Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rollep

Sider: [1] 2 3 ... 49
1
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: I dag kl. 17:26 »
Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger.
Det er egentlig vanvittig høyt med tanke på gjennomsnittlig levestandard og kjøpekraft i landet.

Hvordan tror du det blir hvis eller når de kommer opp på europeisk nivå?

2
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: I dag kl. 09:08 »

Jeg synes dette er et innlegg som skiller seg ut på en positiv måte. Min entusiasme for elbiler har veldig mye med klima å gjøre (og heldigvis ikke bare det), så dette innlegget finner jeg svært relevant for dette forumet!
Takk for det. Jeg har skrevet tiraden om og lagt til mye. Enda hvassere nå 👍
Kanskje du heller burde publisere tiraden på kinesiske medier fordi der borte gir dem fullstendig blaffen i den ventede klimakatastrofen.

https://chinaeconomicreview.com/china-ramps-up-coal-power-in-face-of-emissions-efforts/

China is set to add new coal-fired power plants equivalent to the EU’s entire capacity, as the world’s biggest energy consumer ignores global pressure to rein in carbon emissions in its bid to boost a slowing economy, reported the Financial Times.

Grunnen for at dem har begynt å bruke litt elbiler og busser er for å fremdeles klare å puste i byene, ikke fordi dem er bekymret over klimaet.

Med tanke på hvordan kineserne turer frem finner jeg det merkelig at mange folk på dette forumet jubler hver gang det kommer nyheter om salg av kina-produserte elbiler i Europa. Hvis dem hadde hatt den aller minste interesse av lavere globale utslipp hadde dem heller kjøpt biler produsert i Europa.



3
Hvis det er dyrere å hurtiglade enn å fylle fossilt drivstoff så er det noe alvorlig galt.
Ja prisutviklingen har i gått helt feil vei spesielt det siste året.

Nå er det snart bare Circle K som har anstendige priser. Men de er vel fremdeles i oppstart fasen så det vil nok forandre seg etterhvert. Dessuten har de ikke så mange stasjoner at det gjør noe, ihvertfall ikke utenfor Østlandet.

Ionity er også billige, men de kjører fremdeles med introduksjons-prisen og vil snart gå over til en annen prismodell og den vil helt sikkert ikke bli billigere ;D 


4
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 21:05 »
Det er svært presist, ja. Irriterer meg grønn over at avisene stadig kaller disse som bedriver dette med klimaskeptikere. Klimavitenskapfornekting har ingenting med sunn vitenskapelig skepsis å gjøre, det er heller dens rake motsetning. Som med holocaustfornekting. "Holocaustskeptiker" klinger ikke akkurat bra. En avis som hadde trykket det ordet hadde blitt sett på som at den legitimerte jødehat når bevisene for holocaust er så mange, så sterke og så ubestridelige.

I min bok er ihvertfall klimaspørsmålet ferdig debattert for lenge siden, i den grad temaet i det hele tatt noen gang har vært egnet for politisk debatt. Enhver som ennå påstår at menneskeskapt global oppvarming ikke er fakta driver bare med fornekting. Og fornekting handler om politikk, ideologi, manipulering og maktkamp, ikke vitenskap.
Jeg kan like gjerne påstå at hudkreft ikke eksisterer. Jeg har jo aldri sett eller opplevd det selv, det er bare legene som har fortalt meg om det.
Av og til lurer man på om det er en eller annen rar sekt man har blitt medlem av og ikke et bilforum ;D

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 17:38 »

Allerede nå er det billigere å dra på tur med en dieselbil og man hører alt oftere folk som snakker om å gå tilbake til bensin eller dieselbil.
Men da må folk stikke fingeren i jorda og regne litt på hva de gjør mest; langkjøring eller hverdagskjøring? Kostnadene over et helt år vil nok for de aller fleste komme gunstig ut med elbil selv om det koster litt ekstra på en og annen langtur. Du kan jo bare drømme om samme dieselforbruk på småkjøringa hjemme som du har på lengre turer.
Selv har jeg flest mil på langkjøring, samme med mange jeg kjenner. Hjemmelading er kanskje billig hvis man har enebolig, men hvis man bor i sameie med ladeanlegg blir det ikke så billig at det gjør noe. Ifjor kom regningen på ca. 2,15 kroner/kWh og tviler på at den blir mindre i år. Så er det bare å se frem til strømleverandøren innfører effektavgift på toppen av det hele, da tenker jeg vi har det gående :)

6
TAYCAN / Sv: Selv Porsche blir forsinket
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 17:09 »
Det var bra, bedre med levering i Mars istedenfor midt i salt og piggdekkstøv sesongen  :)

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30 »
En kilowattpris på 1,70 ligner mye på prisen på strøm+nettleie+effektavgift+offentlige avgifter. I hvertfall på ladestasjoner som blir mye og jevnt brukt. For ladestasjoner med 8 høye topper (noen timer fredager og søndager) er utgiftene til strøm per kWt mye høyere.

Så kommer investeringskostnaden på ca. 1 mill per ladestasjon, samt drift, kundeservice, lisenser +++. Egentlig er dagens priser rå-billig.

Lars CK
Circle K
Hvis dette er tilfelle må myndighetene snarest gjøre noe med effekttariffer og andre avgifter ellers ser jeg ingen fremtid for «elektrifisering av bilparken» prosjektet. Allerede nå er det billigere å dra på tur med en dieselbil og man hører alt oftere folk som snakker om å gå tilbake til bensin eller dieselbil.

Kan heller ikke skjønne hvorfor selskap som Lyse / BKK må ligge i pristoppen, de eier jo både kraftverk, nett og annen infrastruktur.

8
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 16:32 »
https://www.naob.no/ordbok/klimafornekter
He he, så det har funnet veien inn i Det Norske Akademis ordbok :)

Men det er fremdeles et veldig morsomt ord ;D

9
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 18:07 »
Går klimaet ad undas?

Ja til de grader! Har du vært nedsnødd på Dovre siste tretti år?
Nei, jeg har ikke vært nedsnødd på Dovre de siste tretti år, men jeg har ingen tro på at klimaet går ad undas. Klimaet har alltid vært i forandring og det er godt mulig temperaturen kommer å stige en grad eller to i fremtiden, men det er fint lite vi kan gjøre med det.

Spørsmålet er vel heller hva vi kan gjøre for å hindre tre grader? Det er INGEN som benekter at klimaet har vært i forandring selv om det er en standard påstand fra klimafornektere!
Klimafornektere er et ganske morsomt ord ;D

10
Elbiler i media / Sv: 46 mrd i bilavgifter i 2018
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 17:54 »
Går klimaet ad undas?

Ja til de grader! Har du vært nedsnødd på Dovre siste tretti år?
Nei, jeg har ikke vært nedsnødd på Dovre de siste tretti år, men jeg har ingen tro på at klimaet går ad undas. Klimaet har alltid vært i forandring og det er godt mulig temperaturen kommer å stige en grad eller to i fremtiden, men det er fint lite vi kan gjøre med det.

11
Er i gang nå på Stortorvet.
Wow, hurtigladere der man er skjermet fra snø, regn og vind. Det har jeg aldri sett før :)

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no
« på: mandag 11. november 2019, klokken 10:34 »
Her i Agder og Rogaland er heller problemet at det er for mange hurtigladere. Fortum økte i fjor prisen på ladinga mellom Ålgård og Mandal fordi det er for mange hurtigladere der i forhold til bruken. En interessant subversjon av loven om tilbud og etterspørsel. Jeg hadde trodd problemet med for lite penger i kassa bare hadde blitt større ved en prisøkning, for det er jo lett å bare svinge innom en Grønn kontakt-stasjon eller Ionity-en på Sira istedet på den strekningen.
Ikke mye å spare ved å bruke Grønn Kontakt. Etter de satte opp prisene med nærmere 50% kan man like godt unnvike dem på denne strekningen også. Ionity er derimot billigere hvis man har rimelig stort batteri, men da trenger man å andre siden ikke å lade på den strekningen i det hele tatt.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no
« på: mandag 11. november 2019, klokken 10:26 »
Den norske køkulturen går ut på at når der min tur, så kan jeg ta meg så god tid jeg vil, mens alle andre må vente. Man er kun opptatt av rekkefølge. Det er her mye av hensynsløsheten ligger.
For meg virker det som norsk køkultur også går ut på at hvis man forlater køen og kobler seg på en AC lader imens man venter så har man samtidig signalisert at man har droppet planen om å hurtiglade.

14
Elbiler i media / Sv: Snart kommer VTG til Norge
« på: mandag 11. november 2019, klokken 09:56 »
Myndighetene skal måtte betale meget godt for å få meg til å bruke opp batteriet på annet enn å operere bilen.

Hvis de prøver seg med tvang går jeg tilbake til fossilbil.

15
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: mandag 11. november 2019, klokken 09:49 »
Men det viktigste er nok innstramming av incentiver og signaler om innføring av avgifter fra 2021.

Du mener vel fra januar 2022 og noe som, eventuelt, blir vedtatt i slutten av 2021 av den nye regjering som vil tiltre etter valget i september 2021?
Nei, jeg tror det kommer forslag om avgifter fra 2021.

Det har vært foreslått tidligere også på tvers av Granavolden erklæring, men ble nedstemt. Nå tror jeg lysten på avgifter vil bli for stor. Men det blir nok i form av en «luksus» avgift.

Ok, med andre ord tror du regjering vil gå fra sitt løfte, et løfte som vel har vært gjentatt en del ganger av dagens regjering. Jeg tror ikke det, men time will tell.
Ja, vi har vel aldri opplevd at en regjering har gått fra et så kalt løfte ;D

I dette tilfellet kan de veldig enkelt gå fra "løftet" ved å henvise til at EU's godkjenning av momsfritaket gjelder kun ut 2020.

Jeg er 99% sikker på at det blir moms i en eller annen form fra 1 januar 2021.

Sider: [1] 2 3 ... 49