Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vesel

#1
Begynte med dette etter en eller annen 2020.4. Før slo de seg alltid på uavhengig av om viskerne slo seg på automatisk eller manuelt og selv bare ved spyling. Nå slår de seg på bare av og til, og jeg ser ingen sammenheng. Var en Model 3 som kjørte bak meg en stund da det regna litt med jevne mellomrom. La merke til at på den slo lysene seg av og på etter regnet. Hørte på servicesenteret, men fyren var ikke kjent med problemet og foreslo bare at jeg skulle reboote bilen. Hjalp ikke. Ser forøvrig heller ikke sammenhengen for når bilen justerer farten av seg selv eller ikke etter fartsgrensa, fremstår også tilfeldig, utover at den gjør det oftere nedover.
#2
Usedvanlig lenge siden faktisk. Vanligvis er bilene splittet over flere SW-versjoner, men nå er all på 2021.4. Da er den vel fra uke 4, altså januar, og nå er vi i slutten av april og uten noen ny oppdatering. Hva tror dere? Hadde blitt vant med ny funksjoner og forbedringer omtrent hver måned.

Er mange funksjoner jeg savner, som å kunne planlegge lading i appen og automatiske viskere som faktisk fungerer bra. Går fremdeles for tregt halvparten av tida.
#3
Tesla SW og AP / Sv: Tesla v11
torsdag 14. januar 2021, klokken 09:52
Sitat fra: Steffinho på onsdag 13. januar 2021, klokken 13:14
Ta et par kjappe eksempler. Kontrastene på D, N, R og P har blitt dårligere samt at batteriet har byttet farge til grå gjør at disse tingene er verre å se nå enn tidligere. Dette er bla uheldig da man ser på dette mens man kjører. En annen ting er at de har utvidet plassen til kjøreinformasjonen uten å faktisk bruke den skikkelig. Dette gjelder særlig oppe til høyre. De har også minsket skriften på hastigheten noe som heller ikke er veldig heldig.

D-en (Drive-giret) har også blitt blått, så ved et raskt øyekast så ser den til forveksling lik ut fjernlys-symbolet. Hev meg på og ville skru av "fjernlyset" da jeg så det symbolet, men skrudde jo bare det på istedet. Gikk et par turer før jeg ble vant med det. Dessuten så tror jeg den allerede tynne energibaren (forbruk/regen) har blitt enda tynnere og mindre tydelig.

Dette er i grunn greit da, det blir man vant til. Liker for det meste det nye UI-et med all den nye kjørevisualiseringa. Med nyinstallert HW3 viser den både fartsskilt, stoppskilt, trafikklys, piler i veibanen, søppeldunker, brøytestikker og til og med syklistmerkene i sykkelfelta. Måtte le litt av det siste. Rett før vi kan droppe vinduet og kjøre på bare instrumentene nå... Det jeg ikke liker er i hovedsak at kartet har blitt så mye mindre.
#4
Model 3 / Sv: HW3 retrofit for Tesla Model 3 starter opp snart
onsdag 16. september 2020, klokken 23:28
Fra han kan det bety flere år til.  :(
#5
Ja, TWC er en ladeboks med fastmontert type 2-kabel, bare med noe ekstra funksjonalitet for Tesla-er. E-golf støtter i likhet med de fleste nyere elbil-modeller type 2. Som GOLF-raider nevner så må elektrikeren bare huske på å sette switchen i riktig posisjon. Gjør nok det uansett, for det er neppe noen grunn til å sperre ikke-Tesla-er fra å lade i et vanlig hjem.

Jeg har forøvrig en ubrukt type B-jordfeilbryter fra GE du kan få kjøpt rimelig, om det er av interesse. TWC-er behøver en slik jordfeilbryter i sikringsskapet siden de ikke har dette integrert, slik de fleste andre ladebokser har.
#6
Sweet. Min historikk går tilbake til desember 2019. Skulle ønske jeg hadde for hele 2019 også så jeg kunne fått en ordentlig oversikt over alle gangene jeg har vært der og alt jeg har fått fiksa.
#7
Elbiler i media / Sv: Land med elbiltiltak.
søndag 21. juni 2020, klokken 17:11
Da håper jeg vi snart vil se slike på Kanariøyene. Er veldig billig å leie småbiler der. Har kjørt både Seat Ibiza, Vw Polo og Opel Corsa der, alle fossil. Elbiler er deiligere. Mii Electrics 260 km rekkevidde er nok til å kjøre rundt hele Gran Canaria, tilbake til hotellet, og enda halve øya rundt.  :)

SitatDersom man samtidig vraker en bil som er 7 år eller eldre kan støtten økes til 5500 euro, skriver El País.
Spanjolene er ikke glad i gamle biler, nei. :D Kan se det på leiebilene også, som sjeldent har gått mer enn 10-20 000 km. Her til lands blir den gjennomsnittlige bilen 15-16 år før den vrakes.

SitatEn annen viktig forutsetning er at bilprodusentene og bilforhandlerne må tilby minst 1000 euro i støtte.
Lurer på hvordan dette vil fungere. De kan vel bare legge til €1000 på prisen til bilen. Kanskje det er en forutsetning at bilen ikke kan selges til høyere pris enn i andre markeder, eller ihvertfall i andre EU-land.
#8
Model 3 / Sv: Lakkslitasje ved bagasjelokket
søndag 21. juni 2020, klokken 13:41
Klarer fremdeles ikke å tyde det første bildet. Er det glass du hviler fingrene på? De to siste er også litt vanskelige å tyde, men ser ut som det er ved baklysene. Du burde helst tatt et ordentlig oversiktsbilde i samme vinkel for hvert av bildene. Marker gjerne med en runding eller firkant hvor nærbildene er tatt.
#9
Vet ikke hvor du bor, men hvis du skulle stikke innom Grimstad så kan jeg hjelpe deg. Ellers så skal jeg til Mandal de neste to helgene og Stavanger en uke eller to etter dette. 👍
#10
Sitat fra: Nasse på mandag 15. juni 2020, klokken 11:37
3) Er appene som finnes for android så mye bedre at jeg burde finne meg en billig android mobil eller et lite nettbrett og heller bruke det?
Android har Scan My Tesla og TeslaCam / Sentry Reviewer. Scan My Tesla fungerer greit, men ikke noe særlig mer. Er lite intuitiv og brukervennlig, så tar litt tid å sette opp og lære seg å kjenne. Krever ofte et par forsøk for å koble til dongelen også, men det skyldes kanskje ikke appen. Jeg vet ikke om iOS har en tilsvarende app og evt. hvor bra den fungerer. TesLAX finner jeg ikke i App Store på Macbooken ihvertfall. TeslaCam / Sentry Reviewer fungerer utmerket da, langt bedre enn den tilsvarende funksjonen i bilen.

De andre spørsmålene kan jeg ikke svare deg på.

#11
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
søndag 21. juni 2020, klokken 10:45
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 18. juni 2020, klokken 19:20
Fant beskrivelsen på et "pålitelig" sted, så derfor skrev jeg også "hvis dette er riktig". Kanskje det kommer "soon".
Ja, det hadde vært herlig. Er et par steder dette står, men tviler litt siden det ikke står i release notes. Blir enda bedre med trafikkskiltgjenkjenning. Det er vel nesten bekreftet nå.

Blir uansett en av de største oppdateringene siden Sentry mode, dashcam og dog mode. Noe annet enn forrige oppdatering. Gleder meg.  :D
#12
Model 3 / Sv: La oss sammenligne batteridiagnostikk
lørdag 20. juni 2020, klokken 17:20
Oppsettet mitt!

#13
Model 3 / Sv: La oss sammenligne batteridiagnostikk
lørdag 20. juni 2020, klokken 17:12
Gir mening det at siden statoren på motoren bak er permanent magnetisert, og det da alltid motstand på akselen, så kan den ikke rulle fritt. Akselen foran ruller vel helt fritt når motoren ikke får spenning og statoren blir magnetisert. Hadde det gått an å koble fra akselen på motoren bak med et gir? Blir kanskje unødvendig komplisert.

Sitat fra: GOS på fredag 19. juni 2020, klokken 22:28
@Vessel

Bilen din oppfører seg normalt når det gjelder drift på motorene. Det skal en del akselerasjon til før frontmotor slår inn. Det skal en del regenerering til før det brukes begge motorene der også.
Jeg har prøvd å kjøre i 110 og slippe gasspedalen helt, men selv da begynte ikke motoren foran å regenerere. Tror SOC var ca 35%, så skulle vært mye å gå på. Regenbaren hadde ingen prikker heller, og det var jo 20-25°C ute. Tror diagnostikken viste ca 30°C på F stator temp og 25°C på Cell temp mid. Får gjøre noen nye forsøk snart.

#14
Model 3 / Sv: Lakkslitasje ved baggasjelokket
lørdag 20. juni 2020, klokken 16:54
Klarer å tyde det andre bildet, men ikke det første. Jeg har like merker som deg der, men også på den blå plasten utenfor. Fikk en bilpleiefyr til å kikke på bilen i går. Han mener det er fra bagasje som vi har tatt inn og ut. Det gir mening. Jeg har en elsparkesykkel på 20 kg som jeg ofte frakter i bagasjerommet, og er ikke alltid like forsiktig. De skal gå over hele bilen på onsdag, så er spent på hva de klarer å få til med det de kaller rubbing.
#15
Model 3 / Sv: La oss sammenligne batteridiagnostikk
fredag 19. juni 2020, klokken 18:05
Aha flott. Skal prøve å få tak i noe lignende så jeg slipper å ha en arm hengende på sidevinduet.

La merke til at bilen ikke regenerer på frontmotoren. Er det derfor den grønne regen-baren aldri går helt til venstre slik den svarte gjør til høyre? Mener å ha lest at den skal regenerere på begge. Må høyt opp i hastighet for  å teste dette.
Ellers så mener jeg å ha lest at motoren foran skal brukes når man kjører jevnt i lav fart, mens den bak skal brukes i høy fart. Skulle ha noe med lavere forbruk. Det jeg ser er at motoren foran brukes kun ved rask akselerasjon, ellers brukes bare motoren bak uansett hastighet.

Kan du sjekke om det er likt med bilen din?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA