Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrjalle

#1
i-Pace / Sv: Servicekostnader
fredag 02. mars 2018, klokken 13:23
Eneste jeg har fått med meg er at det er tre år / ubegrenset km inkludert.
#2
Sitat fra: knut.aulie på søndag 28. januar 2018, klokken 13:56
Er det noen som har sjekket hva «adaptive dynamicks», «AdsR surface control» og «activity key» har av funksjoner og betydning?
What is Adaptive Dynamics?

Adaptive Dynamics helps you to take every road in your stride, from motorway stretches to country switchbacks and city centre streets. You'll be able to go from one driving style and one set of conditions to another, with Adaptive Dynamics changing the response of your vehicle to help you to enjoy whichever road you're on. Unlike Configurable Dynamics which requires your input, Adaptive Dynamics works in the background to adjust automatically as you drive.

When Adaptive Dynamics is paired with Configurable Dynamics, you'll also be able to choose your suspension settings in addition to the engine, steering, and gear personalisation already offered by Configurable.

How does Adaptive Dynamics work?

Adaptive Dynamics is a combination of intelligent sensors and continuously variable suspension dampers. The system constantly adjusts the dampers to provide the optimum balance between comfort and refinement at all times. The system adapts 500 times a second to steering movement and 100 times a second to body movements. It analyses acceleration, cornering, throttle and brake pedal activity, as well as kick-down activation on models with automatic transmission. The adaptive dampers can then use this information to constantly adjust and fine-tune to give you a composed ride with maximum control.

ALL SURFACE PROGRESS CONTROL
Unique in this class of car, All Surface Progress Control (ASPC) helps give added confidence in slippery conditions. It's a low speed cruise control that helps XE cope with low traction situations, whatever the weather – allowing you to concentrate on steering.

ACTIVITY KEY
Activity Key* makes living life to the full even easier. The wristband is robust and fully waterproof. It allows you to enjoy a range of activities – from skydiving to swimming – and keep your car key with you. The conventional key fob remains within the car as it is deactivated for security purposes.
#3
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
onsdag 17. januar 2018, klokken 10:21
Her er bilder fra instastoryen til CarThrottle. De mener vistnok også at batteriet blir 100kWh
#4
i-Pace / Sv: I-Pace på Geilo
onsdag 03. januar 2018, klokken 21:13
Sitat fra: Orbit på onsdag 03. januar 2018, klokken 21:08
UJ8518 (tilfeldig valg på Finn.no) er kanskje et eksempel du kan bruke.

Jeg lette også på finn.no uten å finne noen, men takk :-) SVV sin app Bil og henger ga grønt lys for bil som har maks tilhengervekt u brems 730 kg i vognkortet.
#5
i-Pace / Sv: I-Pace på Geilo
onsdag 03. januar 2018, klokken 20:58
Sitat fra: automat på onsdag 03. januar 2018, klokken 18:49
Her er min påstand at alle kan forholde seg til aktuell totalvekt, ikke bare de med BE/B96

I stand corrected!
Etter å ha lest regelverket fem ganger til, må jeg si meg enig i din påstand: Maksvekt tilhenger som er oppført i vognkortet oppgir aktuell tilhengervekt - altså hvor mye tilhenger inkludert last faktisk veier. Jeg er overbevist om at jeg lærte noe annet da jeg tok førerkort, både kl B og BE - men jeg er likevel enig i at det er det som står i forskriften.

Har forsøkt å finne en lignende kombinasjon bil/henger for å teste i SVV sin Bil og Henger-app, men har ikke lykkes finne registreringsnummeret til en tilhenger med tillatt totalvekt 750 kg uten brems.
#6
i-Pace / Sv: I-Pace på Geilo
onsdag 03. januar 2018, klokken 11:01
Sitat fra: automat på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:12
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:35
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:45
Sitat fra: Jon65 på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:04
Sjekk tilhengerutvalget før du sier at det er supert. Finnes vel knapt en henger med bare 700kg totalvekt. Brenderup har en flis med kassemål 144x94 men det var den eneste jeg fant ved et kjapt søk. Hvis det da ikke går an nå nedregistrere en 750kg henger?

