Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knut3448

#1
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 31. januar 2024, klokken 18:01
I vintertesten fra 2021 gikk TM3 514 km med et snittforbruk på 136 Wh/km. Temperaturen var da mellom +4 og -5 *C.
https://www.motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-vinter-2021/193624

Forholdene er vel ikke helt ulike i dag? Kanskje litt mer vind, men det skulle jo favorisere en lav sedan... I 2024 testen gikk altså TM3 441 km med et snittforbruk på 172 Wh/km...

I 2022 greide TMY LR 451 km med et snittforbruk på 169 Wh/km, i temperaturer ned til -10*C. Her må det være noe galt et sted? Enten hos Motor/Naf eller hos Tesla.
#2
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
torsdag 10. november 2022, klokken 18:25
Størrelse på buffer er da irrelevant for WLTP rekkevidden!? Det første man burde sjekke er om BMS fungerer som den skal. Det er ikke helt uvanlig at en ny bil trenger litt opp- og utlading for kalibrering av BMS? Bjørn Nyland får kjøre den til den stopper (:
#3
Model Y / Sv: Model Y - Tilhengerfeste inkludert?
tirsdag 21. juni 2022, klokken 18:42
Sitat fra: Smekk på mandag 20. juni 2022, klokken 22:44
Jeg bestilte min den 09.Mars. Fikk SMS i dag med spørsmål om jeg ville ha hengerfeste ferdig montert ved levering. Dog 10.000kr tillegg i prisen. Svarte seff ja. Venter fortsatt på endelig leveringsdato (estimert Juli).
Det tilbudet ville jeg ha og, men det gikk visst ikke. Ikke fått den sms'en heller. Får se hva som følger med i morgen.
#4
Model Y / Sv: Model Y - Tilhengerfeste inkludert?
søndag 19. juni 2022, klokken 17:29
Sitat fra: Handyman på søndag 19. juni 2022, klokken 16:19
Her virker det til at Tesla tenker på selve kroken som HF, og at bjelken og opplegget for HF er ferdig montert.
Ja, det er en rimelig tolking. På tross av at hf ikke er bestilt. Det hadde passet fint om det bare var å kjøpe selve kroken.
#5
Model Y / Sv: Model Y - Tilhengerfeste inkludert?
søndag 19. juni 2022, klokken 15:47
Jeg spurte Tesla om de kunne levere bilen med hengerfeste ferdig montert, bil bestilt 15. mars. Bestilt uten hengerfeste. Svaret var ordrett

"Ikke montert dessverre, dette er er noe kunden gjør selv da produktet er avtagbar."

Ikke så lett å tolke det svaret, blir spennende å se om jeg kan montere hengerfestet selv...
#6
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
onsdag 15. juni 2022, klokken 15:24
Det er lite rekkevidde å hente på å lade de siste 0,1-0,2V på en LFP celle, og batteriet degraderes noe av å stå 100% ladet. Eneste grunnen til at det er mulig å lade til 100% er nok av hensyn til BMS kalibrering. Det er nok ikke nødvendig å lade til 100% hver dag. For de som ikke ønsker å justere opp og ned ladegrensen hver uke så er det antakelig like greit å la den stå på 100%. Ønsker man å justere ladegrensen så er det nok noe å tjene på det, uten at jeg vet hvor mye.
#7
Model 3 / Sv: Inkonsistent regen
søndag 20. mars 2022, klokken 20:41
Varmepumpa henter varme fra batteriet for å varme kupéen. I sommer kjørte vi 5t med ett ladestopp før vi skulle over Strynefjellet. Rett før nedkjøringa kom det opp en melding om at batteritemperaturen var lav og at den ville øke igjen om vi kjørte mer. Som om ikke 5t skulle være nok (: Temperaturen var lav over fjellet og varmepumpa dro ned batteritemperaturen kraftig. Vi hadde dessverre alt for lite regen i hårnålssvingene ned fra fjellet. Man kan/kunne altså miste mye regen om utetemperaturen faller ila turen.
#8
Model 3 / Sv: Tips til kalibrering av 2022 TM3 60 kWh LFP batteri
lørdag 19. mars 2022, klokken 11:29
Det har vel vært snakk om at dette har vært en greie når bilen er ny, f.eks fikk Motor veldig mye km under 0% med ny SR+ i sist sommertest. Jeg har ikke registrert at dette har vært et problem etter litt bruk. Men det er ikke usannsynlig, tipper lademønster er av betydning i så fall.
#9
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
søndag 06. februar 2022, klokken 10:06
Sitat fra: Andrewas på lørdag 03. juli 2021, klokken 09:49
Sitat fra: knut3448 på lørdag 03. juli 2021, klokken 08:19
Da er SuC Nordfjordeid (Q1 2022) fjernet fra Tesla sitt ladekart!? Noen som vet hva som foregår?
Kan det være at den ble erstattet av den nettopp åpnede i Stryn? Den stod ikke på kartet...
Da er Nordfjordeid tilbake på kartet, 2022Q3. Det blir tett mellom laderne der.
#10
Model 3 / Sv: Skaffe gummipute til takstativ?
lørdag 29. januar 2022, klokken 13:01
Sånn i tilfelle andre har samme problem. Jeg kontaktet tesla, via kontaktskjemaet på nettsidene deres, såvidt jeg husker (: Fikk svar etter noen dager og tilsendt ny gummipute etter 1-2 uker. Ba også om antiskli-filmen til å legge mellom karosseri og takstativ, det dukket opp etter ytterligere en uke. Så ja, det er visst mulig å skaffe reservedeler til takstativet.
#11
Model 3 / Skaffe gummipute til takstativ?
søndag 02. januar 2022, klokken 15:44
Trenger en gummipute/fot til høyre foran. Men det viser seg å være vanskelig. Tesla fører ikke, de sier jeg må kjøpe nytt takstativ. Det finnes uorginale takstativ til bortimot halve prisen, men disse ser ikke ut til å kun selge gummiputa, og det er enda mer overraskende. Noen som vet hvor sånt kan kjøpes, eller har en til overs?
#12
Model 3 / Sv: SR+ og varme i ratt og baksete.
fredag 03. desember 2021, klokken 22:21
Bra! Var forberedt på 3500kr for kun rattvarme, hyggelig dette!
#13
Model 3 / Sv: Forbedret ladefart på 2021 SR+ LFP!?
torsdag 18. november 2021, klokken 13:50
Sitat fra: Pitmairen på torsdag 18. november 2021, klokken 12:43
Er det din bil?

Når ble denne utlevert, har du VIN?

Mulig det er den nye med 60kwh batteri.
Ja, mai-registrert, vin 222xxx. Ikke 60kWh bil nei, estimerte den først til 50kWh netto, også 52kWh etter oppdatering.
#14
Model 3 / Sv: Rattvarme SR+ MIC
torsdag 18. november 2021, klokken 10:06
Den 26.april i år sa "Karoline" hos Tesla at SR+ MIC bilene som var på vei ville få rattvarme. Ser ikke veldig lovende ut akkurat nå...
#15
Model 3 / Forbedret ladefart på 2021 SR+ LFP!?
torsdag 18. november 2021, klokken 10:04
Jeg har ikke sett at dette har vært omtalt. 123kW ved 51% SOC på V2 lader. Bilen bommer endel på hvor mye man må lade for å nå neste lader, men det fikses vel i en eller annen oppdatering.

https://youtu.be/yQWX72VK2BA
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA