Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjorngb

#1
Mitt forsøk på kommunikasjon med Skoda kundeservice:
Kundeservice:
The case has been escalated to our technical team and their answer to your question about disabling the welcome screen at startup is that it is not possible. The reasons for this are:

1) one of the four IAA (Identification, Authentication, Authorization) steps is confirmation of the message on the mentioned screen and

2) GDPR rules.

Mitt svar:
Thank you,

Today my smartphone, smartwatch, earphones, AirTags and other electric BMW car collect data and my position. I have given permission for them to do this. But I do NOT have to press 'OK' every time I use my phone, watch, earphones, AirTag and BMW. Have you guys and girls at Skoda never experienced this? I can recommend it.

I have a good understanding of GDPR, but I can not understand why I as a data subject have to give Skoda as data processor every time I use my car.

In addition, Skoda as a data processor process data even if I as a data subject have not pressed 'OK' when using the vehicle. So if the reason for me to have to press 'OK' every time I use the vehicle, I would assume by not pressing 'OK', I do not give consent for Skoda to process my data, and you are in violation of GDPR.

Can you confirm Skoda process data even if I do not press 'OK' when operating the vehicle? If that is the case, and you clearly need me as data subject to consent before you process my personal data, are you in breach of GDPR when I do not press 'OK'?

Please escalate this not to the technical team, but the legal team, as interpreting GDPR is a legal matter, not a technical one.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:08
Sitat fra: Svk på onsdag 04. oktober 2023, klokken 20:44Kjøp Tesla/Byd.
Her virker OTA og infotainment systemet fungerer.
Verdens 2 største EV produsenter
.
Begge scorer bra i ncap
Begge har stort sett billige deler.
Billig service
Er mulig å se noe i ryggekamera
Jeg hadde mest lyst på Tesla, men med store føtter fant jeg ikke en god sittestilling i modell Y  :(
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:00
Mitt forsøk på kommunikasjon med Skoda kundeservice:
Kundeservice:
The case has been escalated to our technical team and their answer to your question about disabling the welcome screen at startup is that it is not possible. The reasons for this are:

1) one of the four IAA (Identification, Authentication, Authorization) steps is confirmation of the message on the mentioned screen and

2) GDPR rules.

Mitt svar:
Thank you,

Today my smartphone, smartwatch, earphones, AirTags and other electric BMW car collect data and my position. I have given permission for them to do this. But I do NOT have to press 'OK' every time I use my phone, watch, earphones, AirTag and BMW. Have you guys and girls at Skoda never experienced this? I can recommend it.

I have a good understanding of GDPR, but I can not understand why I as a data subject have to give Skoda as data processor every time I use my car.

In addition, Skoda as a data processor process data even if I as a data subject have not pressed 'OK' when using the vehicle. So if the reason for me to have to press 'OK' every time I use the vehicle, I would assume by not pressing 'OK', I do not give consent for Skoda to process my data, and you are in violation of GDPR.

Can you confirm Skoda process data even if I do not press 'OK' when operating the vehicle? If that is the case, and you clearly need me as data subject to consent before you process my personal data, are you in breach of GDPR when I do not press 'OK'?

Please escalate this not to the technical team, but the legal team, as interpreting GDPR is a legal matter, not a technical one.

#4
BMW i3 / Sv: GPS Sporing skrur seg av...
onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:45
Sitat fra: Klykken på onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:13
Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
Kjør på! :D
Dette har irritert meg siden 2014, så håper du når frem og finner ei løsning  :+1:  :+1:
Jeg tror ikke de kommer til at det er en SW-oppdatering - men kanskje det er det?? Jeg tror kanskje de må bytte noe deler. Har du tatt dette opp med forhandler før garantien gikk ut? Hvis ikke tror jeg de vil sno seg unna. Jeg er påpasselig med å få dokumentert alt skriftlig fra verksted.
#5
Sitat fra: Klykken på onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:11
Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:40Når det er sagt - en prøvekjøring i forkant av kjøp avdekker ikke alle de små irritasjonsmomentene en irriterer seg over når en lever med bil en stund...
Hvilke irritasjonsmomenter sikter du til med din Enyaq?

Siden denne tråden var ment som "innspill" til kundeservice har jeg heller listet opp i-lands-irritasjons-momentene mine i en egen tråd
#6
Skoda ENYAQ / Hva irriterer deg med Enyaq?
onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne:
Infotainment brukergrensesnitt:
  • Må trykke "OK" hver gang bilen skrus på hvis infotainment skal brukes. Dette kan unngås ved å legge radiostasjoner som favoritter, og bruke dedikerte knapper på rattet for å bytte - og kjøre med "sort" skjerm. Dette er hvisnok standard på alle Skoda - og vil føre til at jeg aldri kjøper en annen Skoda
  • Menyene er designet for en mye mindre skjerm, og avstand mellom valgene er blåst opp for å "utnytte" skjermflaten
Brukergrensesnitt bil
  • Kan ikke sette standard kjøremodus
  • Må trykke ut av menyer som kjøremodus, klime etc, at de ikke forsvinner etter f.eks 5 eller 10 sek
  • Knapper for klima, dekktrykk, kjøremodus er "vilkårlig plassert". Eks knapp for å resette/sette korrekt dekktrykk er plassert nærmest fører. Hvor ofte brukes denne knappen - kontra kjøremodus eller klima? Knappene har ikke noen følbar identifikasjon (må kikke ned for å se hvor rett knapp er)
Diverse
  • Irriterende inngripen fra bil for å holde fil
  • Når bilen kjører låses dørene. En knapp må trykkes for at utenforstående skal kunne åpne dører - hver gang. Kan ikke skrus av. Vi bor ikke i Mellom-Amerika...
  • HUD ikke integrert med Apple CarPlay - navigasjonshjelpemiddel vises ikke i HUD som ved bruk av "onboard" navigasjon
  • Klimaanlegg må "åpnes" hver gang/tur noen i baksete vil justere klima i baksetet

Legger til litt av det som har irritert meg som andre nevner: ikke mulig å låse opp vil fra app OG at hastighetskontroll på cruisekontrollen ja. Et par steder i distriktet setter bilen opp farten til 90km/t hvor jeg VET at det aldri har vært 90 tidligere. Disse burde vært i opprinnelig post.

De fleste av disse tingene er småting - bortsett fra det første punktet for min del. Jeg lever uten bruk av flere av funksjonene, eller må leve med dem - som å knote i meny under kjøring for at pasasjerer skal kunne justere klima - og at jeg blir minnet på å låse opp dørene hver gang noen ikke kommer inn i bilen...

Hvis det er noen som kan hjelpe å løse noe av dette setter jeg pris på det.  Hva irriterer du deg over på din Enyaq?
#7
BMW i3 / Sv: GPS Sporing skrur seg av...
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51
Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
#8
1. Nå nærmer bilen min seg 7 år. Synes batteriet holder seg godt, men hvordan finne ut om det er noe som burde fikses (garantien var vel 7 år/100kkm - 70% kapasitet). Hvordan finner jeg hvor mange % av opprinnelig kapasitet er tilgjengelig?

2. DCC har sluttet å virke. Får melding om dette når jeg prøver å aktivere den, men bare om å oppsøke verksted. Er det noen her som har tips om hva det kan være (så jeg slipper å oppsøke verksted)?
#9
Elbilen i Samfunnet / Kundeservice - standardfraser til å bli syk av
tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:40
I god ånd leverer Skoda kundeservice fraser som "We extend our heartfelt thanks for choosing Skoda as your trusted automotive partner and for your ongoing support. Thank you for reaching out to us and for your continued trust in the Skoda brand.".

Jeg kan ikke annet enn å begynne mitt svar til dem som følger: "Dear Skoda customer service team, Thank you for your confirmation of Skodas promise to deliver poor user experience, and poor road safety. I sincerely apologize for giving the impression of trusting the Skoda brand and purchasing a Skoda vehicle."  ;D

Når det er sagt - en prøvekjøring i forkant av kjøp avdekker ikke alle de små irritasjonsmomentene en irriterer seg over når en lever med bil en stund...
#10
Fikk betalt for medlemskapet ;D - sjekket i banken at 129,- er reservert. Men enig i at betaling må oppdateres. Det er ikke veldig ofte jeg har behov for lading på veien. Men j!#%a irriterende å stå med 7% på batteriet og lading ikke fungerer. Men fremme på hotellet nå. Skal ta kontakt med Møller i morgen.
#11
Måtte over på Mer og Fortum til over dobbel pris, men der var det ikke noe problem... Brukte Tesla Superchargere i påsken på samme tur, så forstår ikke hvorfor det ikke virker. Bl.a. Liertoppen ble brukt i påsken.
#12
Jeg har kjøpt medlemskap på Tesla for å lade Enyaq på t/r Stavanger - Oslo. Men på Hokksund og Liertoppen fikk jeg ikke startet ladingen. Forsøkte ikke de stolpene som ikke virket...  Prøvde 5 stolper i Hokksund og 2 på Liertoppen. Blinket bare hvit på Enyaq'en.

Har noen en ide om hva problemet kan være?
#13
Takk for gode tilbakemeldinger og innspill
#14
Sitat fra: eisa01 på søndag 28. mai 2023, klokken 10:20Men en liten PSA: Som leietaker så orker jeg ikke leie slike biler som har krav om ladestand, det fjerner alle fordelene med elbiler – at de kan lades der de står parkert. Så går som regel i Hyre og Bilkollektivet her i gården, siden folk på Getaround har slike sære krav :)
Takk for tilbakemelding. Kanskje like greit å ikke ha noe 'krav' om 90%, men bare opplyse at det belastes for lading av bil etter levering ihht Mer takst.
#15
Jeg har leid ut i3'en på Getaround. De fleste gangene er den levert 90%+ ladet. Det er en Mer ladestasjon rett der vi bor. I leveringsbeskrivelse står det at bilen skal være ladet til 90%+ ved levering, om bilen ikke er ladet vil kost for hurtiglading bli lagt til utleie pris - som justering for drivstoff.

Hva tenker dere om det? Er det ok å bruke hurtigladepris, eller egenkost? Jeg er i hovedsak opptatt av å få bilen returnert ladet - og det blir ikke så mye insentiv til å lade bilen før levering hvis det blir billigere å levere bilen utladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA