Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hurum

Sider: [1]
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Bør hurtiglading begrenses til 80 %
« på: Fredag 07. April 2017, klokken 11:14 »
Min Leaf 30kWh lader med nesten full fart til 90% om sommeren. Dette er bil-, temperatur - og batteriavhengig og bør i såfall reguleres av redusert ladestrøm fra hurtigladeren. F. eks. når ladestrømmen er 50% av det den var i starten av ladingen.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


2
Nissan e-NV200 / Sv: Kan man legge seteryggen helt flat på 5-seteren?
« på: Onsdag 14. ſeptember 2016, klokken 18:14 »
Nei.
Du kan legge det bakover til det treffe baksetet. Når du "bretter" baksetet fremover, kommer det i veien for forsetet.

3
Nissan / Sv: Euro Leaf 2016 kWh Tekna
« på: Onsdag 17. August 2016, klokken 21:16 »
Vår Leaf 2016 har AM!,FM,DAB+,Aux(kabel), USB(minne/Iphone/Android), Bluetooth.
DAB+ har preset som gjør det enkelt å bytte kanal.

4
Leaf 2010-2017 / Sv: T/M System Malfunction. Contact Dealer.
« på: Onsdag 17. August 2016, klokken 20:12 »
Vi hadde ikke noen problemer med 12V batteriet, men hadde samme feilmelding.

5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Hurumlandet ?
« på: Onsdag 17. August 2016, klokken 20:04 »
Jeg har meldt inn til Fortum at det finnes en positiv grunneier i Åsveien ved RV23 (Sætre). Der er det også en 400V trafostasjon i umiddelbar nærhet. "Alle" som skal til Hurum Passerer her.  I tillegg er det 1 min/250m fra RV23.
Fortum tok kontakt med meg og spurte etter telefonnummeret til grunneier. Etter det har det vært helt dødt.

Det er to Shucko ladekontakter på Bussterminalen i Sætre. Denne er ikke oppført noe sted, men er ikke vanskelig å finne. Bredden på plassene er mer tilpasset rullestoler enn elbiler, men mulig å få plass.

6
Turer i Norge. / Sv: Laderute fra Oslo til Kristiansand
« på: Onsdag 17. August 2016, klokken 19:50 »
Lagde en i sommer for ChaDeMo. med kart og antall plasser.
Inneholder CCS info på side 2.

7
Leaf 2010-2017 / Sv: T/M System Malfunction. Contact Dealer.
« på: Onsdag 17. August 2016, klokken 19:28 »
Den feilmeldingen hadde vi på vår e-NV200 (firmabil). Den har nå fått ny gearkasse.
Tok ca 10 dager..

8
Lading / Sv: Estimert ladetid med 6kWh lader
« på: Torsdag 04. August 2016, klokken 22:08 »
Dette handler ikke om hvor lang tid det tar, men estimatet til bilen. Displayet viser "6kWh: 2:30"
Hvis du lader med 6kW i 2,5 timer får du 2,5*6=15kWh inn på bilen - litt tap. Dette er som de aller flest vet halve batteriet på en 30kWh Leaf. Det hadde vært bedre å utelate hele informasjonen enn å lage et estimat som er så riv ruskende galt.
Jeg skal sjekke med verksted.

32A tilkoplinger begynner å dukke opp. 22kWh koplingene til Grønn kontakt og Fortum gir dette. Fra ca 95% batteri og opp kan man like så godt lade der (Leaf 30kWh), og frigjøre hurtigladeren hvis man trenger 100%. Sjekket dette mot Leafspy for noen uker siden.

Javisst , men jeg bare ville påpeke : er du sikker på at din tilkopling faktisk leverer 6Kw (32A) inn på bilen din når du får dette estimatet ? Bilen velger 6Kw lade estimat ut fra hvilken kabel du faktisk kopler til. Den gjenkjenner en 32A kabel , og viser den som 6Kw kopling , uansett hvor mye Ampere som kommer gjennom den. (ihvertfall på min bil og med min kabel ) Så beregner den deretter tid ut fra hvor mye strøm den ser kommer inn på bilen din gjennom den spesifikke kabelen. Det er derfor du også kan få forskjellig estimat på 3Kw valget , om du bruker 8A , 10A eller 16 A tilkopling ( med eller uten "kladd" , kabel som gjenkjennes av bilen som en max 16A kabel) så får du jo forskjellig tids-estimat der også. Men bilen vil vise 3Kw tilkopling, selv om den faktisk ikke får så mye inn i laderen.

Mao : jeg bare lurer på om det faktisk kan være slik at det ikke er noe feil i det hele tatt , men at selve estimatet baserer seg på faktisk levert strøm. Dette pga at kabeltilkoplingen ikke viser faktisk ampere , kun det som kabelen maksimum kan levere ?  ( og som det skrives nedenfor , det går jo saktere på slutten av ladetiden , men jeg tror i ditt tilfelle at 2,5 timer neppe stemmer i så måte om du virkelig får 32A)
Ja, jeg får 32A inn på bilen. Vi har en 32A lader på jobben,  og jeg har kontrollert med Leafspy.

