Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eoniq

#1
i-Pace / Sv: Sommertur med komplikasjoner
mandag 20. juli 2020, klokken 08:39
Ja, jeg hadde Sauland plottet inn på navigasjonen.
#2
i-Pace / Sv: Sommertur med komplikasjoner
fredag 17. juli 2020, klokken 09:39
Ja, jeg startet fra Rjukan sentrum og jeg har 20 toms felger.
Sånn til vanlig så sliter jeg med å komme under 1,7kwh på mila og årgjennomsnittet ligger på litt i overkant av 2,3.
Konklusjonen min er også at det må være noe i app som ikke helt stemmer.
#3
i-Pace / Sommertur med komplikasjoner
torsdag 16. juli 2020, klokken 11:00
Hei, i fjor hadde jeg en ferietur med I-Pace på ca 300 mil som gikk helt supert, brukte ikke mer tid på lading enn hva jeg hadde brukt på å fylle bensin hvis jeg hadde brukt bensinbil på samme tur.
Dette året derimot så tenkte jeg at det ville bli problemer, så jeg tok kun en tur fra Bryne til Beitostølen og tilbake igjen.
Problemene startet i Rjukan, den ene stasjonen var i ustand og den andre var en Efacec lader som ikke kommuniserte med Jaguaren. Takk til Tesla-eieren som lot meg få plassen hans i køen.
Så sto jeg der med 54km rekkevidde igjen og 53 km til nærmeste ladestasjon, jeg ringte Jaguar assistanse og di sa at di kunne komme med leiebil og ta Jaguaren med seg, men det ville ta sin tid, så jeg bestemte meg for å prøve å nå Ladestasjonen på Sauland, lite visste jeg da at jeg måtte kjøre fra 300m over havet til ca 1270m over havet før det begynte å gå nedover.
Jeg kom frem til Sauland som ligger ca 83m over havet med 22 km rekkevidde igjen etter noen nervepirrende minutter opp mot toppen hvor rekkevidden forsvant fortere enn hva nervene mine hadde godt av, på toppen hadde jeg 12km igjen på GOM. Så på appen etterpå at jeg hadde regenerert 5,4 kwh på vei nedover og at på turen hadde brukt 1,35kwh på mila, forstår ikke at det er  mulig med 3 voksne personer i bilen, bagasje og omtrent 1000 høydemeter å klatre,  noen som har en forklaring?
På turen prøvde jeg meg på 3 forskjellige Efacec ladere, ingen av de ville komminisere med Jaguaren.
Jeg har lært meg det at hvis jeg skal på langtur igjen, så stopper jeg og lader hvis det er ledig på ladestasjoner, selv om jeg har over 60% igjen på batteri.
#4
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
søndag 14. april 2019, klokken 16:27
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:17
Model 3 er mer drivers car enn iPace da, særlig 3P.
I tillegg er det jo autopilot, så er mye som er bedre hos Tesla, til nesten halve prisen av en iPace.

Klart iPacen er mer "tradisjonelt luksus", så spørs hvor mye man vekter fancy skinn og falsk motorlyd over rekkevidde, ladenett, ladehastighet, ytelse og pris.

Alle biler må man tenke 10-20 prosent verditap første år. Få unntak fins selvsagt.

Og dette som også olavxxxx har skrevet;

«Men model 3 vil jo da være en bedre drivers car mtp. mer enn rekkevidde, også ytelse og kjørefølelse, veigrep osv.»


Dette må jo være synsing av verste sort? Jeg har ikke prøvd TM3, men kjørt TMS og synes det var en bra bil, bedre enn de fleste Tesla-hatere vil ha det til.

Jeg innrømmer at jeg er veldig glad i kjøreegenskapene til BMW og har eid flere 3serie med M-sportsunderstell, den siste var en 2017 modell og jeg vil påstå at I-Pace er i klasse med den når det gjelder styrefølelse, veldig gode svingegenskaper og veifølelse, men den understyrer muligens litt og det merkes at den er over 2tonn.

Rundetider rundt Laguna Seca underbygger heller ikke din synsing, da en TM3 LR bruker 5,6 sekund lenger tid på en runde og TM3 Performance bare er 1,3 sekund raskere rundt samme bane.
#5
Sitat fra: Kvag på mandag 08. april 2019, klokken 15:35
Haugesund- Lillesand, forbruk 1,89/mil!!  Hakapelitta 18" piggfrie vinterdekk.  Fulgte trafikken i vanlig fart med noen forbikjøringer av trailere.  Ikke så verdt det!!? Suveren bil å kjøre!

Bryne(25moh) til Gravasstølen/Sirdal(726moh), stoppet der i 5 timer før jeg kjørte til Bryne igjen, Conti 7 piggfrie, tørr vei, 5-11 varmegrader, og vindstille begge veier. Hadde 3 forbikjøringer, ellers lå jeg i kø for det meste(snitthastighet på 63km/t, men det var med ca 10 minutter stillestående og ca 2mil i 30/40km/t sone).

Forbruk 1,88kwh/mil
#6
Jeg hadde først en i-pace uten luft i 3 måneder og nå en med luft, merker egentlig ikke den store forskjellen, den sitter som klistret til underlaget uansett. Eneste tydelige forskjell er når du f.eks kjører over høye fartsdumper så vil den med luft dempe slaget mye bedre.

Når det gjelder dekk og felg hadde jeg conti 6, 255 på 20 toms felger på den første, den måtte jeg «guide» mer når jeg kom ut av sving, nå har jeg conti 7, 235 på 18 toms og bilen føles bedre og mer naturlig i styrefølelsen. Håper og tror at det er den myke gummien på vinterdekk som gjør at den med 255 bredde føles litt mer tungstyrt og at jeg ikke vil merke det når jeg skifter til 255 på 20 toms sommerdekk.

Ja, den har forvarming, både ved forhåndsinnstillinger i bilen, i app og det er en knapp i app som du kan trykke på for «forvarming nå»

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg bestilt en S med 18 veis justerbare seter og spart ca200000kr, alt jeg har av ekstrautstyr nå utenom setene er bare «kjekt å ha».
#7
i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
tirsdag 08. januar 2019, klokken 19:43
Bestilte 23 februar, estimert levering 8 August. Forhandler har sagt at bilen har komt, men pga feil i elektriske komponenter får jeg den ikke utlevert.

Jeg har en mistanke om at det som skjer er at Nederland har blitt prioritert, ser at mange som bestilte bil i høst har fått den der.
Så lenge jeg har fått prøvekjørt I-Pace flere ganger og har gratis lånebil så går det greit for meg.
#8
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 06. januar 2019, klokken 19:07
Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 18:22
Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 17:51
Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.

Vi får se. Grunnen til at jeg ikke "rettet" på e-tron er jo at vi ikke aner hva den bruker i Norge ennå. Selv vet jeg jo hva hjul etc betyr, og vil gå for en konfigurasjon som vektlegger rekkevidden, mens andre vil kjøre på med 21 og 22'' hjul  i kjent Audi-stil, - de vil få seg en veldig negativ overraskelse tror jeg. 250Wh/km er nok ikke i overkant da.

Det har du rett i, ett forbrukstall på 250 w/km på en e-tron kan fort bli realiteten, men da kjører du ikke likt som du kjører ioniq i 125 w/km

Dessverre er det slik at mange førstegangskjøpere av el-biler går på en smell, der synes jeg at forhandlere kan bli flinkere til å oppgi realistisk forbruk, for jeg vil ihvertfall at flest mulig går over på el-bil om de velger ioniq, e-tron, Tesla eller noe annet må bli opp til de.

Jeg kjørte stander dekk og felg på min ioniq, om vinteren kjørte jeg Conti piggfritt og tror jeg gikk ned en størrelse på dekkbredden.
#9
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 06. januar 2019, klokken 17:51
Sitat fra: Crown på søndag 06. januar 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Eoniq på søndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)

Nå gikk du glipp av poenget mitt der (ja det er jeg som bruker under 1,25kW/mil på langturer med Ioniq om sommeren, da kjører jeg den som helt vanlig bil, , bruker AC, last og passasjerer kjører forbi og holder fartsgrensen +10%!  Eneste er at det er lite motorvei involvert pga bostedet mitt. Vedlagt er en eksempel, her var det 4 i bilen med bagasje. Hadde du standard dekkdimensjon?

Men poenget mitt er at lynladere som Ionity etc er veldig viktige for å få en god opplevelse på e-tron og andre på langtur, fordi de bruker såpass mye mer strøm enn de mindre kortrekkebilene. Jeg kommer nok selv til å kjøpe e-tron når jeg får konfigurere selv (har sagt nei til de ferdigkonfigurerte), så jeg har ikke behov for å snakke ned noe. Men har heller ikke behov for å pynte på noe.

Det blir utrolig spennende når de første testene kommer, med norske forhold og testere som kan elbil og er uavhengige.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Joda, som sagt er jeg ikke i tvil om at du klarer turer på under 125 w/km, men jeg synes at når innlegget før sammenlikner ioniq 125 w/km mot e-tron 250w/km, så er det forbruket til ioniq du retter på når det helt klart ikke er relevant sammenliknet forbruk de to i mellom, i disfavør e-tron.

Dette er jo med på å skape en oppfatning av at det er en mye større forskjell på forbruk på e-tron og ioniq enn det egentlig er. Jeg vil tro at hvis du klarer å kjøre en ioniq på 125 w/km, så klarer du å kjøre en e-tron på 175 w/km under like forhold. Antakeligvis vil forbruksforskjell øke i disfavør e-tron hvis det er mye motbakker og/eller motorvei.
#10
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har ikke inntrykk av at Tesla eiere er så veldig negative til E-Tron, derimot synes jeg at eiere av kortrekkevidde el-biler kommer med mye rart og skryter hemningsløst av sine biler. I en annen tråd her på E-Tron forumet ble det sammenliknet en ioniq mot en E-Tron og at Ioniq brukte 125w/km, mens e-tron brukte 250w/km, som om ikke det var nok, så kommer det en annen inn og sier at når han kjører turer med sin Ioniq, så har han langt lavere snitt enn 125w/km.
Nå skal ikke komme her og bestride at ioniq med deres fantastiske sjåfører klarer dette, men perspektivet blir helt feil, hvis en sjåfør klarer 125w/km med en ioniq så er jeg temmelig sikker på at samme sjåfør kommer langt under 200w/km med e-tron.
Jeg har kjørt en ioniq i mer enn 30000km, mitt sommerforbruk var 135w/km, mitt årsgjennomsnitt var 178w/km. Dette var med mye turer på ca 2 mil rundt Stavanger, Sandnes og Jæren, jeg hobby-hypermile minst halvparten av kjøreturene (dvs at jeg kjørte uten å bruke bremser, nesten ingen regenerering og krøp opp bakker i 40km/t hvis jeg ikke hadde biler bak)
Jeg har nå kjørt en I-Pace i over 4000km(Jeg vil tro at den har omtrent samme w/km forbruk som e-tron), samme turer som ioniq, bortsett fra at nå har jeg bare kjørt om vinteren og det er komplett umulig å hobby-hypermile med en i-pace.
Så vinterforbruk på i-pace har vært på 269w/km, det inkludere mye sløsing av strøm, jeg har stått i timevis med aircondition på 23 og trykket på skjermer og hørt på musikk mens jeg har prøvd å finne ut av alle innstillinger som er.

Jeg forstår ikke all den negativiteten som mange el-bil eiere har til andre sine valg og at de på død og liv skal rakke ned på andre sine valg. En Ioniq eller en I3 er ett godt valg for mange, men de passer ikke for alle og for de er kanskje en E-Tron det beste valget.
#11
Audi e-tron / Sv: Facebook og møkk.
søndag 30. desember 2018, klokken 12:41
Hei, bare for å komme med mine betraktninger angående dette.

Veldig enig i det meste Imagine skriver, men kanskje jeg har ett mer Tesla-vennlig syn på ting, så lekker som Tesla S er så hadde jeg godtatt litt grums, bare det å se på den bilen får meg i godt humør, jeg har alltid ønsket meg en, men pga garasjeplass ikke kjøpt.

Når det gjelder E-Tron så er jeg sikker på at det blir en veldig god bil og at den vil gi deg ett smil rundt munnen hver gang du setter deg inn i en for å ta deg en tur. Rekkevidde er ikke alt, men hvis du ikke har hatt el-bil før så kan du fort bli litt skuffet, når det er sagt, all denne skrivingen om hvor fantastisk rekkevidde i3, Ioniq, Kona med flere har, så husk på det at de drar den fantastiske rekkevidden veldig langt og er uoppnåelig for folk flest. Det er komplett umulig å kjøre en E-Tron som de nevnte bilene (såkalt amatør hyper-miling).

At en person som Tuono som jeg trodde forsto hva kjøreglede er (pga forumnavnet) har så mye negativt å si om Premiumbiler forstår jeg ikke, han av alle burde forstå gleden av å eie og kjøre noe som ikke bare er ett fremkomstmiddel.
#12
i-Pace / Sv: Dekk og felg-dimensjoner
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 17:40

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:27
Sitat fra: Eoniq på mandag 08. oktober 2018, klokken 22:01
Takk til Kåre Knatten, Vannkraft og Stikkontakt, da går jeg for Continental Viking Contact 7
#13
i-Pace / Sv: Dekk og felg-dimensjoner
mandag 08. oktober 2018, klokken 22:01
Takk til Kåre Knatten, Vannkraft og Stikkontakt, da går jeg for Continental Viking Contact 7
#14
i-Pace / Sv: Dekk og felg-dimensjoner
søndag 07. oktober 2018, klokken 19:41
Ser at Megahjul anbefaler Nereus NS806 103T piggfrie vinterdekk til I-Pace, dette fordi at de har mindre rullemotstand, bedre på støy, langt bedre vannplaningsegenskaper, beholder egenskapene lenger og er omtrent like gode som testvinneren på snø/is.
Har aldri hørt om dette merket før, men hvis det Megahjul skriver er riktig, så må jo dette vær ett kupp, eneste er at de ser ut til kun å komme i 19 tommers størrelse.
#15
i-Pace / Sv: Oppdatert: Film, bilder og omtale
søndag 26. august 2018, klokken 09:38
Sitat fra: daktari på lørdag 25. august 2018, klokken 23:22
Først og fremst viser det at den har et chassis satt opp for sportslig kjøring. Og alle som har kjørt litt forskjellige biler vet at sportslighet kompromiterer komfort.

Tydeligvis er I-Pace ett unntak
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA