Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rollep

Sider: [1] 2 3 ... 71
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: I går kl. 18:16 »
4,99 DKK = 6,59 etter Google, og a har ingen grabbet innpå vekslingskursen, så det blir i praksis høyere.


Eveny ligger på 6,39 i oversikten til elbilforeningen, og er altså billigere:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Kople (blitt del av Fortum nå?) koster 6,40 når jeg sjekker i appen på 180 kW-ladere på Filipstad i Oslo (kommer opp som BYM Filipstad - Posten), men ser og 5,90 på 125 kW-ladere i Nannestad sentrum. Begge deler billigere, om enn ikke med mye, enn prisen i DKK. 5,90 er forøvrig hurtigladeprisen, så positivt at 125 kW oppfattes som hurtiglading istedet for lynlading.

Fortum kommer opp med 7,30 både ved Skøyen og en annen i det området, direkte i Fortum-appen. Så for denne stemmer det at prisen i Danmark blir billigere.

Da er det altså bare Circle K og Ionity Drop-in som og går over prisen i Danmark, de andre ligger i samme leiet, og Ishavsveien er nå Norges billigste kjede, men er litt langt å nå for oss på Østlandet. ;)
Sedvanlig flisespikkeri🤣

Det jeg ville frem til var at ladeprisen i Danmark er langt fra like avskrekkende nå som de norske operatørene har skrudd opp prisene.

At Q8 i forskjell til Clever faktisk er i gang med å bygge ut brukbare ladestasjoner med 6 lynladere på hver, ser jeg som meget positivt. At man kan bruke kortterminal er også veldig bra, i mitt tilfelle sparte jeg masse tid på det.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtigladervirvar.
« på: I går kl. 13:59 »
De har kortterminaler på alle Electrify America stasjoner og det fungerer fint selv for utlendinger. Så det går fint ann om de vill.
Q8 har også kortterminaler på sine lynladere. Ser ut som de har kommet godt i gang med utbygging i Danmark – 7 stasjoner med totalt 38 ladere så langt.

https://www.q8.dk/paa-stationen/ladestationer/

Fant av en tilfeldighet stasjonen i Aalborg når jeg var på resultatløs leting etter en ledig Clever lader

Prisen var ikke avskrekkende for Danmark og være. DKK 4,99/kWt (ca. NOK 6,50) er faktisk billigere enn Fortum og omtrent samme som Mer og Eviny i Norge.

3
TAYCAN / Sv: Trådløs mobillader overoppheter telefonen
« på: Tirsdag 09. August 2022, klokken 22:16 »
Man kjøper en Taycan og er redd for degradering av batteriet på mobiltelefonen ved trådløs lading, fordi det koster mer enn et par hundre kroner å skifte? Noen som må justere prioriteringene, eller? Bare verditapet på en bil i den prisklassen tilsvarer normalt ganske mange telefoner i året...  :P
Jeg ser ingen grunn til å kaste bort penger bare fordi biler har et verditap.

I en Taycan er det for øvrig mye enklere å bruke en kort kabel enn den trådløse laderen i midtkonsollen ;)

4
TAYCAN / Sv: Trådløs mobillader overoppheter telefonen
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 17:52 »
Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.

Dette er jo objektivt riktig det, og jeg begrenser bruken av det selv. Til gjengjeld lader jeg dessverre mye på 20W med usb-C-til-lightning-kabel da for å få den fort ferdig til bruk ute.

Men DC-hurtiglader du heller ikke Taycanen ? Det er vel egentlig samme spørsmål om komfort vs batteridegrasjon.
Jeg AC lader min Taycan mest mulig.

Bruker alltid batterisparefunksjonen ved DC lading. Da holder batteritemperaturen seg på et lavt nivå uten at den totale ladetiden blir noe særlig lengre.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 17:37 »

Kan jo forvalte ressursene på samme fornuftige måte som svenskene. Til tross for at de har mange kabelforbindelser med både Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen og Litauen så har de ikke på langt nær kommet opp i samme uføre som Norge.
Svenskene begrenset jo effekten på kablene til Norge ved å påberope seg nødsituasjon. Samme kan vi gjøre i Norge.
Ja vi kunne gjort det samme, men dessverre har vi helt ubrukelige politikere.

Virker som de er livredde for å legge seg ut med Brussel. Hadde vært bedre hvis vi var fullverdig EU-medlem slik Sverige er. Man stiller helt sikkert mye sterkere i Brussel som EU-medlem enn med den husmannsavtalen Norge sitter med.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 13:39 »
Skal man ved å, eventuelt, vedta stopp i eksport også stoppe import? Skal vi legge ned kablene eller kun gjøre hva vi vil, når vi vil og om vi vil og forvente at de som befinner seg i den andre enden av strømledningen bare sier ja, og amen?
Kan jo forvalte ressursene på samme fornuftige måte som svenskene. Til tross for at de har mange kabelforbindelser med både Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen og Litauen så har de ikke på langt nær kommet opp i samme uføre som Norge.

7
TAYCAN / Sv: Trådløs mobillader overoppheter telefonen
« på: Lørdag 06. August 2022, klokken 12:58 »
Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.

8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
« på: ſøndag 10. Juli 2022, klokken 19:40 »
Noen som så innslaget på nrk i går. Når folk bare vifter med brikken i lufta og ikke holder den opp mot merket på laderen er det ikke rart folk har problemer....

Det er noe som heter at øvelse gjør mester og nå har vi brukt kort noen tiår. Det er ikke vanskeligere med brikken. Kan ikke noen lage en video og sende i beste sendetid 😀
Jeg så innslaget i NRK. Det var tydelig at de hadde håpet på å finne lange ladekøer med sinte og frustrerte mennesker. Slik ble det ikke, bare blide folk som meldte om null køer og bare velstand 😃

At de fant et par stykker som slet med å få startet ladingen er ingen nyhet, det skjer all tider på året. I dette tilfellet virket det som manglende erfaring med hurtigladere var hovedproblemet.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 10. Juli 2022, klokken 16:12 »
Skjønner ikke hvorfor deltagere i denne tråden gidder å bry seg med å ta en som bare ynder å få fokus på seg selv alvorlig.

Ingen er fattige og han kjenner en rik eletrikker 🫢

Det er bare fint at alle (unntatt han) betaler mest mulig til fellesskapet (for han selv melker ordningen med god samvittighet). Ord som narsissist og selvrettferdig er bare et par som kan brukes.

Forøvrig er strømpriskrise blitt omgjort til forsyningssikkerhetskrise, og det er ingen premie for å gjette at dette også øker prisen på strøm. Catch 22 (for de som tar referansen)
👍

10
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: ſøndag 19. Juni 2022, klokken 12:52 »
Motoriserte ladeporter sperrer luftekanalene fra fremre hjulbrønn og gir 5-10% høyere forbruk.
Helt feil, finnes ikke en eneste test som viser 5-10% kortere rekkevidde på biler med motorisert ladeluke.

Åpne luftkanaler fører dessverre til at grus og småstein finner veien fra hjulhusene og videre langs siden på bilen, definitivt ikke noe jeg vil ha.

Det som gir redusert rekkevidde er som sagt 21” felger og brede dekk. Cross Turismo får dessuten kortere rekkevidde grunnet dårligere aerodynamikk enn sedan modellene, sannsynligvis grunnet høyere bil og herregårdsvogn design på bakdelen.

11
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Fredag 17. Juni 2022, klokken 00:12 »
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)

Her er det en test hvor det kjøres i 70 mph (112 kmt) og bilen går da ca 404 kilometer, som blir et forbruk 206. Det er ca det samme jeg har hvis jeg ligger i 120. Vil påstå at testene hans er like bra eller bedre enn Teslabjørn sine. Når flere kilder raporterer 200-210 forbruk i 120, sier det seg selv at 250 bare er bullshit. Men du er selvsagt fri til å tro på spøkelser, vissvass og annet tull, fordi noen sa det på youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=i3ye9Q81RIY

Å sammenligne ulike hastigheter blir jo ganske meningsløst. Her snakker vi om 120kmt, ikke 112kmt. Hva mener du forresten spesifikt han gjorde feil under testen?

Jeg gir opp, jeg må nesten bare gå ut i fra at du enten troller, er dum eller ikke kan lese. Det er i alle fall ikke verdt å bruke tid på.
:+1:

12
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Onsdag 15. Juni 2022, klokken 13:34 »
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

Hehe jeg tror jeg stoler på en som testet biler under kontrollerte forhold mens han streamer og publiserer alt, fremfor en anonym forumbruker og taycan eier, men det er kanskje bare meg;)
Du får holde deg til Teslabjørns banan-tester😂

Forresten, hvilken bil kjører du selv?

13
Ja, ja  :o med så urealistiske forventninger til hva det vil koste å kjøre elbil i framtiden, så er det mange som blir skuffet. Det er da ingen som tror at elavgiften vil dekke kostnader til bygging og drift av veinettet.
Man må jo lure litt på hvordan svenskene har fått til dette med bygging og drift av veinettet.

De har et veinett som er overlegent det norske. Dette får de til uten bompenger, uten vanvittige engangsavgifter og uten planer om GPS veiprising. Ikke har de hundrevis av milliarder i olje og gassinntekter heller :D

14
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 13:30 »
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

15
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Mandag 13. Juni 2022, klokken 19:12 »
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Sider: [1] 2 3 ... 71