Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CorsoDante

#1
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 06:16
Sitat fra: daktari på mandag 08. juli 2024, klokken 11:041. Tesla er desidert dårligst på dette av bilmerkene. BMW og VW gjør det f.eks ikke. Skandale at det ikke er fikset.

3.Noen merker lar har heller ikke autofjernlys når det er gatelys, uansett fart. Et dårlig designvalg.

1. Kan godt hende Tesla er dårligst på dette, men BMWen vi kjører nå gjør det også. Teslaen er dog mye bedre på å holde seg jevnt mellom stripene.

lurt å presisere hvilken modell; jeg snakker om iX 2024 med iDrive 8.5 med Driving Assistant pro. Og ID.4 2021 og 2023 med Travel Assist og Travel Assist med svermdata.

Hvilken BMW har du som svinger brått inn mot avkjøring og påkjøring?

... og hvilken Tesla har du som istandsetter deg til å uttale deg såpass skråsikkert om Tesla?
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.20.X
mandag 08. juli 2024, klokken 08:04
Sitat fra: Elmo på torsdag 27. juni 2024, klokken 20:34
Sitat fra: Klykken på torsdag 27. juni 2024, klokken 12:48Ikke for oss med veteran Y. :/

I følge denne så får alle det. Eneste forskjell er at visualiseringen ikke kommer på Intel

https://www.notateslaapp.com/news/2012/the-differences-between-the-new-autopark-on-intel-vs-amd-tesla-vehicles-video

Enklere visualisering med Intel-prosessor, jf. high fidelity, men visualiseringen er betydelig endret også hos oss. Flott at man nå ser linjene merket opp på skjermen.

Parkeringen har potensielt blitt mange hakk bedre her, kan velge og vrake i ulike parkeringsplasser, også de som er et stykke unna - og den har blitt kjappere.

Men hos meg har det vært litt vanskelig å aktivere autopark og/eller den har kuttet underveis. Den ser parkeringsplassene (grå felt, grå P), men jeg får ikke aktivert - av en eller annen grunn (ja, jeg har stanset bilen...). Var litt dårlig vær, og noe smuss på kameraet bak. Må få litt mer fartstid før jeg flagger markant forbedring her, men potensialet er soleklart.
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 07. juli 2024, klokken 08:22
Sitat fra: Lynet på lørdag 06. juli 2024, klokken 17:47Er det mulig å komme inn på det tråden skal handle om?

Er ikke dette en litt tendensiøs og dels useriøs tråd i utgangspunktet da? Synes raljeringen er godt på innsiden i så fall, selv om det sikkert finnes en aksjetråd som passer bedre for hvordan kvartalstall påvirker markedsverdien i Teslas tilfelle.

Håper mange her sitter på signifikante (short)posisjoner i TSLA, mht. innsatsen og engasjementet som legges inn.
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD-videoer
søndag 09. juni 2024, klokken 08:32
Sitat fra: Mobileum på lørdag 20. april 2024, klokken 23:41Det som ble litt spesielt her er at noen her inne gjentatte ganger er mere opptatt av å finne feil og svakheter hos konkurrenter i et forsøk på å sette Tesla i et bedre lys.  Jeg synes det er en juvenil måte å argumentere på. Det kommer nemlig sjelden noe godt ut av det, og kan slå voldsomt tilbake. Omtrent som her da Waymo ble latterliggjort, og som faktisk var slik det omtalte startet.

Har jobbet noen år i salg hos IBM, og der var det nærmest forbudt å trekke konkurrenter inn i salgssituasjonen selv når kundene brakte det på bane. Fremdeles en utmerket retningslinje for alle som driver med salg og reklame. Legg merke til at det sjelden vi ser seriøse bedrifter som i sin reklame benytter seg av sammenlikninger hvor konkurrenters navn blir nevnt eller avbildet.

Waymo er knallbra, og kan ikke vente på at de kommer hit. Blir en gledens dag.

I mellomtiden har Tesla lansert FSDS 12.4.1, hausset opp av Musk, men vanskelig å se noen særlig forskjell utover at man nå slipper å holde i rattet (dersom man har blikket rettet mot riktig hold (ikke nødvendigvis rett frem)), så fremt man har mulighet for tilstrekkelig kameraovervåkning av sjåføren.


Mulig deltaen jf. 12.3 blir mer åpenbar med flere videoer. Eller ikke.

Disclaimer; Dirty T. temmelig pro-Tesla, må tas med en stor klype salt.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Misfornøyd med Tesla software og OTA
søndag 09. juni 2024, klokken 08:15
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 15:54
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.

Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.

Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Poenget er jo hva man legger i disse kravene. De er subjektive, og vil dermed innfris av forskjellige merker for forskjellige folk. De som taper er de som har skapt andre forventninger enn de innfrir.

F.eks VW som tradisjonelt har hatt høy opplevd kvalitet blant ikke-premium merkene har med ID serien beveget seg i feil retning, selv om de ser ut til å rette det opp nå med ID.7.

Her slår du inn åpne dører igjen. Da er vi helt enige i at plasseringen påvirkes av (subjektive, hva ellers?) forventninger og (selvsagt) produsentenes evne til å levere målt opp mot nevnte forventninger. Altså produktet. Sier seg selv. Så kan vi bare spekulere i hvorvidt det primært er produktet eller forventningene som hever Tesla year-on-year.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Misfornøyd med Tesla software og OTA
lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.

Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)

VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.

Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.

Har svart på Autoindex undersøkelsen flere ganger, og greia med slike undersøkelser er jo at de sier fint lite om bilene.

Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.

Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.

Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
#7
Tesla SW og AP / Sv: Misfornøyd med Tesla software og OTA
lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33
Sikkert bare delsiv relevant mht. OTA, men definitivt en faktor; Tesla-eiere godt fornøyde i årets Autoindex (i likhet med siste kundebarometer).

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/alP7o7/her-er-norges-mest-fornoeyde-bileiere

Betalingsmur, men for å ikke avsløre for lite:

Mer enn 200 spørsmål. Måles på:
- Bilen, inkludert selvrapporterte feil og kjøreopplevelsen. Teller 40 prosent.
- Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet. Teller 20 prosent.
- Service på verkstedet. Teller 20 prosent.
- Lojalitet til merket. Teller 20 prosent.

Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.

Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)

VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.

Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.

Noterer meg at det er omtrent kjemisk fritt for kina-merker, med unntak av Polestar (10.) og Volvo (4.). Så her er det muligheter for europeiske merker å rase videre nedover på lista, når noen av kina-merkene blir inkludert.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 25. mai 2024, klokken 09:10
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2024, klokken 22:22Synes det så helt genialt ut. Når bilen står fast, en fyr klikker 2 steder i kartet der bilen bør kjøre til, og floke løst.

Hvordan skal man med sin 2019 Model 3 løse slike utfordringer mens bilen er ute og trekker på gata som robotaxi en lørdag natt?

Mer bekymret for de eksemplene der den kjørte  mot kjøreretningen, men den med vinglingen etter "det saktekjørende vandrende buskaset" var en skikkelig corner case. Foreløpig: ingen døde, ingen alvorlige skader, når Waymo kjører seg fast så løser sentralen det.

Enig med Daktari, kjapt & elegant løst av Waymo her (unngikk en Fleksnes-situasjon); håper Waymo kommer til Norge fortere enn svint. Robotaxi har jeg ærlig talt ikke like mye trua på, selv om FSD ser ut til å være et knallbra L2-system - der det er tillatt. Også er det vel ingen som tror på at en 2019 TM3 FSD noensinne vil kjøre som robotaxi, men mange har ståltro på at den vil bli en uendelig behagelig sak i morgenrushet på vei til jobb.
#9
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 22. mai 2024, klokken 14:43
Sitat fra: filtvet på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:58Så en video av en tesla som forsøker å kjøre rett inn i et tog over en stengt overgang. Tror kanskje det er et lite stykke unna robotaxi haha.

Ikke bra.

Men hvor blir det av alle (døds)ulykkene? FSD er jo LIVSFARLIG, og i USA er man kjent for å ha et liberalt forhold til å drikke før man kjører, på toppen av en allerede høy promillegrense. Fartsgrensa er høy. For ikke å snakke om de sinnsyke kryssene / innkjørslene fra butikker langs veien... Så hvor blir det av alle dødsulykkene?
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 03. mai 2024, klokken 11:00
Sitat fra: JorEl på torsdag 02. mai 2024, klokken 16:00Hadde vært kjedeligere uten Daktari sitt dektektiv-arbeid.

Holmes, super-svindleren, lovet jo et produkt som var ferdig og skulle revolusjonere verden. Men ingen fikk se, eller kvalitets-sikre...

Musk/Tesla bør ikke få lov til å prøve seg på det samme :police:

Men ting kan enda skje, derfor blir det kjempegøy på forumet etter 8/8 :+1:


Helt riktig.

Tipper forumet etter 8.8. kommer til å være veldig likt dagens. En eller annen diffus lansering, om noe som kommer. Litt som da bot'en ble lansert (LOL!). Mange sitter igjen med en (naiv) tro på en bedre fremtid, haters gonna hate. Et ulikt syn blant folk på hvor vi er i dag, og hvor vi skal. Og derfor vender vi tilbake hit :)

En viktig diskrepans mellom Musk og Holmes, er at Holmes presenterte et fiks ferdig produkt, klart for helsevesenet. Boom! Viste seg å være en ren løgn. Musk har stort sett bare lovt noe fremtidig, men med en pålitelighet som nærmer seg komiske Ali, og en aura farlig nært en conman.

"With a few drops of blood, Theranos promised that its Edison test could detect conditions such as cancer and diabetes quickly without the hassle of needles. Bigwigs from Henry Kissinger to general James Mattis sat on the board."

Dersom Musk står der, 8.8., og flagger at Tesla nå har ferdigstilt Robotaxien, og at denne er på vei ut i L.A., Austin m.fl. sine gater, med brask & bram, og aksjekursen går bananas neste dag. Så viser det seg at produktet kjører over (i særdeleshet) grå katter, barn, kreerer trafikkork, og ganske enkelt ikke gjør jobben som lovet og forventet. Da kan vi dra en fullstendig parallell mellom Holmes og Musk. Pr. nå blir parallellen bare sterk.

Men nei, det blir nok bare noe diffust, tradisjon tro.
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 28. april 2024, klokken 06:46
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 27. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.

Husk at FSD hele veien, og videre fremover, har vært et førerstøttesystem, og hele tiden overvåket av mennesket. Hva tror du hadde vært statistikken om ikke mennesket hadde grepet inn i utallige situasjoner hvor FSD har gjort heller tvilsomme valg?

Men det bør være hevet over absolutt enhver tvil at det absolutt sikreste er der hvor man har redundansen i form av både menneske og maskin som sammen gjør vurderinger. Og det gjelder uansett om det er en VW med sine iboende sikkerhetssystemer og Travel Assist, eller Tesla med sin FSD supervised

Enig ang. symbiosen mellom menneske og maskin.

Jeg tror at FSDS uten siste S hadde levert mange flere ulykker. Men det blir jo en avsporing, dette er et L2-system. Musk sin salgspropaganda satt veldig godt hos enkelte, på tide å frigjøre seg. Minner jo mye om en con man. Samtidig; som L2-system er FSDS uovertruffen. Alt jeg håper på er at noen europeiske merker legger seg på samme nivå :)

Sikkerheten er god nok, etter min smak, viktig at vi også snakker om behaget ved den daglige bilkjøringen, den som ikke er direkte inspirerende. Og det er her AP leverer, og FSDS vil være next level s....
#12
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
søndag 28. april 2024, klokken 06:38
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:18
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:08For egen del håper jeg EU setter ned foten for mer selvkjøring istedenfor å myke opp reglene.
Dette er som med flyindustrien - det må fungere 200% sikkert før man kan slippe slikt løs.
Nei - om jeg skal involveres i en ulykke håper jeg det er en sjåfør som kjører bilen - ikke en AI teknologi som ikke er 100% opplært til å takle alt det uforutsette som kan dukke opp langs veien.

Blir alltid skeptisk når folk bruker mer enn 100 %.

Kan så være, men jeg kan min matematikk for å si det slik - i motsetning til svært mange andre
i Norge som har kastet seg over studier uten nødvendig realfagskompetanse. Faktisk mener jeg samfunnet i ferd med å bli totalt ødelagt over manglende realfagskompetanse - men det er nå en annen debatt.



SitatSnakker du om L2 eller L4? Enig, hvis vi snakker om L4. L2 derimot, diametralt uenig.

Jeg snakker om at noen selskaper dytter ut L2 og beskriver det som L4 - eller gir inntrykk av at det er L4.
Det er da det blir farlig - veldig farlig. Og det er da Darwin kommer inn i bildet........

Tesla har f.eks kuttet for mange kostnader mhp å fjerne ulike sensorer med ulik teknologi og satset alt
på den biligste hw'en og antatt at SW skal redde dem. Vi må få inn redundans i større omfang - også for L2.



Da kan vi vår matematikk :)

Veldig enig i at AP har blitt oversolgt, med der tilhørende fare for at man overvurderer kapabiliteten og havner i ulykker. 

Nå er FSDS for lengst frisluppet i USA, hvor man har et veldig avslappet forhold til å drikke mens man kjører, noe jeg antar blir forsterket av et L2-system som FSDS - så da kan vi vel forvente ekstremt mange dødsulykker forårsaket av teknologien. Høye fartsgrenser har de også, enorme trucks, og generelt ganske utrygge veier. Venter i spenning på tallene.
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 28. april 2024, klokken 06:32
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:47
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20
Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 09:15Fsd er som AI. Vaporvare. Fin til å presentere ting men klarer ikke finne på noe nytt den ikke har opplevd før.

Uansett - fsd er ca. 10 ganger mer dødelig enn menneske bak rattet iflg videoen.

Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.
USA har også veldig mange gamle biler, mengder av ruskjøring, bruk av mobil etc.

Man må sammenligne rett grupper når man teller. Dvs eierene, deres utdanning, alder, yrke. Tilsvarende biler (max 5 år, høy pris og høy sikkerhet). Kjøreforhold (snø og tåke må ut). By vs motorvei må splittes opp.

Så krevende, men kan gjøres. Sammenligne Tesla med "alt annet" blir bare tull.

Jeg er helt enig i det du her skriver mht. sammenligningsgrunnlag, så da er vi også enige om at 10x er rent tull. Skulle samtidig gjerne sett rapporten, med der tilhørende exec. summary, hvor 10x ble flagget. Og i alle tilfeller burde man sett mange dødsulykker forårsaket av FSD allerede nå, dersom teknologien var såpass dødelig, uavhengig av hva man sammenlignet med. Vi må huske at det har vært frislipp på FSDS.

Hadde ungene mine stått foran en bil som kom kjørende på veien, så hadde jeg valgt en bil med FSD 10 av 10 ganger, versus en bil med «menneske bak rattet».
#14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 27. april 2024, klokken 09:20
Sitat fra: filtvet på lørdag 27. april 2024, klokken 09:15Fsd er som AI. Vaporvare. Fin til å presentere ting men klarer ikke finne på noe nytt den ikke har opplevd før.

Uansett - fsd er ca. 10 ganger mer dødelig enn menneske bak rattet iflg videoen.

Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.
#15
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
lørdag 27. april 2024, klokken 09:18
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:08For egen del håper jeg EU setter ned foten for mer selvkjøring istedenfor å myke opp reglene.
Dette er som med flyindustrien - det må fungere 200% sikkert før man kan slippe slikt løs.
Nei - om jeg skal involveres i en ulykke håper jeg det er en sjåfør som kjører bilen - ikke en AI teknologi som ikke er 100% opplært til å takle alt det uforutsette som kan dukke opp langs veien.


Blir alltid skeptisk når folk bruker mer enn 100 %.

Snakker du om L2 eller L4? Enig, hvis vi snakker om L4. L2 derimot, diametralt uenig.

Tipper L2-systemer gjør folk inne i og utenfor bilen veldig, veldig mye tryggere.

Flyindustrien er en veldig søkt sammenligning, selv om man her også innen luftfart har L4-systemer (inkl. takeoff og landing), når man ikke «ratter rundt» med L2 oppe i skyene (skal til enhver tid være klar til å ta over)...

Ingen assistanse på flyene hadde vært nitrist, og selvsagt livsfarlig...

I alle tilfeller håper jeg EU sikrer at gode L2-systemer får tilgang på våre veier. Og at man er veldig strenge rundt L4.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA