Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - itre

#1
BMW i4 / Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
fredag 23. juli 2021, klokken 12:29
Sitat fra: Mrius på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Man vil jo så klart også ha de breieste dekkene for at den skal se mest sportslig ut, da ofrer man tydeligvis nesten 100km rekkevidde (418km).

Performance dekkene utgjør mye av tapet (de «klistrer bilen til veien»). Du kan bytte dekkene til mer ordinære så er tapet betydelig mindre.
#2
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
torsdag 17. juni 2021, klokken 18:44
Fått nytt eksteriørbilde av bilen min med riktige felger, breddere og røde kalipere. Nå ser den ut som den blir levert.
#3
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
torsdag 17. juni 2021, klokken 18:43
Sitat fra: HelectriC på torsdag 17. juni 2021, klokken 18:00

Kommer de 19'' med 285 dekk bak? Eller bare at bilen da er godkjent for det?

Kun godkjent med 285 dekk bak hvis du velger felgpakken som inkluderer skjermbreddere, alle andre blir godkjent med 255 sånn jeg forstår det. Hør med forhandler. Felgpakken med breddere er kun i 20 tommer.
#4
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
torsdag 17. juni 2021, klokken 06:48
Sitat fra: z4rd på torsdag 17. juni 2021, klokken 06:28
Og prisen på det oppsettet blir? Liker sammensetningen.
Prisen blir ca. 700'
Overraskende rimelig!

Sitat fra: HelectriC på torsdag 17. juni 2021, klokken 06:30
Skjermbreddere er vel kun en liten ulakkert plastikklist som festes på innside hjulhusene og stikker 1cm ut?
Eller er hjulhusene faktisk valset ut?
I konfiguratoren ser de lakkert og pålimt ut, litt som på X5M. Men ikke tydelig nok til å konkludere på om de er valset eller pålimt. Lakkert ser det ihvertfall ut som de er.

Det viktigste for meg er ikke metoden, men at bilen blir godkjent for 285 bredde på dekk bak, istedenfor standard 255, noe jeg tror det vil være vanskelig å få godkjent i etterkant uten en skikkelig papirmølle mot vegvesenet.

Her er bilde fra online konfiguratoren, som viser felgene og kanten bak (men ikke den andre optionsene, det får man kun i konfiguratoren hos forhandler.
#5
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
onsdag 16. juni 2021, klokken 23:38
Her er min bestilling. Køen gir levering ut i 2022 nå dessverre, blir ulidelig å vente!

i4 M50 supercharged med absolutt alt utstyr bortsett fra aktive beltestrammere. Felgvalget er bevisst selv om felgen i seg selv ikke er flottest, 868M er eneste felg som gir tilvalget «skjermbredding bak» og dermed plass til skikkelig «staggered» felgoppsett med godkjenning fra fabrikk. Dessverre vises feil felg på bildene, uten skjermbreddere.

Her er bilder av bilen fra konfiguratoren. Med utvidet shadow line, hvor også rammen rundt nyrene er sort, innmaten i lysene er sort i tillegg til speilene, vindusrammene og detaljene i front/bakfanger. Innvendige M-sport seter i «cognac» skinn, med fine line wood og skinntrekk i dash.


#6
Prøvekjørte sist tirsdag, og det er en meget god bil.

Utmerkede muligheter for å finne en god sittestilling, med god plass for alle i kupeen samt godt med bagasjeplass.

Plusspunkter for meg:
HUD med god info, lett å holde fokus på vei og samtidig vite det man trenger.
Høy opplevd kvalitet
God plass
God sikt alle retninger
God ergonomi

Trekkpunkter for meg:
Rundt ratt er fortsatt ev vinner
Designuttrykket blir mer og mer «spjåkete»
Dårlig utvalg av gode farger som lar seg kombinere med hellakkering
Dårlig utvalg av andre alternativer enn «sort og chrom» innvendig (med noen få lite attraktive alternativer)
Infotainment er responsivt og brukbart, men systemet ligger et stykke bak både Tesla og Polestar
Prisen drar virkelig av gårde om man legger inn en del options

Prøvekjørte Polestar dagen etter, og liker den bedre. Men testet en BMW 4 (i påvente av i4 M50, og der fant jeg vinneren!) Så bestilling på i4 er lagt inn.
#7
XC40-EV / Sv: Felger og innpress
søndag 23. mai 2021, klokken 18:36
Jeg henviste (litt upresist) til dekkene, som er 245 både foran og bak på polestar.

Sitat fra: oivindg på lørdag 22. mai 2021, klokken 12:57
Sitat fra: itre på lørdag 22. mai 2021, klokken 11:14
Takk, så smalere foran og bredere bak på volvoen kontra polestar.
Har ikke Polestar 8 foran og 9 bak uansett 19 eller 20?
#8
XC40-EV / Sv: Felger og innpress
lørdag 22. mai 2021, klokken 11:14
Takk, så smalere foran og bredere bak på volvoen kontra polestar.
#9
XC40-EV / Felger og innpress
fredag 21. mai 2021, klokken 20:46
Noen som vet om Volvo XC40 har samme felgspesifikasjoner som Polestar 2?

Dvs. forskellig innpress foran og bak?
#10
Polestar 2 / Sv: Ingen varmepumpe på Polestar 2
lørdag 24. april 2021, klokken 10:23
Ser at varmepumpe er standard om man legger inn bestilling nå og velger «Plus» pakken. Se skjermdump. Rart de ikke opplyser bedre om hva det har å si for rekkevidde.

#11
Model Y / Sv: Anti-rust behandling av MY
søndag 18. april 2021, klokken 14:43
Alle biler i Norge som kjører på saltede veier burde antirustbehandles med få unntak. Jeg stiller som kriterie ved kjøp at fabrikant/selger godkjenner en kjent antirustmetode, hvis ikke går jeg til et annet merke. Så enkelt er det.
#12
Audi e-tron / Sv: Matrix lys i praksis. Video.
mandag 15. februar 2021, klokken 21:05
Det der så plagsomt ut for bilen foran, virker som den får fjernlysene rett «inn bakruta» over bakketoppene helt til Audiens matrix lys oppdager baklyktene. Bare en knøttliten forsinkelse her er nok plagsomt for bilen foran.

Ellers ser det topp ut.
#13
Polestar 2 / Sv: Bilder og media
torsdag 16. juli 2020, klokken 20:58
Som PF skriver. Øhlins er kremen av dempere, ingen over/ingen ved siden. Det er en grunn til at toppspekkede sykler fra Ducati osv. sverger til merket (det samme med mange andre racinglag.) Har hatt Øhlinsdempere på flere motorsykler, og det er virkelig bra saker.
#14
Polestar 2 / Sv: Ting jeg vil gjerne vite
fredag 10. juli 2020, klokken 10:39
Sitat fra: Hoggorm på torsdag 09. juli 2020, klokken 21:35
Det viktigste skal være at hele bilen under er kledd inn med plastpaneler som skal være helt vanntett, også skjøter. Polestar skal ha konstruert bilen slik at vann og saltlake ikke skal trenge inn bak panelene.

Dette høres ut som humbug og selgerspråk. Konsekvensen av å "vanntette bunnen" av bilen, er at også hjulbuer og toppdeksel må vanntettes, ellers er det et "badekar" i bunnen som fylles under bruk og regnfall, og leder til enda mer rust og vannproblemer. Vanntetting vil også gi utfordringer med varmeutvikling da lufttilførsel er en del av kjølingen i biler.

Det er så klart mulig Polestar har lagt inn massevis av timer i å vanntette bilen fra topp til bunn, men ingen bilder, ei heller prototype inspeksjon gir antydning til dette. Det hadde vært "smått revolusjonært" i bilkonstruksjon om dette stemmer, og ville nok blitt løftet frem i markedsføringsmateriell osv. fra selskapet.

Det har blitt nevnt i flere forum, også dette, at stort sett ingen biler har en beskyttelse fra fabrikk som tåler norsk saltføre. Utfordringen oppstår ved at første eier av bilen ikke opplever nevneverdig problem, mens eier nr. 2 (etter 4-6 år) får de første rust-utfordringene, og eier nr. 3 har til dels relativt kostbare utskiftninger som må gjøres om rust ikke er håndtert tidligere. Garantien for rust gjelder kun gjennomrusting (hull) og er dermed verdiløs for første og til dels andre eier, selger av bilen må så og si aldri gjøre utbedring på garanti, men eier må leve med "brun bil under", samt redusert annenhåndsverdi (om kjøper av bilen er oppmerksom på rustangrep).

Det finnes etterhvert mange artikler om dette på nett, her er en: https://www.nettavisen.no/livsstil/ekspert-slar-alarm-om-nye-biler/3423894876.html

Her er en til: https://www.nrk.no/osloogviken/rustsjokk-pa-nye-biler-1.13236959

Og en til: https://motor.no/bilhold/unnga-verditap-pa-bilen-din/100319

Her er Bertel O. Steen sin egen informasjon om rust på bil. De anbefaler antirustbehandling: https://www.bos.no/artikler/bilhold/3-enkle-tips-som-motvirker-rust/

Naf viser til noe statistikk om rust: https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/disse-bilene-har-mest-rust/

Min egen erfaring er at også merkene som kommer best ut i artikkelen til NAF er marginalt bedre, men så kjører jeg pendling på østlandsveier i saltsørpe, så mine biler er mye utsatt.
#15
Polestar 2 / Sv: Ting jeg vil gjerne vite
torsdag 09. juli 2020, klokken 19:36
Sitat fra: mroek på torsdag 09. juli 2020, klokken 18:09
Problemet med Tectyl og Mercasol er at det blir stivt og sprekker opp etter noen år, da kan vannet trenge inn og man får rust under.

Dette problemet hadde jeg på en lastebil, da lastebilen har en ramme som er konstruert for å "bøye seg" (i mangel av den korrekte tekniske beskrivelsen). Da sprakk Mercasol'en opp og måtte etterbehandles.

På personbil har jeg aldri opplevd dette, og jeg har så og si aldri fulgt opp med etterbehandlinger. Selv biler med 5-6 år på baken etter første påføring har vært "som nye" under.

Det beste eksempelet jeg selv har var to Land Rover Defendere jeg har hatt i mitt eie. Den første en 2001 mod, den så ikke ut under etter kun 4 år fra ny, brun rust absolutt overalt. Den andre var en 2006 modell, som ble tectylert når den var ny. Når jeg solgte den i 2011 var den fortsatt helt rustfri og hadde et komplett beskyttende lag under uten ytre tegn til degradering, og det uten etterbehandling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA