Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 201
1
Ohmia sitt tilsvar:
Ohmia Charging svarar slik:

– Som departementet ønsker vi at alle skal ha moglegheit til å lade elbilen heime til ein fornuftig og rettferdig kostnad. Vi kan ikkje sjå at presiseringa vil ha noko betydning for vår forretningsmodell, kor elbilistane kjøper abonnement på talet på kilometer dei køyrer. Kostnadane på sjølve anlegga tek vi i heilskap på vår kappe, seier adm.dir. Eirik Grøstad.

Samtidig sier deres egen tekniske sjef (dvs skyter selv selv i foten med)
Det er infrastrukturen som vi leverer [..] som er kostnadsdrivende.

Det samme gjentas i et seminar der også Elbilforeningen er med, som gir inntrykk av at også de liker Ohmia sin forretningsmodell. Det var vel ikke helt heldig håndert av foreningen?
https://www.youtube.com/watch?v=gOZ3LyraAmk&t=1465

2
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 17:24 »
Flott! Har noen av dere tipset/ønsket muligheten for å kunne aktivere begge 5kw elementene samtidig fra samme skjerm?
Ja, samt spurt om det finnes noen kodingsmulighet for å få opp en knapp i MMI. Avventer svar på det.

Og et lite målepunkt, som kanskje ikke er så relevant. Startet lynlading med +4 C i batteriet (uten forvarming, klima avslått), og det ble da ikke brukt PTC for batterivarming. Ladingen startet på 65 kW v/46% SOC, og passerte 100 kW etter 12 minutter. Da var batteriet på +10 C, dvs kun fra ladetap. Da jeg slo på parkeringsklimatirisering på slutten av ladingen koblet begge PTC'er inn, og trakk 8-9 kW samlet. Det slo ut som differanse mellom effekt vist av ladestolpe og bil (som uten parkeringsvarme var nesten identisk).

3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 16:45 »
Shell-stasjonen på Vinderen i Oslo har fått opp to ladestolper fra Infra Recharge (Fortum). Hver stolpe har to CCS-uttak på opptil 225 kW, så fire biler kan lade samtidig. Glemte å sjekke, men tipper de er lastdelt slik at det uansett ikke går å trekke mer enn 225 kW på begge uttakene samlet på hver stolpe. Den ene stolpen er under tak, den andre ved innkjøringen fra Slemdalsveien (ved trafostasjonen).

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Dette var en av lokasjonene som dukket opp i ChargeFinder-apppen som offline for noen uker siden, dvs før den var ferdig bygd. Den er nå med i Fortum sin app, men ennå ikke i Shell Recharge.
Det som er interessant er at den også viser live tilgjengelighet for alle operatører. Jeg har også funnet noen lokasjoner som mest sannsynlig er under bygging, som ennå ikke vises i operatøren sine egne sider. Så det virker som de har fått API-tilgang som viser litt for mye data.... ???


4
Det nevnes ikke firmanavn, men vi vet vel alle hvem......
Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading

Mange boligselskap inngår leieavtaler på ladeanlegg med selskaper som fordeler kostnadene i strid med loven. Det konkluderer Elbilforeningen med etter at Kommunal- og regionaldepartementet har publisert en tolkning av laderetten.

Source: Ulovlig fordeling av kostnader i leieavtaler for elbillading

5
Lade hjemme / Sv: Nødlader/Schuko/B-vern
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 09:47 »
Noen nødladere har dette, men som regel ikke. Det er likevel tillatt å nødlade på kurs uten jordfeilvern type-B. Lading ved egen parkering/bolig/fritidsbolig kan derfor ikke bruke løsning uten jordfeilvern type-B, da det per definisjon ikke er nødlading.

Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.

6
Audi e-tron / Sv: Lading på ferie
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 08:11 »
JuicePass fra EnelX er også et alternativ for Ionity. Tror det er rundt 5 EUR/kWh drop in med mulighet for rabatt, forhåndsbetalt.

JuicePass tar nå 0,79 €/kWh hos Ionity, så jeg filtrerte de ut i oversikten over (som uansett bare er et utdrag av tilgjengelige priser) siden ChargePoint kommer bedre ut. Ser også at Ionity selv har justert litt ned til 8,40 kr/kWh.

7
Audi e-tron / Sv: Lading på ferie
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 23:21 »
ChargePoint er en stor aktør internasjonalt. I Norge kan du bruke deres app hos Ionity, og da til lavere priser enn Ionity selv. De tar riktignok forhåndsbetalt, dvs du må sette inn ca 100 kr på konto før du kan lade. Deretter vil de be om trekk fra kort når saldo er lav, evt for et litt større beløp som ca tilsvarer det du lader med per måned dersom du bruker dem mye.

8
Audi e-tron / Sv: Lading på ferie
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 20:48 »
Nå som den attraktive avtalen Audi/BKK er borte, er det lite å hente på Audi sitt abonnement (så lenge du ikke skal opp i Transit, og lade mye hos Ionity). Det er en liten rabatt med Audi-avtale hos Mer i forhold til standardpris, men nok ikke nok til å forsvare abonnementet.

Du ender opp i området 3,50 - 5 kr per kWh hos de norske operatørene. Du vil aldri spare noe på å velge 50 kW lader dersom det er raskere lader tilgjengelig, unntatt hos Circle-K. Under er et utdrag av kWh-priser på forskjellig ladeeffekt, og uten noen rabatter, og uten å regne inn evt abonnementskostnad for Audi. Mer og BKK gir en del volumrabatter, mens Fortum og Circle-K har rabatter for samarbeidspartnere etc. Rabatter endrer uansett ikke bildet drastisk. Så det enkleste er nok å velge laderen som ligger passende til, og unngå Ionity om du skal ta pris med i regnestykket (og ikke har Transit-abonnement).
 [ You are not allowed to view attachments ]  



9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 20:11 »
Bare for å tydeliggjøre, kan være det er dette du allerede gjør:
  • Legg nøkkel 2 godt unna bilen
  • Lås opp bilen med nøkkel 1, da dukker det opp en brukerliste på skjermen bak rattet. Bruk rulleknappen på rattet til å velge brukeren som skal ha denne nøkkelen. Mulig du også bør starte opp bilen til kjøreklar. Slå av, gå ut og lås bilen, og legg nøkkel 1 et godt stykke unna.
  • Hent nøkkel 2, og gjenta som over, men velger da en annen bruker fra listen.
  • Deretter skal sist brukte bruker for hver nøkkel komme opp automatisk i menyen bak rattet (og tilhørende innstillinger) når du låser opp bilen.

10
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 18:34 »
Du må først definere flere brukerprofiler i MMI. Når du deretter låser opp bilen, vil du får valg om hvilken bruker som skal være aktiv. Denne brukeren blir da default for denne nøkkelen, så du behøver bare gjøre det én gang så lenge hver fører har egen nøkkel.

For hver brukerprofil, er det to minneposisjoner på hver av stolene. Dette kan du da enten bruke for å ha to egne oppsett (f.eks komfort vs strammere oppsett), eller om det er to personer som deler hver av nøklene.

Når du har fått satt opp forskjellige brukerprofiler per nøkkel, vil stolene flytte seg dit de var sist den brukerprofilen/nøkkelen ble brukt når du låser opp bilen, uten å trykke på minneknappene.

11
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 14:27 »
Hvis ikke de fikser dette, så er det jo krise å oppdatere appen til nyeste versjon😱😱
Voltas har nå bekreftet at dette er en bug. De har ikke gitt noen indikasjon ennå på hvor fort det kommer en fix.

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 12:59 »
De har i alle fall tatt seg tid til å lage Ioniq 5-design på feilmeldingsiden...... kanskje brukt opp utviklingsbudsjettet der før de kom til bestillingssiden  ;D

  [ You are not allowed to view attachments ]  


13
Audi e-tron / Sv: Type 2 lader som medfølger bilen kun 20a?
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 11:43 »
Da er det nok kabelen som er begrensningen din. Med 5,1 kW lader du allerede på mer en en fase, og da begrenset til 20A i den av faselederne som får mest strøm. Jeg har selv ingen erfaring med e-tron på 3-fas IT-nett, men tror du skal få litt mer ut av din ladestasjon enn 1-fas 32A. Se https://elbilforum.no/index.php?topic=47259.0

Merk at effekt som vises i bil er etter tap i bilens AC/DC-omformer, dvs ca 88-94% av det som trekkes fra ladestasjonen. Med de effektene du har, er effektiviteten rundt 92-94%. Med OBDeleven eller lignende kan du lese av hvor mye strøm som trekkes på hver enkelt fase, og hvilken spenning de leverer (som ofte kan ligge litt under nominell 230V)

32A 1-fas er lite kurant utenom Norge med IT-nett, derfor ble bilene i f.eks. Tyskland tidligere levert med en litt billigere og lettere 20A kabel. De har gått over til 32A-kabel også her en gang midtveis i 2020.

14
Audi e-tron / Sv: Type 2 lader som medfølger bilen kun 20a?
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 00:24 »
På «norske» biler er medfølgende ladekabel 32A 3-fas. I f.eks Tyskland er det 16/20 A kabel som standard. Er din bil produsert for Norge, eller importert?

Uansett, har du TN eller IT nett på laderen? Tipper IT, da selv en 16 A kabel skulle gitt 11 kW på TN 3-fas.

15
Audi e-tron / Sv: 12v batteri tappes av hjemmelader
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 13:02 »
Tipper det kan ha sammenheng med problemene Hårek har rapportert med e-tron på Viridian. e-tron gir ikke riktig "ferdig-å-lade" signal. Tipper Zappi (med standardinnstillinger) heller ikke forstår dette, og derfor går i løkke med å tilby bilen lading, som da vekker denne.

Har nå fått forklaring på hva det røde lyset på ladestasjonen betyr. Ladestasjoner har en "6mA DC Residual Current Detection Module (RCM)" enhet, det er denne som gir signal.
Så gjenstår det å forstå hvorfor denne slår ut hver gang ladingen avsluttes.
Oppdaterer denne med ny kunnskap.
Det var ikke RCM som var problemet. Det er flere feilsituasjoner som gir samme type rødt lys (litt dårlig design).
Problemet er mest i bilen, men også litt i ladestasjonen. Har testet med to e-tron og to EcoLite.

Det er en standard (J1772) som definerer kommunikasjon mellom ladestasjon og bil. Bilen legger inn to forskjellige motstandsverdier for å styre ladestasjonen til å lade / ikke lade.
Problemet er at Audi legger inn en tredje motstandsverdi når ladingen er ferdig. Det er ikke mulig å få noe informasjon fra Audi hvorfor dette skjer.
Ladestasjonen ser da en høyere spenning enn forventet. EcoLite tolerer 9V +- 1V. Litt over 10V gir feil.
Denne feilen vises ikke på de andre ladestasjonene jeg har prøvd. Altså er EcoLite litt mer følsom for dette enn andre.

Har en dialog med Viridian, har foreslått at de øker toleransen for dette.
Men har også funnet en (midlertidig) løsning. Har modifisert ladestasjonen med en diode og en 20 kOhm motstand. Spenningen kom da under 10V.

Sider: [1] 2 3 ... 201