Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dampmaskin

#1
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
tirsdag 26. november 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. november 2024, klokken 17:21Det snakkes om at man kan få byttet inn bilen i en tilsvarende brukt uten feil på batteri - har du fått noe slik tilbud ? Hva sier verkstedet om saken ?

Har to ganger fått muntlig tilbud om å bytte inn 2019-modellen min, men ikke i noe eldre enn 2022 tror jeg det var. Og det betyr at jeg må ut med i hvert fall 100-150 tusen i mellomlegg, for en bil som trolig ikke er like velutstyrt.

Siden jeg relativt nylig hadde kjøpt bilen da den ble innkalt igjen, hadde jeg ikke den slags penger liggende og slenge, og det var uansett den bilen jeg allerede hadde som jeg hadde sett meg ut.

I dag ville jeg vurderingen kanskje blitt noe annerledes, men jeg tror likevel konklusjonen hadde blitt "don't throw good money after bad".

I verste fall får jeg hyre advokat og prøve å få annullert kjøpet. Da vil nok i så fall mitt forhold til Jaguar være over for dette livet.
#2
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
mandag 25. november 2024, klokken 08:59
Nærmer seg fem måneder nå da. For å være helt ærlig føler jeg meg ikke lenger 100% sikker på at jeg noen gang kommer til å se den bilen igjen.
#3
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
torsdag 03. oktober 2024, klokken 16:22
I dag fikk jeg brev om H441. Jaguar jobber tydeligvis ikke bare i sitt eget tempo, men også i sin egen rekkefølge.  Greit nok at jeg har fått lånebil, men den mangler helt essensiell funksjonalitet som adaptive cruise control. Til og med folkevogna som jeg hadde før (Golf GTE), hadde ACC som standard. Jeg har kjørt rundt i dette I-Pace-formede objektet i drøye tre måneder uten å mukke, men nå begynner jeg å kjenne at tålmodigheten går i limp mode.
#4
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
fredag 05. juli 2024, klokken 14:39
For meg funket Jaguar-appen stort sett greit mesteparten av tiden, fram til den siste API-oppdateringen som sperret for tredjeparts-apper. Det virket som API-oppdateringen til en viss grad også sperret ute Jaguar sin egen app, for etter det fungerte appen unntaksvis halvveis, og mesteparten av tiden ikke i det hele tatt.

Jeg håper det blir bedre når jeg etter hvert får bilen tilbake med nytt batteri og (forhåpentligvis) oppdatert programvare.
#5
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:55
Ja, da jeg droppet av bilen på 60 000 km-service for et par timer siden, sa forhandleren (i Bergen) at de skulle installere ny programvare, og at jeg da antakelig vil få både feilmeldingen på skjermen, og ladebegrensning på 72%.

De ringte meg nettopp, og det som faktisk skal skje er at jeg får lånebil fra i dag, i stedet for å få min egen bil tilbake. Så batteriet mitt var kanskje verre enn man hadde trodd? Kan ikke klage på servicen, i hvert fall.

I morgen skal forhandleren visstnok ha et større møte med JLR, hvor de skal få mer informasjon om hva de konkret skal gjøre med H484-tilfellene. Deretter skal de begynne å ringe rundt til berørte kunder.
#6
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
mandag 01. juli 2024, klokken 16:21
Såvidt jeg forstår det innebærer H484 i motsetning til H441 bytting av hele batteriet (eller i hvert fall samtlige moduler i batteriet).

Jeg har ikke fått noen melding i bilen, og heller ingen begrensning på SoC, så den ser det ut til at jeg må passe på manuelt. Jeg mistenker at min bil ikke har full støtte for OTA. Når jeg prøver å oppdatere infotainment-systemet, som jeg mener er på nyeste versjon, får jeg beskjed om nettopp at jeg er på nyeste versjon.

Men når jeg prøver å sjekke den oppdateringen som er nedenfor i samme meny, "car systems?", husker ikke akkurat hva den heter, så får jeg en annen melding. Bare noe om at den ikke kan oppdatere. Jeg stusset litt på forskjellen i formulering, men hvis bilen min er så gammel at den ikke kom med full OTA-støtte så gir det jo mening.

WattCat pleide å vise ganske god helsestatus på batteriet før Jaguar stengte den ute, men greit nok, den hadde vel ikke spesielt detaljerte data. Jeg har også ABRP som er koblet på OBD2-porten via Bluetooth, og den viser også noe batteridata. Heller ikke her er det noe som ser feil ut. Kanskje Jaguar har noe mystisk og magisk telemetri som de holder veldig hemmelig, hvis de nå har kommet fram til at batteriet mitt er sykt. Alternativt går de bare etter sporingsdata i produksjonskjeden og obduksjoner av moduler fra nært beslektede batterier.

Har du forresten noen tips til motor/gir/batteri-forsikring som det går an å ta på en bil hvor 5-årsgarantien har gått ut? Jeg har fortsatt bruktbilgaranti som går ut om en måned eller tre, hvis det har noe å si.
#7
i-Pace / Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
søndag 30. juni 2024, klokken 22:31
Som relativt fersk og stort sett (når det ikke er snakk om software) entusiastisk eier av en First Edition, kom jeg nylig hjem til et brev fra Jaguar. Noen utdrag:

"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"

"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."

"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."

Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:

Ikke lad til over 75%.

Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)

Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.

Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.

Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.

Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?

Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.
#8
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
søndag 30. juni 2024, klokken 22:03
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 23. juni 2024, klokken 17:27Ja, det har vært topp å ha og kunne utnytte de mulighetene det har gitt, men vi har ingen grunn til å KREVE noe her.
Til og med at Jaguars egen app skulle fungere skikkelig ser ut til å være for mye forlangt.
#9
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
søndag 09. juni 2024, klokken 17:15
Jeg har ikke hatt akkurat de problemene, men det virker faktisk som Jaguar i sin iver etter å stikke kjepper i hjulene for WattCat, nå har ødelagt sin egen app også. Jeg får i hvert fall ikke gjort noe via appen, annet enn å lese av ladenivå.

Å låse/låse opp bilen eller starte klima via Jaguar Remote-appen kan jeg bare glemme. Det har jeg tenkt å ta opp med forhandler. Jeg har behov for å starte klima om vinteren, og hvis de ikke får dette til å fungere lenger, så blir det bare for patetisk. De kunne bare latt det være i fred.
#10
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
lørdag 18. mai 2024, klokken 20:33
Så nå har de endret APIet igjen og knekt supporten til WattCat (og antakelig andre som Jedlix) igjen.

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd at det var utmattelses-taktikk de drev med.
#11
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
tirsdag 19. mars 2024, klokken 17:08
Nå fikk jeg et varsel fra WattCat på mobilen min om at JLR har endret på API-et enda en gang, så WattCat er ute av spill igjen.

Ser ut som at ardevd er på saken. Krysser fingrene for at han finner ut av det.
#12
i-Pace / Sv: Jaguar Incontrol fornying?
fredag 08. mars 2024, klokken 01:13
Det tok en uke fra overlevering før alle i JLR-systemet hadde trykket på de rette knappene og abonnementet mitt ble aktivert, men det ser da ut som at noen i næringskjeden spanderte det på meg. Jeg har i hvert fall ikke måttet betale noe ennå.  :+1:
#13
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 15:03
Registrerte meg med Jedlix nå, men jeg fikk ikke koblet til bilen.
#14
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
onsdag 06. mars 2024, klokken 13:25
Det var veldig frustrerende å høre.

Jeg hadde allerede inntrykk av at JLR sitter skikkelig hardt fast i 1900-tallet, dette bekrefter det bare. Håper de får inn noe nytt blod snart, og åpner øynene for nåtiden. Det er åpenbart at de trenger det.

Snakk om "cutting off their nose to spite their face", for å bruke et uttrykk som JLR burde kunne forstå.

WattCat var en mye bedre app enn Jaguars egen.
#15
i-Pace / Sv: Jaguar Incontrol fornying?
onsdag 28. februar 2024, klokken 10:19
Jeg fikk utlevert en tysk-importert FE i Bergen for omtrent en uke siden. Venter på en mail fra InControl-gjengen som jeg visstnok trenger for å få lov til å kjøpe abonnement på Remote.

Jeg har ingen spesielle forventninger/forhåpninger om å få det gratis, men det hadde jo vært en fin overraskelse som jeg slett ikke hadde takket nei til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA