Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lepet65

Sider: [1] 2 3 ... 14
1
Elbiler i media / Sv: NAF om ladepriser
« på: Torsdag 02. Desember 2021, klokken 11:13 »
På hvilken måte mener du at å sette en pris på tid forenkler noe som helst @elektro?

At mange blander kWt og kW er en ting, men om folk sier de lader 30 kW på bilen så forstår selv den største kverulant hva vedkommende egentlig mente. I tillegg vet man nøyaktig hvor mye man skal betale på forhånd. For å bruke taxi-analogien din: du vet på forhånd hvor mye en tur skal koste. Du aner ikke hvor mye det koster å lade til 80% på en hurtiglader dersom tidsaspektet også skal prises.

I tillegg er det å prise mengden energi man lader er det eneste riktige fordi det er det mest rettferdige. Vi kan ikke straffe folk fordi de kjører effektive biler som har lite varmetap, mens de som kjører elbiler med høyt forbruk /høyt varmetap skal få fordeler. Eller skal vi begynne å si til folk at de bør ta noen runder rundt kvartalet og kjøre som Lewis Hamilton for å få opp temperaturen i batteriet? Høres ut som en særdeles gjennomtenkt løsning for nullvisjonen vår

Skal vi kanskje begynne å differensiere prisen på alt annet i samfunnet også, bare for å gjøre livet mest mulig dritt?

Når du har full handelkurv koster melken 35 kroner literen fordi du har vært i veien for andre kunder ganske lenge. Mens når du kun skal ha melk, så koster den bare 12 kroner literen siden du var så rask og effektiv. Må da være rettferdig det da?

Hallo, du vet IKKE hva drosjeturen koster hvis du ikke har avtalt fastpris. Eks: Ta drosje i rush-trafikken, det er grunnen til tidstillegget for drosjer

2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 10:46 »
Men ingenting om HVOR disse Oasene skal plasseres :-1:

3
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 13:33 »
Hvorfor?

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 27. Oktober 2021, klokken 08:50 »
Uansett kommer de garantert til å gå for en løsning hvor det skal være umulig for den gjengse mann i gata å spare noen få kroner . . .  >:(

5
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Batteribytte av NIO EC 6
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 12:43 »
Tja. NIO har vel vært tydelige på at andre kan benytte seg av teknologien så er vel mer motvilje hos de andre selskapene for å benytte boende ikke selv har skapt som er problemet når det kommer til at det bare er for ett merke.

I Kina er de jo faktisk i gang med å lage en offisiell standard for dette med batteribytter.

Når det kommer til at dette bare skulle være en gimmik så sier godt over 2 millioner batteribytter i Kina noe ganske annet. NIO har akkurat produsert 100.000 biler så i snitt har hver bil bytta batteri mer enn 20 ganger. Når bilen i tillegg støtter 180kw lading så synes jeg dette viser ganske klart at dette hr noe for seg.

Og på de nye stasjonene tar byttet 3 minutter ikke 5. jeg har trua.

Vel.. i denne videoen tok det 4,5 min (ca 10-12 min på stasjonen inn/ut etc) + wait for it . . 20 -30 min venting i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=0StTrsdoD3c

6
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 10:22 »
Er det ikke en type 2- stikkontakt? Eller har jeg misforstått!? Om folk ønsker det til toogethalvttusen er det jo fritt fram eller . .

7
BMW / Sv: BMW i5
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 12:42 »
Jeg tipper nyrene blir større.... 8)

8
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Onsdag 02. Juni 2021, klokken 11:11 »
Load compartment capacity of 470 litres can be expanded up to a maximum 1,290 litres. Electrically extendable and retractable trailer tow hitch optional. Permissible trailer load: 1,600 kilograms.

9
BMW i4 / Sv: i4 offisiell lansering onsdag 17. mars
« på: Onsdag 17. Mars 2021, klokken 10:02 »
Ingen informasjon om bilen enda, bare hvor flink BMW-gruppen er :(

10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 17:14 »

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

Tror heller det er 140 gærne elbil floppere som har klikket 100 ganger hver ;)

11
Dette er kun for å tjene penger på privatbilisme, det blir garantert unntak for;

diesel Drosjer, diesel søppelbiler, diesel busser diesel annleggsmaskiner (er det noe mer som går på diesel)

12
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 21:45 »
En amerikansk versjon da antakelig, passer ikke helt med opplæring av mekanikere da Berlin-produsert Y blir helt forskjellig.

13
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 22:56 »
Er det nederlandske skilter?

14
Skoda ENYAQ / Sv: Prisøkning i dag 12. Feb?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 22:50 »
Kan ikke være pga kronekursen for den har bare styrket seg, så da er det bare en årsak igjen ; Tjene mer penger på det norske elbilmarkedet.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elektrisk Turbo GT Performance
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 10:30 »
Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.

Nio bytter batteri i dag på 3 minutter:
https://elbil.no/kommer-til-norge-elbilene-som-kan-bytte-batteri-pa-tre-minutter/

Vel.. i denne videoen tok det 4,5 min (ca 10-12 min på stasjonen inn/ut etc) + wait for it . . 20 -30 min venting i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=0StTrsdoD3c

Sider: [1] 2 3 ... 14