Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 137
1
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: I dag kl. 08:57 »
Ja, du kan alltid bruke en type-2 kabel med "for mange" faser og/eller Ampere (selv om du som du sier ikke får utnyttet dette)

2
Det skal i så fall gi en vekt på 95x5 = 475 kg for battericellene i etron 55 og 71.3 x 5 = 356 kg for battericellen i etron 50. Differansen blir 119 kg. Men dette er bare vekten for battericellene. Hver modul på 12 battericeller er pakket sammen i en kapsling som er termisk koblet mot kjølesystemet. Det gir ekstra vekt. Og man har en egen hylle for de 5 ekstra modulene som er montert på toppen av batteripakken i etron 55. All denne mekanikken gir ekstra vekt. For etron 55 snakker vi om rundt 225 kg ekstra i tillegg til selve modulene. Selv om man ikke skalerer den ekstra vekten likt for etron 50 så er det trolig i størrelsesorden 50 kg vekt som man sparer også her.

Derfor virker det fullstendig ulogisk at man bare sparer 80 kg. Høres mer riktig ut med 180kg når man også tar hensyn til at bakre motor endres fra 140kW til 125 kW. Det burde også spare noen kg vekt.

Det blir 120 kg spart for batterceller og innpakking (motor er ikke nevnt), gitt samme fysiske batteripakker på e-tron og e-tron Sportback:
The battery dispenses with the upper “floor;” and its 27 modules each consist of twelve prismatic cells. The system, which weighs roughly 120 kilograms (264.6 lb) less than the battery of the Sportback 55 quattro**, provides 71 kWh of gross energy (64.7 kWh net).

Noe av grunnen til at forskjellen ikke er større er at 71kWh-batteriet bruker prismatiske celler (dvs mer vekt per enhet) i forhold til 95kWh-batteriet:
Sitat
These are arranged on two levels, as a long lower “floor” with 31 modules and a short upper floor with five modules. Each module integrates twelve ‘pouch cells.’

3
Noe mer info her, også på batterioppsettet. De tilgjengeliggjør litt mer (91%) av bruttokapasitet enn på e-tron 55 (88%):
Sitat
The battery system of the Audi e-tron Sportback 55 quattro** stores 95 kWh of gross energy (86.5 kWh net) and operates at a rated voltage of 396 volts.
...
With an output of 265 kW and 561 Nm (413.8 lb-ft) of torque (combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.0 – 21.9 (WLTP); 22.7 – 20.6 (NEFZ); combined CO2 emissions in g/km: 0), the two standard electric motors pack a powerful punch in launching the SUV coupé from a standstill – locally emissions-free and in virtual silence. The Audi e-tron Sportback 55 quattro takes just 6.6 seconds (combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.0 – 21.9 (WLTP); 22.7 – 20.6 (NEFZ); combined CO2 emissions in g/km: 0) to reach 100 km/h (62.1 mph), and its top speed is electronically limited to 200 km/h (124.3 mph). B
...
At market launch, Audi will offer the all-electric drive SUV coupé with a second motor variant. The e-tron Sportback 50 quattro generates 230 kW of output and 540 Nm (398.3 lb-ft) of torque (combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.3 - 21.6 (WLTP); 23.9 – 21.4 (NEFZ); combined CO2 emissions in g/km (g/mi): 0). The battery dispenses with the upper “floor;” and its 27 modules each consist of twelve prismatic cells. The system, which weighs roughly 120 kilograms (264.6 lb) less than the battery of the Sportback 55 quattro**, provides 71 kWh of gross energy (64.7 kWh net). This allows the SUV coupé to cover up to 347 kilometers (215.6 mi) on a full charge in the WLTP cycle. The Audi e-tron Sportback 50 quattro accelerates from 0 to 100 km/h (62.1 mph) in 6.8 seconds and has a top speed of 190 km/h (118.1 mph) (combined electric power consumption in kWh/100 km (62.1 mi)*: 26.3 - 21.6 (WLTP); 23.9 – 21.4 (NEFZ); combined CO2 emissions in g/km (g/mi): 0).

4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 23:11 »
Om NEDC verdiene er avledet av WLTP må de uansett skaleres likt.
Det er ganske store forskjeller mellom testene. Satt på spissen, kan en bil A som er superoptimalisert for NEDC-testen få gode resultater der, men falle igjennom når testen inkluderer mer variert kjøring (hvor WLTP er i alle fall noe mer bredspektret testing enn NEDC).

En annen bil B som er effektiv over et større bruksområde - men likevel ikke like effektiv som A innenfor det snevre NEDC-scenariet - kan få lavere WLTP-forbruk enn A, selv om A er best på NEDC.

5
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: I går kl. 22:45 »
2019 har begge deler (dersom bilen har opsjonskode PCN, dvs "Assistentpakke tur"), mens 2020 bare kan ha radar (som en del av opsjon PCC, dvs også "Assistentpakke tur, men med litt annen teknisk oppbygging).
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
Sitat
Durch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
Sitat
Durch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

6
Tidligere tråd hvor vi prøvde å lage en liste:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0

7
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 14:00 »
Data på e-tron Sportback 50/55 er ute, og gir vel en indikasjon på hva vi kan forvente av differanse mellom 50/55-modellene på dagens e-tron.
Audi e-tron Sportback 50 quattro
Strom­ver­brauch kom­bi­niert in kWh/100 km: 26,3 - 21,6 (WLTP); 23,9 - 21,4 (NEFZ); CO2-Emis­si­on kom­bi­niert in g/km: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Strom­ver­brauch kom­bi­niert in kWh/100 km: 26,0 - 21,9 (WLTP); 22,7 - 20,6 (NEFZ); CO2-Emis­si­on kom­bi­niert in g/km: 0

På den norske siden står det at e-tron 55 har et NEDC-forbruk på 23,7–24,6 og WLTP på 22,9–26,4.
Virker som om det er trykk- eller regnefeil på gang ja
Sammenligner du epler og pærer (min utheving)......? Dersom en bare ser på 55-modellene er e-tron Sportback 21,9-26,0 WLTP, mot 22,9–26,4 på e-tron. Det bør jo være litt lavere forbruk på Sportback.

8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 13:07 »
Jeg ville uansett tatt NEDC-tallene med en stor klype salt. I pressemeldingen fra lenken ovenfor (evt på engelsk) står det at WLTP er målte verdier, mens NEDC er avledet fra disse og ikke skal brukes som eksakte verdier. Og siden de bruker NEFZ for NEDC også i den engelske spesifikasjonen, vil jeg tro den tyske utgaven er den opprinnelige.

Men selv om vi bare ser på WLTP-forbruk, så er det likevel noe uventet her da 50-modellen har størst spenn i forbruk; både det høyeste og laveste. At den kan gå gjerrigere er jo som forventet - mens økt forbruk i andre enden av skalaen er enten en trykkfeil, eller noe teknisk som f.eks. at svakere motorisering i 50 gjør den mindre effektiv pga relativt høyere belastning på motoren bak; eller høyere ladetap pga ~30% større internmotstand i batteriet.

9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 10:36 »
Data på e-tron Sportback 50/55 er ute, og gir vel en indikasjon på hva vi kan forvente av differanse mellom 50/55-modellene på dagens e-tron. En reduksjon på kun 0,3kWh/100km for letteste 50-modell var mye mindre enn jeg forventet. Og mer forbausende er at en tungt utstyrt 50 har større forbruk enn tilsvarende 55!
Verbrauchsangaben der genannten Modelle
(Angaben zu den Kraftstoff-/Stromverbräuchen und CO2-Emissionen bei Spannbreiten in Abhängigkeit von der gewählten Ausstattung des Fahrzeugs)

Audi e-tron Sportback 50 quattro
Strom­ver­brauch kom­bi­niert in kWh/100 km: 26,3 - 21,6 (WLTP); 23,9 - 21,4 (NEFZ); CO2-Emis­si­on kom­bi­niert in g/km: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro
Strom­ver­brauch kom­bi­niert in kWh/100 km: 26,0 - 21,9 (WLTP); 22,7 - 20,6 (NEFZ); CO2-Emis­si­on kom­bi­niert in g/km: 0

10
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: mandag 18. november 2019, klokken 19:38 »
Kamera sitter lenger oppe (#12), under ringene. Nattsyn sitter inni ringen på førersiden (#5). Den store sensoren nederst med spyling er lidar (#13). Avstandsradar er #7, men den er skjult bak grillen.

Jeg har hørt en pumpelyd nå i det siste ved hver oppstart, men har ikke lagt merke til den tidligere. Så det er mest sannsynlig noen form for behovsbasert spyling.

 [ You are not allowed to view attachments ]

11
Audi e-tron / Sv: Garasjeportåpner
« på: søndag 17. november 2019, klokken 20:58 »
Har motsatt erfaring. Den orginale fjernkontrollen til porten (Aporto) virker ikke mer enn 10-15 meter unna, mens bilen når minst dobbelt så langt.

12
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 20:54 »
Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Du har rett, betalingen er for lading, men siden det prises per tid, og det er samme app som ellers brukes til å betale for parkering i Oslo, kortsluttet jeg til å si det var parkeringsbetaling.

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Brukere av Plugsurfing - Les dette!
« på: søndag 17. november 2019, klokken 07:53 »
Dersom dette er betalt med kredittkort, kontakter du kortutsteder med informasjon om at du har kontaktet PS, men ikke fått tilbake pengene. Så er kortutsteder pålagt å ordne opp i dette.

Er det betalt med debetkort stiller du litt svakere ovenfor banken, og de er ikke nødt til å stille opp. Men en oppegående bank vil nok likevel hjelpe.

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity - priser i 2020
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 13:22 »
Ett års abonnement ("Transit"-tariff) er inkludert på 55, vil tro også på 50. Etter første året koster dette kr 189 per måned. Selve ladeprisen skal også endres til 3,20 kr/kWh "fra ca 2020".

Per i dag får du samme faste ladepris ved å bruke Ionity eller Plugsurfing sin betalingsløsning. Det påløper ingen faste kostnader. Dersom de ligger på samme pris som Audi også når fastprisen forsvinner, er det ulønnsomt å la Audi ta seg av betalingen. Eneste fordel med Audi er at du slipper å forholde deg til så mange tilbydere, men får "alt" på samme faktura.

Abonnementet her er Audi sitt opplegg, men vil tippe PlugSurfing/Shell (tidligere New Motion)/etc vil ca ca samme kWh-prising når det kommer.

15
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: fredag 15. november 2019, klokken 11:43 »
Veldig merkelig at alle sliter med Audi appen. Vi har 2 audier med hybrid og har lite/ingen problemer med appen.
Bruker den 2 ganger om dagen pr.bil i snitt. Mulig ett e-tron spesifikt problem?
Lader du de bilene ofte? Arbeidshypotesen for feilen er at e-tron bruker opp "kvoten" på antall statussjekker som tillates (15) mellom hver kjøretur; delvis pga at bilene selv sender mange oppdateringer ved lading, og delvis fordi brukerne bruker app mer enn "vanlig" til parkeringsklimatisering og generelt følge med på lading etc. I tillegg kommer at app også gjør statussjekker av seg selv når den kjører i bakgrunnen.

Sider: [1] 2 3 ... 137