Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Orbit

Sider: [1] 2 3 ... 187
1
Audi e-tron / Sv: Tilkobling myaudi app
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 17:32 »
Joda, du må innom bilen også. Min tanke var å eliminiere mobilen fra oppsettet siden du var usikker på om den var støttet.

Ref forbindelse ut fra bilen: Står den i garasje? Dersom du går til navigasjonsskjermen, står det at bilen er online til høyre på skjermen? Då også godta noe med data-privacy i bilen før den begynner å sende statusdata.

2
Audi e-tron / Sv: Tilkobling myaudi app
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 14:55 »
Selv om jeg bare har gjort det én gang, var det enkelt å sette opp konto og tilknytte bil via nettsiden. Da er du i alle fall uavhengig av type mobil. Skal du ha flere brukerkonti mot samme bil må det også gjøres der.

3
BMW iX / Sv: BMW iX videoer
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 12:07 »
Så en reklamevideo iX, hvor tema var at dette var bilen for de som turde tenke fremover og annerledes. Det inkluderte mange sitater, angivelig fra negativ kritikk mot modellen. Vet ikke helt om jeg biter på selv, men ser ut som de bevisst ønsker å profilere bilen som litt kontroversiell.....som også i3 var i sin tid.
https://www.youtube.com/watch?v=1XHr98Foq-w

4
Audi e-tron / Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
« på: Fredag 27. November 2020, klokken 11:31 »
Jeg bestilte på begge sider. Hovedsaklig fordi det passer best med lading på høyre side på hytta (spesielt når vi er der med begge elbilene). Kunne vært løst med ekstra lang kabel som hadde kostet omtrent det samme.

Men det er også hending ved lading ute på tur, hvor det er litt mer tilfeldig hvor ladebokser står i forhold til parkering. Kan typisk også nå ladekontakt på parkeringsplassen ved siden av, dersom denne er inneparkert og ikke i bruk. Samme ved lading på gateparkering i Oslo, der ladestolpen som oftest ender opp på passasjersiden dersom en skal parkere i kjøreretning.

5
Audi e-tron / Sv: Forskjeller på modellår 19, 20 og 21
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 19:49 »
Oppdaget en liten forskjell i '21-prislisten: Dersom en skal ha komfortseter med ventilasjon, er det nå begrenset til milano-skinn i sitteputen/rygg. Det samme på ytterplassene i baksetet. Tidligere var hele setet i det litt mykere (og dyrere) valconaskinn. Midtpassasjer bak får det desidert dårligste setet, men det mykeste skinnet.... ;D

(Den norske prislisten sier ennå at det er valconaskinn på hele setet, men tysk prisliste samt norsk+tysk konfigurator sier det er en blanding av skinntyper. Jeg stoler mest på det siste, ta den tyske prislisten har tidligere vist seg å være fasit ved andre forskjeller)

6
Audi e-tron / Sv: Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 19:06 »
Ladeport på begge sider derimot, er kjekt! (Hurtiglading er fremdeles kun på venstre side.) 22 kW og ladeport på begge sider er vel to ulike opsjoner? Jeg trodde først men ville få det ene med det andre.
Det er to ulike opsjoner:
  • Ekstra AC-ladeport, JS1, kr 5560
  • 22 kW ombordlader, KB4, kr 20360
Men dersom en velger KB4, er det tvunget å også ta med JS1 (selv om det rent teknisk ikke ser ut til å være nødvendig ut fra bilens koblingsskjema). Så 22 kW-lader koster kr 25920 dersom en i utgangspunktet ikke hadde tenkt å ha ladeport nummer 2.

7
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 16:53 »
I følge HomeLink skal denne komboen av Aperto portåpner og bil fungere. Men samtidig sier Sommer (som er produsenten i dette tilfellet, Aperto bruker flere forskjellige) at de leverer en HomeLink-modul til sine åpnere. Så kanskje det er denne du mangler?

Uansett, HomeLink sin instruksjonsvideo sier du skal trykke flere ganger på fjernkontrollen, 2 sekunder hver gang, og holde den rett foran Tesla-logoen inntil bilen signalerer at den har lært koden.
https://www.youtube.com/watch?v=JoAswFmuXlk

8
Model X / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:52 »
Bruker selv Aperto sammen med Homelink-kompatibel bil (av annet merke.....) uten noen ekstra overgang. Forhandler av garasjeporten sa også at dette skulle gjelde alle Aperto-modeller som bruker fjernkontroll tilsvarende den på bildet under.
 [ You are not allowed to view attachments ]  

9
BMW i3 / Sv: Rapidgate
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:43 »
Varme/kjøleanlegget til i3 er ganske godt beskrevet i BMW sitt eget opplæringsmateriale.

Varmepumpen kan bare hente energi fra omgivelsene, via en radiator som "tvinger" relativt kald luft til å gi fra seg den lille varmeenergien den har, og bli ennå kaldere. Dvs i praksis flytte varmeenergi fra f.eks +10C utendørs til +21C i kupe, motsatt vei av hvordan varmeenergi flyter av seg selv.

Varmen fra et varmt batteri trenger ingen varmepumpe for å overføres til kupé, og det gjøres også på i3. Men selv om batteri er +40C, og kjølevann som kommer ut av batteriet er litt under, er det begrenset hvor mye varmere kald uteluft blir av å dras over en varmeveksler med denne temperaturen (som er hva som skjer med tenning på og ventilasjonsanlegget i gang).

10
BMW i3 / Sv: Rapidgate
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 20:04 »
Heller ikke min erfaring at dette er noe problem. Nå sies det i videoen at dette oppstår når en ønsker å varme kupé med PTC+varmepumpe  samtidig som batteriet trenger kjøling - og at kjølesystemet ikke klarer å utføre begge oppgaver samtidig. Dette har ikke vært en reell situasjon for meg. Når det er kaldt, har det aldri vært noe problem at batteret blir for varmt, heller ikke ikke ved hurtiglading. I varmt vær, skal det kjøles både i batteri og kupé, og bilen klarer fint dette.

Dette var også etter det jeg forstår testet i sammenheng med 1000 km-testen. Når en kjører i så mange timer, og med snitthastighet godt over 100, så kan nok batteriet bli så varmt at det trenger kjøling under hurtiglading, selv i kaldt vær. "Løsningen" er da å la bilen lade uten påslått parkeringsvarme, slik at kjølesystemet kan kjøle batteriet. Varmen en da får i kupé (ikke ved å bruke parkeringsvarmer, men vanlig ventilasjon med tenning på) tror jeg er fra spillvarmen fra batteriet. Dette er ikke like varmt som parkeringsvarmeren, men har fungert bra på vinter for meg.

Er ikke det varmt nok, må en finne et sted å vente innendørs mens bilen lader, og så kjøre parkeringsvarmer 5 min før lading er ferdig..... eller akseptere lavere ladehastighet. Ikke 100% optimalt, men et scenario jeg aldri selv har vært borti.

11
BMW iX / Sv: Nyregrill, glasstak, ryggekamera (tech)
« på: Onsdag 25. November 2020, klokken 10:29 »
Det finnes diverse foliering som har samme egenskaper, dvs riper forsvinner ved oppvarming. Så det kan være så enkelt som at grillen er pre-foliert fra fabrikk.

Glass med dimming (som de bruker i panoramatak) er også relativt gammel tekonologi. Funksjoner gjemt bak utvippbar logo er heller ikke ikke nytt.

Så ingen av tisse tingene er egentlig "ny tech", men heller første gang BMW tar det i bruk på sine biler.

12
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 22:39 »
Ditto, men bare for Norge (så lenge bilen ikke er andre steder). Vil du oppdatere hele kartverket, er det nedlastning fra nettsidene som gjelder. Men i dagens situasjon er oppdaterte norske kart, godt nok.....

13
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 22:13 »
Ref min post litt tidligere, så ser POI ut til å leveres OTA ved å oppdatere Connected Drive i bilen. Gjør dette, og sjekk om du får opp nye stasjoner (f.eks. Ionity som ikke var der i 2016), også på gammelt kart. POI er normalt bare en GPS-lokasjon med litt meta-informasjon, så de trenger teknisk sett ikke være koblet til en kartversjon.

14
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 18:47 »
Nye veier, og evt nye fartsgrenser på gamle veier. En sideeffekt er at ruteplanlegging og rekkevisseestimat blir mer nøyaktig. For hverdagskjøring klarer en seg godt med gamle kart, men ut på litt lengre tur i "ukjent" terreng er det greit å være oppdatert.

15
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
« på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 00:07 »
Nedlastning av kart fra nettsidene er nå uten Java! Det er direkte nedlasting av zip-fil, som så pakkes ut til USB-pinne. Så nå går nedlastning mye fortere. Men det er fremdeles ikke noe oppdatert kart på nettsidene, dvs fremdeles det samme som ble lagt ut i mars 2020.

Sider: [1] 2 3 ... 187