De som har BE trenger ikke å bekymre seg over tillatt totalvekt på hengeren, kun for aktuell vekt.

Ser ut som om jeg uansett var litt kjapp i avtrekkeren. Når jeg leser reglene litt nøyere ser det ut som om det er problemfritt å ha en henger med større totalvekt enn det bilfabrikanten godkjenner med vanlig førerkort også så lenge man ikke overskrider 3500kg totalvekt. Man må da bare passe på å ikke laste hengeren mer enn at man holder vekten på henger+last under det bilfabrikanten har godkjent.

For hengere over 750kg: Har man kun kl. B må man forholde seg til tillatt totalvekt i vognkortet til bil og henger. Har man BE/B96 forholder man seg til aktuell totalvekt.

For hengere tom 750kg (som kan kjøres med  kl.B, uansett). Her sier forskriften ingen ting om tillatt/aktuell totalvekt (utover at førerkortklasse B også gjelder for henger med tillatt totalvekt inntil 750kg). Det tolker jeg som at alle kan forholde seg til aktuell totalvekt for hengere under 750kg.

Dvs at på en bil med tillatt hengervekt på 700kg, kan man med kl.B dra en henger med tillatt totalvekt på 750kg, så lenge aktuell totalvekt er under 700kg.

Begrensingene der man kun må forholde seg til tillatt totalvekt gjelder kun for den såkalte campingvognregelen, for henger over 750kg.

Dette stemmer nok ikke. Man må aldri overskride bilens tekniske begrensninger uavhengig av hvilket førerkort man har.

Hovedregelen er at man kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750kg med førerkort kl B. Campingvognregelen sier for øvrig at dersom sum tillatt totalvekt bil og tillatt totalvekt tilhenger er under 3.500 kg kan man likevel lovlig trekke tilhenger med høyere tillatt totalvekt enn 750 kg med førerkort kl B.

Førerkort kl B96 gir enn mulighet til å trekke tilhenger hvor sum tillatt totalvekt er opp til 4.250 kg.

Førerkort kl BE tatt før 19. januar 2013 har ingen vektbegrensninger i førerkortet, kun bilens tekniske begrensninger - sum tillatt totalvekt bil og tilhenger.

Kl BE tatt etter 19. januar 2013 kan man trekke tilhenger med tillatt totalvekt inntil 3.500 kg.

Dette er kun førerkortregler, og begrenses av bilens tekniske begrensninger som er oppgitt i vognkortet:
Tillatt totalvekt tilhenger og vogntogvekt. Man kan aldri trekke en tilhenger med høyere tillatt totalvekt enn det som er oppgitt i vognkortet, og man kan aldri laste mer på bil og henger enn begrensningen oppgitt i tillat vogntogvekt.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger
#7
i-Pace / Sv: Visning av i-Pace i Oslo
mandag 19. juni 2017, klokken 13:58
Noen få bilder fra visningen nå i formuddag....
#8
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace: Full-elektrisk kundekø
fredag 24. mars 2017, klokken 15:42
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/03/2.000-vil-ha-Tesla-killeren-Jaguar-I-Pace

Nå 1.555 i kø uten å ha betalt reservasjonsbeløp - pluss 454 som har betalt reservasjonsbeløpet.
#9
i-Pace / Bilder av rød I-Pace
onsdag 01. mars 2017, klokken 15:11




#10
i-Pace / Sv: Har du reservert i-Pace?
mandag 27. februar 2017, klokken 19:46
Lånte depositum til Tesla i nesten 3 år før jeg fikk den leverte i august '13. Aldri hatt så mye trøbbel med en bil - og en bil som er fantastisk å kjøre. Må "selvsagt" ha elektrisk, men aldri Tesla igjen. Derfor enkelt: har reservert og betalt depositum i håp om å få bil så fort som overhode mulig.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fungerer spotify smertefritt for deg?
mandag 15. august 2016, klokken 20:48
Benytter Teslakontoen, og må logge inn på nytt (enten reboot, eller trykke TO ganger på restore under Settings -> App -> Music -> Spotify) minst en gang daglig, i perioder hver gang jeg setter meg i bilen.
#12
Sitat fra: SilverArrow på mandag 11. juli 2016, klokken 10:00
Sitat fra: Ljosdal på søndag 10. juli 2016, klokken 20:06
Jeg gnisset ganske bra ifra meg en gang, og forventet nesten en tilbakemelding fra noen et sted. Men nei. Bra å høre at noen har fått tilbakemelding. Tror dere disse meldingene blir lest av noen på det service senteret bilen var inne på?

Hadde min bil inne på garanti i Stavanger. Når eg fekk bilen igjen så var matter veldig skitne av fotspor og førersete også tilgrisa. Eg skreiv at eg var veldig skuffa av å få bilen tilbake i den tilstand og spurde om dei ikkje brukte tildekning av seter og matter som andre proffe verksteder bruker. Fekk henvendelse fra service sjef som beklaga på da sterkeste og fortalte at dei skulle bli flinkere med å passe på kunder sine biler, så ja trur dei fleste service senter les tilbakemeldingene:)

Hehe. Dette er jo et standardsvar fra servicesenteret i Stavanger. De har sagt at de "skal bli bedre" i mange år - noe de uheldigvis ikke blir....
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Klikkelyd fra vindusviskerne
fredag 22. januar 2016, klokken 12:25
Lenge siden noen har skrevet noe om klikkelyd i vindusviskerne. Her er min historie:

Bil fra august 2013. Var på 60.000-service i oktober, og da skiftet Tesla viskere. Etter dette begynte en utrolig irriterende klikkelyd når viskerne snur. Kontaktet Tesla, og fikk ny time tre uker senere for utbedring. Hentet bilen, fortsatt klikkelyd. Fikk beskjed om at de kunne skifte viskermotor på dropin-time. Når jeg så kom innom nektet de å skifte motor, da lyden var fordi de nye viskerne ikke passet 100%. Fikk beskjed om å vente en mnd.

Tok så kontakt etter halvannen mnd. De hadde fortsatt ingen fiks, men kunne "skifte alt" i februar. Jeg nektet å vente så lenge, og sattebilen igjen på service mens jeg reiste til USA. Fikk i dag epost om at svaret er det samme: klikkelyden kommer av at viskeren ikke passer 100%, selv om de bytter motoren vil festet være det samme.

Drt er fortsatt nesten en uke til jeg kommer hjem igjen (fra Washington DC hvor vi venter det nyhetene kaller en historisk snøstorm - 30 cm snø og vind på 8 m/s), så jeg svarte st de fortsatt har tid til å fikse det. Er det bare mine viskere som ikke passer?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 7.0
lørdag 14. november 2015, klokken 14:17
Har fått 7.0 (2.7.777), og etter to små kjøreturer innbilder jeg meg at varmen er mer stabil enn den var i går. Skal ikke "skikkelig" ut å kjøre før mandag, så er ikke helt sikker i min sak her. Andre som har samme oppfatning?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 7.0
søndag 25. oktober 2015, klokken 16:54
Har bil fra aug 13, uten AP-HW.

Oppgraderte til 7.0 (2.7.77) i helga, og skulle iflg release notes få "significantly improved climate control". Resultatet er at vi har kjørt hjem fra hytta i dag (fra Flekkefjord til Bryne) med klimakontrollen på 23,5 grader og likevel frøset. Bilen klarer ikke holde kupeen varm! Den blåser kald luft rett som det er. I følge app'en er det 24 grader i bilen (noe som ikke er i nærheten av sannheten). Bare min bil?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA