensorer er i dag. Spesielt  i Norge vil det bli problemer med snø, regn og salt som dekker til kamerane og gjør det vanskelig å se omgivelsene.
Siden Tesla ikke har et kamera i fronten, men kun et oppunder frontruten vil det være en blindsone på 1,5 m foran bilen, så hvis noen plaserer et objekt i denne sonen etter at du har parkert vil det neppe få det med seg. Så når du setter deg i bilen igjen for å kjøre vil den sannsynligvis vise at alt er klart rundt bilen, og at det er bare å kjøre, noe som kan bli en kostbar fornøyelse.
Tesla synes tydeligvis selv at det var en så stor endring som var gjort etter bestilling av bilen, at de til å begynne med krevde at kunden måtte bekrefte at godtok en levering uten ultralydssensorer, på samme måte som kundene må godta å få bilen levert uten radar  etter at den ble fjernet etter bestillingen var gjort. Dette sluttet de dessverre med etter kort periode i Tyskland.
Jeg kommer til å ta saken til forbrukerrådet av prinsipp.  [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
Model Y / Sv: Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer
søndag 20. november 2022, klokken 09:52
Jeg valgte å kansellere min MYP på grunn av manglene ultralydssensorer.
Tesla ville leverer meg en bil som mangler en grunnleggende funksjon som var inkludert da jeg bestilte den. Jeg skal daglig inn og ut i en trang garasje som vill bli et mareritt uten parkeringssenssorer, og den kamerabaserteløsnigen vill neppe/aldri bli like bra (maks 80% løsning), siden kameraene veldig fort blir  tilsmussede etter en lengre tur på norske saltede  vinterveier. Dessuten dugger sidespeilene og kameraene ofte igjen når du om vinter kommer inn i en fuktig og varm garasje.
Tesla har uten å informere meg fjernet hardware som gjør bilen neste ubrukelig for meg, sannsynligvis på grunn av forsyningsproblemer av sensorer, eller for å spare ca 1200 kr pr bil.
Jeg kommer til å selvsagt til å kreve det  "Ikke-refunderbart ordregebyr* på 2500 tilbakebetalt,  hvis ikke dette fører frem tar jeg saken opp med forbrukerrådet.

Skulle jeg tape her har jeg en glimrende plan om å selge selvkjørende flyvende biler på nett  til 600 0000 med et "Ikke-refunderbart ordregebyr" på 2500 kr som du ikke får tilbake når du kansellerer kontrakten, siden du kun fikk utlevert en murstein.
#5
Ser ut til at Model 3 og Model Y har ankommet Tyskland.
#6
Jeg har fått  estimert leveringsdato flyttet fra 2-12 juli til 9-27 juni , så det tyder på at det snart kommer en båt til Drammen
#7
Leste på et tysk Tesla-forum at tilhengerfeste skulle monteres på fabrikken fra 3. kvartal i Berlin (ikke bekreftet fra  Tesla), hva de gjør i Kina blir spennende å se. Jeg håper de kommer med en bedre løsning enn de har i dag, den løsningen Volkswagen har virker bedre.
#8
Tesla starter eksporten fra Kina med 4,767 biler til  Slovakia og 4100 som skal sendes på fredag, sannsynligvis til Europa.

SHANGHAI, May 11 (Reuters) - Tesla Inc (TSLA.O) on Wednesday made its first exports from China since reopening its Shanghai factory on April 19, as a shipment of 4,767 cars left for Slovenia, the government-backed media outlet Shanghai Observer reported.

The Glovis Splendor vehicle carrier left port early on Wednesday, bound for the Slovenian port of Koper, according to the Shanghai-based news outlet.

"Tesla was in a big hurry to load cars freshly off the production lines onto the vessel yesterday afternoon," Shanghai Observer said, citing a customs official.

Tesla has also arranged for 4,100 cars to be shipped on Friday, it said, adding that the automaker aims to export 300,000 cars from Shanghai in 2022.

Tesla did not immediately respond to a Reuters request for comment.

The shipment reflects Tesla's efforts to return operations to normal levels at its Shanghai plant, which makes Model 3 and Model Y for sale in China and for export.

Tesla did not export any China-made Model 3s or Model Ys from the Shanghai plant in April, the China Passenger Car Association said on Tuesday, as China's zero-COVID-19 policies disrupted production and deliveries.

The company's sales in China slumped 98% in April from a month earlier, the data also showed.

The factory's April 19 reopening was carried out with the help of the Shanghai government and widely covered by Chinese state media. It was held up as an example of how the city is trying to keep business open while pursuing a tough COVID policy.

Tesla manufactured 10,757 cars at its Shanghai plant from its reopening on April 19 to April 30, and had set a target to achieve a daily output of 2,600 vehicles a day from May 16, Reuters reported previously. read more

Factories in Shanghai that are trying to return to full swing have had their efforts complicated by authorities in the city tightening a lockdown to stamp out outbreaks of COVID-19.

Tesla's plant was running well below capacity earlier this week due to logistical and supply line issues.
#9
Min endret seg igjen i dag fra 30 juli - 30 august til 10 juni - 30 juni, så det er nok enn båt på vei til Norge ganske snart.
#10
Jeg har nå fått ny leveringsdato for min  Hvit LR 19: Beregnet levering: July 30 - September 08, tidligere hadde jeg april.
#11
Fra et Tysk Teslaforum ser det ut som de har fått  leveringsdato for Y LR MIC i Tyskland, så det tyder på at en båt er på vei til Europa.
En skulle leveres fra  28. mai - 27. juni
#12
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
søndag 01. mai 2022, klokken 13:13
Jeg vil anta at Norge blir et av de siste landene som får Y LR fra Tyskland, siden det er 10% importavgift på biler fra Kina til EU, mens det er ingen avgift for å selge kinesisk produserte biler i Norge. Så det rasjonelle valget for Tesla vill være å først dekke etterspørselen i EU med med biler produsert i Tyskland, før man leverer til Norge.
#13
Alt det andre / Sv: Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?
tirsdag 01. mars 2022, klokken 09:28
 Du mener sikkert at EU skal stoppe Russland trollingen også, jeg bare gjentar; mangel på samvittighet, mangel på empati og manglende evne til å legge bånd på egne behov.
#14
Alt det andre / Sv: Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?
tirsdag 01. mars 2022, klokken 08:50
Siden MG er eid av Kinesiske myndigheter, og støtte av Kina nå er å det samme som å støtte Putin, så spiller pris neppe noen rolle for de aller aller fleste av oss.
Det sies at ca 1% av befolkningen psykopater, og det som kjennetegner psykopaten er mangel på samvittighet, mangel på empati og manglende evne til å legge bånd på egne behov. Det kan være veldig vanskelig å oppdage hvem som er i denne gruppen, men det blir kanskje litt letter nå.
#15
MG5 EV / Sv: Prisene er endelig ute
lørdag 19. februar 2022, klokken 09:05
For å opprettholde garantien på 7 år må du følge serviceintervallene, og hvis prisen er den de samme som på ZS, så vil dette medføre utgifter på minst 34 000  (basert på tre års service kostnad på 14300, som Birger N Haug opererer med) i tillegg til at du må kaste bort 7 halve dager på å levere og hente bilen.
Veldig mye av den såkalte servicen er bare noe forhandleren har funnet på får å få en ekstra inntekt, Tesla har feks ingen krav til service de første 6 årene. På kontroll skjema til Hyundai var det pålagt sjekk av om kupelyset virket. Hva blir det neste? påkrevd å bytte luft i hjulene hver 10 000 km på et merkeverksted  for å beholde garantien?.
Aiways U5 og U6 som snart kommer til Norge, har første pålagte service etter 100 000 km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA