Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - chrgod

Sider: [1] 2
1
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som er fornøyde?
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 21:42 »
Veldig godt fornøyd med min 2014 Leaf, som jeg har hatt i snart fire år.

Litt kort rekkevidde naturligvis, men overkommelig for mitt bruk.

Glad for at jeg valgte en Tekna, med blant annet 360 graders ryggekamera. Seks år senere er dette fremdeles premium utstyr.

Ingen problemer. «Skinn» setene holder seg godt. Har hatt en ekstra antirust-beskyttelse på den, tror det er lurt. Litt kjedelig at den ikke har DAB.

Vurderte å bytte den med en Tesla 3, men foreløpig så er jeg såpass fornøyd at jeg ikke lenger føler behov for bytte.  :+1:

2
Over 50 000kr! Noe mer enn jeg trodde, ja.. Tror jeg hadde prisen 35000kr fra denne TU-artikkelen. https://www.tu.no/artikler/kan-bestilles-om-en-maned-vespa-blir-elektrisk/444868.

Da er nok Super Soco TC mer aktuell for min del.

3
Mye fantasifult design på elmopeder.  Citie E-scooter er noe for seg selv.. :o

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Elektrisk lett mc hadde vært topp for pendling. Dessverre ble det ikke noe av forenklet førerkort for erfarne innehavere av B-førerkort.

Super soco kan ha ca 100km realistisk rekkevidde, med to batterier. Ca 33000kr, med et batteri. En el-Vespa Elettrica ligger vel på ca 35000. vespa uten bensinmotor blir litt feil. Men merkevaren er jo bedre enn for en ukjent kineser.


4
Ser at forrige innlegg i denne tråden er over et år siden. Med tanke på at det skjer mye på elbil-fronten, er det sikkert også mye som skjer for el-mopeder? :)

Jeg vurderer å kjøpe en elmoppe. Soco Super TC ser jo flott ut. Har sett noen tester som er stort sett positive. Noen som har erfaringer med denne?
Ser ut som det er fire forhandlere i Norge. Dessverre ingen i nærheten av Stavanger..

5
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
« på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 18:30 »
Broom med en positiv Test.  :)

https://www.tv2.no/broom/11322421/

6
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ENYAQ! - hva synes du?
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 13:48 »
Skoda har tidligere, med hell, benyttet navn fra sin storhetstid; Octavia, Felicia, Rapid..

De burde gjøre det samme nå, og kalle den nye bilen: 120 L!

(Denne modellen het "Estelle" i UK, men det navnet er nok dessverre opptatt nå).
 

7
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 10:39 »
Ser at flere forhandlere har lagt på nesten 10.000kr på den tidligere annonserte prisen. Er dette en prisøkning eller er det nå inkl levering og klargjøring?
Ser det samme også i konfiguratoren på MG's hjemmeside
Kjedelig med prisøkning. Men noe av grunnen er kanskje at det nå er inkludert Tectylering i Norge, før bilene sendes ut ( som nevnt tidligere i tråden). Det er nok lurt, og koster vel raskt 3000kr.

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 14:50 »
5795 kr for 5 års service på 2014 Leaf.. Ålgårds Auto, Stavanger. ( Inkludert "halv pris" for EU-kontroll).

Noen høyere?. Dobbelt så dyrt med service på Leaf som min gamle bensingolf.

Vurderer å ta EU-kontroll for 600kr et annet sted, og bytte pollenfilter selv.

Det som gjør at jeg vurderer å ta service er å få utført bytte av reduksjonsgirolje, jordingsplater under, eventuelle softwareoppgraderinger og goodwill ved salg (utførte service er et pluss for mange potensielle kjøpere).

Edit: Fikk ny pris 5128kr, uten bremsesmøring... Bremsesmøring tar vel en drøy times arbeid. Med ca 200kr i materialkost, så er det vel en timelønn på ca 600kr.

9
MG ZS EV / Sv: MG ZS kommer i januar 2020, hva velger du?
« på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 10:58 »
Er fargen på Teslabjørn sin MG ZS «Aqua Cyan»? Den ser lysere ut, men det er kanskje solskinnnet.

10
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
« på: Torsdag 19. Desember 2019, klokken 13:06 »
Faceliftutgaven som nettopp er lansert for det kinesiske markedet ser ut til å være et stort steg opp i forhold til eksteriør, interiør og selvkjøring (lane assist). Sikkert annet også. ( Nåværende modell kom på markedet i 2017).

Synd at denne nok ikke kommer før neste sommer. Slik er det alltid, det "lønner seg å vente".

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]

 [ You are not allowed to view attachments ]



11
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
« på: Onsdag 18. Desember 2019, klokken 16:42 »

12
MG ZS EV / Sv: MG ZS kommer i januar 2020, hva velger du?
« på: Torsdag 12. Desember 2019, klokken 21:24 »
Det var gode nyheter. Denne må testes ut.  :) Aqua Cyan ser ut som en flott farge.

13
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Podbike
« på: Tirsdag 19. November 2019, klokken 15:14 »
Podbike skal ha ros for å tørre å satse, og følge drømmen. Jeg laget mange skisser av slike liggesykler i 14-15 års alderen, men tok det aldri videre. :-)
 
Fordelen med lavere luftmotstand har stor betydning ved høyere hastigheter, og vil passe godt inn på den planlagte sykkelmotorveien mellom Stavanger og Forus. Moderne batterier og motorstyring vil også gjøre mye for å "gjenopplive" dette konseptet. Sparkesykkelen har jo hatt en renessanse etter at den fikk elmotor.  Tiden er nok mer moden i dag enn da Sinclair C5 ble lansert https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5.
 
Det er et kult produkt. Ser ut som det er erfarne personer som står bak dette, så det er vel en skikkelig businessplan som ligger til grunn. Dessverre tror jeg markedet for slike til kr. 50 000+ er minimalt.

Hovedargumentet ser ut til å være "en holder seg tørr". En kan kjøpe mye bra regntøy for mellomlegget mellom en top range vanlig elsykkel og denne... En vanlig elsykkel vil vel også, på grunn av mindre vekt, ha lenger rekkevidde for samme batterier?

Det er nok også et "mentalt hinder" for mange. Kanskje fordi vanlig sykkel er velkjent, gir bedre oversikt, er mer fleksibel (lettere å komme opp og ned av fortauskanter. Enklere å parkere inntil husvegger og i garasjen), større kraft i pedalene (kan stå på pedalene) og er teknisk enklere, lettere og mye billigere.
 
Det finnes også gjennomsiktige stive "sykkelkalesjer," til tre-fire hundrelapper  som kan festes i en bue mellom styre og bagasjebrett og fungerer som et tak på en vanlig sykkel.



Håper dog at jeg tar feil, og at dette er starten på et nytt sykkeleventyr i Stavanger/ Sandnes. Ønsker dem lykke til! :-)

14
Andre Elbiler / Sv: Svensker vil lage mini-elbilen Uniti
« på: Lørdag 09. November 2019, klokken 19:45 »
Ser jo ut som en Think, oppdatert for 2019.  :D

15
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
« på: Lørdag 09. November 2019, klokken 19:43 »
Informasjon om hvordan bilen gjør det i sikkerhetstesting er alltid relevant.

Det er mange faktorer som spiller sammen når en velger bil. Sikkerhet er en faktor, design, rekkevidde, komfort, pris, servicemuligheter og plass er andre.

For noen er komfort og plass det viktigste, for andre er det rekkevidde eller sikkerhet. Eller hengerfeste. :-)

Så er det naturligvis noen som mener at sin hovedfaktor er det aller viktigste, og finner det nærmest uforståelig  at andre kan greie seg uten det. Det være seg hengerfeste, elektrisk justerbare  seter, appstyring eller kort rekkevidde.

For min del så dette ut til å kunne vært en bil som fyller mitt behov. Synd at den ikke kommer til Norge.

Sider: [1] 2