Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ApeX

#1
Sitat fra: geear på onsdag 06. januar 2021, klokken 19:22
Hvor kommer ryktet, om at de he fjernet justerbar nakkestøtte, fra?

Det er ikke et rykte. Nye Model X har ikke justerbar nakkestøtte av en eller annen grunn. Det nye setet ser vesentlig dårligere ut etter min mening. Minner om Model 3 setet.



#2
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
tirsdag 21. juli 2020, klokken 21:14
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:14
Sitat fra: ApeX på fredag 17. juli 2020, klokken 20:21
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:
#3
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
fredag 17. juli 2020, klokken 20:21
Oddvar Bjelde har lagt ut en video med presentasjon av bilen: https://www.facebook.com/1629759660582296/posts/2683699588521626/?vh=e

Edit:
Ser ut på videoen til at setene kan «tiltes», så der var jo det minuset borte. Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
#4
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
fredag 17. juli 2020, klokken 15:49
Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juli 2020, klokken 15:35
Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Det er ikke forbud mot å ta bilder. Jeg både tok bilder og filmet, men brukte dessverre Snapchat og lagret ikke bildene/klippene. Foruten et 18 sek langt klipp, men det viser både samboer og barn, så det er jeg ikke interessert i å legge ut.

Hvis jeg får tatt en kikk på bilen igjen til uken, kan jeg ta noen bilder å legge ut her. For alle som bor i Bergensområdet, så skal bilen fra mandag stå hos Autosalg på Storetveit. De holder langåpent til kl. 19 på mandag, tirsdag og torsdag.
#5
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
fredag 17. juli 2020, klokken 15:41
Sitat fra: batterimannen på fredag 17. juli 2020, klokken 14:44
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.
Er nok antagelig bare en avrunding fra forhandlere side. Det er nok 82,8 som gjelder, men det er litt mindre kronglete å kommunisere et fint rundt tall til hvermannsen.
#6
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
fredag 17. juli 2020, klokken 11:44
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:21
Ut fra det du sier kan jeg ikke begripe at denne har noe på det norske markedet å gjøre.. med den prisen altså

Det er en romslig bil, den har 4x4, tilsynelatende god infotainmentløsning, støtter hurtiglading på i alle fall 100 kW, kommer med mulighet for både hengerfeste og takstativ, og vil antagelig ha en respektabel rekkevidde på 400 km+. Til tross for at jeg skriver at bagasjeplassen var noe skuffende og at premiumfølelsen ikke var helt på høyde med Audi og Mercedes, synes jeg ikke at jeg dømte bilen nord og ned?


Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:29
Hva mener du trakk ned?

Hva gjelder interiøret føltes det "billigere" enn tysk premium. For meg virket det relativt tydelig at dører, armlene og dashboard ikke var trukket i skinn. Dette er imidlertid noe man gjerne betaler en del ekstra for hos tyskerne, og det var myke materialer, ikke hard plastikk. Setene kjentes imidlertid gode ut, og jeg likte at forstene har justerbar lårstøtte. Designet på nakkestøttene vet jeg ikke helt hva jeg synes om.

Jeg hadde begrenset med tid, og så både på BYD Tang og Maxus Euniq, så jeg hadde ikke mulighet til virkelig å undersøke kvaliteten på ting. Det jeg har skrevet, er ut ifra et raskt førsteinntrykk. Det er godt mulig jeg har vært litt strengere vurdering av "premium" enn det andre kan tenkes å være. Hva som oppleves som premium er definitivt også til en viss grad subjektivt.

Litt usikker på hva jeg tenker om at bilen "bare" støtter 100 kW lading. Her vil ladekurven ha en del å si. I følge forhandler gjør det faktum at batteriet er uten kobolt, at det ikke forsvinner så mye energi til å varme opp batteriet, og at det derfor ikke vil være stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter. Det høres bra ut, men om det er realiteten gjenstår å se.
#7
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
torsdag 16. juli 2020, klokken 22:08
Så på bilen i dag hos Oddvar Bjelde i Arna. Bilen står der frem til kl. 17 i morgen, og skal deretter til Autosalg hvor den står neste uke. Jeg var positivt overrasket over bilen. Flott bil som jeg gjerne kunne tenke meg. Bilen har gode seter og myke materialer. Den har en premium følelse, men ikke helt på høyde med tysk premium som Audi eller Mercedes.

Forsetene justeres fra døren alá Mercedes. Her er det også knapper for både ventilasjon og varme i setene. Da jeg prøvde å justere forsetene fikk jeg ikke til å "tilte" setet - altså å justere setet slike at det skrår oppover/nedover. Etter min mening er det litt skuffende hvis slik justering ikke er mulig.

Skjermen er noe av det første man legger merke til når man setter seg inn i bilen, og den var nydelig å bruke. Den er responsiv, med god oppløsning, og infotainmentløsningen virker å ha en relativt oversiktlig oppbygning. Så vidt jeg vet kommer ikke bilen med innebygd Netflix, men å strømme video med nettleseren var ikke noe problem. Du kan også veksle mellom å orientere skjermen horisontalt eller vertikalt - unektelig et kult party tricks. Personlig foretrekker jeg å ha skjermen horisontalt, det ser bare bedre ut etter min mening.

Bilen som er på turné har et lyst interiør, som jeg liker veldig godt. Det er derfor etter min mening synd at det i første omgang kun kommer biler med mørkt interiør til Norge, men det ser nok bra ut det også.

Bagasjeplassen var litt skuffende. Det virket ikke like stort som diverse bilder gir inntrykk av. Jeg leste nå at kapasiteten skulle være på 940 liter, noe jeg ikke får helt til å stemme. Riktignok har jeg ikke sjekket hvordan det så ut bak med baksetene skjøvet fremover. Uansett vil det nok være god nok bagasjeplass for en familie på fire, i alle fall hvis det ikke er behov for hundebur. Under bagasjeromsplaten er det plass til ladeledning og litt andre småting, men det er ikke tale om en dyp brønn som hos Tesla. Bilen har for øvrig ikke frunk.

Det "verste" med bilen, er etter min mening at «Build Your Dreams» står over hele bakluken. Det ser rett og slett ikke ut. Kjøper vi bilen, fjernes dette på dag 1, sammen med øvrige merker bak. Jeg tror det hadde vært et pluss om bilen i Norge kun ble levert med BYD-logoen bak.

Noe som verken er et minus eller pluss for meg er at innsteget til bilen er høyt, det kan være utfordrende for enkelte. I Kina kan bilen fås med utfellbart stigtrinn, vet ikke om det er tilfellet i Norge. Jeg opplevde det også som at det var høyt opp til bagasjeromsgulvet. Her ligger det derfor til rette for litt bicepstrening hvis man skal ha med tung bagasje på tur. Et pluss med høyt innsteg/høy bil er imidlertid at du også sitter høyt.

Ingen får kjøre bilen. Bilen som vises frem nå er i følge forhandler det eneste eksemplaret i Europa. Teknisk ansvarlig (?) hos forhandler kunne imidlertid melde om at bilen er god å kjøre, og tar svinger på en god måte. I følge en anmeldelse jeg så, har imidlertid bilen ganske så båt-feeling i svinger. Demobiler kommer i Q1, så da får vi fasit.

Jeg har ikke lest gjennom tråden enda, så vet ikke om det har blitt postet før, men forhandler kunne opplyse om at det nye batteriet er på 80 kWt, og støtter hurtiglading opptil 100 kW. Det var for tidlig til å si noe om ladekurven enda. Det er forresten mulig at bilen kommer til å støtte hurtiglading med mer enn 100 kW, men dette var det siste tallet forhandler hadde fått opplyst fra BYD. Tidligere har BYD meldt om 60 kW-lading, deretter 80 kW.

Det er usikkert om fjernstyringen av bilen kommer til Norge, og jeg glemte å spørre om bilen kom med app.

Video av utfellbart stigtrinn, som nevnt over: https://youtu.be/LPPNcOELX-M
#8
Model 3 / Sv: Gratis "all weather protection kits" i Norge?
onsdag 08. januar 2020, klokken 19:51
Dere som har fått melding om pakke på vei, har dere gjort noe spesielt inne på Tesla-kontoen?
#9
Model 3 / Sv: utestengt fra autosteer?
mandag 29. juli 2019, klokken 22:20
Denne kvalifiserer vel til en RTFM?
#10
Model 3 / Sv: Levering av model 3
tirsdag 23. juli 2019, klokken 13:57
Sitat fra: ApeX på tirsdag 02. juli 2019, klokken 08:32
Sitat fra: Hans Inge Berg på mandag 01. juli 2019, klokken 23:12
Sitat fra: ApeX på mandag 01. juli 2019, klokken 18:41
Bilen mangler HomeLink. Det skal jeg kreve ettermontert vederlagsfritt. Uavhenging av om det sto spesifisert på nettsiden eller ikke, så var det inkludert på kjøpstidspunktet. Musk gikk ut etter dette og sa det ville fjernes fra premium i USA. Bilen ble vel produsert minst en måned før Musk nevnte dette på Twitter, og bilen ble bestilt 10 dager før innlegget. Blir spennende å se hvordan det går..


Ønsker gjerne å høre hvordan dette går. Hilsen homelink-laus

Venter på tilbakemelding nå, kan oppdatere når jeg hører noe.

Har fått time til installasjon av Homelink nå :) Var helt uproblematisk.
#11
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
onsdag 10. juli 2019, klokken 14:24
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 10. juli 2019, klokken 10:18
@Reodor. Huff. Det var mye...?
Synes det rimelig bra egentlig, mtp. takboks.
#12
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 09. juli 2019, klokken 12:24
Hvis det er den svarte listen så er den bare festet med klips. Bare å dytte på plass. Har måttet gjøre det på begge sider på min.
#14
Model 3 / Sv: Første SW update?
mandag 08. juli 2019, klokken 13:13
Har også samme "problemet". Hentet ut bilen 29.06 og etter det har den stått koblet på WiFi hver dag/natt uten at det har kommet noe. Jeg meldte det inn i appen for noen dager siden, etter å ha lest et rykte om at oppdatering ble puhset når det lå en åpen servicebulletin på bilen, men det har ikke hjulpet. Fikk serviceavtale 25.07, så får det vel eventuelt ordnet da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA