Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JRF

#1
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. februar 2024, klokken 07:21Det er ganske mange faner i servicemenyen. Du kan lese mer om hvordan du kommer inn og hvordan ting skal se ut her: https://teslatap.com/articles/service-mode/
Se der ja, den service moden visste jeg ikke om. Men den skrudde av klimaannlegget når man gikk inn i den da.
#2
Sitat fra: Kim- på torsdag 18. januar 2024, klokken 21:02Du kan jo for moro skyld gå inn i service menyen. Der finner du alt av temperaturer til de forskjellige kanalene, vinkler på spjeld osv. Se om det er noe der som ikke gir mening
Hvor da? Finner ikke noe slik i service menyen jeg.
#3
Model 3 / Sv: Skiholder til Tesla takstativ
søndag 21. januar 2024, klokken 15:29
Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:20Har opplevd det samme med skibag, riktig nok på kroken, så enda mer utsatt, men baggene ble våte/nediset, og da ski og brett ble liggende inni noen dager så var de fulle av rust.

Her er det kun takboks som gjelder.
Hmm jeg har en slik svart XXL skibag i noe plaststoff som jeg tror skal være vanntett. Men har ikke testet det enda siden jeg hittil i vinter bare har tatt dagsturer så jeg fikk plass til alt inni bilen.

Skiboks har jeg ikke plass til i boden.
#4
Model 3 / Sv: Skiholder til Tesla takstativ
lørdag 20. januar 2024, klokken 23:20
Vær klar over at stålkantene på ski og snowboard ruster noe helt sykt når de står åpent på taket slik. Jeg har et slike klemme stativ og veisaltet spruter tydeligvis helt oppå taket på bilen for ene skiparet ble nesten helt ødelagt av rust (rust på hele sålen som jeg ikke fikk bort så jeg endte opp med å måtte sende dem til steinsliping), mens det andre skiparet og et snowboard fikk en del rust på stålkantene, men det ble ganske bra etter noen drag med kantsliper, og "gummi slipekloss". Aluminiumsdeler på bindingene ble også ganske stygge av veisaltet. Jeg kommer nok til å sette hele skibagen på taket i framtiden så skiene ikke blir helt rustet istykker.

T-boltene til dette stativet var også veldig tungt å få dratt gjennom sporene på takstativet når tetningsstripa var i, så de dro av litt aluminum fra innsiden av sporene så nå er det eksponert aluminium der også...
#5
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 18. januar 2024, klokken 17:50Står den i automatisk avdugging når du får temperatur på 42 grader?
Nei.
#6
Sitat fra: Handyman på fredag 12. januar 2024, klokken 16:44
Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.
Hva slags bil? Varmepumpe eller varmeelement?
2023 modell, så med varmepumpe.

Sitat fra: førategangtesla på fredag 12. januar 2024, klokken 17:32
Sitat fra: JRF på fredag 12. januar 2024, klokken 14:34Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.

Har du hatt bilen på service for dette? Det høres merkelig ut.
Ja. Og deres "løsning" var å flytte temperatursensoren jeg hadde montert ved luftutblåset for å se hvilken temperatur det virkelig var på lufta ned til mobilladeplata og si at der den var montert ikke er riktig sted for å måle kupetemperaturen...
No shit sherlock, det var jo ikke kupetemperaturen jeg klagde på, men utblås temperaturen som var alt for varm eller kald i forhold til hva kupe temperaturen var instillt til. De kan jo ikke kjøre på med hårføner temperatur ut helt til kupe sensoren viser riktig temperatur. Det må jo reguleres til en akseptabel utblåstemperatur i tilegg til at den skal oppnå kupesetpunktet etter hvert.

Jeg monterte en liten temperatursensor ved utblåset i sommer fordi jeg hadde følt at luftutblåset hadde gitt så sykt varm eller kald luft ettersom hva utetemperaturen var. Så jeg kunne dokumentere hva utblås temperaturen faktisk var, og ikke bare min følelse. Andre som har sittet på med meg har også reagert på temperaturen på utblås lufta. Når det var mer 20 minus ute for en stund siden så blåste den konstant ut 42 grader hele turen på over en time fra jobb.
#7
Jeg har motsatt problem: Bilen blåser inn alt for varm luft når det er veldig kaldt ute. Det kommer konstant oppimot 42 graders luft fra luftkanalen hvis det er mer enn 20 minus ute. Og på sommeren når gradestokken nærmer seg 30 grader så blåser den inn 14 grader iskald luft... Og klimaannlegget står altid på auto og 20 grader.
Helt elendig regulering av klimaannlegget.
#8
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
søndag 07. januar 2024, klokken 07:24
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mai 2023, klokken 18:08
Sitat fra: JRF på tirsdag 16. mai 2023, klokken 09:33
Sitat fra: Kim- på søndag 07. mai 2023, klokken 22:41Hva er feilmeldingen da?
Ingen feilmelding.
Bare navigasjon som fryser og kameraer blir svarte. Og Tesla finner tydeligvis ikke noe feil i loggen fra når det skjer heller...

Og jeg la ved film av skjermen den ene gangen det skjedde når jeg hadde bilen inne for dette ene gangen. Så det er ikke noe tvil om at feilen er der. Og Tesla sier bare at jeg skal trykke på rapporteringsknappen når det skjer, uten at det ser ut til å hjelpe noe.

Nå har det heldigvis bare skjedd på hverdager så langt, men hvis dette skjer når jeg er på langtur så er det jo litt krise da jeg ikke kan forhånds varme batteriet for supercharger, ol. fordi navigasjonen ikke fungerer.

Jeg hadde noe ca samme, uten at navigasjonen frøs. De oppdaterte FW på e-Call hos meg stod det i «fakturaen»

Da har de oppdatert firmware, og navigasjonsdata til nyeste. Og to dager senere kom samme problemet tilbake...
#9
Model 3 / Sv: Trådløst skiltplate lys
lørdag 18. november 2023, klokken 15:02
Sitat fra: Tesladude på lørdag 18. november 2023, klokken 10:07For de med tilgang til 3D printer kan kanskje dette være et alternativ?


https://www.thingiverse.com/thing:5401221
Hmm den var lur. Men har fremdeles samme problemet når man skal ta adapteren av og på da. For jeg pleier å ta av hengerfeste hvis jeg ikke skal bruke det på en stund.

Eller når jeg tenker meg om så kan jeg jo også 3D printe et blindlokk for hullet til hengerfestet i plata til det så kan jeg permanent ha på hengerfeste plata og lys plugg adapteren uten å få masser av møkk inni hulrommet der.
#10
Model 3 / Sv: Trådløst skiltplate lys
lørdag 18. november 2023, klokken 01:30
Sitat fra: RJK på lørdag 18. november 2023, klokken 00:55Bortsett fra det dekselet, hva er det som er krøkkete?
At alt befinner seg under bilen og peker nedover. Man må jo nesten drive å kravle rundt på bakken for å få det til. Pluss at en hengerlys plug og kabel som stikker rett nedover på undersiden av bilen på en bil som allerede har ganske lav bakkeklaring er ikke akkurat optimalt.
#11
Model 3 / Trådløst skiltplate lys
fredag 17. november 2023, klokken 23:33
Model 3 har jo veldig krøkkete tilgang for å sette i hengerfeste og kabel til skiltplate lys hvis man skal ha et sykkelstativ eller lignende bakpå. Men finnes det noe løsning (som er lovlig i Norge) for trådløs tilkobling av skiltplate lyset? Også bare ha batteri som driver det. Enten via noe man setter inn i tilhenger pluggen, eller aller best hvis man kan gjøre det via CAN bus på OBD port.
#12
Tesla SW og AP / Sv: Autopilot filplassering
onsdag 15. november 2023, klokken 08:04
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. november 2023, klokken 07:23Hvilken versjon har bilen din? Og den har ikke en autopilot, men et system som heter Autopilot™️. Autopilot™️ er navnet på samlingen av alle førerassistentsystemene på bilen din. Regner med du snakker om AutoSteer™️ her? ;)

Hvordan ser animasjonen av bilen din ut når du syns den ligger for langt til venstre? Ser du tydelig at bilen ligger mot venstre på skjermen, eller er det bare du som "føler på deg" at den ligger for langt til venstre? Det er mye mulig at bilen ligger midt i fila og perfekt, men at din kjørestil er å ligge lenger til høyre. Bilen oppfatter at andre kommer for nærme og vil trekke mer til siden hvis nødvendig.
Fikk den i slutten av desember i fjor så vet ikke om det er 2022 eller 2023 model den regnes som. Det er i hvert fall en standard range uten ultralydssensorene og med den gratis basiq autopiloten.

Og nei den legger seg ikke noe annerledes avhengig av bilene som kommer imot. Selv med lastebiler i motgående som er oppå midtlinja med hjulene så ligger bilen akkurat samme stedet i veibanen og da alt for nærme når de passerer. Animasjonen viser bilen i midten av veibanen. Og hvis jeg skrur på autopiloten mens jeg kjører på landeveien der hvor jeg vanligvis ligger i veibanen så svinger den såpass hardt inn mot midten at jeg har opplevd motgående trafikk både blinke og tute på meg da de blir skremt av hvordan bilen svinger mot dem.
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 15. november 2023, klokken 07:44
Sitat fra: daktari på onsdag 30. august 2023, klokken 21:36
Sitat fra: RJK på onsdag 30. august 2023, klokken 06:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:40Er mange som kverulerer på at den ikke finnes, som om den var non-excisting, fordi mange i enkelthet skriver fsd om betaversjonen. Og som hardnakket påstår at det er svindel fordi produktet ikke er lansert.

Jeg anser det som kverulering, og for enkelte skjer dette på et høyt plan, fordi man legger ondviljen til og ikke vil skjønne at det enn så lenge er betaen man snakker om.

Som jeg har sagt før, det er "mange veier til Rom", og den ruta Tesla har valgt er den som er defintivt vanskeligst. Frem til denne er god nok til å bli godkjent, vil den forbli i beta. Men det betyr jo ikke at man må ignorere alle resultater som det vises til.

Også Waymo og Cruise er under utvikling, selv om de er godkjent til et visst nivå, i svært begrensede områder, og med større begrensninger enn hva som en sjåfør har, som maks fartsgrense lavere enn veiens fartsgrense. Jeg vil definitivt ikke kalle det et ferdig produkt, og det gjør vel heller ikke Waymo og Cruise.

Men jeg tror at den dagen Tesla får FSD Beta så god at de sender den inn til godkjenning, da er plutselig disse systemene ferdig, om de ikke får et "ferdig" produkt som fungerer world wide uten slike kunstige begrensninger.

Selvsagt kan det komme andre inn og forbigå både Tesla, Waymo, Cruise og flere av de andre man kjenner til som er under utvikling.
Her var det flere faktafeil.

Waymo, Cruise og noen i Kina har ferdig selvkjøring i produksjon, full kommersiell drift. Forbedringer vil skje og testing nye steder. Teknologien er allikevel ferdig og fungerende.

Myten om at Waymo bare kjører i et lite område er feil. De er i full drift i Phoenix i et område større enn hele Oslo kommune (med marka) og ca 4x bebygget areal i Oslo. 225 square miles.

Alle de mange som tester selvkjøring går rett på level 4. Ingen går stegvis fra ADAS; de lager selvkjøring og tester, forbedrer etc. År etter år har de i USA rapportert stadig lengre kjøring mellom hver intervensjon frem til de kunne droppe sikkerhetsjåfør.

Tesla har ikke startet med dette enda. Hvis v12 er så fantastisk gjennombrudd som Musk hevder så bør de meget raskt komme igang med autonom testing og rapportering på denne versjonen.

Håpet er lysegrønt; at Tesla plutselig skal slippe en fullt selvkjørende system world wide - et mirakel vil jeg si. Fakta er at de siden betaen ble sluppet knapt har gjort fremskritt mot sjåførløs kjøring.
Waymo/Cruise er ikke ferdig slik det ligger i dag. Det er "ferdig" for de områdene de opererer i, men nye områder må mappes og læres opp helt spesifikt. Og de har store begrensninger for de områdene de opererer i, ved at de f.eks. ikke kan brukes på motorveier per nå.

De kan ikke bare sette biler i et nytt område sånn helt uten videre, med bare å laste inn kart for område. Det er på dette området Tesla sin FSD som nå bare er i beta, skiller seg ut.

Områdene de operer i nå, er kanskje ikke små i norsk sammenheng, men i amerikansk målestokk så er det definitivt små områder. Og som antydet over, det er ikke bare å utvide området for alt må læres inn. Og om veiene legges om, så må dette læres om igjen. Dette er altså fakta per i dag.
Jeg mener du tar feil. Waymo bruker stadig kortere tid på å gjøre klar for selvkjøring i en ny by. Ja de mapper opp før oppstart, men bilen kan kjøre selv i ny by fra dag 1. De slipper ikke til kunder før etter mappingen.

Vi får se; nå tester de i LA og Austin, hvor mange måneder de bruker før de starter kommersiell drift. Jeg regner med at tiden vil synke by etter by. De skal også bygge opp base, service, lading, call-senter osv.

Det er greit å minne om at de første Waymo startet testing i Phoenix 2017, året etter at Musk lanserte FSD. 2023 og Tesla sin status er fortsatt 0 km autonom kjøring. Noen dro ifra.

2017 var også året da Musl twitret "3 months maybe, 6 months definetly" når første fsd-funksjonalitet skulle komme.

Jeg synes forøvrig det er sabla imponerende at hele Oslo+hele marka er et areal man kan ferdes i en taxi uten sjåfør 24/7. Det er ikke lite i noen sammenhenger.

Waymo og Cruise har begge etter hva jeg har fått med meg ansatte vaktpersonell som tar over og fjernstyrer bilen når bilene blir forvirra og bare stopper rundt om kring. Slik som de jo også har gjort flere ganger. Så et klipp hvor jeg tror det var 5 av disse bilene som alle stod stille i et kryss og ikke visste hva de skulle gjøre... Så de har et stykke igjen de også.
#14
Tesla SW og AP / Autopilot filplassering
onsdag 15. november 2023, klokken 05:43
Jeg syns lane assisten plasserer bilen alt for langt til venstre i kjørefeltet. Det er mulig at bilen er ganske sentret, men det føles i hvert fall som at den er farlig nærme midtlinja når motgående lastebiler og busser nesten konsekvent ligger omtrent på midtlinja med venstrehjulene.

Noen flere som har dette problemet? Det er faktisk såpass ille at jeg ikke tør å bruke autopiloten på annet enn flere felts motorveier med midtskille siden jeg syns plasseringen på etfelts landeveier uten midtskille er rett og slett farlig.
#15
Model 3 / Sv: Bytte av luftfilter på Model 3
tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:25
Er vel lite vits i å ha et HEPA filter hvis det ikke er ordentlig tettet rundt det? Ser ikke ut til å være noe pakninger som tetter rundt filteret på den animasjonen. Og da går vel bare partiklene rundt filteret gjennom små åpninger rundt filteret?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA