Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oroar

#1
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. november 2023, klokken 12:30Vi har -22 Performance, og den støyer ihvertfall mindre enn -21 Y vi prøvekjørte. Heller ikke like stiv i skarpe dumper.

Enig der. Jeg gikk fra 21 LR til 23 P og den nye er bedre på alt. Både når det gjelder demping og støy. Selv ville jeg ikke hatt en mykere bil enn 23 P, men det er en smakssak.
#2
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
tirsdag 01. august 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Orbit på mandag 31. juli 2023, klokken 21:26
Sitat fra: oroar på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
De plassene var vel like ledige for Tesla-folka, men kanskje på samme måte vurdert som dyrt og tregt av dem? :P

Nå var det ikke Teslaer i kø og vi Teslafolk har null erfaring med å styre med apper og andre gammeldagse greier for å få ladet 😄
#3
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 30. juli 2023, klokken 08:21
Sto et par VAG'er i kø på Fauske da jeg var der forrige uke. De var avhengig av 2 ledige plasser for å få ladet, men når det ble 1 plass ledig stakk det inn en Tesla i stedet. De startet ei lita syforening for å få omrokkert på bilene slik at de kunne lade fra fortauet, men jeg tror ikke de fikk positiv respons. Var ledige plasser på bensinstasjonen 10 meter unna, men det ble sikkert for dyrt for VAG-folka 😂
Selv har jeg stått null sekunder i kø i løpet av min norgesferie. Var skeptisk til Svolvær, men ladet også der 2 ganger uten kø.
#4
Model Y / Sv: Taktelt
torsdag 27. juli 2023, klokken 10:28
Ut fra denne tråden og googling har jeg funnet kun 2 ulemper (etter min mening)
- Pris
- Lagring når det ikke er i bruk. Takhengt i garasjen blir kanskje løsningen på det.

Resten er som andre telt jeg har - alt til sitt bruk.

Bare det å finne teltplass ved veien er ofte en utfordring. Det skal være noenlunde tørt og helst flatt og uten kuler i liggesonen. Med taktelt holder det å finne en grei parkering til bilen som ikke er alt for skrå. Slå opp takteltet på 2 minutter, sove i noen timer, klappe sammen teltet og kjøre videre.

Generell telterfaring har jeg mye av, men fortsatt ingen med særlig erfaring med taktelt her?
#5
Model Y / Sv: Taktelt
torsdag 27. juli 2023, klokken 00:02
Gode svar her RJK.

Jeg har 3 telt i forskjellige størrelser, hengekøyer og mange andre muligheter til å få en god natts søvn. Taktelt er som RJK sier veldig enkelt for ei natts søvn innimellom. Kjapt å sette opp og kjapp å legge sammen. Vi er 3 personer og hund så ikke mulig å sove i bilen når vi har med bagasje. Taktelt er også en trygghet, tenker jeg. Å telte på bakken i nærheten av der biler kjører kan i noen tilfeller være forbundet med risiko. På en camping vi lå i forrige uke var det 2 små telt i camofarger satt opp like ved innkjørselen til campingplassen. Jeg hadde ikke turt å sove i de teltene.
#6
Model Y / Taktelt
onsdag 26. juli 2023, klokken 13:35
Etter å ha kjørt rundt i norges land et par uker legger jeg merke til at mange kjører med taktelt. Spesielt nordover. Jeg har også sett mange Model Y, men ingen med taktelt.
Har noen erfaring med taktelt?
Hva anbefales, hva bør man tenke på osv. Tips fra erfarne brukere hadde vært fint.

Kan godt hende det blir taktelt til neste bilferie. Det ser veldig kjekt ut.
#7
Model Y / Sv: Vanskelig å koble tilhengerkontakt
søndag 16. juli 2023, klokken 22:26
Jeg skrudde ut de tre skruene, vridde kontakten 120 grader mot klokka og satte i skruene igjen. Funker greit med adapter nå.
#8
Noen som har nytt om Røros?
#9
MG4 EV / Sv: Leveringsdyktighet MG 4
fredag 19. mai 2023, klokken 21:19
Er det noen som har fått levering av MG4 som kom med båten til Drammen for ca 5 uker siden? Eller står alle bilene fortsatt på havna?
Gjelder dette alle bilmerker eller kun MG som ikke kommer seg ut av havna?
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2023.12
tirsdag 02. mai 2023, klokken 21:59
De har lagt på en del tivolilyder når man setter spaken i drive, revers og park. Noen løsning for å få fjernet dem?
#11
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelading: "Lading avbrutt"
fredag 17. mars 2023, klokken 16:19
Var litt det samme hos meg også.
Det kom av dårlig kontakt i ladekontakten i bilen.
Tesla byttet hele innmaten så ble det bra.
#12
Det var oppklarende. Flott at stasjonen holder rede på køa. Håper alle ladestasjoner også får til den løsningen så slipper man sniking, kø fra hver sin side osv.
Håper da at alle er helt klare til å kjøre inn når det er deres tur. At man ikke bare skal spise ferdig burgeren først eller havnet i uventet kø like før man skulle svinge av til byttestasjonen. Vil anta det er noen regler på det også.
#13
Artikkel i Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/okonomi/slik-far-man-fulladet-elbil-pa-bare-seks-minutter/s/5-95-935617

Med tanke på antall batteribyttestasjoner og takten i utbyggingen er det lenge til det blir aktuelt for meg å kjøpe en NIO med batteribytte som argument. Likevel dukker det opp noen spørsmål.

Det viktigste spørsmålet. Hvis det er f.eks 3 biler foran deg i køen må man ifølge artikkelen vente 30 minutter før man får byttet batteri. Kan man forlate bilen i denne perioden for å spise, gå på do, lufte hund, bytte bleier osv? Slik at når du kommer tilbake etter 40 minutter så står bilen på samme sted bare med nytt batteri og alt har gått i orden via selvkjøring? Eller må man sitte i bilen for å følge køen og være med selv på batteribyttet?

I artikkelen virker det som om man må være i bilen hele tiden. Er det bare 2 biler foran deg i køen og du likevel må på do eller kjøpe noe mat vil det ikke da heller lønne seg å koble i en lader enn å sitte å vente på å få batteriet byttet?
#14
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
søndag 12. februar 2023, klokken 08:48
Jeg bestilte i mai 22 med levering november 22.
Fikk rente 2,34% nom med endring til 2,59% nom fra 2.februar.
#15
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 30. januar 2023, klokken 11:06

Begge bilene kjører omtrent med samme avvik fra WLTP rekkevidden, Tesla er noen få prosent bedre enn id4 der. 


Jeg mener Model y også har økt nettokapasitet på batteriet fra 70 til 72 etter testen ble utført. Altså kan også det punktet kalles faktafeil med følgefeil - som det aller meste i denne testen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA