Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KnutOL

#1
BMW i3 / Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?
onsdag 02. august 2017, klokken 16:06
Jeg oppdaterte kartet i min BMW i3 94Ah nå for litt over en uke siden. Siden det har informasjonen vedr RTTI veitrafikk informasjon som vises som grønne, gule, oransje og røde veistrekninger på navigasjonskartet forsvunnet.

Jeg har brukt BMW download manager for MacOS til å laste ned den nye versjonen. Installasjonen har foregått uten problemer og navigasjonssystemet rapporterer det riktige versjonen, i allefall så langt jeg kan se (ingen feilmeldinger). Jeg har sjekket at veitrafikk innstillingene er aktivert og har slått av og på for å se om det kanskje hjelper. Jeg kan se trafikkmeldinger, men funksjonaliteten med fargede veistrekninger vises ikke lenger.

Er det noen som har opplevd lignende evt. som har oppdatert til siste versjon av kartet og hvor alt fungerer?
#2
BMW i3 / Sv: Valg av ladestasjon hjemme til i3
mandag 12. juni 2017, klokken 16:02
For å utnytte trefase må du oppgradere til TN nett. På IT nett er du begrenset til 7.3 kW. Jeg har selv brukt mye tid på å finne ut av dette og det finnes mange forskjellige løsninger og prisklasser. Jeg vil anbefale at du ser nærmere på løsningen fra Zaptec som har en ladestasjon som heter Zapcharger Pro med følende begrunnelse. Den takler både IT nett og TN nett så om du trenger ikke å oppgradere til TN nett med en gang. Andre ladestasjoner kan det hende du må anskaffe modell spesifikt for IT eller TN nett. På IT nett kan Zapcharger Pro ladestasjonen  levere 7.3 kW til bilen. Her er det viktig å vite at bilen har tre 16A ladere innebygget (ikke 32A) og disse forventer å få 400V for å sette igang lading. Zapcharger Pro laderen konfigurer seg selv dynamisk for å gjøre dette mulig. Dersom du oppgraderer til TN nett kan du lade opp til 11 kW på i3 forutsatt 16A 400V trefase i veggen, men boksen skal kunne levere fra seg 22 kW ifølge spesifikasjoner, så om du skulle bytte ut i3 en gang med en annen bil så skulle dette være i orden. Support og web løsning er på norsk. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Jeg har brukt laderen i et halvt år nå og er kjempefornøyd med løsningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:21
Sitat fra: Smbob på mandag 08. mai 2017, klokken 15:07
Dette har jeg i skinpleiesettet fra swissvax som jeg benytter i 5'n. Men føler at "elefantfettet" blir for klebrig. Bruker derfor kun rens og Leather Milk. Bruker det også på setene i i3'n, men usikker på dashbordelementene.
Virker litt syntetisk , men vet ikke.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Det krever litt mer arbeid og planlegging å bruke skinnfett, i kontrast til å bruke lær-melk som nevnt. Men det blir forskjellig resultat også og kanskje et mer varig resultat. For å bruke skinnfett på en bra måte vil du måtte trenge lenger tid (gjerne planlegge å gjøre det en helg hvor du vet at du f.eks ikke skal bruke bilen neste dag). Da kan skinnfettet få sitte på en god stund og trekke godt inn i skinnet, deretter brukes en ren fille til å tørke av overskuddet. Skinnet vil nå tåle bruk uten at det blir så lett flekkete, kanskje mye lenger enn ved å bruke kun lær-melk. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
mandag 08. mai 2017, klokken 13:10
Hehe ...elefantfett... tror ikke du finner elefant i den selv om det var naturlig fett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
BMW i3 / Sv: Behandling av Skinnsetene
mandag 08. mai 2017, klokken 11:53
Jeg har smørt inn skinnsetene med Elephant Leather Preserver (skinnfett), etter en liten rens først, produkter som jeg opprinnelig kjøpte fra Swissvax. Setene blir myke og får en dypere farge.


Jeg ser at du får tak i samme produktet mye billigere på f.eks Home & http://www.homeandcottage.no/produkter/mobler/mobeltilbehor/elephant-leather-garvefett-laer


Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. november 2016, klokken 19:56
Sitat fra: KnutOL på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:38
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:13
Ville tro det lar seg gjøre? Denne funksjonen heter i alle fall service following, så det er vel bare å leite litt rundt i menyene etter det?
Se følgende skjermklipp av i3 brukermanual appen:



Sent from my iPhone using Tapatalk
Legger til at "Alternativer" er det samme som Options knappen ved iDrive hjulet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. november 2016, klokken 12:38
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:13
Ville tro det lar seg gjøre? Denne funksjonen heter i alle fall service following, så det er vel bare å leite litt rundt i menyene etter det?
Se følgende skjermklipp av i3 brukermanual appen:



Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
søndag 27. november 2016, klokken 19:23
Ny front og bakende og batterikapasitet på BMW i3 fra 2017 ifølge Reuters

http://uk.reuters.com/article/us-bmw-electric-idUKKBN13M04W


Sent from my iPhone using Tapatalk
#9
BMW i3 / Sv: Utbygging av stereoanlegget - vil det fungere?
lørdag 12. november 2016, klokken 08:23
Sitat fra: sfinxern på lørdag 12. november 2016, klokken 00:47
Hvorfor kan ikke f.eks Spotify levere høylvalitet på lydfilene? Er det fordi de streames og det da ville blitt et veldig høyt dataforbruk for forbrukere så vel som lagringsissue for Spotify?
Under innstillinger kan du sette streaming og offline kvaliteten til "extreme" som tilsvarer 320 kbps.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 07. november 2016, klokken 18:12
Sitat fra: Bowers på mandag 07. november 2016, klokken 17:52
Har noen testet BMW concierge service som følger med bla Fully Charged bilene?  Isåfall, til hva? Hvordan fungerte det i praksis? Nyttig?

Jeg har testet. De svarer rast og greit, men på engelsk. Jeg glemte dessverre å spørre om de kunne snakke norsk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 07. november 2016, klokken 18:10
Sitat fra: Rayray

Kan man lagre disse funksjonene...? Kjenner det kribler etter å få en bil å fikle med.. Ikke bare lese om andres erfaringer........  :o
/quote]

Jeg har lagret snarveier til forskjellige ting på 8 av hurtigtastene, blant annet å slå av/på splitt screen raskt og enkelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 03. november 2016, klokken 16:50
Sitat fra: hemi på torsdag 03. november 2016, klokken 16:25
nye i3 klarer 32A 1 fas.
Har du testet ut dette i praksis?

Leser noen steder på nettet at tidlige versjoner av i3 hadde redusert ladehastiget, men at dette var SW styrt og ble senere oppgradert til full ladehastighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
BMW i3 / Sv: Ladeutstyr - veggbokser
torsdag 03. november 2016, klokken 00:03
Har lest et sted at nye i3 sin interne lader klarer 16A pr fase. Gamle i3 har en-fase lader som klarer 32A. Jeg har forsøkt å finne ut om nye i3 er begrenset til 16A når du kobler denne til et 230V 32A trefase IT nett og at den da er klarer maks 3,6kW. Er det noen som vet noe mer om dette? Jeg har ikke klart å finne en 230V 32A trefase lader Så jeg har ikke fått testet dette ut i praksis


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
onsdag 26. oktober 2016, klokken 00:53
Hvor kjøpte du LED pærene?
Har du bilde av selve pæren innmontert?
Fikk du problemer med feilmelding (CAN-bus)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Jeg måtte bytte antenneforsterker på en X3 en gang som også var utstyrt med DAB radio.  Ikke opplevd det på i3.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA