Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 118
1
Bra initiativ, noen tillegg:
De tre siste er (per d.d.) AC-lading på et begrenset antall lokasjoner i Norge, men likevel en grei løsning ved lengre stopp.

Dersom du går til https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ og ser under "Ladeverbund", vil du finne massevis av flere europeiske operatører, store som små.

2
Audi e-tron / Sv: Pris på E-Tron med det viktigste?
« på: I går kl. 20:19 »
Da er 2020-modeller ute i den tyske prislisten. Eneste nye jeg ser er navarrablå lakk. Daytonagrå er ennå ikke der, heller ikke 22kW ombordlader eller rattvarme kombinert med ACC.

3
Audi e-tron / Sv: 11kW 3-fas 400V lading på hytta ?
« på: I går kl. 12:16 »
Det er en knapp i midten av der den viser 50%/100%. Trykk på den for å bytte mellom de to nivåene.

4
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: I går kl. 12:13 »
Instruksjonsboka, side 280, 160Nm:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Kontroll av "dekktrykk" er en oversettelsefeil for kontroll av "tiltrekningsmoment".


5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
« på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 15:04 »
Fra Oslo? Fortum har raskere i Kristinehamn (170kW) og Hälla (100kW).

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen må betale fullt
« på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 11:06 »
Jeg ser heller ikke problemet, men en del politikere ønsker tydeligvis ikke å vurdere alternativet med høyere grunnsats (min uthevning):
Frir til Stortinget

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.

– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Men det er rett og slett ikke nok når så mange velger å kjøre elbil.

– Når inntektene faller bort, har vi to valg: Enten å kutte prosjekter eller å øke inntektene. Å kutte prosjekter i Oslopakke 3 tror jeg ingen egentlig ønsker seg, i hvert fall ikke i den grad som er nødvendig.

– Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier Anette Solli.

8
Merker ingen endring etter oppdatering.
Det bør du heller ikke. Under normal drift skal bilen retardere med en gang du bruker bremsepedalen, både med ny og gammel software.

Det som er endret er hvordan bilen oppfører seg når regenerering svikter (dvs uventet systemfeil). Når du bremser, bestemmer bilens styring om retardasjon skal skje med regenerering og/eller mekanisk bremsing. Dersom den går for regenerering som det optimale, men ikke måler noen retardasjon, slår en sikkerhetsfunksjon inn med likevel å bruke mekanisk bremsing. Forskjellen er at dette nå skjer etter 1 sekund, mot 1.5 tidligere.

9
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Lynladere
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 21:51 »
Store planer for Fortum i Finnmark (gitt de vinner anbudet da): 25 lokasjoner, hvor 17 av dem skal ha lynladere! I følge videoen under håper de å få (det meste av) dette på plass før telen sitter i bakken allerede førstkommende vinter!
https://www.youtube.com/watch?v=bVbWbjpMZwE

10
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 21:36 »
Da er første innlegg oppdatert med felger fra siste norske prisliste (06.06.2019). Største forskjell er at flere av felgene nå også tilbys for vinterbruk. Jeg fant også en på FB som hadde veid en 20" felg med vinterdekk (30,6 kg), men har ingen peiling på hva de andre ligger på.

I siste prisliste er eneste forskjellen mellom basis og Advanced-modell hhv. 19" og 20" felger, samt hellakkering. Det siste kan nok bidra med litt vekt, spesielt dersom plastdelene må gjøres litt stivere for at lakken ikke skal sprekke opp av bevegelser. Men det er hele 46 kg forskjell i egenvekt! Jeg tror ikke at 20" bidrar med 10kg++ ekstra per hjul. Her har nok Møller gjenbrukt vekt (og forbruk) fra tidligere Advanced Plus (som hadde mer utstyr), og endt opp med en trykkfeil i den nye prislisten. Dersom dette blir rettet opp, vil vi få offisielle WLTP-tall for 19" og 20", med samme utstyr (utenom lakkeringen da, men det bør være helt ubetydelig).

11
Audi e-tron / Sv: Audi tilbakekaller norsk storselger
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 19:29 »
Fra samme sted:
Sitat
– For biler produsert før uke 11 blir det nødvendig med en sjekk og utbedring også i Norge. Bilene er helt trygge å bruke frem til da, og kundene får tilsendt mer informasjon om saken om ikke lenge, forteller Moum til Broom.

tyske fora snakkes det også om en oppdatering av deksel rundt ladeport for bedre marginer mot Ionity-ladere (så en slipper dagens anbefaling om å holde støpselet på plass inntil det låses fast av bilen). Det er samme sted som de nå bytter deler for vanntetting, så kanskje en får to fluer i én smekk?

12
Audi e-tron / Sv: Fotgjengervarsling
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 10:04 »
Her er en som har montert tredjeparts utvendig lyd. Helt feil i mine øyne (eller ører), men det er i alle fall muligheter for de som har behov for å bråke litt (14:18 ut i videoen):
https://www.youtube.com/watch?v=ScXrvZgZARM&t=858

13
Audi e-tron / Sv: Lading og batterihelse
« på: Mandag 10. Juni 2019, klokken 08:34 »
Audi sin instruksjonsbok anbefaler 80% til daglig.

14
Spesifikt for i3, kan du lese netto maks kWh ut av en (skjult) meny i bilen. Du får mest nøyaktig tall med fulladet bil. Se for eksempel denne tråden.

15
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 17:56 »
I nabotråden rapporteres det i alle fall om at prosentskalaen ikke er lineær. Forbruket kan nok stemme, men det ser ut som det blir feil å estimere totalt tilgjengelig kWh ut fra %, dersom en ikke har kjørt helt fra 100% til (nær) null.

Sider: [1] 2 3 ... 118