9
Lading / Sv: Estimert ladetid med 6kWh lader
« på: Torsdag 04. August 2016, klokken 11:16 »
Dette handler ikke om hvor lang tid det tar, men estimatet til bilen. Displayet viser "6kWh: 2:30"
Hvis du lader med 6kW i 2,5 timer får du 2,5*6=15kWh inn på bilen - litt tap. Dette er som de aller flest vet halve batteriet på en 30kWh Leaf. Det hadde vært bedre å utelate hele informasjonen enn å lage et estimat som er så riv ruskende galt.
Jeg skal sjekke med verksted.

32A tilkoplinger begynner å dukke opp. 22kWh koplingene til Grønn kontakt og Fortum gir dette. Fra ca 95% batteri og opp kan man like så godt lade der (Leaf 30kWh), og frigjøre hurtigladeren hvis man trenger 100%. Sjekket dette mot Leafspy for noen uker siden.

10
Lading / Estimert ladetid med 6kWh lader
« på: Torsdag 04. August 2016, klokken 00:05 »
Hei
Har oppdaget en irriterende detalj.  Når mitt 30 kWh batteri kommer ned på 97% står det at estimert ladetid med 6kWh lading er 2,5 timer!    Siden jeg da har brukt ca.  1kWh burde det vel stå 30 minutter?
Noen andre som også opplever dette?

11
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Over Haukeli i sommervarmen (30KW Leaf)
« på: Mandag 01. August 2016, klokken 22:05 »
Det er ikke vi eller hurtigladeren som hurtiglader batteriene. Vi kopler til ladern, og bilen styrer ladingen. Nissan har etterhvert mye erfaring på hvor mye batteriene tåler. "Topplading" er et relativt begrep som vi bileiere bruker. Siden Nissan sørger for at batteriene aldri blir ladet 100%, forlenger dette levetiden på batteriene betraktelig. (100% på målern i bilen er kun det som er tilgjengelig for oss, og ikke maks for batteriet.)

Nå er det stor forskjell på batterikjemien til 24kWh og 30kWh. Hvor 30 kWh tåler 4 ganger mer juling en det gamle. Dette vet også Nissan siden de har utvidet garantien til 8 år/160' på 30kWh batteriet.
Nissan har fjernet muligheten på å stoppe ladingen på 80% - også på hurtigladingen. Når 30kWh batteriet lades fra 20 til 96% på 23 minutter, er det nesten umulig å stoppe for en matbit, og bare lade til 80%.

Når dette er sagt er det ikke noen tvil om at varme reduserer levetiden til batteriene. Sånn sett er vi heldige i Norge hvor vi slipper 30+ grader om sommeren.

12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Chademo buskerud bilsenter
« på: Tirsdag 26. Juli 2016, klokken 18:08 »
Buskerud Bilsenter har fått  to nye hurtigladere + 22kW AC

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


13
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.

Følgende er utbygd som en del av Enova:

E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød

E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen

E6:

Shell Espa
McDonalds

E16:

Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal

Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.

Veldig bra at dere er kommet godt igang. Vet du noe om når laderene i Lærdal og Gudvangen er på plass?
Ladern i Gudvangen er der men ikke satt på.  Mangler litt asfaltering etc..

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


14
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Over Haukeli i sommervarmen (30KW Leaf)
« på: Tirsdag 26. Juli 2016, klokken 15:56 »
Hei
Jeg hadde en rundtur med min nye 30 kWh  i juli. Kjørte med 5 personer i bilen, og en sykkel på taket. Vi hadde flere hurtigladinger på samme dag. Fulgte fartsgrensen/trafikken.

Hurum-Espa: 100%-21%   23 min lading til 86%   31,8 grader maks temp på batteri(Leafspy)
Espa-Ringebu 86%-5%      36 min lading til 95%   36,2 grader.
Ringebu-Lom  95%-21%    30 min lading til 98%   (AR-laderen ladet med 120A. 90A ved 89%!)
Lom-Stryn      98%-40%    32A lading til 73%
Stryn- Ørsta    73%-25%   Hurtigladet til 80%       48,5 grader

Etter noen dager kjørte vi Ørsta-Sandane-Sogndal.
Ladet til 93% i Sandane og kom frem til Sogndal med 26%.
Ladet med 16A over natten.

Kjørte Sogndal-Lærdal-Aurland-Voss-Odda-Røldal-Åmot-Vrådal.
Sogndal-Vossevangen 21%.       Ladet til 97%   (Fortum Gudvangen er montert!, ikke i drift ennå.)
Vossevangen-Odda 51%.           Ladet til 97%
Odda-Røldal 51%                      Ladet til 96%
Røldal-Åmodt  50%                   Ladet til 95%       49,5 grader
Åmodt-Vrådal 45% (toppen 700moh) 

Som dere ser ladet jeg unødvendig mye og lenge. Jeg hadde ikke kjørt denne veien før, og ønsket ikke noen problemer, men flere ispauser.. Ingen av disse ladingene gjorde at batteritemperaturen kom opp på rødt, men Laefspy viste en makstemperetur i batteriet på ca 50 grader på slutten av de to lengste dagene, så jeg var vel ikke langt unna.

Du kan ikke regne med at temperaturen i batteriet synker noe særlig mer enn et par grader mellom hver hurtiglading på sommeren på langtur. 30 kwh batteriene har en annen batterikjemi, og skal tåle langt mere stress enn de gamle.


Sider: [1]